پنجشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۰

مناظره مهدی نصیری و عبدالحمید واسطی در باب فلسفه و عرفان و نظریه وحدت وجود

قسمت 1

قسمت 2

قسمت 3

اسلام دین کیفیت است : آیت الله فاطمی نیا


اسلام دین کیفیت است : آیت الله فاطمی نیا


دریافت فایل نخست      دریافت فایل دوم      دریافت فایل سوم      دریافت فایل چهارم


دریافت فایل پنچم      دریافت فایل ششم      دریافت فایل هفتم      دریافت فایل هشتم


دریافت فایل نهم      دریافت فایل دهم      دریافت فایل یازدهم


سخنرانی های آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا در موضوعات مختلف


سخنرانی های  آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا در موضوعات مختلف

2.               دین اسلام
3.             عبادت
4.             مقید بودن علم
5.              استجابت دعا
9.              مراتب هدایت خاصه
11.             تفسیر سوره انفال آیه 26 قسمت اول
12.             تفسیر سوره انفال آیه 26 قسمت دوم
17.           علل ترس از مرگ
20.            ثمره شجره ولایت
24.           علت تاثیر دعا
27.           قبر و قیامت(1)
28.           قبر و قیامت(2)
29.            قبر و قیامت (3)
30.           قبر و قیامت(4)
31.           قبر و قیامت(5)
32.           امام حسن مجتبی(ع)
33.         نبوت و ولایت
35.          محبت خداوند
38.         دعا
39.          قرب اهل بیت(ع)
40.           اهل بیت(ع)
44.         شفاعت اهل بیت(ع)
45.          ترک معصیت
48.         سلوک
52.           ریشه یابی گناه
55.          استعداد سلوکی
61.            دعای روز عرفه

سه‌شنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۹۰

: زنان امامان شیعه



زنان امامان شیعه

مصاحبه ای مهم با آیت الله قائم مقامی پیرامون تحولات عظیم کنونی و ارتباط آنها با ظهور (+ صوت)

احساس من اینه که این انقلاب ها ادامه پیدا میکنه ، ان شاءالله منجر به بخصوص، بخصوص به حوادث عربستان میشه، حجاز میشه، این مهمترین حادثه است، چون برای ما کانون های قدسی فوق العاده مطرح است، مثل مکه معظمه، مثل عتبات، قدس شریف، این مراکز قدسی و نورانی جهان، اینها در حال آزاد شدن هستند و این انقلابی که الان منتقل شده به غرب، به اروپا و آمریکا، این ادامه پیدا خواهد کرد


گريه دروغين شيطان

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

اولين كسى كه به دروغ گريه نمود شيطان بود. (آن ملعون به واسطه گريه ، دل بعضى را مى سوزاند، بعضى را غافل گير مى كند و بر آنها مسلط مى شود و منحرفشان مى سازد.) اولين گريه دروغين او پيش حوا بود. وقتى كه از فريب دادن آدم عليه السلام ماءيوس شد، در حالى كه گريه مى كرد و اشك مى ريخت نزد حوا آمد و او دلش به حال شيطان سوخت . پرسيد: چرا گريه مى كنى ؟ گفت : اى حوا! دلم به حال تو مى سوزد حيف از اين زيبايى و جوانى تو كه مى ميرى و زير خاك مى شوى .
حوا گفت : چه كنم كه نميرم ؟ گفت : اگر تو و همسرت از اين درخت بخوريد، ديگر مرگ به سراغ شما نخواهد آمد. حوا رفت پيش آدم عليه السلام و داستان گريه او را بيان كرد و هر دو از آن درخت خوردند و از بهشت بيرون شدند.
نيز نقل شده كه : حضرت يحيى بن زكريا (س ) روزى به ابليس برخورد نمود، در حالى كه آن ملعون گريه مى كرد. يحيى علت گريه او را پرسيد؟ گفت : اى پيامبر خدا! هر چه در خانه خدا مى روم و او را مى خوانم ، جوابم را نمى دهد و عنايت در حقم نمى فرمايد. يحيى از روى دل سوزى عرض كرد: خدايا! چه مى شد اگر درب عنايت خويش را به روى اين مرد باز مى كردى و او را مشمول رحمت خود مى فرمودى ؟!
خطاب رسيد: اى يحيى ! شيطان به دروغ گريه مى كند، گريه او براى فريب دادن بندگانم است . اگر مى خواهى دروغ او بر تو هويدا شود به او بگو: خدا تو را مى بخشد، در صورتى كه بروى كنار قبر آدم عليه السلام و بر خاك او سجده كنى !
يحيى جريان را براى شيطان بازگو كرد و از خواست تا بر سر آدم عليه السلام رود و سجده كند! گفت اى يحيى ! آن وقت كه آدم عليه السلام بر مسند عزت و قدرت تكيه زده بود او را سجده نكردم ، چگونه حال كه مرده و زيرخاك رفته است بروم و خاكش را سجده كنم ؟ هرگز چنين كارى نخواهم كرد.
خطاب از جانب خدا رسيد:اى يحيى ! حال دانستى كه گريه آن ملعون نيرنگ بوده و مقصودش منحرف كردن مردم است ؟!
چند نفر از شاگردان و پيروان شيطان هم از او پيروى نمودند و به دروغ گريه كردند. يكى پسران يعقوب كه شبانه پيش پدر آمدند، در حالى كه گريه دروغين مى كردند و گفتند:اى پدر! يوسف را گرگ خورد و پيراهن خون آلود او را به پدر نشان دادند.
هم چنين در شام ، به امر معاويه به بهانه پيراهن عثمان كه خون آلود بود عده اى گريه هاى دروغين كردند و مردم را عليه حضرت على عليه السلام شوراندند. و نيز ماءمون عباسى كه در شهادت امام رضا عليه السلام در خراسان به دروغ گريه كرد.

اسامی ولایات فقیه در طول غیبت کبری




بعد از نائبان خاص امام زمان علیه سلام و در طول غیبت کبری ایشان مذهب حقه شیعه دارای 61 ولی فقیه تا به حال بوده است که از این 61 نفر فقط دو نفر آخر(امام خمینی و آیت الله خامنه ای) توانستند حکومت اسلامی تشکیل دهند و خود رییس حکومت که یکی از شئون ولی فقیه است باشند).در زیر اسامی این 61 نفر به تفکیک محل مرجعیت و مدت زمان مرجعیت آمده است.

ولی فقیه/محل مرجعیت/مدت مرجعیت

1. محمد ابن قولویه / قم / 39 سال


2.شیخ صدوق / ری / 13سال


3.شیخ مفید / بغداد / 32سال


4. سید مرتضی علم الهدی / بغداد / 23سال


5.شیخ طوسی / بغداد،نجف / 24سال


6.ابن براج / طرابلس / 21سال


7.شیخ مفید ثانی(طوسی) / نجف / 34سال


8. امین الدین طبرسی / مشهد، سبزوار / 23سال


9.ضیاءالدین راوندی / کاشان / 12سال


10.قطب الدین راوندی / کاشان / 13سال


11.ابن زهره / حله / 12سال


12.ابن ادریس / حله / 13سال


13. فخار شمس الدین موسوی / حله / 32 سال


14.ابن نما / حله / 15سال


15. محقق حلی / حله / 22سال


16.ابن سعید حلی / حله / 14سال


17.علامه حلی / حله، قزوین / 36سال


18.عمیدی / حله / 28سال


19.فخرالمحققین / حله / 17سال


20.شهید اول / حله / 15سال


21.ابن خازن حائری / حله / ؟؟ سال


22.ابن شهید اول / حله / ؟؟ سال


23.فاضل میسوری / حله / 16سال


24.ابن فهدحلی / حله / 15سال


25. ابن رشید قطیفی / حله / ؟؟ سال


26.اسدی حلی / حله / ؟؟ سال


27.ابن هلال جزایری / حله / ؟؟ سال


28.محقق ثانی(محقق کرکی) / حلب، اصفهان / 24سال
محقق کرکی در زمان مرحوم شاه طهماسب صفوی(دومین پادشاه صفوی) به ایران آمد.


29.شهید ثانی / جبل شام / 24سال


30.حارثی / جبل العامل، هرات / 18سال


31.مقدس اردبیلی / نجف / 9سال


32.موسوی عاملی / شام / 16سال


33. ملا عبدالله شوشتری / اصفهان / 12سال


34.شیخ بهایی / اصفهان / 9سال


35.میرداماد استرآبادی / اصفهان / 9 سال


36.مجلسی اول / اصفهان / 29سال


37.مازندرانی طبرسی / اصفهان / 10سال


38.محقق خوانساری / اصفهان / 18سال


39. علامهمجلسی (مجلسی دوم ) / اصفهان / 12سال


40.آقا جمال خوانساری / اصفهان / 15سال


41.فاضل هندی / اصفهان / 12سال


42.احمد جزایری / اصفهان / 13سال


43.عبدالله جزایری / اصفهان / 23سال


44.وحید بهبهانی( معلم الفقها) / نجف / 35سال


45. علامه بحرالعلوم طباطبایی / نجف / 4 سال


46.جعفرکاشف الغطا (شیخ اکبر) / نجف / 20سال


47.موسی کاشف الغطا / نجف / 13سال


48. علی کاشف الغطا / نجف / 13سال


49.حجت الاسلام شفتی / اصفهان / 4سال


50.صاحب جواهر / نجف / 6سال


51.شیخ انصاری / نجف / 15سال


52.میرزای شیرازی(میرزای بزرگ) / سامرا / 31سال


53.آخوند خراسانی / نجف / 17 سال


54.محمد کاظم یزدی(صاحب عروة) / نجف / 8سال


55.محمد تقی شیرازی(میرزای دوم) / نجف / 1سال


56.شیخ الشریعه اصفهانی / نجف / 1 سال


57.شیخ عبدالکریم حائری یزدی / قم / 16سال
در این زمان مرجعیت شیعه حوزه قم را احیاء می کند.


58. آقا سید ابوالحسن اصفهانی / نجف / 10سال


59.آیت الله العظمی بروجردی / نجف،قم / 15سال


60.امام سید روح الله الموسوی خمینی (ره) / قم ،نجف، تهران / 30 سال


61. آیت الله العظمی خامنه ای حسینی (حفظه الله علیه) / تهران / تا به حال 21سال

حدیث کساء


کدام حدیث کساء ؟

کسا
حدیث کساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه که در کتب فریقین به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدأ اصطلاحاتی همچون اصحاب کساء، آل عباء، پنج تن آل عبا و... گردیده است. اصل حدیث به مقدار مسلم و مورد اتفاق در تمامی آثار شیعه و سنی چنین است که:
 روزی پیامبر اکرم و حضرت امیر و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهم السلام در منزل حضرت فاطمه علیهاالسلام یا ام سلمه گرد هم آمدند، پیامبر صلی الله علیه وآله بالاپوشی بر سر خود و آن چهار تن دیگر افکند، و در آن حال چنین دعا کرد:  
«خدایا اینان اهل بیت و ویژگان من هستند، پس هر پلیدی را از ایشان بزُدای و آنان را (از هر عیب و گناه) پاک و مطهر بدار»
پس از آن جبرئیل فرود آمد، و آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/33) را فرود آورد.
قسمت هایی از متون این حدیث شریف که در کتب معتبره و صحاح و تفاسیر عامه روایت شده، در مقاله اهل بیت علیهم السلام دائرة المعارف تشیع (2/605- 607) بیان شده است، و خلاصه آنها بنا به تحقیق استاد سید مرتضی عسکری چنین است:
«روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در حجره ی «امّ سلمه» یکی از همسران با فضیلت رسول خدا صلی الله علیه وآله حضور داشت، چون رحمت خاص الهی را در حال فرود آمدن دید: فرمود: «فرا خوانید، فراخوانید». گفتند: چه کسی را ای رسول خدا؟ فرمود : «اهل بیت مرا، علی و فاطمه و حسن و حسین را». و چون ایشان اطراف پیامبر صلی الله علیه وآله جمع شدند، بالاپوشی از موی سیاه که نقش جهاز شتر بر آن بود (مرط مرحل) بر خود و ایشان افکند سپس فرمود: «اللهم هؤلاء آلی، فصلّ علی محمد و آل محمد». پس خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود.(حدیث الکساء عند اهل السنة، 1/214)
بین شیعه امامیه متن خاصی از حدیث کساء به روایت از حضرت زهرا علیهاالسلام منقول است که در مجالس و محافل به قصد تبرک و توسل برای قضای حاجات و رفع مشکلات و شفای بیماران و دفع ناملایمات خوانده می شود و آثار شگفتی از آن به تجربه رسیده است، خلاصه آن متن بدین ترتیب است که:
آن گاه حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز به آن جمع پیوست، و پیامبر صلی الله علیه وآله برای آنان دعا کرد، پیک وحی فرود آمد، و آیه تطهیر را آورد، و از سوی خداوند تأکید نمود که خداوند جهان و هر چه در آن است را به طفیل وجود این خمسه طیبه آفریده است
«رسول اکرم صلی الله علیه وآله به دیدار دخترش فاطمه علیهاالسلام آمد، بالاپوشی خواست و به روی خود افکند، امام حسن و امام حسین و امیرمؤمنان علیهم السلام یکی پس از دیگری از درب وارد شده، عطر مخصوص رسول خدا صلی الله علیه وآله را استشمام نموده، به سویش دویده، رخصت طلبیده، در زیر آن بالاپوش قرار گرفتند، آن گاه حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز به آن جمع پیوست، و پیامبر صلی الله علیه وآله برای آنان دعا کرد، پیک وحی فرود آمد، و آیه تطهیر را آورد، و از سوی خداوند تأکید نمود که خداوند جهان و هر چه در آن است را به طفیل وجود این خمسه طیبه آفریده است».
گروهی از دانشمندان شیعه رساله های مستقلی درباره اسناد حدیث کساء و اثبات اعتبار آن پرداخته اند که از جمله آنهاست:
1) سند حدیث کساء، از آیة الله مرعشی نجفی، چاپ 1356 ق؛
2) آیة التطهیر فی الخمسة اهل الکساء، از محیی الدین موسوی غریفی، چاپ 1377 ق؛
3) حدیث الکساء عند اهل السنة، از سید مرتضی عسکری، چاپ اول 1395 ق، و چاپ دوم با افزودن منابع شیعی، 1402 ق؛
4) سند حدیث شریف کساء، از علی اکبر مهدی پور، چاپ 1410 ق.
همچنین شرح هایی بر متن معروف حدیث کساء نوشته شده که از آن جمله است:
1) التحفة الکسائیة، از شیخ بافقی یزدی (م 1310 ق)؛
2) کشف الغطاء عن حدیث الکساء، از شیخ علی آل عبدالغفار کشمیری (م 1345 ق) .
و نیز دهها تن از شعرای نامدار عرب و فارس و ترک و لر و اردو، حدیث کساء را به نظم درآورده اند.