جمعه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۱

پیشنهاد آیت الله امامی کاشانی: جنبش عدم تعهد براي دستيابي به قدرت بيشتر تبديل به سازمان شود

فرارو- امام جمعه موقت تهران پيشنهاد كرد كه جنبش عدم تعهد براي دستيابي به قدرت بيشتر به سازمان تبديل شود.

به گزارش فرارو به نقل از ایسنا، آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي دوم نماز‌جمعه اين هفته تهران با اشاره به اهميت برگزاري اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ايران آن را قدرت‌نمايي نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد و افزود: اين كه مقام معظم رهبري در سخنان خود اشاره كردند كه اين جنبش شامل كشورهايي از هر نژاد و مذهبي است، معنايش اين است كه همه در يك جهت با هم مشترك هستند و مي‌توانند اهداف مشترك سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشند.

وي افزود: حركت در يك جهت با وجود افكار مختلف و نژاد و اديان گوناگون موضوعي است كه قرآن نيز به آن اشاره كرده و آينده جهان بشريت را همين قرار داده است.

امامي كاشاني با تاكيد بر لزوم گسترده‌تر شدن فعاليت‌هاي جنبش عدم تعهد اظهار كرد: اميدواريم اين جنبش از نظر كمي و كيفي عمق پيدا كند و به نقطه‌اي برسد كه در قرآن از آن به عنوان امت واحده ياد شده و مخاطبش تمام انسان‌هاي مكلف روي زمين در هر عصر و زمان هستند كه مقصدشان خداست.قرآن همچنين بشارت داده كه انسان‌هاي صالح وارث زمين هستند و منظور امام زمان (عج) است، اين حركت بايد از جايي شروع شود كه به نظر مي‌رسد، همين‌جا است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ايده تشكيل جنبش عدم تعهد يادآور شد: در سال ۱۹۵۵ در اندونزي، سوكارنو، جواهر لعل‌نهرو و عبدالناصر اين فكر را مطرح كردند و چندسال بعد جنبش به صورت رسمي تشكيل شد و رشد و گسترش پيدا كرد.

وي با تاكيد بر لزوم تاثيرگذارتر شدن جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: اين جنبش بايد عمق پيدا كند و به سمت ايجاد امنيت در دنيا برود. اصلاح ساختار سازمان ملل نيز از ديگر مواردي است كه بر اساس فرمايشات رهبري بايد توسط اين جنبش دنبال شود. به نظر مي‌رسد اگر جنبش عدم تعهد به سازمان تبديل شود، قدرت بيشتري خواهد يافت و در هر مورد كه ضروري است مي‌تواند تشكيل جلسه دهد.

امامي كاشاني با اشاره به واگذاري رياست جنبش عدم تعهد به ايران براي سه سال گفت: همانطور كه برگزاري اجلاس و سپردن رياست آن به ايران براي ما سعادتي بود، براي اين جنبش هم سعادتي است كه رياستش براي سه سال آينده به ايران واگذار مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اين‌كه عليرغم خواست صهيونيست‌ها و واشنگتن تاريخ به عقب برنمي‌گردد، يادآور شد: روزي خواهد آمد كه صهيونيست‌ها مستاصل مي‌شوند كه كجا بايد زندگي كنند اين استيصال در روايات هم آمده كه يهوديان پنهان مي‌شوند و يك چنين روزگاري به انتظار صهيونيست‌ها است. فلسطين هم ان‌شاءالله به اين شكل نخواهد ماند.

امام جمعه موقت تهران همچنين ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد را مورد اشاره قرار داد و افزود: كشورهاي عضو جنبش دو سوم كرسي‌هاي سازمان ملل، دو سوم جمعيت زمين و دو سوم انرژي روي زمين را در اختيار دارند كه اين قدرت زيادي است و ما اميدواريم خداوند جمهوري اسلامي را مدد كند كه بتواند حركت و شتاب كمي و كيفي را در جنبش ايجاد كنند.

امامي كاشاني در پايان خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران هشتم شهريور سالروز شهادت رئيس‌جمهور و نخست‌وزير شهيد كشورمان رجايي و باهنر را گرامي داشت.

وي همچنين از مديران، دست‌اندركاران، مهندسان و كاركنان قرارگاه خاتم‌الانبياء نيز تقدير و تشكر كرد.

آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي اول نماز‌جمعه اين هفته تهران نيز برگزاري اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران را امداد الهي دانست.

امام جمعه موقت تهران در اين‌باره اظهار كرد: برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران يك قدرت‌نمايي و مانور سياسي براي ايران در شرايطي بود كه كشور با حمله و هجوم‌هاي گوناگون مواجه است، اما چنين حركت‌هايي همه اين نقشه‌ها را به هم مي‌ريزد و آنها را ويران مي‌كند.

وي با اشاره به غزوه تبوك در زمان پيامبر(ص) يادآور شد: در سال نهم هجرت كه قدرت پيامبر(ص) به نقطه نهايي خود رسيده بود به ايشان خبر رسيد كه امپراطور روم تصميم دارد به حجاز حمله كند. در آن زمان منافقين فعال شده بودند و فشار زيادي روي پيامبر(ص) وجود داشت، اما وقتي ايشان اين خبر را شنيد تصميم گرفت با روم مقابله كند و اين حركت نوعي قدرت‌نمايي و مانور به حساب مي‌آمد.

امامي كاشاني ادامه داد: پيامبر(ص) براي مقابله با امپراطوري روم ۳۰ هزار نفر سپاه را در فضاي رواني كه منافقين آن را آلوده كرده بودند، بسيج كرد و سعي كرد فضا را آرام كند. وقتي امپراطور روم لشگر باعظمت اسلام را ديد گفت كه گزارش دروغ داده‌اند و من قصد حمله نداشتم. پيامبر(ص) اين سخن را قبول كرد و با حاكمي كه در مرز روم بود قرارداد صلح بست. ايشان همچنين رداي يمني خود را به امپراطور روم هديه دادند.

امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: در آن زمان هم امپراطور روم تسليم شد و قدرت اسلام را فهميد و هم در داخل منافقان قدرت اسلام را درك كردند. ايشان در عين حال رداي خود را هديه داد، اقدامي كه در راستاي صدور انقلاب بود و همين نوع اقدامات باعث مي‌شد، مردم بدون خونريزي به اسلام گرايش پيدا كنند، اين همان راهي است كه امام راحل داشتند و رهبري نيز اكنون آن را در پيش گرفتند.

وي به بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اشاره كرد و افزود: ايشان در صحبت‌هايشان گفتند كه اسلام سلاح اتمي را حرام مي‌داند. اين صحبت‌ها وقتي در جلسات خصوصي يا همين اجلاس مطرح مي‌شود مثل رعد در تمام گيتي انعكاس مي‌يابد.

امامي كاشاني با اشاره به حضور مقامات كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران خاطرنشان كرد: آنها از نزديك مي‌بينند كه در كشور ما مكر، خدعه و سياست‌هاي ماكياولي وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب نيز كه در فقه و معارف اسلام پخته شده و در مهد تقوا و ورع زندگي مي‌كند، جامعه را به تقوا و معارف اسلامي سوق مي‌دهد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود در خطبه‌هاي نماز‌جمعه با تاكيد بر اينكه اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران امداد الهي بوده است، گفت: همان كاري كه آن زمان پيامبراكرم(ص) انجام داد و با آن همه خون دل و زحمت نتيجه‌اش را گرفت خداوند همين‌طور در دامن جمهوري اسلامي گذاشت كه اينها امداد الهي است و قدرت‌نمايي‌هاي عادي نيست، اينها با پول و مذاكرات سياسي به دست نمي‌آيد، البته مذاكرات هم نقش دارد اما خداي متعال اين صحنه‌ها را پيش مي‌آورد.

وي همچنين تصريح كرد: اين قدرت‌نمايي‌ها باعث مي‌شود كه دشمن بفهمد كه در نظام جمهوري اسلامي چه خبر است و مردم در داخل بدانند كه در دنيا چه منزلتي دارند، عليرغم اينكه آنطور عليه ما تبليغ مي‌شود و مي‌گويند ايران در انزوا است، در واقع نه تنها كشورهاي غيرمتعهد، بلكه ملت‌ها هم متوجه ايران هستند و ايران عظمت و عزت خاصي پيدا كرده كه باعث شده نقشه‌ها نقش برآب شود.

امامي كاشاني با تاكيد بر لزوم شكرگزاري براي عنايات خداوند و امام زمان (عج) به كشورمان گفت: پسران و دختران ما بايد بدانند كه راه خدا، راه عزت، بزرگي و سربلندي است و راه غيرخدا راه ذلت است. احترام گذاشتن به قانون خدا عزت و زير پا گذاشتن حكم خدا ذلت است. من باز هم تاكيد بر تقوا، ورع و اجتناب از گناه دروغ و خلاف دارم كه انسان را به جايي نمي‌رساند و پايان آن ويراني، سقوط و پرتگاه ، اما پايان مسير خدا عزت است.

آیت‌الله یزدی:ادعای اطاعت از امام زمان (عج) بدون پذیرش نایب وی مردود است

خبرگزاری فارس: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نمی‌توان امام زمان (عج) را قبول داشت، اما نیابت ولی ایشان را نپذیرفت چرا که ادعای اطاعت از امام زمان (عج) بدون پذیرش نائب وی مردود است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در سومین اجلاس سراسری مدیران مهدیه‌های کشور با موضوع مهدویت و بیداری اسلامی با اشاره به اینکه غیبت امام زمان (عج) امری ظاهری است، اظهار کرد: از دیدگاه شیعیان، امام زمان (عج) در طول دوران غیبت نیز در جامعه حضور دارد و مدیریت ایشان بر جامعه بشری تا زمان برطرف‌شدن موانع ظهور ادامه دارد.


وی با اشاره به مفهوم واژه امام عصر (عج) افزود: بیشتر مبلغان در مهدیه‌های سراسر کشور ذهن‌ها را به سوی زمان ظهور هدایت می‌کنند و اینکه هر کس در آن زمان حضور داشته باشد می‌تواند از جمله یاران حضرت قرار گیرد اما این موضوع نیز بسیار مهم است که بدانیم منظور از واژه امام عصر(عج) چیست.


رئیس هیئت امنای مهدیه تهران ادامه داد: امام زمان (عج) در مقطعی از زمان که شیخ مفید در یکی از فتواهای خود اشتباه کرده بود فتوای وی را تصحیح کرد و مدتی بعد که وی متوجه این موضوع شد، تصمیم گرفت که دیگر فتوا ندهد.

وی تصریح کرد: در این هنگام  امام زمان (عج) به وی فرمود شما به وظیفه خود عمل کنید و هر کجا لازم باشد من اشتباهات را رفع می‌کنم.


آیت‌الله یزدی تاکید کرد: بنابراین امامت امام زمان (عج) متعلق به تمام عصرها است و ایشان در عصر کنونی و در زمان غیبت کبری نیز به وظیفه خود در قبال مسلمانان عمل می‌کند و هر کجا که لازم باشد، نواب خود را هدایت می‌کند.


وی اضافه کرد: باید دقت کنیم که هر کس در همین زمان به هر شکل که در پست و مقام خود انجام وظیفه کند در زمان ظهور نیز همان قابلیت را دارد، بنابراین هر فرد باید خودسازی را از درون خود و از هم‌اکنون آغاز کند.


رئیس هیئت امنای مهدیه تهران دقت در مفاهیم دعای ندبه را در شناخت امام زمان (عج) بسیار موثر دانست و گفت:


 من به طور مستقیم از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده‌ام که با کمک دعای ندبه می‌توان شناخت صحیحی از حضرت ولی عصر (عج) پیدا و اعتقادات خود را زمینه مهدویت تقویت کرد، اما متاسفانه برخی مداحان با روضه‌خوانی در میان این دعای پر مفهوم ذهن‌ها را از معارف اصلی دعای ندبه غافل می‌کنند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مهدیه‌داران سراسر کشور گفت:


فقها، مراجع تقلید و مجتهدان جامع‌الشرایط، نواب امام زمان (عج) محسوب می‌شوند و ایشان از طریق آنها امور جامعه اسلامی را انجام می‌دهد و در زمانی که لازم باشد از طریق آنها در امور جامعه دخالت می‌کند.


آیت‌الله یزدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها حکومت اسلامی پس از یک هزار و ۴۰۰ سال است، گفت: همانطور که در جامعه کوچکی مانند خانواده ضعف‌هایی وجود دارد که نباید آن را به قدری بزرگ کرد که تمام خانواده به زیر سوال برود، اگر در حکومت اسلامی نیز مسئولی خلاف کرد نباید تمام سیستم را به زیر سوال برد.


وی با بیان اینکه این حکومت اسلامی و الهی است و از جانب امام زمان (عج) تاکنون به صورت‌‌های مختلف پشتیبانی شده است، اظهار کرد:


می‌توان گفت فتنه ۸۸ در هر کجای دنیا به جز ایران رخ می‌داد به سقوط آن حکومت منجر می‌شد، اما در آن زمان ما به خوبی شاهد حمایت امام زمان (عج) از ولی‌فقیه زمان بودیم که به خوبی رهایی جامعه از این فتنه را هدایت کرد.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره ولایت حضرت علی (ع) در زمان ۲۵ سال خانه‌نشینی تاکید کرد: این ۲۵ سال که مردم ایشان را تنها گذاشته بود، گرچه نمی‌توانست حکومت اسلامی برپا کند، اما این موضوع ولایت ایشان را ساقط نمی‌کرد ضمن اینکه ایشان در مواقع لزوم در امور حکومتی دخالت می‌کرد.


وی افزود: در طول پنج سالی که ایشان امامت را امت اسلامی برعهده داشتند، عالی‌ترین نمونه حکومت اسلامی را ایجاد کردند.


آیت‌الله یزدی تصریح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی طاغوتیان به علما اجازه دخالت در سیاست را نمی‌دادند و آنها در حد توان وارد مسائل حکومتی می‌شدند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: مطابق دین اسلام زمانی که «بسط ید» برای علما پیش آید به این معنا که مجتهد جامع‌الشرایط و نائب امام زمان (عج) طاغوت را کنار بزند و اسلام برقرار شود، دیگر فقها و مجتهدان نمی‌توانند در مسائل حکومتی دخالت کنند و تعیین نهایی مصالح حکومت، جنگ و صلح و تصمیمات دیگر تنها بر عهده ولی‌فقیه است.


* اطاعت از ولی فقیه دستور امام زمان ( عج) است


رئیس هیئت امنای مهدیه تهران خطاب به مدیران مهدیه‌های سراسر کشور گفت: نمی‌توان امام زمان(عج) را قبول داشت، اما نیابت نائب وی را نپذیرفت، چرا که امام زمان به اطاعت از نائب خود دستور داده است.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در حکومت اسلامی حاکمیت به دست مرجع شرعی است و کمیسیون تحقیق و فقهای شورای نگهبان در جریان برنامه‌های حکومت قرار دارند و در چنین شرایطی اگر حاکم شرعی از قوانین تخلف کند از مرجعیت می‌افتد.


آیت‌الله یزدی ادامه داد: بنابراین اطاعت از ولی فقیه تکلیف شرعی افراد مختلف در زمان غیبت است و امام زمان (عج) نیز خود بر این شرایط ناظر است.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت مهدیه‌ها بسیار سخت است و مخاطرات بسیاری به همراه دارد، گفت: لازم است مدیران مهدیه‌ها‌ی سراسر کشور برای جلوگیری از اشتباه در تبیین مبانی انتظار از تاریخ مهدویت که در مراکز تحقیقی تهیه شده است، استفاده کنند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از دیدگاه من اقدامات تحقیقاتی که در مهدیه اصفهان انجام شده نسبت به بقیه کشور بسیار متقن و قوی است.


وی اضافه کرد: توجه داشته باشید مبانی مهدویت را از علما و اهل‌بیت دریافت کنید و در این راه خودسرانه عمل نکنید تا مبانی اصلی مهدویت رها نشود.

مرسی در اداره نشست نم ناپخته عمل کرد؛موضع وی شخصی بود

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای با اشاره به تعلل محمد مرسی در اعطای ریاست جنبش عدم تعهد به ایران گفت: متاسفانه آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت.

حسین شیخ الاسلام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نشست افتتاحیه سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: جنبش عدم تعهد اصولی دارد که این جنبش بر اساس این اصول و آرمانها پایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت کشورها ، عدم تجاوز و دخالت خارجی در کشورهای عضو، عدم دخالت در امور داخلی و حل مسالمت آمیز اختلاف ها از اصول بنیادین جنبش عدم تعهد است گفت: این اصول مخصوصا برای افراد و کشورهایی که جنبش عدم تعهد را اداره می کنند اجرایی و بسیار لازم است که این کشورها اصول را زیر پا نگذارند.

شیخ الاسلام همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه عدم اختصاص پایگاه به نیروهای خارجی برای تجاوز به کشورهای عضو نم از اصول بنیادین این جنبش است اما شاهدیم که بعضی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از پایگاههای داخلی خود برای حمله به کشورهای عضو استفاده می کنند که این خلاف اصول نم است.

وی در ادامه ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: اگر ایران در گذشته موضعی می گرفت تنها موضع کشور خود را بیان می کرد اما امروز ایران رئیس جنبش عدم تعهد است و مواضع این کشورها را بیان می کند.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز رهبر یک ارکستر با 120 نوازنده است که هر کدام از این کشورها به گونه ای ساز خود را می زنند و جمهوری اسلامی ایران باید با تنظیم مواضع و فرهنگ کشورها یک موسیقی موزون بر اساس اصول عدم تعهد بسازد که این کار مشکلی است اما جمهوری اسلامی ایران لیاقت و شجاعت ساخت این موسیقی را دارد.

دبیرکل جمعیت دفاع از فلسطین همچنین به سخنان رهبر معظم انقلاب به افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی امروز نزاکت و نجابت زیادی به خرج دادند و با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه حرفهای زیادی دارد اما به دلیل اینکه موضوع سوریه مورد مناقشه اعضای جنبش عدم تعهد است سخنی مطرح نکردند.

شیخ الاسلام تاکید کرد: با این وجود شاهد بودیم محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد اشتباه بزرگی مرتکب شد و از اصول اصلی جنبش عدم تعهد خارج شد و تنها موضع کشور مصر را بیان کرد در حالی که به عنوان رئیس جمهور تنها باید مواضع نم را اعلام می کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد مرسی در افتتاحیه نشست نم نشان دهنده رهبری یک جنبش نبود گفت: رهبر یک جنبش باید نظرات همه اعضا را منعکس کند و به بیان نظرات شخصی خود نپردازد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وجود مواضع آقای مرسی فرقی در ماهیت موضوع نخواهد کرد و این اعضا نیستند که باید با نظر رئیس جمهور مصر همراه شوند بلکه آقای مرسی باید خود را با مواضع اعضای جنبش عدم تعهد هماهنگ کنند.

دبیرکل جمعیت دفاع از فلسطین در ادامه با اشاره به تعلل محمد مرسی در اعطای ریاست جنبش عدم تعهد به ایران گفت: متاسفانه آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت.

شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه محمد مرسی در نشست افتتاحیه برخلاف اصول جنبش عدم تعهد رفتار کرد گفت: وی با وجود اینکه می توانست موضعی را یک بار اعلام کند اما شاهد بودیم که برخی مواقع موضع خود را چند بار تکرار می کرد و این خلاف اصول بود.

بیانات امامان جمعه در خصوص بیانات آیت الله خامنه ای در شانزدهمین اجلاس جنبش غیر متعهد ها

محمد تقی صرفی پور٬ امام جمعه نورآباد:
رهبر فرزانه انقلاب همچون پیامبری هدایتگر سران غیرمتعهد‌ها را راهنمایی کردند و فرمودند اوضاع سیاسی به نفع مستضعفین و به ضرر مستکبرین است.

محمدرضا بابایی ماهانی‌نژاد٬ امام جمعه شهرستان فردوس:
سخنان مقام معظم رهبری در جمع کشورهای جنبش عدم تعهد باقیمانده آبروی آمریکا را ریخت.

محمدنقی لطفی٬ امام جمعه ایلام:
بیانات رهبری جنبش عدم تعهد را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

محمد شاهچراغی٬ امام جمعه سمنان:
فرمایشات با صلابت و راهگشای رهبر در این اجلاس، تمام نقشه‏‌های شوم و معادلات سیاسی جهان استکبار را به هم ریخت و وضع موجود را به نفع کشورهای مستقل و آزادی‏خواه تغییر داد.

علی‌صالح موسوی‌اعظم٬ امام جمعه موقت یاسوج:
رهبری معظم انقلاب پرچمدار رسوایی رژیم نژادپرست صهیونیستی در جهان بوده و سخنان ایشان برای مردم آزاده جهان سند است.

حسن منتظری٬ امام جمعه شهربابک:
رهنمودهای قاطع و روشنگرانه رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی همچون رعدی سهمگین پشت استکبار جهانی و صهیونیسم را لرزاند.

حسین لزومی٬ امام جمعه پاکدشت:
سخنان مقام معظم رهبری همچون ترکشی بر قلب دشمنان فرود آمد و آن‌ها را در حیرت و سرگردانی فرو برد.

احمدعلی قاسمی‌زاده٬ امام جمعه چابهار:
رهبر معظم انقلاب با سخنان خود، قلب دشمنان را به درد آورد و دل آزادیخواهان جهان را شاد کرد.

محمدعلی موسوی جزایری٬ امام جمعه خوزستان:
 بیانات و مواضع قاطع و پیامبرگونه‌ای که مقام معظم رهبری در اجلاس سران غیرمتعهد‌ها اتخاذ کردند برای بسیاری سران دنیا جایگاه خاصی دارد.

جعفر رحیمی٬ امام جمعه ابهر:
 واقعا کلمه به کلمه بیانات مقام معظم رهبری مثل در گران‌بهایی بود که باید همه تحلیلگران و سیاستمداران روی آن سخن‌ها حساب باز کرده و ساعت‌ها تفکر کنند.

کاظم حافظ‌نیا٬ امام جمعه آستارا:
سخنان هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب تمام دنیا را تکان داد و به جهان ثابت کرد که ایران به دنبال صلح و آرامش در جهان است.

کاظم نور‌مفیدی٬ امام جمعه گلستان:
مقام معظم رهبری در اجلاس نم بسیار حساب شده و دقیق و قاطعانه خواسته‌های کشورهای جهان را بیان کرد.

جلیلی مرتضوی٬ امام جمعه رامسر:
سخنان رهبری در اجلاس٬ سران کشورهای عدم تعهد آن‌چنان تاثیرگذار بود که روسای جمهور دیگر کشور‌ها این روحیه انقلابی رهبری انقلابمان را ستودند و نتوانستند از چارچوب سخنان و گفتار این رهبر آگاه و فرزانه خارج شوند.

حسن عاملی٬ امام جمعه اردبیل:
سخنان رهبری در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در حقیقت کابوسی وحشتناک برای استکبار جهانی در دستیابی به منافع نامشروعشان بود.

ولی‌الله مهدوی٬ امام جمعه اندیمشک:
سخنان رهبری در این اجلاس به خوبی توانست تفکر والای اسلام و ایران اسلامی را بیان کند و جهان از این بیان صریح شگفت زده است و فرمایشات رهبری از جامعیت ایمانی و عقلانی برخوردار بوده و تحسین همگان را برانگیخت و دنیا از این صراحت لهجه در عجب است.

محمد شمس‌الدین٬ امام جمعه بشرویه:
بیانات رهبری در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد، سند رسوایی آمریکا و صهیونیست را رقم زد و سبب ناامیدی و روسیاهی آنها شد.

به زودی در یک هزار نقطه شهر آوای اذان به گوش می‌رسد

خبرگزاری ایمنا: رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر در ۲۳۰ نقطه شهر اصفهان اذان پخش می‌شود و به زودی در یک هزار نقطه شهر این برنامه اجرا می‌شود.


به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا، عباس حاج رسولی‌ها ظهر امروز در همایش ائمه جماعات، هیئت امنا، مسئولان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد با اشاره به جایگاه اصفهان در پیروزی انقلاب اسلامی و رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس و پیش گامی در استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ۲۳ هزار شهید و ۴۳ هزار جانباز کشور اسلامیمان در استان اصفهان است و این آمار نشان دهنده جایگاه این استان در ۸ سال دفاع مقدس است.
وی در خصوص نقش اصفهان در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یاد‌آور شد: تعداد پر شمار علما در اصفهان و جایگاه والای آنان در حوزه علمیه، نشانگر اهمیتی است که اصفهان در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران دارد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این‌که حفظ جایگاه این استان در تاریخ فرهنگ و تمدن جهان اسلام از مهم ترین اهداف شورای شهر اصفهان است، خاطرنشان کرد: ما در پی آنیم که این شهر را به عنوان الگوی اسلامی به جهانیان معرفی کنیم و حضور مردم متدین در اعمال عبادی و فرهنگی از مهمترین شاخص های شهر اسلامی است.
وی توسعه مساجد را یکی از شاخصه‌های شهر اسلامی معرفی کرد و در خصوص فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان در این رابطه بیان داشت: ۱۰۰ متر پروانه رایگان به عنوان پشتوانه فعالیت های فرهنگی و هنری مصوبه پشتیبانی مساجد است. در حال حاضر صدای اذان در ۲۳۰ نقطه شهر در ۳ نوبت پخش می‌شود و مدیریت ویژه‌ای برای مساجد در نظر است و باید در یک هزار نقطه استان صدای اذان طنین انداز شود.


کد مطلب: 72787

آدرس مطلب: http://imna.ir/vdca00n0.49nua15kk4.html

خبرگزاری ایمنا
  http://imna.ir



این یعنی ۳۳۴/۷ درصد افزایش. ماشاالله. دستشان درد نکند کاربسیار بزرگی است.

اجلاس شانزدهم جنبش غیر متعهد ها در تهران- شهریور ۱۳۹۱


پنجشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۱

صحبتهای آیت الله خامنه ای در ۱۶ امین اجلاس جنبش غیر متعهد ها

پیام آیت‌الله نوری‌همدانی به اجلاس عدم تعهد

فارس- یکی از مراجع تقلید قم با صدور پیامی به مناسبت اجلاس غیرمتعهدها اعلام کرد: غیرمتعهدها تصمیمی قاطع در راه خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی از کل جهان اتخاذ کند.

 پیام آیت‌الله نوری همدانی به مناسبت برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها به شرح زیر است: 
 
با سلام و تحیت و تشکر از حضور شما عزیزان که حضورتان پیام‌آور صلح، ثبات، عدالت و دوستی است و تصمیمتان ایجاد جنبش‌هایی در راه شکوفا ساختن استعدادها، استقلال کامل، آزادی ملت‌ها و مقابله با جریان‌های استکباری است. اکنون اجازه می‌خواهم که این چند مطلب را به عرض محترمتان برسانم. 
 
۱- حضور شما عزیزان در ام القرای حرکت‌های اسلامی نقشه شوم مثلث ضد انقلاب، سرویس‌های اطلاعاتی و برخی از کشورهای غربی که برای زمین‌گیر کردن نظام اسلامی و به انزوا کشاندن ایران اسلامی گام بر می‌داشتند را روشن کرده و همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد
 
۲- انتظار می‌رود این اصل که مردم با خودباوری و خوداتکایی و رشد فکری و فرهنگی لازم است سرنوشت خود را ورق بزنند و دیگران حق دخالت در سرنوشت آنها را ندارند هرچه بیشتر و جدی‌تر مورد نظر قرار دهید.
 
با تکیه بر همین اصل سوریه را که با پشتوانه مردمی و انجام انتخابات در راه سرنوشت خود گام بر می‌دارد مورد پشتیبانی خود قرار می‌دهیم و بحرین را که مطالبات مشروع مردم را سرکوب کرده و خواسته‌های آنها را با ریختن خون و به زندان کشاندن پاسخ می‌دهد محکوم می‌کنیم
 
۳- اختلاف افکنی‌های مذهبی و قومی به هر شکل که باشد سم مهلک است و انتظار می‌رود که آن مجمع محترم با تدبیر قاطع در راه ریشه کن کردن آن تصمیم مقتضی اتخاذ کند. 
 
۴- بر اساس اصول اسلامی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مانند سایر مواهب خلقت حق همه ملت‌ها است و جلوگیری و مانع تراشی از این نعمت‌ها ظلم است و استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته‌ای به هر شکل که باشد از نظر علمای اسلام ممنوع است و انتظار می‌رود که آن مجمع محترم تصمیماتی قاطع در راه خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی از کل جهان اتخاذ کند. 
 
۵- یکی از اهداف این مجمع محترم مقابله با جریان‌های ستم، سلطه‌گری و اشغالگری است که نمونه‌های آنها را در جهان از جنگ ویتنام، دیروز عراق و امروز افغانستان و پاکستان می‌بینید و به ویژه رژیم اشغالگر اسرائیل که کانون شر و خطر است و با آواره سختن مردم از سرزمین‌های خودشان و ریختن خون‌ها و کشتن کودکان و تخریب خانه‌ها و اختلاف افکنی‌ها با حمایت و تقویت مستکبران پابرجاست و لازم است برای این مراکز بحران تصمیمات قاطع با توفیق خداوند اتخاذ شود. 
 
امروز چشم همه مظلومان، محرومان و مستضعفان جهان به تصمیمات شما عزیزان دوخته شده است و منتظر و امیدوارند که با توفیقات الهی و همت والای شما به خواسته‌های آنان جامه عمل پوشانده شود. خداوند متعال به شما نصرت و توفیق عنایت فرماید که خدمت به شما به بشریت عالی‌ترین خدمت‌ها است.
 
در خاتمه ما این نظام مردمی و اسلامی که در ایران حاکم است و هم اکنون با مدیریت مقتدرانه مقام معظم رهبری اداره می‌شود و را ادامه راه انبیا و اولیا الهی می‌دانیم و از رهبری و مدیریت فعلی حمایت می‌کنیم.

نامه بسيج دانشجويي ۸ دانشگاه به "مرسي" در پی اعتراض مرسی به رفتار حکومت بشار اسد.

نامه بسيج دانشجويي ۸ دانشگاه به "مرسي"

هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی نامه‌ای به رئیس جمهور مصر خواستار تغییر موضع وی نسیت به مسائل سوریه شدند.

به گزارش الف، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر، علامه طباطبایی، امام صادق(ع) و شهیدبهشتی نامه‌ای خطاب به محمد مرسی رئیس جمهور کشور مصر نوشتند.
 
متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
ریاست محترم جمهوری عربی مصر برادر محمد مرسی العیاط
 
با اهدای سلام و خوش آمد
 
باعث افتخار ما دانشجویان ایرانی است که حامل پیام صلح ملت انقلابیمان به برادران مبارز مصری خود باشیم. بی شک جوشش احساسات اسلامی مردم مجاهد مصر و انقلاب شکوهمندی که در ادامه آن رخ داد نقطه عطفی در معادلات منطقه و جهان اسلام و آغاز فصلی تازه از مبارزات جبهه یکپارچه اسلام علیه فراعنه و مزدوران آنان است. آزادی مصرِ انقلابی از چنگال طواغیت نامبارک و مستبد که ملت عزیز مصر را تحت سلطه اسرائیل جنایت کار می‌خواستند، از آرزوهای دیرین ملت و نظام انقلابی ایران بود. کما اینکه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(قدس سره) در دوران آغاز حکومت سیاه دیکتاتور صهیونیست مصر، حسنیِ منحوس، مبارزان انقلابی مصری را به براندازی حکومت شیطانی او دعوت می‌فرمودند. ملت ایران نیز اخبار مبارزات غرورآفرین برادران مسلمانش در مصر را با جدیت دنبال می‌کرد و همواره پیروزی این ملت بزرگ را از درگاه الهی مسئلت داشت.
 
برادر عزیز، جناب آقای مرسی
 
در وضعیت کنونی انقلاب‌های منطقه، دولت‌های غربی که غرامت زده این حوادث هستند راه برون رفتی بهتر از ایجاد تفرقه و تشتت در صف واحد امت اسلامی نخواهند یافت. به همین دلیل بر تمامی دوستداران حرکت بیداری اسلامی لازم است اتحاد جبهه واحد ضداستکباری اسلامی را در این موقعیت حساس حفظ کنند. لذا برتری حضرت عالی به عنوان نماینده جبهه «اخوان المسلمون» در انتخابات ریاست جمهوری، آرامش بخش قلوب نگران دلسوزان امت اسلامی در بین ملت ما گردید زیرا سابقه درخشان «اخوان المسلمون» در مبارزه با صهیونیسم به عنوان یک اصل و نیز در اتخاذ مواضع برادرانه و وحدت گرایانه در عرصه جهان اسلام در راستای تعلیمات بزرگانی چون امام حسن البناء، امیدبخش دستیابی به یک دولت با بصیرت انقلابی است.
 
برادر انقلابی، جناب آقای دکتر مرسی
 
سوانح دلخراش سوریه و درگیری بین برادران ما در اخوان المسلمین سوریه و دولت این کشور، دل ملت ایران را به درد آورد. از نظر ما دانشجویان انقلابی ایران اسلامی جنگ داخلی سوریه، درگیری دو گروه از نیروهای داخلی جبهه ضداستکباری مسلمانان است و تنها برنده این جنگ خانمان سوز دشمنان مشترک امت اسلامی، یعنی اسراییل، آمریکا و نظلم سلطه است.
 
نظام اسلامی ما با درک شرایط حاکم بر سوریه و با اذعان به وجود محدودیت‌هایی علیه ملت سوریه راهکار اصلاح این امر را در حمایت از اصلاحات در سوریه با حفظ مقاومت علیه دشمنان اسلام تشخیص داده است.
 
برادر گرامی، جناب آقای مرسی
 
همسویی سیاست‌های دولت حضرت عالی و برخی از برادران ما در دیگر کشورها در مسئله سوریه با آنچه که از تریبون‌های دولت‌های مستکبر شنیده می‌شود باعث بهت زده شدن ما شد و نگرانی‌های ملت ما مبنی بر ایجاد درگیری در بین نیروهای جبهه واحد اسلامی رنگ واقعیت گرفت.
 
در شریط کنونی که جبهه معارضین سوریه توسط گروه‌های تکفیری نظیر القاعده قبضه شده است انتظار می‌رود تا دولت برآمده از انقلاب حضرت عالی نسبت به مواضع خود در مورد اقدامات تروریستی این گروه‌ها در این کشور تجدید نظر کند.
 
برادر محترم جناب آقای مرسی
 
کشور انقلابی ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود مبنی بر ایجاد اتحاد در امت اسلامی و نفی سلطه دولت‌های مستکبر و با تاکید بر مقابله علیه اسراییل متجاوز، دست دوستی خود را به سمت تمام ملت‌های آزادی خواه و مبارز مسلمان دراز کرده است.
 
از خداوند بزرگ می‌خواهیم به امت رسول اعظم(ص) توفیق دهد تا با حفظ وحدت و انسجام خود با اقتداری درخور عظمت اسلام در مقابل سپاه جهانی شیطان مبارزه کنند.
 
اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الّذینَ یُقاتلُونَ فِی سبیلِ اللهِ صفاً کأنَّهم بنیانٌ مرصوص
 
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

چهارشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۱

ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها یعنی شکست غرب

سردار نقدی در جمع دانشجویان مطرح کرد

خبرگزاری فارس: رییس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از علوم‌انسانی غربی گفت: اگر غرب در علومی نظیر علوم سیاسی و ... موفق بود امروز اینگونه منزوی نشده و ۱۲۰ کشور جهان به رهبری ایران اسلامی رای نمی‌دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در جمع هزار نفری اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با بیان اینکه بسیج به معنای حزب‌الله است، گفت: اعضای این تشکل الهی تمام انسان‌هایی هستند که می‌خواهند به سوی خدا حرکت کنند و به قرب‌الهی برسند.

وی با اشاره به  ۲ویژگی حزب‌الله یعنی «ولایت الهی» و «برائت از دشمنان» اظهار داشت: در راس این تشکل، ولی‌امر است و همگان مطیع فرمان ولایت بوده و بسیجی، خود را با عیار ولایت سنجیده و به صورت روزانه محاسبه می‌کند که به چه میزان در راستای تحقق امر ولایت تلاش کرده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، ولایت را هدایتگر بسیجیان دانست و افزود: از آنجایی که بسیج و بسیجیان همواره در راستای فرامین ولایت گام‌ برداشته و رسالت اصلی بسیج عمل به مطالبات ولی‌امر است، لذا سردرگمی در این تشکل‌الهی معنایی نداشته و بسیجیان در هر دوره و زمانی به خوبی راه حق را از باطل تشخیص می‌دهند.

وی، ولایت را ناب‌ترین منبع فیض بشری خطاب کرد و خاطرنشان کرد: سخت‌گیرانه‌ترین شرایط رهبری در جهان مربوط به ولایت‌فقیه است که در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست.

نقدی در ادامه با اشاره به شرایط رهبری در قانون اساسی تصریح کرد: اصلی‌ترین شرط ولی فقیه «دانشمند بودن» است، دانشمندی که قرآن‌شناس، مفسر، مجتهد و فقیه بوده و با قدرت استنباط در مرتبه‌ای عالی و بی‌نظیر، تکلیف بشریت را استخراج و به روز‌ترین مطالب را به جامعه عرضه می‌کند تا جامعه را به خیر و صلاح رهنمون سازد.

وی با اشاره به جامعه اسلامی و شرایط تحقق آن گفت: جامعه اسلامی که جامعه‌ای عاری از ظلم و تفرقه و دنیاطلبی و اجحاف در حقوق دیگران و ... است با شعار ساخته نمی‌شود بلکه با انسان‌هایی تربیت شده، بنا شده و به اوج تکامل بشری می‌رسد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به نقد دانشجویان نسبت به عملکرد برخی مسئولین نیز پرداخت و تصریح کرد: مسئولان نیز در دوران جوانی مانند شما نقاد و پرشور بودند اما برخی چون خود را نساختند با کف‌زدن جمعیتی یا تشویق عده‌ای خود را گم کردند؛ لذا گاهی احساس می‌کنند که می‌توانند نظراتی بر خلاف رهنمودهای ولایت بیان کنند.

نقدی، خودسازی را لازمه عموم جامعه به ویژه مسئولان دانست و گفت: شرط اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر خودسازی است چرا که با دست‌های آلوده نمی‌توان شیشه‌ای را پاک کرد پس ابتدا باید خود را دریافته و تربیت کنیم.

وی با اشاره به حلقه‌های صالحین به عنوان بهترین راهکار تربیت، گفت: پس از خودسازی و تربیت، اولین رسالت دانشجویان «جهاد علمی» است که بایستی دانشجویان بسیجی مرزهای دانش را شکسته و پدیده‌های نو را کشف کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین فعالیت شبانه‌روزی را در جهاد ‌علمی ضروری دانست و افزود: امروز بایستی در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم و نباید به دروس امروز دانشگاهی که عین جهل است تن بدهیم چرا که اگر غرب در علومی نظیر علوم سیاسی و ... موفق بود امروز اینگونه منزوی نشده و ۱۲۰ کشور جهان به رهبری ایران اسلامی رای نمی‌دادند.

وی ادامه داد: وحی الهی، آیات، روایات و احادیث بهترین منبع برای علوم انسانی هستند تا ما را از جامعه‌شناسی مملو از شرک و کفر نجات بخشند که این امر، رسالت دانشجویان بسیجی در بومی سازی علم است.

نقدی بزرگترین منکر را که صدها برابر بدتر از منکر اخلاقی است، «علوم انسانی غربی» بیان کرد و افزود: علوم انسانی غرب ریشه تمامی مفاسد است که سبب استحاله اخلاقی دانشجویان ما در دانشگاه‌ها و از جمله دلایل اصلی کاهش مسائل اخلاقی از جمله حجاب و عفاف در مراکز دانشگاهی است.

به گزارش فارس،  سردار نقدی در جلسه ۳ ساعته با دانشجویان پس از اظهارنظر تنی چند از دانشجویان، به سوالات آنان پاسخ گفت.


سه‌شنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۱

برادران دیپلماسی تهاجمی! صبح بخیر


با گذشت هفت سال از اجرای ژستهای دیپلماسی تهاجمی علیه سایر کشورها، وضعیت امروز طیف تندرو و افراطی جریان اصولگرا قابل تامل است.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، از آغاز دولت نهم ، شعارهای تند علیه دیپلماسی جمهوری اسلامی قبل از این دولت از سوی حامیان احمدی نژاد سرداده می شد و رییس دولت نهم نیز این نوع نگرش و شعارها را تایید می کرد، شعارهایی با هدف زیر سوال بردن سیاستهای تنش زدایانه دولت های قبل در منطقه و جهان که هدف آن، کاستن از تعداد دشمنان و افزودن به تعداد دوستان ایران بود.

 

این شعارها که تمرکز اصلی آن بر کشورهای منطقه، به خصوص دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس بود، تلاش داشت دوستان ایران را به جای خاورمیانه در آمریکای جنوبی جستجو کند و نتیجه این سیاست ها نیز مشخص گردید، دولت های عربی به صورت روزافزونی نسبت به ایران دچار نگرانی و ترس شدند و اظهارات ناشی از نگرانی و ترس آنان علیه ایران، به جای آن که هشداری بر نیروهای تندرو طرفدار دیپلماسی تهاجمی باشد، آنان را دچار شادی کودکانه ای کرد که عرب ها را ترسانده ایم، غافل از آن که نیتجه این ترس، همراهی دولت های عربی با استراتژی لابی اسرائیل و اتحاد تاکتیکی میان اعراب و اسرائیل علیه ایران خواهد بود.

 

تنها 5 سال طول کشید تا عربستان به قطب اصلی رایزنی ها علیه ایران در منطقه تبدیل گردد و نگرانی پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار جهانی را به سادگی مرتفع کند و حتی اخباری غیر رسمی از چراغ سبز دولتهای عربی به آمریکا برای تامین هزینه های حمله احتمالی به ایران شنیده شده است.

 

 

نتیجه دیپلماسی تهاجمی که بیشتر در شعار و حملات لفظی و سنگ پرانی علیه برخی سفارتخانه ها نمود یافت، در شکل گرفتن اجماع علیه ایران در شورای امینت سازمان ملل با همراهی چین و روسیه و همچنین تصویب یکی پس از دیگری قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل و سایر مجامع جهانی هویدا شد.

 

آخرین تیر ترکش افراطیون حمله نابخردانه به سفارت انگلیس و تسخیر آن بود که علاوه بر تنزل روابط و پرداخت خسارت میلیاردی به دولت فخیمه، موجب عذرخواهی رسمی ایران نیز گردید. با این حال لطمه سنگینی به اعتبار کشور در عرصه روابط بین الملل وارد شد که با پول به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

 

 

اکنون که رهبر انقلاب صراحتا حمله به سفارت انگلیس را نادرست دانسته و وزارت خارجه برای مقامات میانمار و بحرین فرش قرمز پهن می کند، احمدی نژاد مشتاقانه دعوت پادشاه عربستان را لبیک می گوید اما دولت سعودی تنها معاون وزیر خارجه خود را به ایران می فرستد، و وزیر خارجه قطر پس از این همه حمله رسانه ای به قطر با استقبال رسمی به تهران می آید، باید از طیف افراطی و تندرو جناح اصولگرا پرسید که چه احساسی دارند؟

 

آیا از قربانی کردن منافع ملی کشور برای دادن شعارهای تند احساس غرور می کنند؟ یا آنکه دولت مورد حمایت خود را به سازشکاری متهم می کنند؟

 

 

قطعا تجمع و شعارهای انتقادی و اقدامات رسانه ای متعادل در دفاع از مظلومان، به ویژه از سوی جریانات دانشجویی و غیروابسته به دولت و نهادهای حکومتی قابل دفاع است، اما آیا دانشجویان و برادران حاضر در حملات به سفارتخانه ها نمی فهمند که ممکن است بخشی از فشارهای واردشده به شیعیان عربستان و بحرین ناشی از اقدامات تندروانه آنها باشد و هر حرکت افراطی و غیرمعقول آنها در تهران را نظامهای استبدادی عربستان سعودی و بحرین به حساب شیعیان آنجا می گذارند و با آنان تلافی می کنند؟

 

در این میان نباید از اهمال نیروی انتظامی و برخی دستگاه های امنیتی در برخورد با این حرکت های افراطی غفلت شود؛ هرچند شاید مسئولان دستگاه های انتظامی و امنیتی نیز نگران بودند پس از برخورد با پیاده نظام دیپلماسی تهاجمی، از سوی حامیان قدرتمند این گروه افراطی توبیخ شوند.




Rachel Corrie: Court rules Israel not at fault for death

LINK ( watch videos on BBC's website)


Corrie was trying to stop Palestinian homes being destroyed in Gaza when she was killed in 2003

Related Stories

An Israeli court has ruled that the state of Israel was not at fault for the death of US activist Rachel Corrie, who was killed in the Gaza Strip by an Israeli army bulldozer in 2003.

Ms Corrie's family had brought a civil claim for negligence against the Israeli ministry of defence.

The judge said the 23-year-old's death was a "regrettable accident" and that the state was not responsible.

She had been trying to stop Palestinian homes being pulled down in Gaza.

Judge Oded Gershon, presiding at the court in the town of Haifa, said Ms Corrie had been protecting terrorists in a designated combat zone.

He said the bulldozer driver had not seen her, adding the soldiers had done their utmost to keep people away from the site. "She [Corrie] did not distance herself from the area, as any thinking person would have done."

At the scene

Rachel Corrie's parents, Cindy and Craig, looked dejected after the verdict was read out. Friends and supporters in court offered hugs and handshakes. But nine years after their daughter was killed, they have failed in their attempt to get the Israeli army to take responsibility for Rachel's death.

Speaking after the ruling, the family's lawyer was quick to say they would appeal against the decision in Israel's supreme court.

For Cindy and Craig Corrie, that will prolong what must have already been an exhausting and expensive process. Their legal fight is believed to have cost hundreds of thousands of dollars.

They regarded their daughter as a peace activist, passionately behind the Palestinian cause and trying to protect civilians. On Tuesday, they listened to a judge tell them the activists she was working with were acting as human shields for terrorists.

He ruled the state of Israel did not have to pay any damages. The Corries had requested a symbolic $1 in damages and legal expenses.

They had accused Israel of intentionally and unlawfully killing their daughter, and failing to conduct a full and credible investigation.

An Israeli army investigation in 2003 concluded its forces were not to blame for Ms Corrie's death.

Cindy and Craig Corrie travelled to Israel from the US to hear the ruling along with a group of friends and activists.

After the ruling, Mrs Corrie told a news conference they wanted to see more accountability from the state of Israel, saying they had been "deeply troubled by what we heard today".

"From the beginning it was clear to us that there was... a well-heeled system to protect the Israeli military, the soldiers who conduct actions in that military, to provide them with impunity at the cost of all the civilians who are impacted by what they do," she said.

She said she believed at least one person in the bulldozer had seen their daughter, and that Rachel's death "could have been and should have been avoided".

Rachel Corrie's mother, Cindy: ''This is a bad day for humanity''

She added: "I believe this is a bad day not only for our family, but a bad day for human rights, for humanity, for the rule of law and also for the country of Israel."

Israeli government spokesman Mark Regev says that, according to court evidence, the driver did not see Ms Corrie.

"If you read the seven pages of transcript by the judge after hearing all the evidence for months now, he says that the tractor drivers moved away from the demonstrators on a number of occasions, that the demonstrators took, he says, unreasonable, illogical action, putting themselves in danger."

"It's clear by the Corrie family's own expert - they nominated an expert to come to the court - he himself, their representative, said that it was impossible for the driver to see her."

The Corrie family's lawyer has said they will appeal against the ruling to Israel's supreme court.

The verdict was so close to the state's attorney's version of events that it could have been written by him, he said.

The Corrie family has already spent hundreds of thousands of dollars on bringing the legal action.

Human shields

Ms Corrie was a committed peace activist even before her arrival in the Gaza Strip in 2002.

International Solidarity Movement (ISM)

  • Palestinian-led movement founded in 2001
  • Declared aim to resist Israeli occupation of Palestinian land using "non-violent means"; says it recognises Palestinian right to "legitimate armed struggle"
  • Has branches in several countries and is supported by foreign volunteers
  • Activities include protests against Israeli demolitions of Palestinian houses, West Bank barrier and Israel's blockade of Gaza Strip
  • Organised controversial 2010 Gaza flotilla
  • High-profile deaths of members include: Rachel Corrie; Tom Hurndall (shot by Israeli soldier in 2005); and Vittorio Arrigoni (killed by Salafists in Gaza in 2011)
  • Accused by Israel of "radical anti-Israeli politics, combined with... illegal and provocative methods"

She had arranged peace events in her home town in Washington State and become a volunteer for the pro-Palestinian International Solidarity Movement (ISM).

In 2003, Ms Corrie was in the town of Rafah in the southern Gaza Strip as part of a group of ISM protesters.

They were acting as human shields to try to stop the Israeli army demolishing Palestinian homes and clearing land around Rafah.

The Israeli army argued the area was being used by militants and that the protesters should not have been in a closed military zone.

The army's investigation found that Ms Corrie was not visible and that she was killed by debris falling on her.

But Ms Corrie's supporters say it is impossible that the bulldozer driver did not see her.

Israeli government spokesman Mark Regev: ''It was impossible for the driver to see her"

"The bulldozer had a clear line across open ground while it drove towards her, relatively slowly, 20 or 30 metres or so, and even the estimation of the bulldozer's line of sight... would clearly suggest that during that time the bulldozer driver must have seen Rachel," activist Tom Dale, who was protesting alongside Rachel Corrie on the day she was killed, told the BBC.

Pictures taken on the day Ms Corrie died show her in an orange high-visibility jacket carrying a megaphone and blocking the path of an Israeli military bulldozer.

A collection of Ms Corrie's writings was turned into a play - My Name Is Rachel Corrie - which has toured all over the world, including Israel and the Palestinian territories.

مقلدان حق اظهارنظر دینی ندارند؟


طرح سوال: در جامعه ای که بر اساس دین اداره می شود و مردم از شریعت تبعیت می کنند، قهرا احکام دینی و حلال و حرام خدا از سوی عالمان صاحب نظر (مجتهدین)، بیان می شود و شهروندان احکام را از آنان فرا می گیرند و بر طبق آن عمل می کنند (تقلید)، ولی آیا این بدان معناست که توده مردم به طور کلی از داوری دینی درباره موضوعات، محروم اند و عموم شهروندان حق ندارند درباره حلال و حرام در هیچ موردی اظهار نظر کنند و پیوسته باید مقلدانه، چشم به زبان مجتهدین بدوزند؟ و یا مردم (مقلدان) هم در قلمرو مسائل خاصی می توانند نظر دهند و نظرشان از نظر دینی اعتبار دارد؟ و در این صورت، محدودیت این قلمرو را چگونه می توان مشخص کرد؟

بررسی و تحقیق

پاسخ این سوال مانند بسیاری سوالات دیگر مرتبط با آن، به بحث جدی «قلمرو تقلید» برمی گردد که پیش تر نیز اشاراتی به آن داشته ایم، در این جا با تبیین چهار موضوع،توضیح می دهیم که در این موارد، داوری خود مردم معتبر است و نباید به دلیل آن که در مسائل دینی مجتهد و صاحب نظر نیستند، نظر و داوری شان را نادیده انگاشت. داوری در این موارد، از نوع «نظر» در کتاب و سنت نیست که به تخصص در «استنباط فقهی» نیاز داشته باشد و مقلدان از آن محروم باشند.

۱- بسیاری از "پدیده های نو پیدا "و موضوعات جدید در حوزه فرهنگ، اقتصاد و غیره، موضوعاتی است که مقلد خود می تواند درباره حکم شرعی آن نظر دهد و اگر حکم آن را از مجتهد می پرسد در اثر یک تقلید جاهلانه است!

مثلا «ماهواره» یک پدیده جدید است و حلال و حرام بودن آن یک مسأله جدید تلقی می شود، ولی آیا واقعا در این باره، مجتهد به فحص در کتاب و سنت می پردازد تا با صراحت یا کنایه، چیزی درباره ماهواره پیدا کند تا بگوییم این فحض و جست و جو یک کار صددرصد تخصصی است واز غیر مجتهد بر نمی آید؟ هرگز، زیرا ماهواره از نظر نقطه نظر فقهی، یک موضوع جدید نیست، فقیه وقتی درباره ماهواره اظهار نظر می کند بر این مبناست که «هرچه موجب فساد است، خرید و فروش آن حرام است» فقیه این حکم را بر «مصداق جدید» تطبیق می کند و ماهواره را چون ابزار فساد می داند، فتوا به حرمت آن می دهد. (۱) و در همین «تطبیق بر مصداق» ممکن است، فقیه دیگر به نتیجه دیگر برسد که «چون خرید وفروش آلات مشترکه ـ که کاربرد حلال و حرام دارد ـ بلا مانع است، لذا خرید و فروش ماهواره حرام نیست. (۲)

درست است که در هر دو اظهار نظر، «ظاهرا» مجتهد به حرمت یا حلیت ماهواره «فتوی» داده است، ولی در «واقع» هیچ فتوایی در این باره صادر نشده، و مجتهد فقط درباره یک «مصداق» اظهار نظر کرده. اظهار نظر اول این است: «ماهواره غالبا برای فساد به کار می رود» واظهار نظر دوم این است: «ماهواره ابزاری با دو کاربرد خوب و بد است»، اینک می توان پرسید که آیا این دو گزاره، در قلمرو فقه قرار دارد و برای داوری درباره آن به قدرت استنباط نیاز است، یعنی فقط کسی که تخصص در فهم کتاب و سنت پیدا می کند، می تواند درباره «کاربرد ماهواره» در دنیای امروز اظهار نظر کند؟! آیا عقل سلیم اجازه می دهد انسانی که خود از کاربرد های ماهواره در علوم مختلف و از آثار آن در زندگی اجتماعی و رفتارهای اخلاقی آگاهی دارد، مقلدانه از کسی تبعیت کند که در این باره اطلاعات کمتری دارد؟ درچنین مسائلی، فقیه فقط حکم کلی را بیان می کند که حکم ابزار مشرکه چیست، و سپس مقلدان بر اساس تشخیص خود از ابزار مختلف مانند اینترنت یا ماهواره یا آلات موسیقی، داوری می کنند که آیا از آلات مختص به فساد اند تا حرام باشند، یا مشترک اند تاحلال باشند.

به همین دلیل است که فتوای آیت الله سیستانی در این باره به دلیل آنکه به شکل مبنائی مسأله را مطرح می کند و به شکل مصداقی درباره هریک از این ابزارها نظر نمی دهد، دارای امتیاز است، ایشان پس از تفکیک آنچه برای استفاده حرام تولید می شود مثل آلات قمار با آنچه که دارای منافع حلال و منافع حرام است، به استفاده های حلال و مشروع از این ابزار ها اشاره می کند، و درباره نوع اول فتوی به حرمت و درباره نوع دوم فتوی به حلیت برای منافع حلال می دهد.(۳)

۲- در بسیاری از رفتارهاییکه به عنوان دین صورت می گیرد و حتی گاه به عنوان «واجب» معرفی می شود، به تشخیص «شیوه ها و روش ها» مربوط می شود و این تشخیص ها، خارج از قلمرو فقه و استنباط فقهی است. مثلا وقتی دولت تصمیم به برخورد با پدیده بدحجابی می گیرد و به دستگیری افراد این چنینی اقدام می نماید، رفتار خود را در جهت عمل به «وظیفه امر به معروف و نهی از منکر» تلقی می کند. ولی روشن است که «دستگیری» فرد بد حجاب، یک «حکم شرعی» نیست و در این باره نص خاصی وجود ندارد، بلکه این کار «شیوه ای» از نهی از منکر است، و از سوی دیگر، همه فقها فرموده اند که در نهی از منکر باید از شیوه «مفید» استفاده کرد، شیوه ای که عوارض منفی به جا نگذارد و فرد را به انجام رفتار تلافی جویانه و ارتکاب منکر بیشتر وادار نسازد. به تعبیر دقیق استاد مطهری، فقها که یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر را «احتمال تأثیر» قرار داده اند، به این وسیله خواسته اند، این واجب توام با تدبیر و به شکل منطقی انجام شود. (4) دخالت منطق به معنای آن است که از تأکید یکسره بر امر و نهی زبانی یا فشار و زور عملی دست بر داشته و زمینه های عینی وقوع منکرات را در جامعه شناسایی کرده و به دنبال اصلاح آن برآییم:


    «معنای این که منطق را وارد امربه معروف و نهی از منکر کنیم این است که حساب کنیم پیدایش هر چیزی سببی دارد و هم چنین عدم رشد و نمو یک چیز سببی دارد، با سبب منکر مبارزه کنیم و سبب معروف را ایجاد کنیم. حداکثر منطق ما این است که بگوییم و بنویسیم و بعد هم اگر دیدیم گفتن و نوشتن فایده ندارد اعمال زور نماییم، در صورتی که منطق این نیست، منطق این است که مزاج اجتماع را به دست آوریم که چرا منکر را پذیرفته و از معروف سر باز زده است، ما جز «پند» و «بند» نمی شناسیم، معتقدیم ابتدا باید پند های تحکم آمیز کرد و بعد هم اعمال زور و جبر کرد، ما باید بدانیم که غیر از پند و بند، منطق دیگری هم هست که صحیح تر است.» (۵)


بر این اساس این که در جامعه امروز کدام شیوه مفید است و آیا برخورد های فیزیکی در زندگی امروز ویرای نسل امروز، یک" شیوه مفید"، تلقی می شود یا نه، خارج از قلمرو فقه و تشخیص تخصصی فقیه است، در این زمینه کارشناسان مسائل اجتماعی، می توانند نظر داده و شیوه های کارآمد را تعیین کنند، و مسأله جنبه ی تقلیدی و تعبدی ندارد، از این رو، شهروندان می توانند داوری کنند که آنچه در جامعه اتفاق می افتد و عنوان نهی از منکر دارد، آیا واقعا «نهی از منکر» است، و یا خود منکری است که باید برای جلوگیری از آن اقدام کرد؟ مقلدان، شرایط نهی از منکر را به طور کلی از فقه اخذ می کنند، ولی به «شکل جزئی» درباره شرایط عصر و زمان خودشان و شیوه های مفید و موثر، خودشان نظر می دهند، و این نظر شرعا معتبر است. آن ها حق دارند بگویند این شیوه ها که رایج است دینی است (یعنی منطقی) و یا غیر دینی (وغیر منطقی)، چه این که می توانند بگویند این روش ها موجب "جذب به دین"، یا باعث "دفع از دین" می گردد.

۳- بخشی از طرح هایی که در جامعه اسلامی به اجرا گذاشته می شود و با پسوند «اسلامی» معرفی می شود، تلفیقی از حکم شرعی با «تدبیر بشری» است. نه آن که در شرع آن «طرح» عینا ارائه شده و متخذ از «فقه» باشد. مثلا «بانکداری اسلامی» در کشور ما یک طرح اسلامی به حساب می آید، در حالی که در فقه طرح خاصی برای «بانک» وجود ندارد، آنجه در فقه وجود دارد حکمی به عنوان «حرمت ربا» است که حضرات با حذف ربا، درصدد آن برآمده اند که با استفاده از عقودی مثل مضاربه، ضمن تأمین هزینه های بانک، راهی برای سود صاحبان سرمایه فراهم آورند و به این وسیله خواسته اند نشان دهند که در جامعه اسلامی هم بدون ربا هم می توان اهداف کلی بانک را مانند نظام های دیگر تأمین کرد. ولی داوری درباره این که آیا این طرح در جامعه موفق بوده و اهداف مورد نظر را تأمین کرده است یا نه، یک بحث فقهی نیست، و شهروندان باید درباره کارکرد بانک در کشور داوری نمایند. فقها حداکثر نظری که درباره این طرح می دهند آن است که «مخالف با اسلام نیست» یعنی مشکل ربوی بودن در طرح دیده نمی شود، ولی آنان درباره کارکرد طرح و آثار مثبت و منفی آن در اقتصاد کشور و نظام پولی نمی توانند نظر دهند، در این جا یک «طرح اسلامی» در معرض قضاوت شهروندان ـ غیر مجتهد ـ قرار دارد و آن ها صلاحیت دارند تا درباره آن نظر دهند.

متأسفانه بسیاری از شهروندان و به خصوص کارشناسان، به این حق خود توجه نداشته و گمان می برند که وقتی طرح اسلامی تأیید شد، صلاحیت داوری درباره آن به فقها اختصاص می یابد. غافل از آن که طرح اسلامی، به معنای مخالف نبودن با اسلام است و صرف عدم مخالفت، هرگز به معنای تأمین نیاز های جامعه و انطباق با مصالح عمومی مردم نیست و شهروندان باید براساس درک صحیح خود، در این باره نظر دهند، چه این که محول کردن این بخش اساسی به متخصصان فقه کاری نابخردانه است.

۴- علاوه بر موارد فوق که شهروندان با حفظ حریم فقه و عدم ورود به قلمرو استنباط و بدون داوری درباره حکم شرعی، به صورت غیر مستقیم درباره برخی مسائل دینی اظهار نظر می کنند،مواردی هم وجود داردکه شهروندان ـ بدون تخصص اجتهادی ـ حق داوری درباره درست یا نادرست بدون یک «حکم» را دارند. توضیح آن که حکم شرعی در این جا به معنی محصول استنباط و کاوش اجتهادی فقیه است و نمی توان انکار کرد که گاه شهروندان عامی می توانند بفهمند که در این استنباط اشتباهی رخ داده و حکم استنباط شده، معیوب است. ریشه این فهم آن است که اگر حکمی ناظر به حل یک مشکل دنیوی و در جهت تعدیل یک واقعیت عینی باشد، در این صورت صحت حکم را با معیار تجربه می توان محک زد و چنانچه در آزمون، به توقعات ما پاسخ ندهد و از تأمین آنچه را ادعا می کند، ناتوان بماند، دلیل بر خطا در حکم استنباط شدم است. در این مواقع معمولا شهروندان فاقد تخصص فقهی نمی توانند علت خلل در استنباط را نشان دهند، ولی اجمالا می توانند اطمینان داشته باشند که عیب و ایرادی وجود دارد. مثل سرنشینان یک خودرو که وقتی صدای غیرمتعارفی از موتور می شنوند و یا حرکات غیر عادی می بینند، پی به معیوب بودن خودرو می برند، هم چنین معمولا بیماران یا همراهان آنان، می توانند تأثیرات منفی دارو را بر بیماری بفهمند و به خطای پزشک پی برند، هرچند که به دلیل فقدان تخصص، آگاهی کامل از آن ندارند.

درباره گزاره دینی هم وقتی که با ادعا های دنیوی همراه باشد، راه برای داوری شهروندان باز می شود، آن ها هرچند نمی توانند بگویند "دین چه می گوید" ـ چون دانش آن را ندارند ـ ولی می توانند بگویند آنچه را که اینک اجرا می شود "دین نمی گویند"، چون توقع و انتظاری که از حکم وجود دارد، تحقق پیدا نمی کند، فرض کنید مقلد در رساله می خواند که زکوة به 9 چیز مانند گندم و جو و خرما وکشمش تعلق می گیرد، و از سوی دیگر به او گفته می شود که زکوة همه نیاز های جامعه از فقرا و مساکین تا نیاز های آموزشی و درمانی و رفاهی مردم را تأمین می کند. پس از این مقلد می تواند به محاسبه بنشیند و با برآورد زکوة یک کشور (مانند ایران) داوری کند که آیا احتیاجات نیازمندان کشور، تأمین می شود و فقر ریشه کن می گردد؟ چنانچه نتیجه این محاسبه آن باشد که این گونه خلا های مادی با منحصر بودن زکوة در آن موارد پر شدنی نیست، خود او به نتیجه می رسد که در استنباط این حکم، خللی وجود دارد. هم چنین درباره بروز فساد در قدرت سیاسی، اگر او با «مشاهده و تجربه» به این نتیجه برسد که تأیید بر عدالت کارگزاران، ناکافی است، قهرا نمی تواند به حکمی بر خلاف واقعیت به عنوان «فرمان الهی» تسلیم شود، در زمینه تأمین امنیت، رفاه، عدالت و دیگر مسولیت های حکومت نیز عینا همین تجربه گرائی می تواند به کمک تأیید یک حکم شرعی آمده، و یا در جهت ابطال آن حکم ـ به معنای کشف اشتباه در استنباط ـ به کار گرفته شود. (۶)

بر این اساس، «تجربه» یک روش برای رسیدن به حکم شرعی نیست و در استنباط فقهی نقشی ندارد، ولی نتیجه استنباط های فقهی وقتی به «اجرا» گذاشته می شود و آثار آن ها به شکل مثبت یا منفی در زندگی مردم ظهور و بروز پیدا می کند، می توان حدس زد که استنباط تا حد موفق بوده یا مبتلا به خطا گردیده است و این داوری حق مردمی است که آثار احکام شرعی را در زندگی خود احساس می کنند.

اتفاقا فقها گاه در برخی از مسائل فقهی وقتی به نتایج عملی فتوای خود التفات پیدا می کنند و لوازم آن را مردود می دانند، مجددا به منابع استنباط مراجعه نموده و با تجدید نظر، به نتایج جدیدی دست می یابند. درباب حج و دشواری هائی که در دهه های اخیر به دلیل کثرت حجاج رخ داده است، موارد متعددی از این تجدید نظر و نیز در بسیاری مسائل دیگر، اتفاق افتاده است. موضوع نقش تجربه در محک خوردن استنباط ها، به بحث و بررسی دقیق و مفصل نیاز دارد و متأسفانه هنوز چنین پژوهشی انجام نشده است.

به هر حال به توجه به نکات چهاگانه فوق، چنین می توان نتیجه گرفت که:

در جامعه اسلامی هرچند دو قلمرو جداگانه برای اظهار نظر فقها، و اظهار نظر شهروندان وجود دارد، ولی آنچه مهم است تفکیک این دو قلمرو و تعادل در میان آن هاست، شرایط کنونی جامعه نشان می دهد که این مرزبندی رعایت نمی شود، و چه بسیار مباحثی را که به فقها ارجاع می دهیم و از آنان توقع حل مشکل داریم، در حالی که بیجا بر بار فقاهت افزوده ایم، و چه بسیار مباحثی را که باید به غیر فقها مراجعه کنیم وتریبون را به آن ها بسپاریم، در حالی که حقشان را دیگران تصاحب می کنند، بدون شک، افزایش غیر منطقی سیطره دین که به کاهش قلمرو دانش های دیگر و فشار بر ارباب فنون مختلف می انجامد، در آسیب شناسی حکومت اسلامی باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

 



۱- با توجه به آن چه مطلعین می گویند برنامه های ماهواره اکثرا موجب شیوع فحشا و منکر مخصوصا در رابطه با نسل جوان می باشد، لذا خرید و فروش و نصب آنتن های ماهواره ای جایز نیست. (آیت الله محمد فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۲۴۶)
۲- خرید و فروش و استفاده از ماهواره . . . اشکال ندارد. (آیت الله صافی، جامع الاحکام، ج۱  ، ص۲۸۶  )
۳- لاتجوز التجاره بما یکون اله للحرام بأن یکون بما له من الصوره الصناعیه التی بها قوام مالیته عند العرف و أجلها یقتنیه الناس غالبا لایناسب ان یستعمل الا فی عمل محرم منها الاصنام و منها آلات القمار. و اما الالات المخترعه لالتقاط الاصوات و الصور او تسجیلها او اذاعتها و نشرها هی فی الغالب من الالات المشترکه بین الحلال و الحرام فیجوز بیعها . . . (آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج۲ ، ص ۱۰)
۴- مرتضی مطهری، ده گفتار، ص ۹۷
۵- مرتضی مطهری، یادداشت ها، ج۱۰ ، ص ۲۹۰
۶- بخشی از نقد های فقها بر آراء فقهی، مبتنی بر تجربه است مثلا علامه حلی اولین شیر مادر را برای فرزند واجب می داند چون ادامه حیات فرزند به آن بستگی دارد (القواعد، ج ۳، ص ۱۰۱) ولی به این فتوا و استدلال اعتراض شده که با تجربه نمی سازد. (التنقیح، ج۳ ، ۲۶۷) و به تعبیر کاشف الغطاء: فان التجارب تنفیه.

* استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم




صفار:حکم حضرت آقا قابل قبول‌تر است یا پادشاه شرابخوار عربستان؟/ابرو و لب آنجلینا جولی را باچهره حضرت عباس میکشیدند!


<big><big>صفار:حکم حضرت آقا قابل قبول‌تر است یا پادشاه شرابخوار عربستان؟/ابرو و لب آنجلینا جولی را باچهره حضرت عباس میکشیدند!</big></big>

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پادشاه عربستان که اصل اسلام را قبول ندارد دشمن اهل بیت و امیرالمومنین (ع) و مروج وهابیت کثیف است.


به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمدحسین صفارهرندی عصر امروز در جمع دانشجویان حاضر در دوره آموزش شهید رجب بیگی در خصوص جریان شناسی قبل و زمان انقلاب گفت: در جریان شناسی کلی دو نگاه میان نیروهای مذهبی برجسته بود؛ نگاه تعبدی و نگاه روشنفکری دینی.
 
وی ادامه داد: در طرف نیروهای چپی و مارکسیستی هم که طیف وسیعی از نیروها را در بر می گرفتند، دو جریان غالب بود؛ یکی اهل مبارزه کلامی و سیاسی بدون پشتوانه انقلابی که شاخص آن حزب توده است و دیگری اهل مبارزه عملی که چریک‌های فدایی خلق بودند که نقطه مشترک هر دوی آنها انقلابی‌گری بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تفکر انجمن حجتیه به عنوان نگاه تعبدی گفت: شاخصه تفکر انجمن حجتیه ضد بهایی بودن است و به مبارزه و مسائل سیاسی کاری نداشتند،  البته این گروه که به تحت ولایتی ها معروف بودند، شاخص‌شان اهل بیت و تضاد اصلی‌شان با اهل سنت بود.
 
صفارهرندی گفت: جریان فرقان نیز با بهره‌گیری از اشتباهات دکتر شریعتی نگاه بسیار مسلط نسبت به نگاه دینداری سالم ارائه کرد که منجر به خروج کفرآمیز آنان از دین شد.
 
وی در خصوص نگرش روشنفکری دینی تصریح کرد: امروز وقتی این نگرش را تحلیل می‌کنیم، اشکالات بزرگی را در آن می‌بینیم که شهید مطهری هم این مسائل را بسیار خردمندانه مطرح کرده بودند؛ به طوری که بعضی ها تا سال‌های بعد از انقلاب برای شهید مطهری ارزشی قائل نبودند و معتقد بودند ایشان اهل مبارزه انقلابی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ادامه این جریانات فکری بعد از انقلاب بیان داشت: دانشجویان مسلمانی که لانه جاسوسی را اشغال کردند، از کسانی دعوت می‌کردند در مراسم‌هایشان شرکت کنند که امروز در اردوگاه ضدانقلاب هستند، این افراد به عنوان شخصیت‌های طراز اول انقلاب دعوت می‌شدند، اما از شهید بهشتی دعوت نمی‌کردند.
 
صفارهرندی ادامه داد: در یکی از همایش‌هایی که ‌گذاشته بودند، عکس امام و مرحوم طالقانی را نصب کرده بودند، در مورد نصب عکس شهید مطهری که آن زمان شهید شده بودند، بین دانشجویان خط امام دعوا شد تا اینکه آخر عکس ایشان را نگذاشتند.
 

وی با بیان اینکه حاکمیت غیر تعبدی و روشنفکری که تحت آموزش قبل از انقلاب بود به بعد از انقلاب هم منتقل شد، گفت: امثال گلزاری، غفوری و مجتهد شبستری در جلسات دانشجویان پیرو خط امام دعوت می‌شدند، اما امثال حضرت آقا، شهید مطهری و بهشتی دعوت نمی‌شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چگونگی تشکیل سازمان مجاهدین گفت: محصول به هم پیوستن هفت گروه مبارز، سازمان مجاهدین بود که درون این سازمان دو خط تعبدی و روشنفکری را می بینیم.

صفارهرندی ادامه داد: اوایل مطرح شد که امام یک نماینده در این سازمان داشته باشد که بهزاد نبوی گفت مگر مهجور و صغیر هستیم که آقابالاسر داشته باشیم.

وی بیان داشت: این دو جریان فکری همیشه کشمکش داشتند؛ در سالگرد شریعتی کشمکش داشتند در ماجرای 28 مرداد یک گروه می‌گفت برای کاشانی و دیگری می‌گفت برای مصدق برنامه بگیرید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دعواهای امروز همان دعواهای قدیمی است، خاطرنشان کرد: در مجاهدین انقلاب این اختلاف‌ها آنقدر بالا گرفت که کار به تعطیلی کشید، این اتفاق در حزب جمهوری اسلامی نیز با وجود اینکه شهید بهشتی آن را تشکیل داده بود رخ داد.

صفارهرندی در ادامه با اشاره به مدل فکری انجمن حجتیه و نحوه فعالیتشان به عنوان یک نگاه تعبدی، بیان داشت: این عده تمرکز اصلیشان این است که می‌گویند جمهوری اسلامی حرکت باطلی است که محکوم به شکست است؛ چون تا قبل از حکومت امام زمان همه حکومت‌ها باطل هستند.

وی با اشاره به مسئله عید فطر و دیدن ماه به عنوان یک نمونه، خاطرنشان کرد: در این مسئله حکم حاکم اسلامی شرط است مراجع هم اگر نظر مخالفی داشته باشند می‌گویند بر شخص من حجت نیست و این نظرشان را به همه توسعه نمی‌دهند، اما شبکه تفکری ضدحکومتی و دینی است که کشور را پر می‌کند که عید نبوده است و مردم روزه‌اشان را به حرام خورده‌اند، از این گونه افراد باید سوال کرد رهبر کشور به عنوان رئیس کشور به لحاظ مسلمانی قابل قبول‌تر است یا پادشاه عربستان سعودی.



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پادشاه عربستان که اصل اسلام را قبول ندارد دشمن اهل بیت و امیرالمومنین (ع) است مروج وهابیت کثیف و کسی که بلاد اسلامی را در اختیار اجانب قرار داده است و رسما و علنا شراب می‌خورد؛ این آدم را اگر مقایسه کنیم با حضرت آقا که مرجع تقلید و عالم است، کدام یک قابل قبول‌تر هستند.

صفارهرندی در ادامه با طرح این سوال که اگر قرار باشد بین این دو نفر یکی روز عید را حکم کند، کدام مورد قبول‌تر است، تصریح کرد: این افراد با این تفکر وقتی به حج می‌روند، موقعی که پادشاه عربستان اعلام می‌کند عید قربان است قربانی می‌کنند آنجا حرف بی‌دین و فاسق را می‌پذیرند اما اینجا حرف حضرت آقا را نمی‌پذیرند.

وی گفت: در مقابل تفکر روشنفکری با ضعف‌هایش این جریان تعبدی را داریم که به اسم تعبد شمشیر در مقابل دین می‌کشد، کل جریان‌های کشور متأثر از این دو جریان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعضی هر دوی این تفکر را در زمان‌های مختلف به کار می‌برند، تصریح کرد: بعضی آنجا که پا بدهد برای جذب افکار عمومی از اندیشه‌های سخیف ملی گرایانه و امانیستی استفاده می کنند، ولی پای مسائل تعبدی که پیش می‌آید می‌گویند با زیر و بم و گشت و ارشاد مخالفیم؛ با گشت ارشاد مخالفند، اما یک بار هم از حجاب حرف نمی‌زنند این مواقع ادای روشنفکران را درمی‌آورند و آنجا که قرار است نان تعبدی را بخورند به رمل و استرلاب روی می‌آورند.
 

صفارهرندی تصریح کرد: در دوران وزارتم شمایلی از ائمه و شهدای کربلا را می‌کشیدند که وهم بود، باب شده بود که چشم و ابرو لب را از آنجلینا جولی و بازیگران زن هالیوود می‌گذاشتند و چهره حضرت ابوالفضل (ع) را می کشیدند.
 
وی ادامه داد: ‌در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه برای این مسئله داشتیم، وقتی جلو رفتیم ما را توبیخ کردند که در دین مردم دخالت می‌کنیم؛ لذا از زبان همین افراد است که شنیده می‌شود دوران اسلام‌گرایی تمام شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آنچه که سایه خودش را بر دهه ۶۰می‌اندازد، همین دو جریان روشنفکری و تعبدی است، خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام نگاه کنید که چه اتفاقاتی می‌افتد که جریان مدعی روشنفکری و پیرو خط امام با امام خداحافظی کرده و دنبال کار خودشان رفتند.

صفارهرندی ادامه داد: آن مدعیان تعبدی که حاضر نبودند پای انقلاب باشد، حکم تکثیر نظام و حکومت جمهوری اسلامی تحت زعامت رهبری را اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه روشنفکر و آخوند هم می‌توانند اینگونه باشد، گفت: سالم‌ترین قشر برای وصل شدن به حق همین جوانان هستند؛ کدیور خط امامی دهه ۶۰امروز تبدیل می‌شود به کسی که ادعا نامه علیه امام و مقام معظم رهبری منتشر می‌کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص فتنه ۷۸بیان داشت: فتنه سال ۷۸از مسئله کوی دانشگاه شروع شد که حضرت آقا از حادثه کوی دانشگاه به عنوان فاجعه یاد کردند و یک بخشی از آن حوادث محصول کج فهمی عده‌ای بود که برای دفاع از ولایت در مقابل کسانی که فحاشی ناموسی به کشور و ولایت می‌کردند، سینه سپر کردند.
 
صفار هرندی با بیان اینکه در آن زمان عده‌ای پیش مقام معظم رهبری رفتند و مطالبی را عنوان کردند، گفت: این افراد به رهبری گفتند سه کار باید بکنید تا غائله ختم شود؛ اول اینکه سردار هدایت لطفیان، فرمانده نیروی انتظامی عوض شود که وی یکی از مردمی‌ترین فرماندهان کردستان بود که همچون شهید بروجردی میان مردم محبوب بود، دومین درخواست این بود که در مورد روزنامه «سلام» به قوه قضاییه دستور داده شود تا مجددا راه بیفتد و درخواست سوم این بود که نظارت استصوابی شورای نگهبان هم برداشته شود.


وی در خصوص پاسخ رهبری بیان داشت: آقا گفتند اگر این کار را انجام بدهیم چه می‌شود، پاسخ دادند که تهران آرام می‌شود، رهبری گفتند: آنها می خواهند باج گیری کنند اگر من هم این کار را بکنم شما نباید این را دوست داشته باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رهبری در سخنرانی گفتند اگر با مسببین فتنه ۷۸برخورد درست می‌شد، فتنه ۸۸رخ نمی‌داد؛ بعضی فکر کردند باید در آن زمان بگیر و ببند بیشتری می‌بود، اما مغز سخن آقا این بود که اگر فهمیده می‌شد که چرا این اتفاقات افتاده و پشت صحنه چه کسانی بودند، این اتفاق نمی‌افتاد.

صفارهرندی افزود: رهبری گفتند بروید خودتان را تجهیز کنید؛ چرا که فتنه‌های به مراتب پیچیده‌تر از سال ۸۸از جانب کسانی که می‌خواهند در برابر آمریکا و دسیسه‌های اجانب تسلیم شوند، رخ خواهد داد، البته به همان دلیل که سال ۸۸از ۷۸پیچیده‌تر بود، مردم هم پیچیده‌تر می‌شوند.

وی تأکید کرد: لازم نیست عزا بگیریم و قنبرک بزنیم، می‌توانیم فتنه‌ها را از سر راه برداریم؛ جریان حزب اللهی و اصولگرا سالم‌ترین جریانی است که امروز جلوه کرده است.