جمعه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۰

آیت‌الله العظمی مکارم: حرف حق خریدار ندارد!

 آیت‌الله العظمی مکارم
  حرف حق خریدار ندارد! 

  امروز با وجود برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای فاسد، و سرگرمی‌های نا سالم و خطرناک، گوش افراد به حرف حق بدهکار نیست. 

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له، امروز پس از نماز ظهر و عصر در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) در جمع روزه‌داران و زائران کریمه اهل‌بیت(ع) به تبیین برخورد مردم در مقابل دعوت پیامبران الهی از دیدگاه قرآن پرداختند.
ایشان با قرائت آیه «إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (نوح 1) اظهار داشتند: خداوند پس از فرستادن حضرت نوح در میان قومش، اولین دستوری که به او می‌‌دهد، دستور به انذار و بشارت است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که تمامی پیامبران الهی بشارت دهنده و انذار کننده بودند، ادامه دادند:‌ پیامبران انسان را از گناه، بت‌پرستی، ظلم و ستم را از عذاب دنیا و آخرت می‌ترساندند و آنهایی که مطیع فرمان خداوند هستند را به نعمت‌های دنیوی و اخروی الهی بشارت می‌دهند.
ایشان افزودند: در ادامه این آیه آمده است: «قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ» (نوح ٢)؛ ای مردم من بیم دهنده و انذار کننده آشکاری هستم؛ این آیه بدان معنی است که باید فرمان و آیین خدا به صورت آشکارا در جامعه جاری باشد.
* اخلاق؛ محور اصلی دین
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ» (نوح ٣)، عقیده، اخلاق و احکام را محور اصلی دین دانسته، بیان داشتند: نوح قوم خود را به ایمان به خدا و شکستن بت‌ها، تقوای الهی پیشه کردن و اطاعت از فرمان خداوند دعوت می‌کند.
ایشان در پاسخ به افراد بی‌سوادی که می‌گویند، تنها قرآن برای ما بس است و به چیز دیگری نیاز نداریم، اظهار داشتند: تمامی واجبات در قرآن نیامده است؛ واضح‌ترین مسئله در اسلام نمازهای پنج‌گانه است، ولی در کجای قرآن تعداد رکعت‌های آن بیان شده است؟
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که خود قرآن می‌گوید؛ از پیامبر‌(ص) پیروی کنید، خاطرنشان کردند: ما مسائل اسلامی را باید از پیامبر‌(ص) بگیریم؛ البته باید به احادیث با سند محکم مراجعه کنیم؛ بنابراین اگر ما قرآن را بگیریم و غیر آن را رها کنیم، باید نصب دین را رها کنیم.
ایشان با اشاره به آیه «يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(نوح ٤) درباره پاداش‌های خداوند به افرادی که اطاعت امر الهی را بکنند، گفتند: کسی که اطاعت خدا را انجام دهد، خداوند گناهانش او را می‌بخشد و عمرش را طولانی می‌کند.
معظم‌له با استناد به روایتی از امام صادق(ع) در شرح آیه 4 سوره نوح، گفتند: بر اساس این روایت کسانی که به وسیله گناه از دنیا می‌روند، بیش از افرادی است که از عمر طبیعی از دنیا می‌روند، همچنین کسانی که به واسطه نیکوکاری عمرشان طولانی می‌شود، ‌بیشتر از کسانی است عمرشان به صورت طبیعی طولانی می‌شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عوامل کوتاه شدن عمر انسان‌‌ها، گفتند: بر اساس روایات اثر دنیایی گناهانی چون ظلم به مظلومان و ترک صله رحم، عمر انسان را کم می‌کند و اثر دنیوی کمک به نیازمندان و انجام صله رحم سبب طولانی شدن عمر می‌شود.
* به داد نیازمندان برسید
این مرجع تقلید ماه مبارک را فرصت مناسبی برای یاری رساندن به نیازمندان دانسته و گفتند:‌ در ماه مبارک رمضان به داد مردم نیازمند برسید.
ایشان با قرائت آیات «قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلا وَنَهَارًا (٥)فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلا فِرَارًا (٦)وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا (٧)» از سوره نوح، با اشاره به واکنش مردم در برابر دعوت حضرت نوح(ع) اظهار کردند: قوم نوح(ع) در مقابل دعوت او، برای این که چهره و سخنان این پیامبر الهی(ص) را نشنوند،‌ دستان خود را در گوش‌هایشان قرار می‌دادند، سرهای خود را می‌پوشاندند و در مقابل حق، می‌ایستادند
معظم‌له با بیان این که تلاش در نشنیدن سخنان حق، در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بوده است، خاطرنشان کردند: در تاریخ اسلام نیز شاهدیم که افراد از شنیدن سخنان حق پیامبر(ص) فرار می‌کردند و درگوش‌های خود پنبه قرار می‌دادند و در عصر عاشورا نیز برای نشنیدن دعوت امام حسین(ع) سروصدا کردند.
* گوشی برای شنیدن حرف حق نمانده است!
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که انگشت و پنبه در گوش کردن در عصر حاضر به شکل‌های جدیدی وجود دارد، بیان داشتند: امروز با وجود برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای فاسد، و سرگرمی‌های نا سالم و خطرناک گوش افراد به حرف حق بدهکار نیست.
ایشان ادامه دادند: آنهایی که جلوی کشت خشخاش و تولید تریاک را در افغانستان نمی‌گیرند و آن را با قیمتی ارزان دراختیار مردم قرار می‌دهند، مشروبات الکلی، فیلم‌ها و موسیقی‌های زشت، زننده، خطرناک و غیر انسانی و... تولید می‌کنند و با مجالس رقص و آواز مردم را سرگرم می‌کنند، دیگری گوشی برای شنیدن حق نمی‌ماند.
* ترس وهابیت از ورود کتب شیعی به عربستان
معظم‌له با بیان این که مقاومت وهابیت در برابر ورود کتب شیعی به برخی کشورها، شکل دیگری از انگشت در گوش کردن است، با اشاره به وجود گسترده کتاب‌های سنی در کتابخانه‌ها و مراکز علمی شیعی، خاطرنشان ساختند:‌ ما شیعیان پایه‌های عقاید خود را محکم می‌دانیم؛ از این رو از وجود این کتاب‌ها هراسی نداریم،‌ ولی وهابیت پایه‌های عقاید خود را متزلزل می‌داند و از ورود کتب شیعی به عربستان می‌ترسد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که ما دوست داریم، وهابیان هم سعادت‌مند شوند،‌ خاطرنشان کردند: امیدواریم اینها در کارهای خود تجدید نظر کنند و اجازه دهند تا جوانان کتاب‌های شیعی را بخوانند و راه حق را برگزینند و در نهایت اختلافات پایان یابد و اگر هم بحثی وجود دارد،‌ بحث علمی باشد؛ زیرا این موجب اتحاد می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر