چهارشنبه، دی ۲۱، ۱۳۹۰

حدیث حولاء

« حولاء » همسر مردی بنام عطاره بود که در زمان رسول خدا صلی الله علیه واله می زیست . روزی شوهرش به او دستوری می دهد و او از فرمان شوهرش سرپیچی می کتد . بعد از این ماجرا از کرده خود اندوهگین می شود و از شوهر عذر خواهی می کند لکن شوهر به عذرخواهی او توجه نمی کند آن گاه نزد رسول خدا (ص) می رود و حضرت را از ماجرا آگاه می کند ، بعد رسول خدا به او مطالب ارزنده ای را در موضوعات مختلف فرمود : 

1 ـ عاقبت غضب زن بر شوهرش:
یا حَوْلاءُ ما مِنْ اِمْرَأهٍ تَرفَعُ الی زَوجِها بالغَضَبِ ، اِلا کُحِلَتْ بِر ماءٍ مِنْ نارٍ جَهنمَ » .
ای حولاء ، زنی که با حالت خشم به شوهرش نگاه کند ، روز قیامت آن چشم با خاکستر آتش جهنم سرمه کشیده میشود .

2 ـ گناه بی اعتنایی به شوهر :
یا حَولاءُ وَ الّذی بَعَثَنی بالحقِّ وَ رَسُولاً ما مِنْ اِ مرَأةٍ تَرُدُّ علی زَوْجِها اِلّا و عُلِّقَتْ یَومَ القیمَهِ بلِسانِا و سُمِرَت ْ بمَسامِیرَ مِن نارٍ ».
ای حولاء، قسم به خدایی که مرا به رسالت بر انگیخت ، هر زنی که سخن [ منطقی ] شوهرش را نپذیرد، او را در روز قیامت به زبانش آویزان می کنند و زبانش را با میخ های آتشین می دوزنند .

3 ـ زنی که شوهرش را بیازارد :
« یا حَولاءُ وَالْذّی بَعَثَنی نبیّا ، ما مِنْ اِمرَأ ةٍ تَمُدُّ یَدَیْها تُریدُ اَخْذَ شَعْرَةٍ مِنْ زَوْجِها اَوْ شَقِّ ثَوْبِهِ اِلْا سَمَّرَ اللّهُ کَفَّیْها بِمَسا مِیرَ مِنْ نارٍ ». ای حولاء ، قسم به آن خدایی که مرا به رسالت مبعوث کرد ، هر زنی که دستش را دراز کند و بخواهد مویی را از سر شوهرش بکند یا پیراهن و لباس او را پاره کند ، ( یا به هر طریقی ) او را بیازارد خداوند بزرگ دو دستش را با میخهای آتشین می دوزد .
اسدالله محمدی نیا ، بهشت جوانان (آنچه باید یک زن و مرد بدانند ). ص 412 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر