جمعه، آبان ۲۷، ۱۳۹۰

قوانین حقوق بشر میان ولنگاری و حریت فرقی نمی‌گذارد


قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید شیعیان تأکیدکرد: قوانین بین المللی حقوق بشر و سازمان ملل چون مبنای آن بدون منبع علمی است فرقی میان ولنگاری و حقوق بشر قائل نیست.


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش علامه طباطبایی که در موسسه اسراء برگزار شد، اظهار داشت: سازمان حقوق بشر و سازمان ملل دستشان از حقوق نویسی خالی است چون مبنای آنها بدون منبع علمی است و به انسان خلاصه می‌شود.

قرآن و سنت مبنای قانون اساسی

وی با بیان اینکه مواد حقوقی و قانون‌های عادی ما مصوبات مجلس شورای اسلامی است تصریح کرد: این مصوبات از مبنای قانون اساسی گرفته می‌شود که این قانون با دشواری فراوان و با حضور 70 نفر که حداقل 40 نفر آنان مجتهد مسلم بوده‌اند نوشته شده است و مبنای قانون اساسی هم کتاب و سنت است.

این مرجع تقلید ادامه داد: آنچه به عنوان حقوق بشر در دنیا رایج است ابن سبیل است و تا نیمه راه آمده است؛ آنها مواد حقوقی خود را از مبانی مانند آزادی، عدالت و ... می گیرند که درست است و قویترین مبنای آنان عدل است که درست است اما چون این مبانی منبعش درنهایت خود انسان است و نه وحی میان ولنگاری و حریت فرقی نمی‌گذارند و هر چه به سود آنهاست عدل و هر چه به ضرر آنها باشد ظلم می‌دانند.

قوانین حقوقی بین المللی منبع عالمانه ندارد

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در این قوانین انسان محور و مبناست و مبنای بدون منبع ریشه علمی ندارد؛ در علم هم همین طور است و اگر منبع بود می‌توان ریشه علمی داشت به همین دلیل اول باید منبع را درست کرد تا بتوان از این منابع مبانی را استخراج کرد.

وی با بیان اینکه مسئله ادبیات و هنر محل ابتلاء روز ماست افزود: فلسفه درباره ادبیات و هنر کار را به حکمت عملی ارجاع می‌دهد؛ هنر درباره فعل انسان بحث می‌کند و نه فعل خدا که باید راه حلی برای هنر اسلامی درست کرد که آن هم پیش بینی شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به دینی کردن علوم ادامه داد: بسیاری از ما اسلامی حرف می‌زنیم اما قارونی فکر می‌کنیم و می‌گوئیم عقل بشری است و ما خودمان فهمیده‌ایم؛ قارون هم می‌گفت من خودم سرمایه و ثروتم را به دست آوردم؛ ما خیال می‌کنیم آنچه فهمیده‌ایم در تسخیر بشر است.

وی تأکید کرد: ما هنوز باور نکرده‌ایم که خداوند به انسان آنچه را نمی‌دانسته است یاد داده است و هنوز باور نکرده ایم که معلوم و علم و عالم همه مخلوق خدا هستند و کل کتاب طبیعت کتاب خداست و برررسی آن بررسی فعل خداست و دینی محسوب می شود.

آیت الله جوادی افزود: اگر ما هیچ دلیل نقلی در علوم طبیعی نداشته باشیم و عقل محض بخواهد این علوم را تبیین کند دینی است و گذشته از این که در بسیاری از این ها ما دلیل نقلی داریم منتهی دلیل طولانی مانند تبیین نماز نداریم.

تعریف قرآن از انسان

این مرجع با اشاره به تعریف قرآن از انسان بیان داشت: قرآن حیات برخی را گیاهی، برخی را حیوانی و برخی را انسانی می داند که برخی مرده و برخی زنده اند و از زنده ها نیز برخی سالم و برخی مریض هستند که مشخص کرده است.

وی اظهار داشت: در فرهنگ قرآن انسانی که به نامحرم نگاه نامحرمی می کند مریض است؛ در فرهنگ قرآن آنکه دشمن داخلی است و هر چه در نظام اسلامی رخ می دهد به بیگانه اطلاع میدهد مریض است که در سوره مبارکه مائده فرموده است.

وی تاکید کرد: عده ای مریض هستند و تا حادثه ای ایجاد می شود فورا به بی بی سی اطلاع می‌دهند و مصاحبه می‌کنند چنین فردی چرا با اعداء چنین رابطه‌ای دارد می‌گوید شاید نظام برگردد؛ این مرض سیاسی است.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه براساس قرآن ما چند نوع انسان داریم تصریح کرد: برخی افراد جنازه عمودی هستند و این مرگ را باید علوم انسانی تشخیص دهد که از دید قرآن کافر مرده و مومن زنده است و زنده ها از قرآن بهره می برند.

حرفهای عاقلانه دیگران را باید پذیرفت

وی با اشاره به چگونگی برخورد اندیشمندان ما با علوم انسانی در غرب بیان داشت: ما کمر همت به خط بطلان کشیدن بر همه حرفها و سخنان دیگران نبسته ایم؛ اگر حرف عالمانه و خردمدارانه زدند همان را در کتابهای خودمان می نویسیم.

استاد حوزه، علم و عالم بی دین را به سارق و سرقت آن تشبیه کرد و گفت: اگر کسی که در شناسایی کالایی تخصص دارد بخواهد کیفیت آن را تشخیص دهد کاری با این ندارد که این کالا سرقتی یا غیرسرقتی است و با کیفیت کالا کار دارد؛ علم نیز همین طور است اگر دانشمند بی نمازی حرف عاقلانه ای زد او سارق است چون علمش را غیر از منابع گرفته است اما خود علم که سارق نیست و باید این علم سرقتی را از دست عالم سارق خارج کنیم.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: ممکن است خیلی از حرفهای دیگران صحیح باشد که نباید خط بطلان بر آن کشید.

این مرجع در توصیه به نویسندگان کتابهای دانشگاهی بیان داشت: برای سالهای اول و برای مبتدیان باید مسایل بین الرشد را بنویسیم اما در مراتب بالاتر بدترین الحادها را هم می توانیم بنویسیم؛ نوشتن مطالب مشکوک برای مبتدیان مضر است و الحاد آور اما برای کسی که به مراتب بالا و یا تام عقل رسیده است بیان الحاد در او اثری ندارد.

هیچ علمی الحادی و الهی بودن خود را ثابت نمی کند


این مرجع تقلید با بیان اینکه هیچ علمی نمی تواند الحادی و یا الهی بودن خود را ثابت کند عنوان داشت: این لباس تنها به قامت رعنای فلسفه زیبنده است و اگر این فلسفه به کج راهه و بیراهه رفت و الحادی و غیر الهی شد تمام علوم را هم الحادی می کند و اگر راه درست را رفت و ثابت کرد که جهان صانعی خدا نام دارد اولین خدمت را به خود کرده و فلسفه الهی می شود و همه علوم را هم اعم از فیزیک و شیمی و ... را الهی می کند.

وی افزود: ما تصور می کنیم دین فقط در مدار نقل است و بحث از افعال خدا، دینی نیست در حالی که فلسفه راه پیدا کرده همه علوم را الهی می کند چون تفسیر فعل خداست و تفسیر فعل خدا هم همانند تفسیر قول خدا دینی است و تفسیر فعل خدا از تفسیر فعل معصوم(ع) که دینی است کمتر نیست.

این مفسر قرآن با اشاره به چگونگی دینی کردن علوم تصریح کرد: علوم را می‌توان همان طور که جلد اول کفایه در حالی که هیچ ارتباطی با قرآن ندارد دینی است دینی کرد.

عقل مقابل وحی نیست

وی با بیان اینکه قراردادن عقل در مقابل وحی امر اشتباهی است افزود: عقل هرگز خود را در مقابل وحی قرار نمی‌دهد؛ عقل قانون شناس است، دین شناس است و نه قانونگذار؛ عقل در هیچ علمی ولایت ندارد بلکه سراج و چراغ است و نه صراط و راه و هیچ عقلی از هیچ عاقلی قدرت قانونگذاری ندارد اما در قانون شناسی قهار است.

مفسر قرآن تاکید کرد: عقل نه موضوع و نه محمول و نه پیوند میان این دو را آفریده است و کسی که هیچکدام از این قضایا بر عهده او نیست والی نیست و ولایت ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر