سه‌شنبه، آذر ۰۸، ۱۳۹۰

زیارت حسین علیه السلام بر هر کسی که به امامت حسین علیه السلام اعتقاد دارد از سوی خداوند واجب شده است

شاید کمتر کسی در میان شیعیان ائمه هدی(علیهم السلام) باشد که از اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام آگاه نباشد، اما آنچه که احتمالاً کمتر شنیده ایم روایات متعددی است درباره "وجوب" زیارت امام حسین (علیه السلام). بی هیچ مقدمه ای تعدادی از این روایات را که عموماً از رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق علیه السلام وارد شده است، می خوانیم...

امام صادق علیه السلام:
زیارت حسین علیه السلام بر هر کسی که به امامت حسین علیه السلام اعتقاد دارد از سوی خداوند واجب شده است.
ارشاد مفید، جلد دوم، صفحه ۱۳۳



شاید کمتر کسی در میان شیعیان ائمه هدی(علیهم السلام) باشد که از اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام آگاه نباشد، اما آنچه که احتمالاً کمتر شنیده ایم روایات متعددی است درباره "وجوب" زیارت امام حسین (علیه السلام). بی هیچ مقدمه ای تعدادی از این روایات را که عموماً از رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق علیه السلام وارد شده است، می خوانیم.

امام صادق علیه السلام:
هر که به زیارت قبر حسین(ع) نرود تا بمیرد، ناقص الایمان و ناقص الدین [از دنیا رفته] و اگر وارد بهشت شود پایین‌تر از مؤمنان منزل خواهد گرفت.
وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 430
***
امام صادق علیه السلام:
زیارت حسین علیه السلام بر هر کسی که به امامت حسین علیه السلام اعتقاد دارد از سوی خداوند واجب شده است.
ارشاد مفید، جلد دوم، صفحه 133
***
امام باقر علیه السلام:
شیعیان را به زیارت قبر امام حسین علیه السلام امر کنید زیرا رهسپاری به سوی او، بر هر مؤمنی که به امامت امام حسین علیه السلام از سوی خدا اعتقاد دارد واجب است.
کامل الزیارات، صفحه 121
***
امام صادق علیه السلام:
اگر یکی از شما تمام عمر خود را حج کند اما حسین بن علی علیهما السلام را زیارت نکند، قطعاً حقی از حقوق رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را ترک کرده چرا که حق حسین علیه السلام از سوی خداوند بر هر مسلمانی واجب است.
 تهذیب الاحکام، جلد ششم، صفحه 42
***
امام صادق علیه السلام به ام سعید فرمود:
ای ام سعید! حرم امام حسین علیه السلام را زیارت کن زیرا زیارت او بر هر مرد و زنی واجب است.
 وسائل‌الشیعة، جلد 14، صفحه 347
***
امام صادق علیه السلام:
شایسته نیست که فرد مسلمان بیش از چهار سال یک بار از زیارت قبر حسین علیه السلام بازبماند.
وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 535
***
امام رضا علیه السلام:
جایگاه قبر امام حسین علیه السلام از روزی که در آنجا دفن شده باغی از باغ‌های بهشت است.
من لا یحضره الفقیه، جلد دوم، صفحه 346
***
امام صادق علیه السلام:
بین قبر حسین علیه السلام تا آسمان هفتم، مسیر رفت‌وآمد فرشتگان است.
وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 416
***
امام صادق علیه السلام:
هیچ چیزی در آسمان‌ها نیست مگر آنکه از خداوند التماس می‌کند که به او اجازه زیارت حسین علیه السلام را بدهد؛ فوجی از آنها نازل می‌شوند و فوجی عروج می کنند.
تهذیب الاحکام، جلد ششم، صفحه 46


***
امام صادق علیه السلام:
گرداگرد قبر حسین علیه السلام هفتاد هزار فرشته خاک‌آلود غبارگرفته هستند که تا روز قیامت بر او می‌گریند.
فرائد السمطین، جلد دوم، صفحه 174
***
امام صادق علیه السلام:
خداوند هیچ آفریده‌ای را به تعداد فرشتگان نیافریده است و همانا هفتاد هزار فرشته هر روز عصر، کعبه را طواف می‌کنند سپس به سوی قبر حسین علیه السلام می‌روند و به او سلام می‌دهند و تا پیش از طلوع خورشید به آسمان عروج می‌کنند. آن‌گاه هفتاد هزار فرشته روز فرود می‌آیند و بیت‌الحرام را طواف می‌کنند و سپس به سوی قبر حسین علیه السلام می‌روند و به او سلام می‌دهند و آن‌گاه به آسمان عروج می‌کنند تا گاهی که خورشید غروب کند.
وسائل الشیعة جلد 14، صفحه 421
***
امام صادق علیه السلام:
هیچ احدی نیست مگر اینکه در روز قیامت آرزو می‌کند که کاش از زائران حسین علیه السلام بود زیرا خواهد دید که کرامت خداوند با زائران حسین علیه السلام چه‌ها خواهد کرد.
کامل الزیارات، صفحه 135
***
امام صادق علیه السلام:
حق این است که ثروتمندان سالی دو بار به زیارت حسین بن علی علیهما السلام بروند و فقیران سالی یک بار به زیارت او بروند.
تهذیب الاحکام، جلد ششم، صفحه 43
***
بخشی از دعای امام صادق علیه السلام برای زائران امام حسین علیه السلام:
...ای کسی که ما را به کرامت مخصوص گردانیدی و به ما وعده شفاعت دادی! ببخشای من را و برادرانم را و زائران قبر حسین بن علی صلوات الله علیه را که از مال خود می‌زنند و بدن‌های‌شان را [در راه زیارت او] ضعیف و لاغر می‌نمایند.
خداوندا! بر این چهره‌های آفتاب‌سوخته و این گونه‌هایی که بر قبر ابی عبدالله علیه السلام مالیده می‌شود رحم آور و چشم‌هایی را که اشک‌شان به خاطر دلرحمی نسبت به ما می‌ریزد رحم کن و بر دل‌هایی که بی‌تابی می‌کنند و می‌سوزند و نیز بر شیون‌هایی که به خاطر ما کشیده می‌شود رحم آور.
خداوندا! من این جان‌ها و این بدن‌ها را به تو می‌سپارم تا آن هنگامی که آنها را در روز تشنگی [قیامت] از حوض [کوثر] سیراب کنی.
 المزار الکبیر، صفحه 334
***
امام صادق علیه‌السلام:
خدا چهارهزار فرشته خاک‌آلود غبارگرفته را بر قبر حسین علیه السلام موکل گردانیده که تا روز قیامت بر او بگریند، پس هر که او را در حالی که به حق او آشناست زیارت کند [آن فرشتگان] او را تا بازگشت به مأمنش بدرقه می‌کنند و اگر بیمار شود صبح و شام به عیادتش می‌روند و اگر بمیرد در تشییع جنازه‌اش حضور می‌یابند و تا روز قیامت برایش طلب مغفرت می‌کنند.
اصول کافی، جلد چهارم، صفحه 581
***
امام صادق علیه السلام:
هر که می‌خواهد در همسایگی پیامبر(ص) و در کنار علی(ع) و فاطمه(ع) باشد نباید زیارت حسین بن علی علیهما السلام را رها کند.
کامل‌الزیارات، صفحه 137
***
امام صادق علیه السلام:
هر که قبر پدرم ابی عبدالله الحسین بن علی علیهما السلام را زیارت کند و بداند که او از سوی خدا به عنوان امامی منصوب شده که اطاعتش بر بندگان واجب است خدا گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد و شفاعتش را در مورد هفتاد گناهکار می‌پذیرد.
وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 425
***
امام صادق علیه السلام:
هر که قبر پدرم ابی عبدالله الحسین بن علی علیهما السلام را زیارت کند و بداند که او از سوی خدا به عنوان امامی منصوب شده که اطاعتش بر بندگان واجب است خدا گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد و شفاعتش را در مورد هفتاد گناهکار می‌پذیرد و خدا در کنار قبرش مورد درخواست [شخصی] قرار نمی‌گیرد مگر آنکه حاجت [آن شخص] برطرف می‌شود.
امالی صدوق، صفحه 471
***
امام صادق علیه السلام:
هر که به سوی حسین علیه‌السلام رود در حالی که به حق او آشنایی دارد خدای عز و جل او را در اعلی علیین می‌نویسد.
من لا یحضره الفقیه، جلد دوم، صفحه 347
***
امام باقر علیه السلام به حمران بن أعیَن فرمود:
مژده باد ای حمران! هر که قبور شهدای آل محمد علیهم السلام را زیارت کند و از آن زیارت خدا و وصلت با پیامبرش را بخواهد از گناهان خود مانند روزی که از مادرش زاده شده، خارج خواهد شد.
امالی طوسی، جلد دوم، صفحه 414
***
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم  به ابن‌عباس فرمود:
ای ابن‌عباس! هر که او [حسین(ع)] را در حالی که به حق او آشناست زیارت کند برای او ثواب هزار حج تمتع و هزار عمره نوشته می‌شود.
کفایة الاثر، صفحه 17
***
امام صادق علیه السلام:
[در روز قیامت] منادی ندا می‌دهد: زائران قبر حسین علیه‌السلام کجایند؟ در این هنگام، مردمان فراوانی برمی‌خیزند پس به آنها گفته می‌شود: دست هر که را دوست دارید بگیرید و به بهشت ببرید.
کامل الزیارات، صفحه 167
***
از یکی از صادقین علیهما السلام نقل شده که فرمود:
ای زرارة! هیچ زن مؤمنه‌ای در زمین نیست مگر اینکه بر او واجب است که فاطمه علیها السلام را در زیارت حسین علیه‌السلام یاری کند.
نوادر علی ابن اسباط، صفحه 123
***
روایت شده که حورالعین هر گاه ببینند که یکی از فرشتگان برای کاری به زمین می‌رود از او می‌خواهند که تسبیح و تربتی از خاک قبر حسین علیه‌السلام برای‌شان به ارمغان آورند.
المزار الکبیر، صفحه 368


امام صادق علیه السلام:
همانا فاطمه، دختر محمد صلی الله علیه وآله وسلم به حضور زائران قبر پسرش حسین علیه السلام می‌رسد و برای گناهان‌شان طلب مغفرت می‌کند.
کامل الزیارات، صفحه 118
***
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم:
جبرئیل علیه السلام بر من فرود آمد و گفت: «ای محمد! هر شب و روز، از هر آسمان صدهزار فرشته برای قبر سیدالشهداء که انباشته از ملائک است مراسم برپا می‌کنند و بر او درود می‌فرستند و گرداگرد او می‌چرخند و نزد او خدا را تسبیح می‌گویند و برای هر که او را زیارت کند استغفار می‌نمایند و اسامی زائرانی از امت تو را که با هدف تقرب به خدای تعالی و تو، به زیارت او آمده‌اند یادداشت می‌کنند.»
کامل الزیارات، صفحه 265
***
امام صادق علیه السلام:
هر که به [سوی] قبر حسین علیه‌السلام برود خدا روز قیامت او را جزء افرادی می‌نویسد که در امان هستند و کتاب‌شان به دست راست‌شان داده می‌شود و زیر پرچم حسین علیه‌السلام خواهد بود تا اینکه وارد بهشت شود و امام حسین(ع) او را در درجه‌اش اسکان دهد. همانا خدا عزیز و حکیم است.
نورالعین، صفحه 47
***
امام رضا علیه السلام:
همانا برای هر امامی، عهدی در گردن اولیاء و شیعیان اوست و زیارت قبور امامان، از اتمام وفای به عهد و نیک‌رفتاری است.
کامل الزیارات، صفحه 121
***
امام صادق علیه السلام:
هر که به [زیارت] قبر حسین علیه‌السلام نیاید و بپندارد که برای ما شیعه به شمار می‌آید تا اینکه بمیرد، شیعه ما نیست حتی اگر از اهل بهشت هم باشد، تنها از میهمانان اهل بهشت خواهد بود و بس.
کامل الزیارات، صفحه 193
***
امام صادق علیه السلام:
هر که حسین علیه‌السلام را زیارت نکند از خیری کثیر محروم شده و یک سال از عمرش کاسته شده است.
وسائل‌الشیعه، جلد 14، صفحه 431
***
امام صادق علیه السلام:
اگر یکی از شما هزار حج تمتع به جا آورد و سپس به [زیارت] قبر حسین بن علی علیهما السلام نیاید قطعاً حقی از حقوق خدای تعالی را ترک کرده است.
کامل الزیارات، صفحه 193
***
امام صادق علیه السلام:
روزهای زائران حسین بن علی علیهما السلام از اجل‌های آنها به شمار نمی‌آید.
تهذیب الاحکام، جلد ششم، صفحه 43
***
امام صادق علیه السلام:
شیعیان ما را به زیارت قبر حسین علیه السلام امر کنید زیرا رهسپاری به سوی او روزی را زیاد و عمر را دراز می‌کند و عوامل بدی را برطرف می‌سازد.
وسائل‌الشیعه، جلد 14، صفحه 413


***
امام صادق علیه السلام:
زیارت حسین بن علی علیهما السلام را رها مکن و یارانت را به آن امر کن؛ خدا عمرت را دراز و روزی‌ات را زیاد می‌کند و با خوشبختی زنده‌ات می‌دارد و جز با شهادت نخواهی مُرد و تو را شهید می‌نویسد.
کامل الزیارات، صفحه 152
***
امام باقر علیه السلام:
شیعیان ما را به زیارت قبر حسین علیه السلام امر کنید زیرا زیارت او باعث دور شدن ویرانی، غرق‌شدن، آتش‌سوزی و خورده‌شدن توسط درندگان می‌شود و زیارت او بر هر که به امامت حسین از سوی خدای عز و جل اقرار دارد فریضه است.
امالی صدوق، صفحه 123
***
امام باقر علیه السلام:
کمترین چیزی که برای زائر حسین هست این است که خدا جان و مال او را تا هنگام بازگشت به سوی خانواده‌اش حفظ می‌کند و هنگامی که روز قیامت شود [می‌بیند که] خدا آن زیارت را برایش حفظ کرده است.
ثواب الاعمال، صفحه 91
***
امام حسین علیه السلام:
من کشته اشک هستم. در گرفتاری کشته شدم و بر خداست که اگر گرفتاری به زیارتم آید او را شادمان اجابت کند و به سوی خانواده‌اش بازگرداند.
وسائل‌الشیعه، جلد 14، صفحه 422

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر