جمعه، آذر ۲۹، ۱۳۹۲

زیباکلام در گلستان- هسته ای ، روحانی ، مجلس و آمریکا ستیزی

آینده مذاکرات را خوشبینانه و مثبت میبینم / انتخاباتهای آینده حزبی خواهد بود
صادق زیباکلام با تاکید بر اینکه آینده مذاکرات را خوش‌بینانه و مثبت می‌بینم، گفت: انتخابات آینده حزبی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صادقزیباکلام در حاشیه برگزاری مراسم تقدیر از نلسون ماندلا در گرگان در نشست با خبرنگاران در خصوص منشور حقوق شهروندی که توسط دولت اعتدال و امید عنوان شده، اظهار داشت: من معتقدم که مهمتر از مفاد منشور این است که امکان تحقق جامعه مدنی و آزادی دموکراتیک در جامعه چقدر است، چون شرایط سیاسی است که اینها را تصمیمگیری می کند.
وی به بیان مثالی پرداخت و گفت: آیا قانونی داریم که بر اساس آن گفته شده باشد که کسی که در دانشگاههای ایران می‌خواهد درس بخواند، اعم از دانشگاه خصوصی یا دولتی باید طرفدار دولت باشد؟ نه.
زیبا کلام بیان کرد: ولی ما صدها دانشجوی ستارهدار داریم که به چه دلیلی اینها ستارهدار شدند و حسب کدام قانون اجازه ادامه تحصیل ندارند، آیا فرض بر اینکه در ستاد تبلیغاتی بودید یا در راهپیمایی غیرقانونی شرکت داشتید حسب کدام قانون از تحصیل محروم میشوید؟
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوال من حتی در انتصاب معاونان و یا مدیران اجرایی و معاون وزیر یا استاندار باید به تائید وزارت اطلاعات برسد حسب کدام قانون است؟ و من فکر میکنم که مهمتر از هر منشوری و قانون اساسی این است که حاکمیت و اصحاب قدرت چقدر خود را موظف به رعایت قانون میدانند؟
زیباکلام تاکید کرد: بنابر این در منشور حقوق شهروندی خیلی مطالب خوبی نوشته شده باشد، اما سوال این است که آیا امور بر اساس آنچه که در قانون اساسی آمده است انجام میشود که منشور حقوق شهروندی را هم به آن اضافه کنیم؟
وی متذکر شد: به نظر من اهمیت التزام حاکمیت به قانون بیشتر از این است که در مفاد منشور حقوق شهروندی چه نوشته شده است.
اصلاحطلبان از روحانی حمایت میکنند / دو سوم مجلس آینده اصلاحطلبان هستند
این فعال سیاسی در خصوص وضعیت اصلاح‌طلبان و چه باید کرد آنها گفت: اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایت میکنند و این حمایتها از انتخابات شروع شد و همه ما میدانیم که اگر حمایت اصلاحطلبان نبود بعید بود، آقای روحانی انتخاب شود.
زیباکلام افزود: خوشبختانه از پس از انتخابات هم اگر چه برخی کدورتها و دلخوریها از طرف اصلاحطلبان بهخصوص در عزل و نصبها وجود داشته، اما در مجموع روابط بسیار مطلوب بوده است.
وی گفت: من معتقدم اگر این روابط خوبی که بین دولت و اصلاحطلبان وجود دارد، ادامه پیدا کند و اگر اصولگرایان منصفانه انتخابات را برگزار کنند و از دوپینگ شورای نگهبان استفاده نکنند و نامزدهای اصلاحطلب را رد صلاحیت نکنند، معتقدم که اصلاحطلبان در انتخابات اسفند سال 1394 حداقل دو سوم مجلس شورای اسلامی را از آن خودشان خواهند کرد.
زیبا کلام بیان کرد: البته مقصود من اصلاحطلبان و کسانی که با دولت همکاری میکنند و با آقای روحانی همکاری میکنند است و همان ائتلافی که 24 خرداد اتفاق افتاد، اگر مورد رد صلاحیت قرار نگیرند به راحتی دو سوم مجلس را از آن خود خواهند کرد.
وی متذکر شد: من در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدینژاد هیچ پست و سمتی نداشتهام و بر خلاف تصور برخیها در این دولت هم هیچ پستی ندارم.
زیباکلام اظهار داشت: من همانند دختری هستم که افراد حاضرند با من دوست شوند ولی کسی نمی‌خواهد با من ازدواج کند.
وی ادامه داد: دلیلش هم واضح است، برای اینکه من فکر و عقیده خودم را دارم و به عنوان مثال علیرغم حمایت شدیدی که از آقای روحانی کرده و خواهم کرد و به اندازه موهای سرم برای آقای روحانی مسافرت کردم، اما فاصلهام را با دولت آقای روحانی حفظ کردهام.
زیباکلام عنوان کرد: من در گزارش صد روزه آقای روحانی از وی انتقاد کردم و گفتم اصلا خوب نبوده است و یا در خصوص اینکه وی هیچ اقدامی به نظر نمیرسد که برای زندانیهای سیاسی انجام دهند، من با این روند مشکل دارم.
وی گفت: اما مهم‌ترین مسئله و دغدغه برای آقای روحانی مذاکرات هستهای و خارج کردن کشور از این طلسم و بحران هستهای است و اگر از این تونل به سلامتی خارج شویم و اگر ببینیم وی همچنان نسبت به مسئله زندانیهای سیاسی باری به هر جهت برخورد کنند به طور طبیعی انتقاد خواهم کرد.
هاشمی به آمریکاستیزی اعتقاد ندارد
زیباکلام ابراز داشت: فعال سیاسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه شما در برههای منتقد آقای رفسنجانی بودهاید و در عین حال نیز از ایشان دفاع کردهاید، خاطرنشان کرد: اگر از هاشمی دفاع کردم و تاکید هم میکنم بسیار محکم هم دفاع کردم، به این دلیل بود که مواضع وی را قبول دارم.
وی متذکر شد: اما برای من این موضوع نسبی است و همواره گفتهام که آقای هاشمی نلسون ماندلا یا مصدق و یا بازرگان نیست و معالذالک از وی دفاع میکنم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: این هم به این دلیل است که ما در شرایطی زندگی نمیکنیم که بتوانم با افرادی هم‌تزاز او قیاسش کنم.
وی تصریح کرد: یک نکته مهم در خصوص آقای هاشمی رفسنجانی این است که تاریخ زندگی هاشمی نشان می دهد که هرچه از زندگیاش میگذرد، افکار و عقایدش دچار تحولاتی شده است.
زیباکلام گفت: در دورهای از زمان و بهخصوص در اوایل پیروزی انقلاب همه از جمله آقای هاشمی آمریکا ستیز بودهاند، ولی معتقدیم بسیاری از ما بنا به دلایلی تغییر کردیم، از جمله آقای هاشمی رفسنجانی که معتقدم بیش از سه دهه است که وی به این جمعبندی رسیده است که مرگ بر آمریکا به جز اینکه تیشه به ریشه منافع انقلاب زده باشد حاصل دیگری نداشته است.
زیباکلام بیان کرد: موضعگیریهای هاشمی رفسنجانی نشان میدهد که وی دیگر موضع مرگ بر آمریکا ندارد.
وی تاکید کرد: دلیل اینکه من از وی حمایت میکنم، این است که وی را تنها چهره و شخصیت از رهبران تراز اول انقلاب دیدهام که میخواهد اقتصاد جمهوری اسلامی را به اقتصاد آزاد تبدیل کند.
تنها اصلاحطلبی نیستم که از آقای روحانی حمایت میکنم
وی در پاسخ به این سوال که آیا دفاع شما از آقای روحانی را هم میتواند به پای منتصب دانستن این دولت به آقای هاشمی رفسنجانی دانست، گفت: بله و نه.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سیاستهای آقای روحانی هم طوری بوده که ما اصلاحطلبان ایرادی در آن ندیدهایم.
وی در خصوص آمریکاستیزی گفت: یک مسلمان موظف است که نماز بخواند و روزه بگیرد و مشروب نخورد و تکالیف شرعی را انجام دهد.
زیباکلام گفت: سوال من این است که آیا یک مسلمان موظف است که بگوید مرگ بر آمریکا و ما با آمریکا بستیزیم؟
وی افزود: بیاییم از منظر دینی به آن نگاه کنیم و اگر مرحوم امام و مقام معظم رهبری قائل به این هستند که ما باید آمریکا ستیزی کنیم، سوال این است که آیا این یک حکم شرعی یا دینی است؟
زیباکلام بیان کرد: اگر اینگونه باشد که علیالقائده به مقلدان ایشان واجب میشود و خود مقام معظم رهبری بارها و بارها گفتهاند که در خصوص مسائل سیاسی افراد مختلف می‌توانند انتقاد کنند و نظر دهند.
وی تاکید کرد: بنابراین مقصودم از این حرفها این است که اگر کسی بگوید که آمریکاستیزی در ایران بیش از 30 سال تیشه به ریشه منافع ملی زده است، به نظر من قانونی را نقص نکرده است، اما میتوانید یقه صادق زیبا کلام را بگیرید و بگویید توضیح دهید که این ادعا یعنی چه.
زیباکلام ابراز داشت: آینده مذاکرات را بسیار زیاد خوشبینانه و مثبت میبینم و معتقدم که در ایران و غرب عزم جدی برای برون‌رفت از این جریان به‌وجود آمده است.
وی تاکید کرد: البته در غرب و آمریکا کسانی که واقعا خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی ایران هستند، به شدت از این موضوع دلخور هستند و برو رفت ایران از این تحریمها یعنی اینکه ایران بقاء پیدا کرده است و میتوانم بفهمم چرا نتانیاهو از این موضوع ناراحت است.
زیباکلام متذکر شد: بنابر این تمام کسانی که درد نظام را دارند و آینده نظام برای آنها مهم است، از حل مسئله هستهای استقبال میکنند.
وی تاکید کرد: من معتقدم صد در صد مشکلات ما در حوزه اقتصاد ناشی از تحریمها است.
موضوع هستهای یک موضوع تخصصی است / موضوع هستهای توجیه اقتصادی ندارد
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اظهارنظر مشاور رئیس جمهور که رانندگان تاکسی درباره موضوع هستهای نظر ندهند، اظهار داشت: معتقدم آقای سریعالقلم همانند بسیاری از اندیشمندان این جامعه درد توسعه ایران را دارد.
وی ادامه داد: اما به نظر من این اظهارنظر وی بسیار درست است، زیرا موضوع هستهای یک موضوع تخصصی است.
زیباکلام اضافه کرد: اما نکتهای که به من ارتباط پیدا میکند، این است که آقای احمدینژاد در سال 1384 سیاست هستهای ایران را عوض کرد، در حالی که سیاست اصلاحطلبان کجدار و مریض بود.
وی افزود: زیرا سیاست اصلاحطلبان این بود که دنیا را در برابر ایران به واسطه هستهای قرار ندهیم و تغییر این سیاست توسط آقای احمدی‎‎نژاد همراه با بیانی بود که گفته بود کسانی که این سیاست را پیش میبردند، خیانت کردهاند.
زیباکلام خاطرنشان کرد: من معتقدم به واسطه مخالفت غربیها و آمریکاییها با فعالیت هستهای ما، نفس مسئله هستهای هیچ وقت مورد تجزیه و تحلیل ما قرار نگرفت.
وی افزود: من معتقدم که اساسا بحث هستهای ما به هیچوجه توجیه اقتصادی ندارد و اگر اقتصاد را ملاک و معیار بگیریم، از اول رفتن به سمت هستهای اشتباه بوده است.
وی ادامه داد: ما میخواهیم اورانیوم غنی شده برای نیروگاه بوشهر و نیروگاههای دیگر تامین کنیم، پس این اورانیوم غنی شده چه هزینهای دارد؟
زیبا کلام گفت: این اورانیومی که به نیروگاهها برده میشود و از آن برق به دست میآوریم چه میزان برق برای ما تولید میکند که این همه هزینه برایش پرداخت میکنیم؟ آیا میخواهیم دوباره هزینهاش را از مصرف‌کننده بگیریم یا دولت میخواهد هزینهاش را بدهد؟ آیا این توجیه اقتصادی دارد؟ که من معتقدم خیر توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: ما یا اساسا نمی‌رفتیم به دنبال هستهای یا به شکلی میرفتیم که دنیا را روبروی خودمان قرار ندهیم؛ این کاری بود که اصولگرایان انجام دادند.
زیبا کلام در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه برای آینده چه باید کرد، گفت: من معتقدم جلوی ضرر را از هرجا بگیریم، منفعت است و به اعتقاد من باید برنامه هستهای خودمان را محدود کنیم، نه به خاطر اینکه غربی‌ها میگویند، بلکه به این دلیل که منافع ملی ما این را میگوید.
وی افزود: غربیها نگران این هستند که ما سلاح هستهای تولید نکنیم و هر قدر که ما بگوییم که ما سلاح هستهای نمیخواهیم، آنها میگویند شما تکنولوژی را در اختیار دارید که هر زمان که بخواهید، میتوانید سلاح هستهای تولید کنید.
زیباکلام با طرح این سوال که غربیهای چرا نگران ما هستند، خاطرنشان کرد: پاسخ این سوال به بغض و کینه به نظام و انقلاب بر نمیگردد، بلکه پاسخ این سوال این است که ما تنها کشوری هستیم که رسما و علنی گفتهایم که میخواهیم اسرائیل را نابود کنیم.
زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکنید این روند اشتباه است، گفت: بله اشتباه است.
وی اضافه کرد: چون چه کسی این رسالت را به ما داده است که ما باید اسرائیل را نابود کنیم؟ آیا اتحادیه عرب این را گفتهاند؟ فلسطینیها؟ سازمان ملل؟
این فعال سیاسی تصریح کرد: زمانی که اعراب و فلسطینیها اعتقاد به نابودی اسرائیل ندارند و به این معتقد هستند که یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل اعتقاد دارد که من هم این اعتقاد را دارم؛ این نابودی اسرائیل که از بخشی از جوهره جمهوری اسلامی ایران آمده است، بر چه اساسی است.
انتخاباتهای آینده حزبی خواهد بود
این منتقد سیاسی در خصوص آینده احزاب و تشکلهای سیاسی اظهار داشت: خیلیها میگویند ما ایرانی‌ها اهل کارهای دسته جمعی نیستیم و ذاتا تکرو هستیم و احزاب در ایران سوابق خوبی ندارند و وابسته به شرق و غرب بودهاند و فقط در زمان انتخابات به صورت مقطعی ظاهر میشوند، ولی به نظر من هیچکدام اینها دلیل دور ماندن احزاب و تشکلهای سیاسی نیستند و به نظر من در مجموع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بیشترین مانع را بر تحقق حزب و فعالیت حزبی به‌وجود آورده است.
زیباکلام بیان کرد: در کل در ایران چه قبل و بعد از انقلاب حکومتها آماده پذیرایی احزاب و تشکلهای سیاسی که مستقل باشند، نبوده و نیستند و احزاب و تشکلهایی که همسو با حکومت هستند، بیشتر ظهور پیدا میکنند.
وی ادامه داد: اما اینکه در آینده چه خواهد شد، من هیچ تردیدی ندارم که در آینده احزاب در ایران هم همانند تمام جوامع توسعه‌یافته شکل خواهند گرفت و انتخابات آینده ما در مجلس و ریاست جمهوری به طور قطع حزبی خواهد بود که در آن احزاب نیرومند تعیین‌کننده خواهند بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر