یکشنبه، تیر ۰۲، ۱۳۹۲

جایگاه مهدویت در ام‌القرای جهان اسلام؛ از نقش ایرانیان در ظهور تا تقدیر از مهدی‌یاوران

گزارش کامل فارس از افتتاحیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

تهران امروز برای نهمین بار شاهد برگزاری همایش بین‌المللی دکترین مهدویت بود. در افتتاحیه این همایش سخنرانان از نقش برجسته ایرانیان در دوران ظهور سخن گفتند و از ۲۵ مهدی‌یاور در موضوعات مختلف تجلیل به عمل آمد.


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه «نهمین همایش دکترین مهدویت» امروز صبح یکشنبه دوم تیرماه جاری در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی و حجت‌الاسلام سیدمسعود پورسیدآقایی دبیر همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این همایش، ابوالقاسمی به قرائت بخشی از آیات قرآن کریم پرداخت و در ادامه حضار با قیام خود دعای فرج را با همخوانی گروه طاها زمزمه کردند که فضای خاصی به همایش بخشید و ندای «یا صاحب الزمان» در سالن طنین انداز شد.



 

*پورسیدآقایی: 213 مقاله فارسی و انگلیسی به همایش دکترین مهدویت ارسال شد


 حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی دبیر نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به عنوان نخستین سخنران به ارائه گزارشی از روند برگزاری نهمین دوره همایش پرداخت و با بیان اینکه پاسداشت مجلسی که منتسب به ائمه معصومین(ع) از جمله مصادیق شعائر الهی است، افزود: اندیشه مهدویت رویکردهای مختلفی دارد و از منظرهای گوناگون به شدت جامعه شیعی نیازمند نگاه راهبردی است، زیرا مهدویت اندیشه فراتاریخی بشریت است.


پورسید آقایی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) اظهارداشت: امام کاظم(ع) فرمودند: «الشیعة تربی بالأمانی»، شیعه با این اندیشه تربیت می‌شود و مداوم شیعه استعدادهای خود را شکوفا می‌کند، بنابراین در مهدویت افق‌ها باید نگریسته شود.


وی با بیان اینکه مهدویت تنها راه نجات بشریت است، ادامه داد: تعداد مقالات فارسی 108 عدد و تعداد مقالات انگلیسی 105 عدد است که تنها 22 مقاله فارسی و 15 مقاله انگلیسی در کمیسیون‌های تخصصی فرصت طرح مقاله دارند که تعداد کل میهمانان خارجی ما 48 نفر از کشورهای کانادا، سوئد، نروژ، بحرین، اردن، لبنان، مصر، عراق، پاکستان، بورکینافاسو، کویت، عربستان، فیلیپین و تانزانیا است که در این همایش حضور دارند.


* لاریجانی: امیدوارم انقلاب اسلامی همان حکومت حق قبل از قیام موعود باشد


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین سخنران در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره جایگاه ایرانیان در دوران ظهور، بیان داشت: ایرانیان از همان ابتدا مهر و محبت اهل بیت داشتند. هنگامی که سوره جمعه نازل شد پیامبر اعظم(ص) آیه‌های آن را برای مردم می‌خواند تا این که به آیه یاد شده رسید. مردی از آن حضرت پرسید: این گروه چه کسانی هستند که هنوز به ما نپیوسته‌اند؟ پیامبر(ص) دستش را روی سر سلمان قرار داد و فرمود: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، اگر ایمان در ثریا هم باشد مردانی مانند این، بدان دست می‌یابند.


لاریجانی با بیان اینکه روایت اسلامی همواره تأکید داشتند که این عشق به ولایت با ایرانیان تا دوران ظهور حضرت حجت(عج) وجود خواهد داشت، درباره قیام های قبل از ظهور خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی آمده است که یک سری قیام‌ها نظیر قیام یمانی قبل از قیام اصلی شکل می‌گیرد و حکومت حقی قبل از قیام موعود است که امیدوارم انقلاب اسلامی همان حکومت باشد.


وی با استناد به سخنان برخی از اندیشمندان غربی درباره جامعه شناختی جهان ادامه داد: در عصر حاضر به خصوص بعد از رنسانس، انسان نسبت به متافیزیک یک طغیان یافته و این امر باعث شده است که انسان نسبت به محسوسات ترقی کند اما در عین حال نفی متافیزیک عصیانی را ایجاد کرد و به محرومیت انسان از معارف ختم شد، با این وجود مفتون شدن تکنولوژی مدرن و فاصله گرفتن از معارف، مانند دو لبه قیچی انسان را از گذشته خود به دور کرده و عصبیت مدرن ایجاد کرده است که ریشه در جهل دارد و این تاثیر جهالت به گونه‌ای است که انسان‌ها دیگر امیدی به آینده ندارند.

 

 


 

*عصبیت‌های قبل از ظهور بسیار بدتر از عصبیت‌های جاهلی دوران پیامبر(ص) است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عصبیت‌های قبل از ظهور به مراتب بسیار بدتر از عصبیت‌های جاهلی دوران پیامبر(ص) است، ابراز داشت: اکثر بحران‌های روحی ریشه در ناامیدی و یأس در زندگی دارد، این به دلیل است که از نظر اجتماعی، قدرت‌های جهانی در عرصه بین‌المللی فرهنگ را به بی‌هویتی سوق دادند و با قدرت خویش جنبه قانونی به خواسته‌های نامشروع خود دادند و با کمک رسانه‌های مدرن، بزرگ‌ترین فساد حاضر را توجیه کردند. بنابراین می‌توان گفت که امروز با ابزار رسانه‌های مدرن از بمب‌های هسته‌ای دفاع می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تنها اندیشه مهدوی می تواند جهان را به امید و آرامش برساند، افزود: انسان در نظریه مهدویت امیدوار است و با تلقی ولایت تکوینی که در اسلام مطرح است، وجود امام را واسطه فیض می‌داند که همه موجودات حیات مجدد از آن می‌یابند، در حالی که جامعه‌ای که یأس و ناامیدی در آن سایه انداخته باشد، عملاً به بن‌بست می‌رسد.


*تأثیر استراتژیکی انتظار در تریبت انسان‌ها/شیوه‌های تحقق ظهور


لاریجانی با بیان اینکه مفهوم انتظار در تربیت انسان‌ها تأثیر استراتژیک دارد، اظهار داشت: در مفهوم انتظار آرمان‌های بسیاری در عالم برای انسان‌ها وجود دارد که علاوه بر الهام‌بخشی مجموعه کاملی است که نظام تربیتی را سامان می‌بخشد، البته دلیل اساسی غیبت امام ریشه در آماده‌ نبودن روحی مردم است چرا که ظهور حضرت با تکامل روحی مؤمنان ارتباط دارد. دو روش برای ظهور حضرت متصور است که یک نوع ظهور جنبه فردی دارد و نوع دیگر ظهور عام است که برای مردم فراهم شده باشد، تلاش در امر دین، این شرایط را برای درک حضرت فراهم می‌کند.


وی با اشاره به اینکه ایده حکومت جهانی وقتی محقق می‌شود که مبارزه‌ها در زمان ظهور به حداکثر خود برسد، ادامه داد: چرا که یکی از شرایط آمادگی برای ظهور مجاهدت است و جامعه مهدوی تربیت جهادی را محور قرار داده است و آماده‌ بودن منتظران بدون روحیه جهادی امکان‌پذیر نیست که در این راستا مجاهدت اسلامی با تروریسم‌، فرسنگ‌ها فاصله دارد. چرا که مجاهدت واقعی عامل سرافرازی مسلمانان در دهه‌های اخیر شده است.

 

 


 

*تجلیل از 25 مهدی‌یاور/ کتاب مهدوی سرلشکر فیروزآبادی رونمایی شد


در ادامه همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع «تربیت زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» از کتاب «راهبردهای تربیت نسل  مطهر در عصر ظهور» نوشته سردار بسیجی سید حسن فیروزآبادی با حضور آیات مهدوی کنی و حسینی بوشهری و حجج اسلام اعرافی، پورسیدآقایی و سهرابی عضو هیئت مدیره پژوهشکده مهدویت و سردار رحیم صفوی رونمایی شد.


همچنین «مدیریت جامع اطلاعات مهدویت» که با همکاری معاونت راهبردی فرمانده کل قوا تهیه شده است، با حضور والدین شهید یوسف داغر رونمایی شد.


به گزارش فارس، این همایش با تجلیل از 25 مهدی یاور ادامه یافت که در این میان از پرویز فتاح به عنوان ولی یاور تقدیر شد و در حوزه سینما از منوچهر محمدی تجلیل شد و عمو پورنگ به همراه امیرمحمد از جمله مهدی‌یاوران این دوره مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.

خانواده شهید حسن خان آقا محمدی در حوزه جهاد و شهادت، جانباز سرتیپ دوم پاسدار بلالی، سردار احمدی مقدم در حوزه مدیریت فرمانده مهدوی، حجت‌الاسلام رفیعی، سردار ذولقدر در حوزه نظامی و نیروهای مسلح، دارابی معاونت سیما، گروسی مدیر شبکه قرآن سیما، ممبینی در حوزه مدیریت و حجت‌الاسلام حیدری کاشانی، محمد کورانی نویسنده مقاله برتر خارجی، طالب پور در حوزه فضای مجازی، حجت‌الاسلام آیتی در حوزه تألیف کتاب، حجت‌الاسلام جعفری در حوزه پاسخگویی به شبهات مهدوی، علیرضا گلپایگانی سازنده اینمیشین آقای مهربان، پورنثاری در حوزه مدیریت، لولاچیان خیر و نیکوکار مهدوی و سیده موسوی مؤسس مدارس مهدوی خواهران در عربستان از دیگر افرادی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.


*مصداق‌یابی و تطبیق ‌دادن علایم ظهور رفتن به بیراهه‌ است

بر اساس این گزارش، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِّ سُلطانَهُ» ابراز داشت: واژه «فَیُوَطِّئونَ» به معنی زمینه سازی برای ظهور است، بنابراین مطابق به روایات رسیده به ما چه وظایف و انتظاراتی از انسان منتظر می رود؟


وی بعد از طرح این سوال، با بیان اینکه روایات نقل شده از اهل سنت از امام مهدی(عج) به مراتب بیشتر از روایات شیعه است، افزود: درباره ظهور 4 دیدگاه روشن وجود دارد، یک دیدگاه معتقد است ظهور حضرت حجت(عج) همانند واقعه قیامت  است که انسان نقشی در تحقق آن ندارد و باید منتظر اراده الهی باشد.


حسینی بوشهری ابراز داشت: در دیدگاه دوم اعتقاد دارند که زمینه‌سازی منفی لازم است نه مثبت، بنابراین از آنجایی که ظلم  و جور مقدمه ای برای ظهور می دانند پس دست مریزاد می‌گویند به کسانی که ظلم و ستم را گسترش دهند!

 


 

وی ادامه داد: بررسی علت غیبت و شناسایی آن به دیدگاه سوم اختصاص دارد که اگر علت‌ها مشخص شود، امام زمان(عج) ظهور می‌کند! اما دیدگاه چهارم که مورد تأیید ما است مطرح می کند که همان وظیفه ای که انسان مکلف در زمان حضور و ظهور دارد در دوران غیبت هم باید داشته باشد.


مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این هم تأکید برای دعا جهت تعجیل امام زمان(عج) از سوی امامان معصوم نشان می‌دهد که تحقق ظهور به خواست و اراده مردم بستگی دارد، بیان داشت: عده‌ای دنبال مصداق‌یابی و تطبیق‌سازی علائم ظهور هستند، اینها ما را به جایی نمی‌برد و به بیراهه می‌برد و عالمان باید در این قضایا موضع بگیرند، هر چند که معرفت سطحی و ظاهری به امام مهدی(عج) جوابگو نیست.


*مقابله با ظلم توسط انسان‌های باورمند ظهور را نزدیک می‌کند


سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه اخلاق در جامعه مهدوی ابراز داشت: یکی از خصوصیات جامعه مهدوی این است که متلبس به اخلاق و تهذیب است، در چنین جامعه‌ای که انسان‌ها متخلق به اخلاق الهی هستند و ارتباط مستحکمی با خداوند دارند و حقوق دیگران را رعایت می‌کنند می توان به رشد و تعالی رسید و بی شک جامعه‌ای که خود را زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) می‌داند باید این موارد را رعایت کند.


وی با بیان اینکه طبق روایات با فضلیت ترین اعمال انتظار فرج است، افزود: عبدالعظیم حسنى نقل می‌کند که از امام جواد(ع) پرسیدم: امیدوارم شما قائم اهل بیت محمد باشید کسى که زمین را پر از عدل و داد کندن، همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد. فرمود: اى ابوالقاسم! هیچ یک از ما نیست جز آنکه قائم به امر خداى تعالى و هادى به دین الهى است، اما قائمى که خداى تعالى توسّط او زمین را از اهل کفر و انکار پاک سازد و آن را پر از عدل و داد کند.


حسینی با بیان اینکه انتظار یک عمل صالح است و عبادت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: انتظاری فعال و پویا است که منتظران وظایف خودشان را بدانند، به گونه ای که در قیام 15 خرداد، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی جنگ سی و سه روزه اگر مومنان نسبت به وظیفه خود عمل نمی کردند ظلم و ستم مستکبران مشخص نمی‌شد.


وی با اشاره به اینکه انسان باورمند می‌تواند در برابر ظلم بایستد، ادامه داد: منتظران در انتظار فعال به انسان‌سازی می‌پردازند چرا که اگر جامعه‌ای افرادش مهیا شدند و روحیه ظلم‌ستیزی در آنها بود، آن جامعه آماده ظهور می‌شود، بنابراین زمانی ظهور محقق می‌شود که جهان پر از ظلم می‌شود و انسان‌های باورمند وظیفه خود را انجام داده، در مقابل ظلم بایستند و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علل چرایی گسترش اسلام هراسی در غرب به ویژه آمریکا گفت:  اینکه امروز در جهان غرب پدیده ای تحت عنوان اسلام‌هراسی به وجود آمده، به خاطر انسان‌های مبارزی است که با ظلم مقابله می‌کنند و این هراس را در دل غربی ها به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) توسط امدادهای غیبی به پیروزی نخواهد رسید، افزود: امام زمان(عج) صرفا از امدادهای الهی در مسئله ظهور استفاده نمی‌کند، بلکه جامعه باید به حدی از رشد و شکوفایی برسد که پذیرای عدل باشد و این آمادگی از قبل مهیا شده باشد، بنابراین در جامعه زمینه‌ساز همراه با تربیت انسان‌های مؤمن سعی می‌کند که موانع ظهور را از بین ببرند.


*اعرافی: انتظار در مکتب اهل بیت(ع) یک انتظار زنده و پویا است/4 راهبردهای حوزه انتظار در عرصه مهدویت


حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه در نظام زیستی انسان گاهی یک مفهوم کل زندگی او را تحت شعاع قرار می‌دهد،‌ به تشریح مفهوم انتظار پرداخت و ابراز داشت: اگر از منظر نحوی و صرفی به مفهوم انتظارنگریسته شود، انتظار به عنوان یکی از پدیده‌های روان‌شناختی است که برگرفته از احساسات و عواطف انسان تاثیر می‌گذارد، همچنین از پدیده هیجانات اشخاص به شمار می‌آید.


وی افزود: انتظار از یک طرف مبتنی بر مبانی نظری و از طرف دیگر مبتنی بر مبانی علمی است و از یک طرف بازتاب عملیاتی انسان است،  در واقع انتظار یک مفهوم زنجیره‌وار است که با سلسله مفاهیم دیگر ارتباط دارد و در تربیت نسل‌ها اثرگذار است.

 


 

اعرافی با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری مفهوم انتظار از ضعیف تا شدید متغیر است، اظهار داشت: گاهی انسان در انتظار حوادث نیک و یا حوادث بد است که در انتظار حوادث بد انسان را به ورطه دغدغه آفرینی،‌افسردگی و در نهایت مرگ سوق می‌دهد و در انتظار حوادث نیک انسان را به تعالی می‌رساند  و امید را در او زنده می‌کند.


وی با اشاره به دو حالت فرد منتظر‌، ادامه داد: همواره شخص مورد منتظر دو حالت دارد، اول آنکه درد فراق دارد و دوم آنکه امید به آینده دارد که زمانی انتظارش به پایان می رسد، البته انتظار دایره وسیعی دارد و مفهوم مجردی است و بنابراین نباید آن را جدا از مفاهیم دینی تلقی کرد چرا که آسیب زاست.


رییس جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه انتظار تمام جوانب کانون اندیشه و معرفت بنیادی از جمله اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: انتظار در مکتب اهل بیت(ع) ضمن اینکه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است، یک انتظار زنده و پویا است گرچه این انتظار در آینده رخ می‌دهد، ولی سیمای آن برای جامعه اسلامی ترسیم شده و الگودار است.

وی با اشاره به 4 راهبردهای حوزه انتظار و ارتباط آن با مولفه تربیت افزود: در ابتدا انتظار یک مفهوم جامع و زنجیره‌وار است، دوم اینکه انتظار یک رویکرد بین‌المللی است و راهبرد سوم مربوط به آسیب شناسی انتظار است و در نهایت نگاه پژوهشی و علمی به مقوله انتظار راهبرد چهارم را تشکیل می‌دهد.


*احمدی مقدم: نخستین هدیه منجی عالم بشریت برای مردم «امنیت» است


در ادامه سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت درباره تأثیر امنیت در دوران قبل و بعد از ظهور به ایراد سخنرانی پرداخت.


وی با اشاره به اینکه تصور اولیه انسان این است که فقر عامل ناامنی است، افزود: در دوران معاصر همراه با مکتب اومانسیم شاهد رشد عقل و خردگرایی، پیشرفت شگرفت دانش، تحول در عرصه فناوری و زندگی بشر بودیم، متأسفانه این مکتب علی‌رغم تأثیرات مطلوب خود به دلیل کنار گذاشتن دین نتوانست بشریت را به سعادت برساند به گونه‌ای که منجر به افزایش ثروت و افزایش فاصله میان فقیر و غنی شده است.

احمدی مقدم با بیان اینکه امروز ناامن‌ترین کشورها همان کشورهای پیشرفته هستند، ابراز داشت: توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان ناامن‌ترین کشورهای جهان هستند و در کشورهای دیگر نیز ایجاد ناامنی می‌کنند، باید در نظر داشت که این کشورها به نام آزادی و گسترش دمکراسی از کشورهای که حتی رنگ و بویی از یک انتخابات آزاد در آنجا نیست، حمایت می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه نگاه آموزه‌های دینی به دنیا و آخرت اعتدال‌گرایانه است، ادامه داد: اسلام به دنیا به عنوان معبر نگاه می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهیم سعادت دنیا و آخرت را کسب کنیم، در سایه دین این امر محقق می‌شود.


فرمانده نیروی انتظامی امنیت را محصول ایمان دانست و گفت: اگر ایمان باشد امنیت به دنبال آن می‌آید و در نتیجه وفور نعمت‌ها و امکانات را به ارمغان می‌آورد، لذا در روایات نقل شده است که نخستین هدیه منجی عالم بشریت برای مردم امنیت است و با ظهور ایشان امنیت جایگزین ناامنی می‌شود و خوف از جامعه رخ می‌بندد و در نهایت امکان عبادت فراهم می‌شود.


وی با اشاره به اینکه اعتقاد به منجی در تمام ادیان وجود دارد، افزود: انتظار انفعال نیست، بلکه تلاش و مبارزه است، پلیس در جمهوری اسلامی دیدگاه متفاوتی با پلیس سایر کشورها دارد، به گونه‌ای که پلیس‌ها در کشورهای دیگر حافظان حکومت‌ها در مقابل مردم هستند، اما در کشور ما پلیس دژ مردم در مقابل آسیب‌ها است.


احمدی مقدم با بیان اینکه کسی که با فساد مبارزه می‌کند ابتدا باید خود سالم باشد، در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال آرمان‌پروری و آرمان‌محوری هستیم و با وجود همه فشارها و تهدیدات دشمن در ابعاد مختلف که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد؛ ایران اسلامی همانند یک جزیره با ثبات و امن در یک اقیانوس پر تلاطم قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری فارس،‌ نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت روز دوشنبه سوم تیرماه جاری هم‌زمان با نیمه شعبان و سالروز ولادت با سعادت امام مهدی(عج) در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما به کار خود خاتمه می‌دهد.

انتهای پیام/ک



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر