سه‌شنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۹۳

حضرت زهرا در زمین وآسمان به کدام نام معروف است؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی مطرح کرد

کارشناس دینی با اشاره به مقامات اخروی حضرت فاطمه(س) گفت: حضرت زهرا(س) در روز قیامت، دوستدارانش را یاری می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند و مؤمنان به نصرت الهی توسط حضرت، شاد می‌شوند.

 عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی کارشناس دینی در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، به بیان سخنانی درباره شخصیت بانوی بزرگوار اسلام حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت:


حضرت رسول(ص) در گفت وگویی با جبرئیل از ایشان پرسیدند: می‌دانی چرا زهرا(س) را در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» می‌نامند، جبرئیل در ادامه عرض کرد: یا رسول‌الله! از این جهت به ایشان منصوره در آسمان می‌گویند که خداوند فاطمه را در شفاعت گناهکار امت تو نصرت می‌دهد و او شفاعت گسترده‌ای از امت رسول خواهد داشت.

وی افزود: اگر در زمین، اسم حضرت زهرا(س) را فاطمه می‌گویند به دلیل این است که شیعیان را با محبت بر خود جلب می‌کند و دشمنانش را نیز دفع می‌کند.

این استاد اخلاق با اشاره به روایت «وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ. بِنَصْرِ اللَّهِ» عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: حضرت زهرا(س) در روز قیامت، دوستدارانش را نصرت و یاری می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند و مؤمنان به نصرت الهی توسط حضرت زهرا(س) شاد می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه حضرت زهرا(س) چگونه در روز قیامت، مؤمنان را یاری می‌دهند، تصریح کرد: امام جعفر صادق(ع) از جدشان امام سجاد(ع) و ایشان از امام حسین(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) از حضرت رسول(ص) نقل می‌کنند: ای جماعت محشر! سرهای خود را پایین انداخته و چشم‌های خود را ببندید که فاطمه(س) می‌خواهد عرض محشر را طی کند و به بهشت برسد.

علوی تهرانی ادامه داد: وقتی نگاه حضرت فاطمه(س) به درب بهشت می‌افتد، خداوند متعال می‌فرماید: چه شد که به یک طرف نگاه می‌کنی در حالی که به تو دستور دادم وارد بهشت شوی! حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: دلم می‌خواهد منزلت مرا در امروز به عالمیان نشان دهی، 18 سال در دنیا بودم نفهمیدند که بودم، اما امروز می‌خواهم منزلت مرا به عالمیان نشان دهی.

وی افزود: خداوند متعال خطاب به حضرت زهرا(س) می‌فرماید: به صف محشر برگرد و به آن‌ها نگاه کن ببین هر کس که در اعماق وجودش محبت تو و یا یکی از فرزندانت وجود دارد، دستش را بگیر و وارد جنتش کن.

این استاد اخلاق گفت: همچنین روایتی از امام صادق(ع) داریم که ایشان می‌فرماید: به خدا قسم یا جابر! در این روز فاطمه(س) همچنان که مرغ دانه سالم را از دانه غیر سالم جدا می‌کند و می‌خورد، حضرت فاطمه(س) نیز همه کسانی که محبتی از ایشان در اعماق وجودشان وجود داشته باشد را جدا کرده و وارد بهشت می‌کند.

وی ادامه داد: براساس فرمایش امام باقر(ع)، فاطمه(س) واجب الاطاعه هست و اطاعت از ایشان بر تمام مخلوقات اعم از ملائکه، انس، جن، انبیاء، اوصیا، پرندگان و حیوانات وحشی واجب بود تا جایی که وقتی پیامبر اکرم(ص) دست علی(ع) را در دست زهرا(س) نهاد و آن‌ها را بر هم محرم کرد، فرمودند: یا علی! آنچه که فاطمه به تو می‌گوید در حق تو نافذ است، لذا از دستور فاطمه(س) سرپیچی نکن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر