پنجشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۳

شیوه یک عالم ربانی برای پرهیز از گناهان زبان

 مرحوم قاضی یکی از علمایی می باشد که در سیر و سلوک عرفانی و تهجد، یکی از ستارگان بی نظیر جهان اسلام بوده است، اما جالب است بدانید این عالم راهکارهایی منحصر به فرد برای پرهیز از گناه داشته است.


:در این باره نقل شده است که آیت الله سید محمد حسینی همدانی بیان داشته اند:
در مدرسه ی قوام حجره داشتم. مطلع شدم مرحوم آقای قاضی تبریزی در گوشه ی از مدرسه، حجره ی کوچکی اختیار کرده و من از این کار تعجب کردم. بعد معلوم شد ایشان به علت تنگ بودن منزلشان و نیز کثرت عیال و اولاد، برای تهجّد و عبادت آسودگی خیال نداشتند. در طول دوران تحصیل در مدرسه ی قوام، شبی را ندیدم که مرحوم قاضی به آرامش و خواب و استراحت بگذراند و شبی را بدون ناله و گریه به سر بیاورد.

در این مدت حالات و جریاناتی از ایشان دیدم که در عمرم جز در مرحوم نائینی و کمپانی در فرد دیگر ندیده بودم. او را چنین یافتم که در تمام رفتار و اخلاق اجتماعی و خانوادگی و تحصیلی خود غیر از همه کسانی بود که از نزدیک در درس آن ها یا کنار آنان تحصیل می کرد. مخصوصاً او را دائم السکوت می یافتم. او از دادن پاسخ نیز طفره می رفت و گاهی احساس می کردم که برای او پاسخ دادن بسیار سخت است تا این که تصادفاً به نکته ای برخوردم که بسیار توجه ام را جلب کرد و آن هم این بود که داخل دهان مرحوم قاضی کبود رنگ بود!
از استاد پرسیدم: علت چیست؟

ایشان مدت ها پاسخم را نداد. بعدها که خیلی اصرار کردم و عرض کردم که جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم، باز به من چیزی نفرمود تا این که روزی در جلسه خلوتی فرمودند: آقا سید محمد! برای طی مسیر طولانی سیر و سلوک، سختی های فراوانی را باید تحمل و از مطالب زیادی باید گذشت؛ آقا سید محمد! من در آغاز راه در دوران جوانی برای این که جلوی افسارگسیختگی زبانم را بگیرم، بیست و شش سال ریگ در دهان گذاشتم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم! این ها ثمرات آن دوران است.

پی نوشت ها:
1-
حسن زاده، صادق. اسوه عارفان: 170.
2-
محمدی، محمدحسین. هزار و یک حکایت اخلاقی: 48.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر