پنجشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۱

: افزایش نرخ سود بانکی از ۲۰ درصد به ۳۹ درصد به بهانه پیش فروش سکه!


افزایش نرخ سود بانکی از 20 درصد به 30 درصد به بهانه پیش فروش سکه!

با اعلام جزئیات پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، مشخص گردید قرار نیست سکه پیش فروش شود، بلکه بانک مرکزی به بهانه پیش فروش سکه، عملا سود بانکی را از 20 تا 24 درصد فعلی به 27 تا 36 درصد افزایش داده است.


به گزارش خبرنگار «بازتاب»، پیش فروش سکه در شرایطی از سوی بانک مرکزی اعلام شد که قیمت تحویل آن مشخص نیست و متقاضیان از نظر شرعی و حقوقی نمی توانند سکه را پیش فروش کنند، بلکه عملا در بانک مرکزی سرمایه گذاری می کنند.


به دلیل همین مشخص نبودن قیمت سکه، پیش بینی می شد این سرمایه گذاری با اقبال مواجه نشود و کسی تمایل به انتقال سرمایه خود به بانک مرکزی نداشته باشد. بر همین اساس بانک مرکزی با افزایش درصد سود این سرمایه گذاری، قصد دارد مردم را به انتقال نقدینگی خودشان به بانک تحریک کند.


بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای سپرده های پیش فروش سکه در 6 تا 8 ماه، 18 درصد تخفیف نسبت به قیمت روز درنظر گرفته شده است و این به معنای آن است که اگر قیمت سکه در تاریخ سررسید حدود یک میلیون و دویست هزار تومان باشد، به طور متوسط بانک مرکزی به این سپرده سودی معادل 34 درصد در سال پرداخت می کند که در مقایسه با سپرده های قبلی سکه که 24 درصد بود، 10درصد افزایش نشان می دهد.


به بیان دیگر، با اعلام بانک مرکزی، صاحبان سپرده های بانکی که برای دریافت سود حداکثر 20 درصدی در سپرده های چند ساله، نقدینگی خود را به بانکها سپرده اند، در برابر وسوسه ده درصد سود بیشتر قرار می گیرند تا با بیرون کشیدن سپرده های خود از بانک های خصوصی و دولتی و سپردن آن به بانک مرکزی، عملا سود دریافتی خود را یک و نیم برابر کنند.


این اقدام بانک مرکزی عملا هیچ منطق اقتصادی ندارد؛ چرا که اگر فرض کنیم قیمت سکه شش ماه بعد یک و نیم میلیون باشد، 18 درصد تخفیف آن معادل 270 هزار تومان می شود و به معنای آن است که فرد برای حدود 6 ماه، 27 درصد سود دریافت کرده و به بیان دیگر نشان دهنده آن است که برای یک سال 50 درصد سود به وی پرداخت شده که نظام و قواعد سیستم بانکی را زیر سوال برده و منجر به خروج سرمایه از بازار بورس و بازار بانکی به سوی بانک مرکزی می گردد.


از سوی دیگر این اقدام بانک مرکزی در اعلام تخفیف برای سود بانکی، از منظر فقهی نیز قابل تامل است و عملا معامله ای انجام شده است که قیمت در آن مشخص نیست و از سوی دیگر ریسکی هم ندارد. چرا که در اطلاعیه اعلام شده آمده است که اگر قیمت زیر یک میلیون تومان باشد، پولها پس داده خواهد شد و تخفیف نیز به قوت خود باقی است.

اما در حالی که فلسفه اصلی پیش فروش، کنترل و کاهش قیمت سکه است، با توجه به این که قیمت معلوم نیست و تنها در زمان تحویل 18 درصد زیر قیمت بازار سکه تحویل می شود، معلوم نیست این طرح بتواند اثر چندانی در کاهش قیمت سکه بگذارد و طی چند ساعت گذشته و پس از اعلام نحوه پیش فروش، واکنش بازار افزایش 30 تا 40 هزار تومانی بوده است.




به نظر می رسد تصمیم غیرکارشناسی بانک مرکزی که صرفا برای جمع آوری نقدینگی مورد نیاز دولت در شب عید انجام شده است، عواقب منفی بر سیستم پولی و بانکی کشور برجا خواهد گذاشت و البته تعهد و بدهی کلانی برای دولت آینده به یادگار خواهد گذاشت.


جزئیات طرح جدید بانک مرکزی برای پیش فروش سکه

براساس آخرین تصمیمات بانک مرکزی در طرح پیش فروش سکه، دوره تحویل سکه‌ها 6 تا 8 ماهه بوده و قیمت تمام شده سکه تحویلی به متقاضی 18 درصد کمتر از نرخ روز سکه خواهد بود.

به گزارش فارس، طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، دور جدید پیش فروش سکه از اول اسفند ماه در شعب منتخب بانک ملی آغاز خواهد شد که در این مرحله هر فرد می‌تواند تا سقف 10 سکه پیش خرید کند.

همچنین دوره تحویل سکه‌‌ها از زمان ثبت نام فعلا 6 ماهه تعیین شده و متناسب با میزان استقبال امکان افزایش طول دوره به 8 ماه را دارد. سود در نظر گرفته شده برای این 6 ماه به صورت علی الحساب 18 درصد تعیین شده است.

قیمت سکه در این دوره علی‌الحساب یک میلیون تومان خواهد بود و در زمان تحویل سکه که شش ماه پس از پیش خرید خواهد بود، 18 درصد نسبت به قیمت روز سکه به خریدار تخفیف داده و پس از کسر این مقدار، مابقی قیمت دریافت می‌شود.

خریدارانی که پیش از سررسید 6 ماهه از تحویل سکه انصراف دهند، مبلغ پرداختی خود را دریافت خواهند کرد حتی اگر قیمت زمان استرداد به کمتر از یک میلیون تومان رسیده باشد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر