متن صحبتهای علی مطهری
بسم الله الرحمن الرحيم
اللَّهُمَّ إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَان، وَلاَ الْتِمَاسَ شَیْء مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ
خدايا تو مي داني كه آنچه ما انجام داديم رقابت در كسب قدرت و يا براي نيل به متاع دنيا نبود. نهج البلاغه خطبه 131
خدا را سپاسگزاريم كه توفيق انجام يكي از وظايف نمايندگي يعني سؤال از رئيس جمهور را براي اولين بار در عمر نظام جمهوري اسلامي به مجلس هشتم عطا كرد تا دنيا بداند كه مردمسالاري موجود در ايران اسلامي يك مردمسالاري واقعي است و نه صوري و مصنوعي. از جناب آقاي دكتر احمدينژاد، رياست محترم جمهوري كه با روي باز براي پاسخ به سؤال 79 تن از نمايندگان محترم، امروز به صحن علني مجلس تشريف آوردهاند صميمانه سپاسگزاريم. اميدواريم نتيجه اين پرسش و پاسخ كه در منظر ومرئای مردم صورت ميگيرد و در معرض قضاوت آنهاست يك گام به پيش در جهت حل مشكلات اقتصادي، فرهنگي و سياسي ملت بزرگ ايران باشد و مجلس ودولت دل مردم و رهبر عزيز انقلاب را شاد كنند.
در واقع سؤال از رئيس جمهور براي آن است كه مجلس و دولت به جاي آنكه از طريق رسانهها با هم مجادله كنند، رو در رو مسائل خود را بیان نمايند و مردم نيز بشنوند. تصور اين كه سؤال كنندگان قصد تحقير يا تخريب رئيس جمهور محترم را دارند، يك تصور بدبينانه است، زیرا تخريب رئيس جمهوري كه خدمات زيادي داشته از جمله پافشاري بر حق مسلم ملت ايران در انرژي هسته اي، مقاومت در برابر زورگوييهاي صهيونيستها در مجامع بين المللي و رسيدگي به مناطق محروم كشور، تخريب چنين مقامي كار آساني نيست. اصولا مسئله، بزرگتر از آن است كه به اشخاص مربوط باشد بلكه مربوط به آينده انقلاب اسلامي و از بين بردن زمينه انحراف از قانون است. در واقع آن كه تخريب و مفتضح ميشود، دشمن است.
اما پرسش ما نمايندگان سئوال كننده از جناب عالي اين است كه چرا در مواردي برخلاف قانون عمل شده است؟ چند مصداق براي اين سؤال ذكر کرده ایم:
1. چرا قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلانشهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها عليرغم نياز مبرم اين شهرها به روانسازي ترافيك و با وجود اين كه اصلاح قيمت حاملهاي انرژي موجب افزايش سي درصدي استفاده از مترو شده است، ابلاغ و اجرا نشد؟
آقاي رئيس جمهور در تاريخ 20/5/89 در مصاحبهاي فرمودند: «دريك مورد ديگر، مجلس دو ميليارد دلار براي مترو تصويب كرد. ما اصلا اين را قانون نميدانيم، نه اين كه قانون ميدانيم و ابلاغ نميكنيم.» و در نهايت اين قانون ابلاغ و اجرا نشد. استدلال جناب رئيس جمهور اين است كه چون طرح تسهيلات ارزي برخلاف اصل 75 قانون اساسي بار مالي براي دولت داشته، از ابتدا در مجلس قابل طرح نبوده و مخالفت شوراي نگهبان با مصوبه مجلس مؤيد اين مطلب است. در حالي كه اصل 112 قانون اساسي كه در بازنگري قانون اساسي در سال 1368 اضافه شد، به صراحت اين اختيار را به مجلس داده است كه اگر مصلحت ملزمهاي را تشخيص داد، با علم به اين كه شوراي نگهبان ايراد قانون اساسي به مصوبه او وارد ميكند، طرح خود را مطرح و تصويب كند و پس از ايراد شوراي نگهبان نيز بر مصوبه خود اصرار بورزد تا به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود و در آنجا داوري شود.
اگر مجمع، مصلحت مورد نظر را صحيح دانست و مصوبه مجلس را تأييد كرد، آنگاه تبديل به قانون شده و لازمالاجراست.
مجلس به دليل آلودگي شديد هواي تهران و كلانشهرها به طوري كه سالانه بيش از چهار هزار نفر جان خود را به سبب آلودگي هوا از دست ميدهند و نيز به دليل افزايش بهاي حاملهاي انرژي كه لاجرم موجب افزايش هزينه رفت و آمد مردم ميشود، تصميم به پيشبرد سريعتر سامانههاي مترو و حمل و نقل عمومي كشور گرفت، با علم به اين كه ممكن است شوراي نگهبان مصوبه او را رد كند، اما مصلحت نظام اقتضا ميكرد كه بر مصوبه خود اصرار بورزد تا تبديل به قانون شود.
تشخيص اين كه مصوبهاي قانون هست يا نه، با رئيس دولت نيست و وي صرفا بايد مصوبهاي را كه مراحل قانوني خود را طي كرده اجرا كند هرچند آن را قبول نداشته باشد. البته ممكن است دولت براساس قوانين قبلي، كمكهاي خوبي به متروي تهران و كلانشهرها كرده باشد ولي بحث درباره قانون تسهيلات ارزي است كه اجرا نشده است.
نگاهی به برخورد دولت با اين قانون نشان ميدهد كه از ابتدا ارادهاي براي اجراي آن در كار نبوده است. ارسال اصلاحيه جداول لايحه بودجه 89 يا ارائه متمم بودجه در سال 89 از جمله اقداماتي بوده كه دولت مي توانسته براي اجراي اين قانون انجام دهد و انجام نداده است. همچنين با توجه به اين كه مفاد اين قانون تسهيلات بوده است، دولت ميتوانست اين مبلغ را به صورت تدريجي پرداخت كند.
2. با نرخ رشد اقتصادي سالهاي 88 و 89 آيا ممكن است يك ميليون و ششصد هزار شغل در سال 89 ايجاد شده باشد؟
بر اساس آمار اعلام شده توسط وزير محترم تعاون در كميسيون برنامه و بودجه، خالص فرصت شغلي ايجاد شده در پنج سال برنامه چهارم توسعه 1.076.454 ميباشد و با توجه به اين عدد و نرخ رشد اقتصادي سالهاي 88 و 89 يعني 7/3% و 5% ، و نيز نسبت مستقيم نرخ رشد اقتصادي با ايجاد اشتغال، امكان ايجاد يك ميليون و ششصدهزار شغل، تنها در سال 89 كاملا منتفي بوده و يگانه استناد ايشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصتهاي شغلي ايجاد شده در سامانه رصد بود كه براساس آمارهاي اعلام شده از سوي استانداريها انجام گرفته است.
3. بر اساس ماده 8 قانون هدفمند سازي يارانه ها دولت مكلف است 30% خالص وجوه حاصل از يارانه ها را به بخش هاي توليدي اختصاص دهد. همچنين بر اساس جزء الف بند 46 قانون بودجه سال 1390 حداقل 20% از درآمد يارانه ها را بايد به بخشهاي توليدي اختصاص دهد كه مبلغ آن در همين بند يكصد هزار ميليارد ريال پيش بيني شده است. چرا دولت سهم بخش توليد را مطابق اين دو قانون اعمال نكرده است؟
در توضيحات آقاي رئيس جمهور قبل از آغاز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اين مطلب مطرح شده بود كه بهينه سازي مصرف انرژي در بخش هاي توليدي نيازمند به اصلاح ساختارها و فناوريهاي توليد است و اين اصلاح نياز به منابع مالي بزرگي دارد كه از خود هدفمندسازي يارانه ها به دست مي آيد.
چه اتفاقي افتاده كه در عمل، اين نگاه خردمندانه و موجب رشد سرمايه گذاري و اشتغال، كنار نهاده شد و با عدم حمايت از بخش توليد كشور، توليدكنندگان بخشهاي كشاورزي، صنعت و معدن دچار مشكلات جدي شدند و اقدام به كاهش سطح توليد و تعديل كارگران خود كردند و به خيل بيكاران افزودند.
اختصاص سهم توليد در بيانات مقام معظم رهبري در ملاقات هيئت دولت با ايشان مورد تاكيد معظم له قرار گرفت. بايد دولت همزمان با توزيع يارانه ها بين خانوارها كه موجب افزايش تقاضا است يارانه توليد را نيز تخصيص دهد تا موجب افزايش عرضه شود و تورم را مهار كند، اما ما شاهد افزايش گرانيها و تورم و تحميل آن به مردم شريف و انقلابي كشورمان هستيم.
آقاي رئيس جمهور! صداي مردم از گرانيها بلند است، چرا دولت به آن توجه نمي كند، مگر شما نمي گفتيد كه هدفمندي يارانه ها تورم ندارد، چرا با استقراض نقدينگي از بانك مركزي و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزايش غير ضروري قيمتها را فراهم آورديد؟
4. جناب آقاي رئيس جمهور! خانه نشيني و مقاومت يازده روزه جناب عالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي جناب آقاي مصلحي در وزارت اطلاعات چه توجيهي دارد؟
قبول داريم كه هريك از آحاد جامعه مجاز است كه نظر خود را با وليفقيه در ميان بگذارد و حتي تلاش كند كه آن را به كرسي بنشاند. بزرگان انقلاب شاهد بودهاند كه شهيد آيتالله مطهري در آستانه پيروزي انقلاب و پس از آن تا دوماه و اندي كه در قيد حيات بود در چند مورد نظر خود را به امام(ره) قبولاند و رأي ايشان را تغيير داد و امام نيز او را حاصل عمر و پاره تن خود ناميد. اين امر في حد ذاته نه تنها مذموم نيست بلكه نشانه تلازم اصل ولايتفقيه با آزادي انديشه و بيان و تقابل آن با استبداد است. اما سخن در اينجاست كه همه اينها مربوط است به قبل از صدور حكم حكومتي، يعني حكمي كه به خاطر مصلحتي بزرگتر، فراتر از قانون است. بعد از آن، ديگر مجادله و مقاومت عملي، آن هم به صورت آشكار و از طرف رئيس جمهور كشور، رفتاري غيرقابل قبول است، همچنان كه رهبر انقلاب نيز فرمودند مرز التزام به ولايتفقيه احكام حكومتي است. البته ما سؤال¬كنندگان اصرار نداريم كه قضيه حتما به همين صورت بوده است، بلكه خوشحال ميشويم اگر توجيه درستي براي آن ذكر بفرماييد.
5. اين سخن جنابعالي كه مجلس در رأس امور نيست، چه هدفي را دنبال ميكند؟
در اينجا نيز هركس حق دارد نظر كارشناسي خود را ابراز كند اما وقتي اين سخن توسط مقام رياست جمهوري كه خود ذي نفع است بيان مي شود مفهوم ديگري پيدا مي كند و مي تواند به هموار كردن راه استبداد تعبير شود. آقاي رئيس جمهور فرمودهاند اين سخن امام که «مجلس در رأس امور است» مربوط به زماني است كه نخستوزير يعني بالاترين مقام اجرايي كشور را مجلس تعيين ميكرد اما پس از بازنگري قانون اساسي كه بالاترين مقام اجرايي كشور يعني رئيس جمهور توسط مردم انتخاب ميشود، ديگر مجلس در رأس امور نيست بلكه قوه مجريه در رأس امور است. به نظر ما اين يك اجتهاد در برابر نص است زيرا اگر امام فرموده بودند مجلس در رأس امور است چون بالاترين مقام اجرايي كشور توسط او تعيين ميشود، اين سخن آقاي دكتر احمدينژاد درست بود، اما وقتي مقصود روشن است كه اين سخن امام(ره) به دليل قانونگذاري و نظارت مجلس بر همه امور كشور بيان شده، طبعا قابل قبول نيست.
6. مبلغ 1500 ميليارد تومان بودجه ارتقاء شاخصهاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزينه شده است؟
كميتهاي از طرف كميسيون فرهنگي مأمور شد كه درباره اين موضوع تحقيق كند. نتيجه اين بود كه تنها حدود 20% اين مبلغ تخصيص داده شده و در اختيار استانداريها قرار گرفته است. نماينده رئيس جمهور محترم براي پاسخ به اين سؤال در كميسيون فرهنگي نيز فرمودند 35% اين مبلغ به نحو مذكور تخصيص داده شده است. سؤال اين است كه بقيه اين مبلغ در كجا هزينه شده است؟
7. چه ضرورتي وجود داشت كه آقاي منوچهر متكي، وزير سابق امور خارجه در زمان مأموريت خود به سنگال عزل شود، به طوري كه علاوه بر تحقير شخصيت ايشان، اعتبار نظام جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان آسيب ببيند.
نماينده رئيس جمهور براي پاسخ به اين سؤال در كميسيون امنيت ملي گفتند دفتر رئيس جمهور به خيال اين كه آقاي متكي از سفر بازگشته و در ايران هستند حكم عزل ايشان را به رسانهها دادند و وقتي متوجه موضوع شدند كه كار از كار گذشته و خبر منتشر شده بود. چگونه ممكن است در امري به اين اهميت، قبل از آن كه از بازگشت آقاي متكي و عدم حضور ايشان در جلسات رسمي بينالمللي مطمئن شوند، حكم را رسانهاي كنند؟ به فرض صحت اين مطلب، قصور و ضعف مديريت دفتر رئيس جمهور كه زير مجموعه رئيس جمهور است قابل انكار نيست.
8. چرا جنابعالي با علم به اين كه انتقاد رئيس جمهور كشور از برخي مجريان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و انحطاط وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني از دولت سلب مسئوليت نموديد و پس از مخالفت گسترده مراجع عظام تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس، در مصاحبه زنده تلويزيوني بعدي اعلام فرموديد كه حرف ما همان است كه گفتيم. اين رفتار شما چگونه توجيه ميشود؟
به قول طلاب، محل نزاع در اين سؤال اين نيست كه كار فرهنگي بايد انجام شود يا نه. اين مطلب روشن است كه نقش عمده را كار فرهنگي دارد. محل نزاع اين است كه هرمقدار هم كه كار فرهنگي انجام شود عده بسيار اندكي هستند كه تحت تأثير شبكههاي ماهوارهاي و غيره با پوشش ناهنجار در سطح جامعه ظاهر ميشوند و از طرفي به اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهي از منكر كه مستلزم اعمال قانون است به عهده دولت اسلامي است و به عهده مردم نيست. آن گونه چراغ سبز نشان دادن رئيس جمهور كشور به اين گونه افراد كه لااقل شكاف در درون نظام را در اين خصوص به اذهان متبادر ميكند، ممكن است منجر به وضعيتي شود كه از كنترل خارج گردد. چنان كه اكنون گاهي به موارد بسيار ناهنجار برخورد ميكنيم كه به هيچ وجه فلسفه پوشش اسلامي را كه عدم تحريك جنسي جامعه است تامين نمي كند. متأسفانه اين وضعيت در دولت اصولگرا به دليل نگاه فرهنگي ليبرال آن پديد آمده است.
پس سخن در اين نيست كه ميخواهيم پوشش اسلامي را به زور باتوم در جامعه رواج دهيم، سخن در اين است كه چرا به گونهاي عمل كرديد كه آنها كه در اين گونه مسائل سهلانگارند ، پيام رضايت از دولت دريافت كردند و احساس كردند كه دولت حداقل ها را كاهش داده است، و الا ما هم ميدانيم كه رعايت پوشش كامل اسلامي در همه آحاد جامعه شايد در حكومت مهدوي نيز قابل تحقق نباشد.محتوا و روح انقلاب ما فرهنگی است. انرژي هستهاي و فناوريهاي نوين و پرتاب ماهواره به فضا، همه و همه وسيله است براي پياده شدن احكام اسلام، در غير اين صورت پشيزي ارزش ندارد.
9. چرا نظريه «ترويج مكتب ايران به جاي مكتب اسلام» را كه توسط رئيس دفتر شما بيان شد عليرغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تأييد و بر آن تأكيد كرده، باعث تضعيف جايگاه انقلاب اسلامي و احياء تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامي گرديديد؟
ميدانيم كه آقاي مشائي تزي را مطرح كرد مبني بر اين كه چون از اسلام برداشتهاي مختلفي در جهان ميشود مثلا سازمان القاعده و طالبان نيز از اسلام سخن ميگويند و در نتيجه اسلام دیگر تاثیر گذار نیست، پس بهتر است كه ما به جاي مكتب اسلام از مكتب ايران سخن بگوييم. آقاي رئيس جمهور در تاريخ 30 آبان 89 ضمن حمايت از اين تز، در توجيه آن فرمودند: در اين مسير، دريافت ايراني از اسلام مبناي عمل است. دريافتهاي فراواني از اسلام در دنيا وجود دارد اما برداشتي از اسلام براي ما ملاك عمل است كه ايراني است.
حساب كنيد اگر ساير ملل مسلمان نيز همين حرف را بزنند چه بلايي بر سر وحدت اسلامي ميآيد و اساسا امت اسلامي، ديگر معني خواهد داشت؟ و چه بهانهاي به دست وهابيها ميافتد كه سخن ديرين خود را تكرار كنند كه اسلام ايرانيها اسلام ساختگي است و ايرانيها در واقع مجوساند. قرائن نشان ميدهد كه تز آقاي مشائي فراتر از برداشت های گوناگون از اسلام است و در واقع نوعي باستانگرايي و بازگشت به ايران قبل از اسلام است. جشن عظيم نوروز كه بنا بود در تخت جمشيد با حضور برخي از سران كشورها برگزار شود و با تذكر رهبر تيزبين انقلاب به صورت محدود در تهران برگزار شد، شاهدي است بر اين مدعا. البته تمدن ايرانِ قبل از اسلام يك واقعيت تاريخي است، ولي پرداختن به آن به صورت افراطي و در غير جاي خود، شك و ترديدها را بر مي انگيزد.
آقاي رئيس جمهور در 26 شهريور 89 فرمودند نوع حكمراني كوروش نمونهاي از مديريت ايراني بر جهان است؛ همان طور كه كوروش ميگويد ما نميخواهيم بر دنيا سلطنت كنيم بلكه ميخواهيم كمك كنيم.
آيا الگوي حكومتداري ما كوروش است يا پيامبر اسلام و علي عليهالسلام؟ كورش پس از فتح بابِل بتپرستان را در بتپرستيشان آزاد گذاشت و اين خلاف سيره پيامبر اسلام و حضرت ابراهيم است كه در اولين فرصت همه بتها را شكستند و اين زنجير را از دست و پاي مردم باز كردند. رهبر انديشمند انقلاب نيز در آخرين ديدار هيئت دولت با ايشان فرمودند: اگر ميخواهيد به فرهنگ و تمدن ايران بپردازيد چرا به تمدن ايران بعد از اسلام نميپردازيد كه تمدن بزرگتري است؟
در پایان بار دیگر از جناب آقای دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری که قبول زحمت فرمودند تشکر می کنیم و طبعا هر مقدار كه وقتشان اجازه دهد به سئوالات پاسخ خواهند داد. از هيئت رئيسه محترم خصوصا رئيس محترم مجلس نيز به خاطر حسن همكاري در اجراي طرح سئوال سپاسگزاريم.
والسلام
سخنرانی احمدی نژاد
رئيس جمهور كشورمان صبح امروز (چهارشنبه) جهت پاسخگويي به سوالات 10 گانه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس حضور يافت و به اين سوالات پاسخ داد.
رئيس جمهور كشورمان صبح امروز (چهارشنبه) جهت پاسخگويي به سوالات 10 گانه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس حضور يافت و به اين سوالات پاسخ داد.
احمدی نژاد در پاسخ به سئوالات نمایندگان پارلمان گفت: اين سوالها مدتهاست،كه مطرح است و مدتهاست درمورد آن صحبت شده است و صدها ساعت در مورد آن حرف زده شده است و من نيز از نمايندگان سوال كننده تشكر ميكنم كه فرصتي را فراهم كردهاند كه بتوانيم اين سوالات را پاسخ دهم.
رييس جمهور با اشاره به زمان يك ساعتهاي كه براي پاسخ وي به سوالات نمايندگان اختصاص داده شد ، گفت: آقاي مطهري 20 دقيقه صحبت كردند يعني 33 درصد بيش از آنچه كه وقت داشتهاند، پس بنابراين من نيز يك ساعت و 20 دقيقه ميتوانم صحبت كنم.
وي در واكنش به اظهارات نمايندگان اظهار داشت: شايد ساعت شما با ساعت ما فرق ميكند، مجلس است ديگر، 3 دقيقه وقت ميگيرند و 11 دقيقه صحبت ميكنند.
احمدينژاد افزود: تمايل داشتم قبل از برگزاري انتخابات براي پاسخگويي حضور پيدا كنم، بعد گفتيم ممكن است روي انتخابات اثر بگذارد و بعد نتيجه را مياندازند گردن ما، و ديواري كوتاهتر از دولت نيز وجود ندارد.
احمدينژاد در ادامه گفت: در اين ارتباط با مردم صحبت كرديم، اكثر مردم ميگفتند جواب بدهيد، برخي ميگفتند فرصتي است كه در مجلس حضور پيدا كنيد براي پاسخگويي ، عدهاي نيز ميگفتند شب عيد و چهارشنبه سوري است، اوقات مردم را تلخ نكنيد.
وي افزود: دراين ارتباط تلاش كرديم كه اين جلسه برگزار نشود، ولي قسمت اين بود كه اين جلسه برگزار شود و هيات رئيسه تصميم گرفت كه جلسه برگزار شود. و ما نيز مطيع هستيم.
احمدينژاد گفت: چون من دانش آموز مرتبي هستم، تلاش ميكنم طي نامهاي كه به ما داده شده است و به ترتيب اولويت سوالها را جواب بدهم.
بودجه مترو
احمدينژاد در پاسخ به سوال اول در ارتباط با بحث ارائه تسهيلات به متروي تهران گفت: من ميخواهم در اين ارتباط مصوبه مجلس را قرائت كنم. طبق اين مصوبه دولت بايد تا پايان سال 89 از محل حساب ذخيره ارزي يا هر عنوان ديگري به صورت تسهيلات و با رعايت قانون اين پول را در اختيار شهرداري بگذارد و هم ضامن باشد و هم آن را بازپرداخت كند. سوال اين است كه خود دولت چطور وام بدهد؟ مگر دولت جايي براي وام دهي دارد، اين در حالي است كه رييس كل بانك مركزي اعلام كرده بود كه موجودي حساب ذخيره ارزي صفر است و موجودي وجود ندارد، وقتي موجودي نيست چگونه قابل اجرا است.
وي ادامه داد: شما عنوان كردهايد كه از محل ديگري، ولي مشخص نكردهايد كه از چه محلي، مثلا از پول بهداشت، از پول معلمان، يا پول عمران و آباداني. شما كه نوشتهايد ميگفتيد از كدام رديف كم كنيم و به كدام رديف اضافه كنيم.
وي با بيان اينكه «ما گفتيم اين خلاف اصل 75 است» گفت: خوب بود آقاي مطهري عنايت ميكردند كه اصل 75 با ساير اصول تفاوت دارد و چيزي كه بار مالي دارد و منبع تامين ندارد قابل طرح نيست. شوراي نگهبان نيز اعلام كرده بود كه اين خلاف اصل 75 است ولي شما به مجمع فرستاديد و مجمع نيز اعلام كرد كه بانك مركزي اعلام كرده است هيچ پولي ندارد.
احمدينژاد ادامه داد: مطمئن هستم كه شما نيز به مانند ما دغدغده كلان شهرها را داريد؟ حال ببينيم چه اتفاقي افتاده است. آيا كمكي شده يا نشده است؟
وي ادامه داد: چند مورد از كمكهاي دولت را در اين زمينه به كلان شهرها از جمله تهران، عرض ميكنم، در اين مدت 8 هزار و 730 ميليارد تومان بابت عوارض و 3 هزار و 110 ميليارد تومان جهت مترو به كلان شهرها كمك شده است. 6 ميليارد دلار فايناس براي كلانشهرها پيش بيني شده است كه اين غير از تهران است و دولت بازپرداخت 50 درصد آن را تضمين كرده است.
وي گفت: بيش از 11 هزار اتوبوس نيز در اين مدت در اختيار كلانشهرها قرار داده شده است، با تخفيف 82 و نيم درصد. كه اين كمكها 5 برابر دورههاي قبلي است. در مورد تهران نيز در همين چند سال 4 هزار و 600 ميليارد تومان به صورت نقدي براي كمك به تهران در نظر گرفته شده است.
احمدينژاد به كمكهاي دولت براي متروي تهران نيز اشاره كرد و گفت: در اين مدت بيش از 3 ميليارد دلار فايناس در نظر گرفته شده است كه يك ميليارد دلار آن نهايي شده است كه مجوز يك هزار ميليارد تومان نيز اوراق مشاركت براي متروي تهران در نظر گرفته شده است. 250 ميليارد تومان نيز براي يارانه بليط مترو. كه چندين برابر دولتهاي قبلي است. در مورد واگنهاي مترو نيز شهرداري عوارض را نداد، دولت 25 ميليارد تومان اختصاص داد تا واگنها ترخيص شود و 30 ميليارد تومان نيز براي خريد واگنهاي جديد. بيش از 4 هزار اتوبوس نيز با تخفيف بيش از 82 درصد در اختيار شهرداري تهران قرار گرفته شد و 800 ميليارد تومان نيز فايناس از بانكهاي داخلي براي متروي تهران در نظر گرفته شده است و بسياري از بدهيهاي بانكي شهرداري به بانكها امهال شده است. 2 ميليارد تومان نيز در بودجه امسال در نظر گرفته شده است.
احمدينژاد افزود: من پيشنهاد ميكنم كه به جاي اينقدر فشار به دولت نمايندگان محترم بررسي كنند كه اين كمكها چطور هزينه شده است.
آمار اشتغال زایی
احمدينژاد در ادامه سخنان خود در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال دوم نمايندگان درباره اشتغال و رشد اقتصادي اظهار كرد: به ما گفتند آيا با اين اعداد ميتوان اين ميزان اشتغال ايجاد كرد؟ بله ميشود و اين امر غيرممكن نيست. براساس گزارش بانك مركزي در سال 89 رشد اقتصادي 6.1 درصد است و مركز آمار آن را 7.3 اعلام كرده است، بنابراين چرا نميتوان اين ميزان شغل ايجاد كرد، اين امر امكانپذير است، اگر شما كمك كنيد اين امر امكانپذير است و اگر همه كمك كنند، اين موضوع محقق ميشود.
وي در باره سوال سوم نمايندگان كه به مساله يارانهها بازميگشت ، اظهار كرد: چگونه بايد عمل ميشد؟ شديدترين محدوديتها براي دولت بود تحريم اقتصادي و بحران جهاني نيز بوده است، به اعتراف دوست و دشمن دولت در اين زمينه بسيار عالي عمل كره است، خود شما نيز بارها اين موضوع را بيان كرده ايد، بيشترين حمايت نيز از توليد شده است. تقريبا همه توليدات اساسي كشور در سال 90 رشد قابل توجهي داشته است . بنابر پيشبينيهاي اوليه مركز آمار و بانك مركزي رشد اقتصادي سال 90 اگر 8 یا 9 درصد نباشد، كمتر نيست.
رييسجمهور ادامه داد: ما كجا تخلف كرديم ما بيشترين كمك را به بنگاهها كردهايم، خود شما نيز در قانون بيان كرديد كه قيمت ترجيحي ارائه دهيد. ما نيز همين كار را انجام داديم، گرانيهاي اخير ربطي به هدفمندي يارانهها ندارد. بازيهايي كه در بازارهاي ارز و طلا درست شد، علت آن چيز ديگري است و زماني در مورد آن نيز به مردم توضيح خواهم داد .
احمدينژاد خاطرنشان كرد: عزيزان من، خواهشم اين است كه قانوني كه تصويب كردهايد خودتان مطالعه كنيد، در اين قانون كجا اسمي از رييسجمهور برده شده است، مجمع عمومي براي سازمان هدفمندي يارانهها ايجاد كرديد كه رييسجمهور در آن حضور ندارد. حالا سوال آن را از رييسجمهور ميپرسيد؟
خانه نشینی 11 روزه احمدی نژاد
وي خاطرنشان كرد: گفتند كه من 11 روز خانهنشيني كردم. اين از آن حرفهاست . احمدينژاد و خانهنشيني و استراحت؟! اكثر مردم به ما ميگويند كه يك روز استراحت كن كمي به خودت برس، بعضي از دوستان نيز گفتهاند . در اين دو دولت حتي يك روز هم كارها تعطيل نشده است. اگر يك شب ساعت 10 به خانه رفته ايم، روز بعد زودتر آمدهايم تا تلافي كنيم. بسياري از همكاران من پيچ و مهره اي شدهاند.
رييسجمهور ادامه داد: اين وصلهها به دولت نميچسبد و زندگي من نشان مي دهد كه همواره سعي كردم با عمل، بيان درست ، ادبيات صحيح و منطقي از ولايت دفاع كنم و نشان دهم كه نظام ولايت ، نظام مهرباني، عدالت ، پيشرفت ، كار ، تلاش و همبستگي است.
رييسجمهور درباره سوال پنجم نمايندگان نيز اين چنين توضيح داد كه بيان شد چرا در خصوص مجلس اين گونه صحبت كرديد؟ اگر دنبال كشف نيت من هستيد، ما مخلص مجلس هستيم، ولي من با استدلال نظري را اعلام كردم، شما هم با استدلال جواب دهيد، دعوايي در اين ميان وجود ندارد. بالاخره اين حد از آزادي را بايد به رسميت بشناسيد كه رييسجمهور تا اين اندازه بتواند يك كلام حرف بزند. فضاي كشور فضايي دوستانه و همكاري است.
تاخیر در معرفی وزیر ورزش و جوانان
احمدينژاد در ادامه پاسخگويي با سوالات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با اين سوال كه چرا تشكيل وزارت ورزش و معرفي وزير دير انجام شده است، آن هم با يك نامه غير معمول گفت: بايد ببينيد در اين ارتباط چه چيزي تصويب كرديد ماده واحده اين قانون ميگويد از تاريخ تصويب آن يعني 12/ 10/ 89 سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان بايد با اعتبارات، نيروي انساني و امكانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبديل شود و اقدامات قانوني براي انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل آيد.
وي خاطرنشان كرد: تبصره اين قانون ميگويد هزينه ناشي از تغيير عنوان دستگاه از محل صرفهجويي در هزينههاي جاري وزارت ورزش و جوانان تامين ميگردد. اين موضوع 30/ 10/ 89 به ما ابلاغ شده در حالي كه 18 روز قبل ادغام صورت گرفته است، تازه اعلام كرديد اصلاح گردد. حال اين اصلاح صورت گيرد ما مانع اصلاحات نيستيم.
رييسجمهور تصريح كرد: ما از چه تخلف كرديم، اولا تكليفي براي رييسجمهور تعيين نشده است، نگفته كه رييسجمهور ادغام كند. بعد گفتيد هزينههاي اين وزارتخانه از محل صرفهجويي وزارتخانه كه هنوز تشكيل نشده تامين شود. حال اين سوال مطرح است كه آيا صرفهجويي در رديف است؟ شما كه هر سال قانون بودجه مينويسيد كجاي قانون رديف صرفهجويي گذاشتيد.
احمدينژاد با اشاره به اينكه «من اين قانون را به شما تقديم ميكنم و دستانتان را ميبوسم و از شما ميخواهم كه اين قانون را اجرا كنيد» گفت: اينكه سوال كرديد چرا با نامه غير معمول اين كار صورت گرفته بايد بگويم اين قانون اين همه مشكل و ايراد دارد كه رييسجمهور چند مورد آن را به شما نوشته كه آنها را برطرف كنيد تا اجرا شود، بعد هم يك جوان خوبي معرفي كرديم كه به خاطر اين مسائل راي نياورد.
وي افزود: خندهدارتر اين است كه براي برخي همكاران ما به خاطر همين موضوع چند پرونده در دادگاه، ديوان محاسبات و بازرسي تشكيل شده است كه هنوز بايد بروند و جواب دهند.
رييسجمهور اضافه كرد: ما نامهاي به مجلس محترم داديم كه اين اشكالات در قانون وجود دارد شما كه از زمين و زمان انتقاد ميكنيد به كسي چيزي نميگوييد يك دفعه رييسجمهور ايراد گرفت كار به سوال رسيد.
بودجه فرهنگی
احمدينژاد همچنين در پاسخ به اين سوال كه بودجه فرهنگي كجا خرج شده است؟ گفت: به هر حال تخصيص بودجه به اندازه درآمدها است زماني كه پول نيست چه بايد بكنيم اگر پولي داشتيم، ميداديم. بنده زندگيام هيچ تفاوتي با قبل نكرده است آن زمان هم دوستان در سايتشان نوشتند احمدينژاد حقوق استاد دانشگاه ميگيرد و خيلي زياد است، البته ما حاضريم همان را هم بدهيم.
وي خاطرنشان كرد: در اين ارتباط نيز خود شما مصوب كرديد كه بودجههاي فرهنگي كشور در اختيار سازمان تبليغات، حوزههاي علميه، صداوسيما، وزارت ارشاد، شوراي مركزي ائمه جمعه و استانها است.
رييسجمهور اضافه كرد: شما تصويب كرديد شوراي برنامهريزي استانها كه خود شما نيز در آن هستيد، اين كار را انجام دهد. بنده كه در شورا نيستم حال از كجا ميدانم چگونه خريد شده است. اگر اين سوال را از ديوان محاسبات ميپرسيديد بهتر بود و به پاسخ سوالات ميرسيديد.
احمدينژاد با بيان اينكه «من بايد از شما ميپرسيدم كه بودجه فرهنگي كجا خرج شده است» گفت: شما در شورا هستيد و تصويب ميكنيد. ما جهات كلي را گفتيم كه در جهت فرهنگ انقلاب، دين، ارزشهاي الهي، همبستگي ملي، خانواده، زن، احترام، كرامت، عدالت و ... خرج كنيد. اينكه چگونه خرج شود دست شما است.
رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي دربارهي علت عزل وزير امور خارجه زماني كه وي براي ماموريت به سنگال رفته بود،گفت: چه كسي به ايشان ماموريت داد؟ من به ايشان ماموريت دادم؟ اگر شما ماموريت دادهايد بگوييد. من چنين ماموريتي ندادم و وقتي به ايشان ميخواستم بگويم تشريف ببريد، ماموريت رفت، اصل 136 قانون اساسي به رئيس جمهور اختيار عزل وزير را داده است، ما به دنبال ايجاد تغييراتي در وزارت خارجه و نوسازي آن بوديم.
اينقدر به دخترها و پسرها گير سه پيچ ندهيم
احمدينژاد دربارهي سوال نهم راجع به اظهارنظرهايش نسبت به طرح عفاف و حجاب گفت: مگر من چه گفتهام. من حرفهاي روشني در اين زمينه دارم و به صورت خودماني انتقاداتي را مطرح ميكنم. چرا وقتي پاي فرهنگ به ميان مي آيد، ما مردم را متهم ميكنيم و زير سوال ميبريم. اين مردم محترمترين مردم هستند و پايبند به ارزشها و اصولند.
وي ادامه داد: ملت ما ملتي مومن، پاك و دوست داشتني هستند و بايد با آنها خوب برخورد كنيم. اينقدر سخت نگيريد، البته اگر به صورت سازمان يافته عدهاي به دنبال تخريب ارزشها باشند، تكليفشان روشن است. قوه قضاييه و مجموعههاي اطلاعاتي وضعيت آنها را بررسي و حكم صادر ميكنند، اما بايد با تودههاي مردم با محبت رفتار كرد.
رئيس جمهور افزود: كار فرهنگي با بگير و ببند نميشود، آيا اين سخن بد است، اينقدر به دخترها و پسرها گير سه پيچ ندهيم. اينها فرزندان خودمان هستند،بايد به اين جوانها احترام گذاشت. همينها بودند كه در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره كردند. وي در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس گفت: حالا اينجا يك شوخي هم با هم بكنيم. اينكه در مناسبتهايي مانند 22 بهمن از همه تيپ آدمها جلوي دور بين نمايش دهيم، اما وقتي اين مناسبتها گذشت با همين افراد برخورد ميكنيم ، تناقض است.
احمدينژاد افزود: كدام يك از ما گناه نكردهايم، گناه بد است، اما چه كسي با من و شما برخورد كرده است؟ اين درست نيست، چراكه اگر با من و شما برخورد نشود ، اين به ذهن متبادر ميشود كه "واعظان كاين جلوه در محراب و منبر ميكنند چون به خلوت ميروند آن كار ديگر ميكنند". آيا رييس جمهور حق اظهار نظر ندارد؟ نميشود با يك اظهار نظر همه چيز يك مملكت زير و رو شود. رييس جمهور در ادامه در پاسخ به اين سوال نمايندگان مجلس كه چرا اينقدر از ايران ميگوييد، گفت:همهي دنيا و همهي تاريخ ميدانند كه ملت ايران ملت بزرگي است. منش و نگاه ملت ما متفاوت است، ملت ايران ادامهدهندهي راه پيامبر (ص) عزيز و در مسير انسان كامل است، ملت ما عاشق اميرالمومنين(ع)، امام حسين(ع) و عاشوراست. ملت ما ملتي با اخلاق و با فرهنگ است. ملت ما حقيقتطلب است و معلوم است كه با ديگران فرق دارد ،ايران يك جغرافيا نيست، بلكه گلستاني از اقوام مختلف است. ايران شيعهي علوي و طرفدار اسلام ناب محمدي است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:پاك بودن تلاش شبانهروزي، خدمتگزاري، دفاع از حقوق ملت، مبارزه با مفاسد اقتصادي، ايستادگي بر حقوق ملت، فضايي كردن ايران، اجرايي كردن هدفمندي يارانهها، عملي كردن آرزوهاي دولتهاي قبل، سعهي صدر و عشق به مردم از خصوصيات دولت نهم و دهم است و ما و ساير ملت در يك خط هستيم و حتي اكثر اعضاء اين جلسه در همين خط هستند. پيامبر(ص) از ملت ايران تعريف كردند، آيا بايد به ايشان خرده بگير يم؟ رييس جمهور كشورمان در ادامه با تاكيد بر اينكه مشي بعضي از افراد را قبول ندارد، گفت: ما آمادهاي كه قطار نظام را به ريل خط امام و ولايت برگردانيم و مقام معظم رهبري نيز در تعابيري كه نسبت به اين دولت داشتند، بر اين مسئله تاكيد كردند، اما اگر ما در برابر برخي مطالب سكوت مي كنيم، نشانهي تاييد آن مطالب نيست.
مکتب ایرانی
احمدينژاد با اشاره به انتقاد نمايندگان مجلس از به كار بردن نام مكتب ايراني گفت: چرا اينقدر جار وجنجال ميكنيد، اگر بقيه بگويند، مكتب خراسان، مكتب عراق و .... آيا به آنها هم بايد ايراد گرفت.اگر نگوييم ايران چه بگوييم؟ بگوييم انگليس؟ آمريكا؟ من اعلام ميكنم كه همه بشنوند، ما ايراني هستيم و تاريخ و فرهنگ و عظمت ايران را دوست داريم، شما هم دوست داريد، رودربايستي نكنيد و بگوييد. دوست داشتن ايران دوستداشتن عين حزبالهي بودن است. رييس جمهور گفت: خدا هم ايران را دوست دارد، دوست داشتن ايران كه دعواي قومي نيست، بلكه ايران در برابر قدرتهاي دنيا ايستاده و حرف از ولايت ميزند.
احمدينژاد در ادامه گفت:اين دولت قويترين قوانين را اجرا كرده است و بهترين همكاري را با مجلس داشته است، وزرا بارها به سوالات نمايندگان پاسخ دادهاند و نمايندگان مجلس نيز در دولت بيشترين اظهار نظرها را داشته است. رييس جمهور در بخشي ديگري از سخنان خود طرح سوال از رييس جمهور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين طرح بر مبناي اصل 88 قانون اساسي مطرح شده است كه در آن گفته شده كه سوال از رييس جمهور، سوال از وظايف اوست، بين خود و خدا، سوالهايي كه شما گفتهايد، اكثرا دربارهي اختيارات اظهار نظرها، و يا چيزهايي است كه رابطهاي با وظايف ندارد، به نظر من در اين طرح آيين نامه رعايت نشده است، چرا كه هر سوال بايد متناظر با يك وظيفه باشد. نمره كمتر از 20 بيمعرفتي است
دفاع از دولت ، انتقاد از مجلس
احمدينژاد در ادامه سخنان خود در صحن علني مجلس گفت: ميخواهم در اين جا يك شوخي بكنم به نظر شما چه كسي قانون مديريت خدمات كشوري را پس از تاييد شوراي نگهبان تغيير داد و ابلاغ كرد و مجلس و ديوان محاسبات را از آن خارج كرد؟ همه از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در چارچوب قانون مديريت خدمات كشوري هستند، اما ديوان محاسبات و مجلس معاف هستند. ببينيد چه كسي اين كارها را كرده است آيا با قانون عادي ميشود قانون اساسي را دور زد؟
وي به اصل 138 اشاره كرد و با ارائه توضيحاتي در اين ارتباط گفت: نميشود مصوبات دولت را يك طرفه لغو كرد و اين خلاف قانون اساسي است، من يك سوال ميپرسم و شوخي ميكنم به نظر شما با فشار دادن يك شاسي ميشود فوقليسانس گرفت؟ آيين نامه داخلي مجلس براي اداره داخلي مجلس است و آيا با آييننامه داخلي مجلس ميشود براي ساير قوا و دولت تعيين تكليف كرد؟
احمدينژاد با بيان اينكه «از صدر تا ذيل مجلس براي همه احترام قائل است از رييس گرفته و ديگر نمايندگان» گفت: در بحبوحه انتخابات مطرح شد كه دولت يك ميليارد دلار تخلف كرده و سوءاستفاده كرده است و تا پنجشنبهاي كه زمان ممنوعيت تبليغات بود رييس عزيز و مكرم ديوان محاسبات در مصاحبهها اعلام ميكرد كه احمدينژاد دروغ ميگويد و يك ميليارد دلار تخلف كرده است، ولي بعد از آن به موضوع رسيدگي و مشخص شد كه دولت تخلفي نكرده است، كميسيون اصل 90 بررسي كرد و مشخص شد تخلفي نبوده است، خوب بود كه اين موضوع نيز از مجلس قرائت ميشد و ملت نيز متوجه ميشدند كه دولت پاك است.
رييسجمهور افزود: يكي از همكاران محترم فرمان جنگ عليه دولت را صادر كرده و گفته است بايد با دولت جنگيد و مسائلي را در اين ارتباط مطرح كردند. رييسجمهور كف خيابان است، نوكر ملت است و زوري ندارد و گردن آن نيز از مو باريكتر است.
احمدينژاد ادامه داد: توهين به رييسجمهور نشانه شجاعت نيست و كاري ندارد تعقيب نيز نميشود ميخواهم شوخي بكنم. در نقاط مختلف دنيا نظام ارباب رعيتي وجود داشته و هزاران نفر رعيت بودند و يك نفر ارباب، اكنون برعكس شده ودولت يك رعيت است و صدها نفر ديگر هستند كه به او دستور ميدهند.
احمدينژاد گفت: ما همه مسوول هستيم و چندين نهاد ناظر وجود دارند كه بر دولت نظارت ميكنند و از اين بابت خدا را شكرگزاريم كه يك مورد تخلف مهم هم از دولت اثبات نشده است.
وي با درخواست از نمايندگان مجلس كه به ديگر دستگاهها نيز سري بزنند و ببينند كه درآنجا ها هم چه اتفاقاتي ميافتد، گفت: مثلا ببينند در شهرداري چه خبر است اين همه دولت كمك كرده است چطور خرج شده است؟ رييسجمهور به اهميت همراهي همه دستگاهها و همدلي اشاره كرد و با لحن شوخي گفت: دولت براي شكايت از خود شما بايد به خود شما شكايت كند، من در اينجا شهادت ميدهم تا ثبت شود كه مجلس از همه ظرفيتهاي قانوني و فراقانوني خود براي كنترل دولت و اعمال نظرات خود استفاده كرده است.
رييسجمهور با تاكيد بر اينكه «فرصت مجلس و دولت با ارزش است و ما بايد همه با هم كشور را اداره كنيم» گفت اين فرصتي كه در اختيار ماست بايد جهت خدمت استفاده كنيم و اين فرصت مثل باد ميگذرد ديديد كه چطور چهار سال گذشت باندبازي و دستهبندي تا وقتي بازي است خوب است، ولي اگر بخواهد روي مسائل كشور اثر بگذارد بايد دور آن را خط كشيد ما متعهد هستيم كه اخلاق را رعايت كنيم، تقوا و عدالت را در كارهاي روزمره خود رعايت كنيم و از فرصت خدمت نبايد زمينهاي براي تثبيت قدرت استفاده شود و اين توصيه رهبري هم است.
احمدينژاد ادامه داد: من از همه فرصتم استفاده نكردم و كوتاه صحبت كردم شب عيد است و بايد مردم و همه شاد باشند.
احمدينژاد افزود: سوالاتي را كه مطرح كرده بوديد سوالات امتحاني بود، ولي خيلي سخت نبود و فكر ميكنم طراح سوال نيز از كساني است كه با شاسي فوق ليسانس گرفته است و با خود ما مشورت ميكردند سوالات بهتري مطرح ميشد.
رييسجمهور خطاب به نمايندگان مجلس گفت: انصاف داشته باشيد الان كه ميخواهيد نمره بدهيد خوب نمره بدهيد، ما سوالات را پاسخ داديم و يك مشت مطلب نيز اضافهتر گفتيم و اگر شما يك ذره از 20 كمتر بدهيد اين بيمعرفتي و نامردي است.
سخنرانی مطهری
قبل از سخنان احمدی نژاد، علی مطهری به عنوان نماینده طراحان سئوال از رئیس جمهور، به سخنرانی پرداخت.
نماینده سئوالکنندگان از رئیسجمهوری با بیان اینکه تصور اینکه نمایندگان قصد تخریب رئیسجمهوری را دارند یک تصور بدبینانه است، مسئله را بزرگتر از آن خواند که به اشخاص مربوط باشد و تأکید کرد که این موضوع مربوط به آینده انقلاب اسلامی و برای از میان بردن زمینه انحراف از قانون است.
علی مطهری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ۷۹ تن از نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهوری در تشریح سوالات مطرح شده اظهار کرد: خدا را سپاسگزاریم که توفیق انجام یکی از وظایف نمایندگی یعنی سوال از رئیس جمهور را برای اولین بار در نظام جمهوری اسلامی به مجلس هشتم اعطا کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس هشتم ادامه داد: این اقدام سبب شد تا مردم بدانند که مردمسالاری موجود در ایران اسلامی یک مردمسالاری واقعی است و نه سوری و نه مصنوعی.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با بیان اینکه از رئیس جمهور که با روی گشاده برای پاسخ به سوال ۷۹ نماینده در صحن علنی مجلس آمدند سپاسگزاریم، اظهار امیدواری کرد که نتیجه این پرسش و پاسخ که در منظر مردم صورت می گیرد و در معرض قضاوت آنهاست یک گام به پیش در جهت حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ملت بزرگ ایران باشد.
وی همچنین گفت: امیدواریم مجلس بتواند دل مردم و رهبر عزیز انقلاب را شاد کند. از سوی دیگر سوال از رئیس جمهور برای آن است که مجلس و دولت به جای اینکه از طریق رسانهها با هم مجادله کنند رو در رو مسائل خود را بیان کنند و مردم نیز بشنوند.
مطهری تأکید کرد: تصور اینکه نمایندگان قصد تخریب رئیس جمهور را دارند یک تصور بد بینانه است زیرا تخریب رئیس جمهوری که خدمات زیادی داشته از جمله پافشاری بر حق مسلم ایران در انرژی هسته ای، مقاومت در برابر زورگوییهای صهیونیستها در مجامع بین المللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور، تخریب چنین مقامی کار آسانی نیست.
نماینده سوال کنندگان از رئیس جمهور با بیان اینکه اصولاً مساله بزرگ تر از آن است که به اشخاص مربوط باشد گفت: این موضوع مربوط به آینده انقلاب اسلامی و از بین بردن زمینه انحراف از قانون است.
مطهری گفت: در واقع آنکه تخریب را در نظر می گیرد دشمن است اما پرسش ما نمایندگان سوال کننده از احمدی نژاد این است که چرا در مواردی بر خلاف قانون عمل شده است.
وی در تشریح نخستین سوال از احمدی نژاد بیان کرد: چرا قانون تسهیلات ارزی متروی تهران و کلان شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها بر خلاف نیاز مبرم این شهرها به روانسازی ترافیک و با وجودی که اصلاح قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش ۳۰ درصدی استفاده از مترو شده است ابلاغ و اجرا نشد.
این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم ادامه داد: رئیس جمهور در مورخ 20 - 5- 89 در مصاحبه ای اعلام کرد در یک مورد دیگر مجلس دو میلیارد دلار برای مترو تصویب کرد ما اصلاً این را قانون نمی دانیم نه اینکه قانون می دانیم و ابلاغ نمی کنیم و در نهایت این قانون ابلاغ و اجرا نشد.
مطهری با بیان اینکه استدلال رئیس جمهور این است که چون طرح تسهیلات ارزی بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی بار مالی برای دولت داشته از ابتدا در مجلس قابل طرح نبوده و مخالفت شورای نگهبان با این مصوبه مجلس مؤید این مطلب است، تصریح کرد: در حالی که اصل ۱۱۲ قانون اساسی که در بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ اضافه شد به صراحت این اختیار را به مجلس داده است.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر مصلحت ملزمه ای را تشخیص داد با علم به این که شورای نگهبان ایراد قانون اساسی به مصوبه مجلس می کند طرح خود را مطرح و تصویب کند و پس از ایراد شورای نگهبان نیز بر مصوبه خود اصرار ورزد تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع تا در آنجا داوری شود اگر مجمع مصوبه را صحیح دانست و آن را تأیید کرد آنگاه تبدیل به قانون شده و لازم الاجرا است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم گفت: مجلس به دلیل آلودگی شدید هوای تهران و کلان شهرها به طوری که سالانه بیش از ۴ هزار نفر جان خود را به سبب آلودگی هوا از دست می دهند و نیز به دلیل افزایش بهای حامل های انرژی که لاجرم موجب افزایش هزینه رفت و آمد مردم می شود تصمیم به پیشبرد سریع تر سامانه های مترو و حمل و نقل کشور گرفت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه مجلس با علم به اینکه ممکن است شورای نگهبان مصوبه آن را رد کند اما مصلحت نظام اقتضا می کرد که بر مصوبه خود اصرار ورزد و طرح به قانون تبدیل شود، اظهار کرد: تشخیص اینکه مصوبه ای قانون است یا نه با رئیس دولت نیست و وی صرفاً باید مصوبه ای را که مرجع قانونی تعیین کرده اجرا کند هر چند آن را قبول نداشته باشد.
مطهری ادامه داد:حتی ممکن است دولت بر اساس قوانین قبلی کمک های خوبی به مترو کرده باشد اما بحث درباره تسهیلات ارزی است که اجرا نشده؛ نگاه به برخورد دولت با این قانون نشان می دهد که از ابتدا ارادهای برای اجرای آن در کار نبوده است. ارسال اصلاحیه جداول لایحه بودجه ۸۹ یا ارائه متمم بودجه در سال ۸۹ از جمله اقداماتی بوده که دولت می توانسته برای اجرای این قانون انجام دهد و انجام نداده است.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه مفاد این قانون تسهیلات بوده است دولت می توانست این مبلغ را به صورت تدریجی پرداخت کند.
نماینده سؤال کنندگان از رئیس جمهور در تشریح دومین سؤال از رئیس دولت بیان کرد: با نرخ رشد اقتصادی سال های ۸۸ و ۸۹ آیا ممکن است ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ایجاد شده باشد.
مطهری تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزیر تعاون در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خالص فرصت شغلی ایجاد شده در ۵ سال برنامه چهارم توسعه ۱ میلیون و ۷۶ هزار ۴۵۵ است و با توجه به این عدد و نرخ رشد اقتصادی سال های ۸۸ تا ۸۹ یعنی 7.3 درصد و 5 درصد و نیز نسبت مستقیم به نرخ رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال امکان ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ کاملاً منتفی بوده و یگانه استناد ایشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصتهای شغلی ایجاد شده در سامانه مربوطه بود که براساس آمارهای ابلاغ شده از سوی استانداریها انجام گرفته است.
مطهری پیش از طرح سوالات خود از هیأت رئیسه درخواست کرد که سوالات را به صورت تقسیم شده مطرح کند اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد سوال اگر در قانون و یا آئیننامه داخلی قید شده بود که نماینده و یا دولت میتواند پاسخها و سوالات را قسمت کنند این امکان وجود داشت افزود: اما چنین موضوعی در آئیننامه لحاظ نشده بنابراین تمام سوالات را در یک بخش باید مطرح کنید.
لاریجانی همچنین بر حفظ نظم جلسه با رعایت متانت تأکید کرد.
علی مطهری در سومین سوال خود تصریح کرد:براساس ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانهها دولت مکلف است ۳۰ درصد وجوه حاصل از درآمد هدفمند کردن یارانهها را به بخشهای تولیدی تخصیص دهد. همچنین براساس جزء الف بند ۴۶ قانون بودجه سال ۹۰ دولت میبایست ۲۰ درصد درآمد یارانهها را به تولید اختصاص میداد که مبلغ آن معادل یکصدهزار میلیارد ریال پیشبینی شده بود.
وی با بیان این که چرا دولت سهم تولید را با وجود تاکید در این دو قانون پرداخت نکرده است، افزود: در توضیحات رئیس جمهور قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها این مطلب مطرح شده بود که بهینهسازی مصرف انرژی در بخشهای تولیدی نیازمند به اصلاح ساختارها و فناوریهای تولید است که این اصلاح نیاز به منابع مالی بزرگی دارد که از هدفمندسازی یارانهها به دست میآید.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: چه اتفاقاتی افتاده است که این نگاه خردمندانه در عمل کنار گذاشته شد و با عدم حمایت از بخش تولید کشور تولیدکنندگان کشاورزی و صنعت دچار مشکل جدی شدند و اقدام به کاهش سطح تولید و تعدیل کارگران خود کردند و به خیل بیکاران افزودند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: اختصاص سهم تولید در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت مورد تاکید بود و دولت میبایست همزمان با پرداخت یارانههای نقدی یارانه تولید را نیز تخصیص میداد اما ما شاهد افزایش گرانیها و فشار بر مبنای کشور بوده است.
مطهری تصریح کرد: آقای رئیس جمهور صدای مردم از گرانیها بلند است چرا دولت به آن توجه نمیکند مگر شما نمیگفتید که قانون هدفمند کردن یارانهها تورمزا نیست چرا با استقراض از بانک مرکزی و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و گرانیها را پدید آورده است.
سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور با اعلام چهارمین سوال خود بیان کرد: مقاومت یازده روزه شما در مقابل حکم حکومتی رهبری مبنی بر ابقای حکم آقای مصلحی در وزارت اطلاعات چه توجیهی دارد؟
وی در عین حال افزود: قبول داریم هر یک از آحاد جامعه مجاز است نظر خود را با ولی فقیه در میان بگذارد و حتی با تایید ایشان آن را به کرسی بنشاند، بزرگان انقلاب شاهد بودند که شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب و پس از آن تا زمانی که امام (ره) در قید حیات بود بارها نظر خود را به امام قبولاند و رای ایشان را تغییر داد و امام نیز او را حاصل عمر و پاره تن خود نام نهاد.
مطهری یادآور شد: این امر نه تنها محکوم نیست بلکه موجب تقابل با استبداد است اما سخن در اینجاست که همه اینها مربوط است به قبل از صدور حکم حکومتی بعد از آن دیگر مجادله و مقابله عملی از طرف رئیس جمهور کشور رفتاری غیرقابل قبول است، همچنان که رهبر انقلاب فرمودند مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است.
وی با بیان این که ما سوال کنندگان اصرار نداریم قضیه به همین صورت است خطاب به رئیس جمهور گفت: ما سوال کنندگان خوشحال میشویم که توجیه درستی برای این رفتارها بیان کنیم.
مطهری در بیان پنجمین سوال خود از رئیس جمهور پرسید که این سخن شما که مجلس در راس امور نیست چه مفهومی دارد؟
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم به دلیل کمبود وقت از تشریح این سوال خود گذشت و به بیان سوال ششم پرداخت.
وی تصریح کرد: مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخصهای فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۸۹ چگونه هزینه شده است، کمیتهای از کمیسیون فرهنگی مامور شده است که درباره این موضوع تحقیق کند نتیجه این بود که ۲۰ درصد از این رقم تخصیص یافته و در اختیار استانداریها قرار گرفته است.
مطهری ادامه داد: نماینده رئیس جمهور در کمیسیون فرهنگی به اعضا توضیح داد که ۳۵ درصد این رقم به شکل مذکور توضیح داده شده است، حال سوال این است که مابقی این مبلغ کجا هزینه شده است؟
مطهری در بیان هفتمین سوال خود گفت: چرا شما در موضوع عفاف و حجاب از دولت در برنامه تلویزیونی سلب مسوولیت کردید و این موضوع که با مخالفت گسترده ائمه جمعه، علما و نمایندگان مجلس مواجه شد به طور مجدد در مصاحبه بعدی تصریح کردید حرف ما همان است که گفتیم.
وی تاکید کرد: این عمل شما چه توجیهی دارد، این محل نزاع این است که اگر هم کار فرهنگی انجام شود تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای قرار میگیرند و همان رفتار سابق را خواهند داشت ولی آنگونه چراغ سبز نشان دادن رئیس جمهور به این افراد ممکن است منجر به وضعیتی شود که از کنترل خارج شود.
سخنگوی طراح سوال از رئیس جمهور یادآور شد: متاسفانه این وضعیت در دولت اصولگرا پدید آمده است، ما هم می دانیم که رعایت کامل پوشش اسلامی در بین آحاد اسلامی حتی در زمان حکومت مهدوی نیز شاید قابل تحقق نباشد.
مطهری ادامه داد: محتوا و روح انقلاب ما فرهنگی است و انرژی هستهای، فناوریهای نوین و پیشرفتهای اقتصادی همه و همه وسیله است برای پیاده شدن احکام اسلامی در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارد.
به گزارش خانه ملت، علی مطهری در سومین سوال خود تصریح کرد:براساس ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانهها دولت مکلف است ۳۰ درصد وجوه حاصل از درآمد هدفمند کردن یارانهها را به بخشهای تولیدی تخصیص دهد. همچنین براساس جزء الف بند ۴۶ قانون بودجه سال ۹۰ دولت میبایست ۲۰ درصد درآمد یارانهها را به تولید اختصاص میداد که مبلغ آن معادل یکصدهزار میلیارد ریال پیشبینی شده بود.
وی با بیان این که چرا دولت سهم تولید را با وجود تاکید در این دو قانون پرداخت نکرده است، افزود: در توضیحات رئیس جمهور قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها این مطلب مطرح شده بود که بهینهسازی مصرف انرژی در بخشهای تولیدی نیازمند به اصلاح ساختارها و فناوریهای تولید است که این اصلاح نیاز به منابع مالی بزرگی دارد که از هدفمندسازی یارانهها به دست میآید.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: چه اتفاقاتی افتاده است که این نگاه خردمندانه در عمل کنار گذاشته شد و با عدم حمایت از بخش تولید کشور تولیدکنندگان کشاورزی و صنعت دچار مشکل جدی شدند و اقدام به کاهش سطح تولید و تعدیل کارگران خود کردند و به خیل بیکاران افزودند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: اختصاص سهم تولید در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت مورد تاکید بود و دولت میبایست همزمان با پرداخت یارانههای نقدی یارانه تولید را نیز تخصیص میداد اما ما شاهد افزایش گرانیها و فشار بر مبنای کشور بوده است.
مطهری تصریح کرد: آقای رئیس جمهور صدای مردم از گرانیها بلند است چرا دولت به آن توجه نمیکند مگر شما نمیگفتید که قانون هدفمند کردن یارانهها تورمزا نیست چرا با استقراض از بانک مرکزی و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و گرانیها را پدید آورده است.
سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور با اعلام چهارمین سوال خود بیان کرد: مقاومت یازده روزه شما در مقابل حکم حکومتی رهبری مبنی بر ابقای حکم آقای مصلحی در وزارت اطلاعات چه توجیهی دارد؟
وی در عین حال افزود: قبول داریم هر یک از آحاد جامعه مجاز است نظر خود را با ولی فقیه در میان بگذارد و حتی با تایید ایشان آن را به کرسی بنشاند، بزرگان انقلاب شاهد بودند که شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب و پس از آن تا زمانی که امام (ره) در قید حیات بود بارها نظر خود را به امام قبولاند و رای ایشان را تغییر داد و امام نیز او را حاصل عمر و پاره تن خود نام نهاد.
مطهری یادآور شد: این امر نه تنها محکوم نیست بلکه موجب تقابل با استبداد است اما سخن در اینجاست که همه اینها مربوط است به قبل از صدور حکم حکومتی بعد از آن دیگر مجادله و مقابله عملی از طرف رئیس جمهور کشور رفتاری غیرقابل قبول است، همچنان که رهبر انقلاب فرمودند مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است.
وی با بیان این که ما سوال کنندگان اصرار نداریم قضیه به همین صورت است خطاب به رئیس جمهور گفت: ما سوال کنندگان خوشحال میشویم که توجیه درستی برای این رفتارها بیان کنیم.
مطهری در بیان پنجمین سوال خود از رئیس جمهور پرسید که این سخن شما که مجلس در راس امور نیست چه مفهومی دارد؟
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم به دلیل کمبود وقت از تشریح این سوال خود گذشت و به بیان سوال ششم پرداخت.
وی تصریح کرد: مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخصهای فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۸۹ چگونه هزینه شده است، کمیتهای از کمیسیون فرهنگی مامور شده است که درباره این موضوع تحقیق کند نتیجه این بود که ۲۰ درصد از این رقم تخصیص یافته و در اختیار استانداریها قرار گرفته است.
مطهری ادامه داد: نماینده رئیس جمهور در کمیسیون فرهنگی به اعضا توضیح داد که ۳۵ درصد این رقم به شکل مذکور توضیح داده شده است، حال سوال این است که مابقی این مبلغ کجا هزینه شده است؟
مطهری در بیان هفتمین سوال خود گفت: چرا شما در موضوع عفاف و حجاب از دولت در برنامه تلویزیونی سلب مسوولیت کردید و این موضوع که با مخالفت گسترده ائمه جمعه، علما و نمایندگان مجلس مواجه شد به طور مجدد در مصاحبه بعدی تصریح کردید حرف ما همان است که گفتیم.
وی تاکید کرد: این عمل شما چه توجیهی دارد، این محل نزاع این است که اگر هم کار فرهنگی انجام شود تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای قرار میگیرند و همان رفتار سابق را خواهند داشت ولی آنگونه چراغ سبز نشان دادن رئیس جمهور به این افراد ممکن است منجر به وضعیتی شود که از کنترل خارج شود.
سخنگوی طراح سوال از رئیس جمهور یادآور شد: متاسفانه این وضعیت در دولت اصولگرا پدید آمده است، ما هم می دانیم که رعایت کامل پوشش اسلامی در بین آحاد اسلامی حتی در زمان حکومت مهدوی نیز شاید قابل تحقق نباشد.
مطهری ادامه داد: محتوا و روح انقلاب ما فرهنگی است و انرژی هستهای، فناوریهای نوین و پیشرفتهای اقتصادی همه و همه وسیله است برای پیاده شدن احکام اسلامی در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارد.
به گزارش خانه ملت، علی مطهری در ادامه طرح سوال خود از رئیس جمهور گفت: ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت غاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تایید و بر آن تاکید کرده، باعث تضعیف جایگاه انقلاب اسلامی و احیای تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردید.
عضو فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم ادامه داد: میدانیم که آقای مشایی تزی را مطرح کرد مبنی بر این که چون از اسلام برداشتهای مختلفی در جهان میشود، مثلا سازمان القاعده و طالبان نیز از اسلام سخن میگویند و در نتیجه اسلام دیگر تاثیرگذار نیست بهتر است که ما به جای مکتب اسلام از مکتب ایرانی سخن بگوییم.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم افزود: آقای رئیس جمهور در تاریخ ۳۰ آبان ۸۹ ضمن حمایت از این تز در توجیه آن فرمودند در این مسیر دریافت ایرانی از اسلام مبنای عمل است. دریافتهای فراوانی از اسلام در دنیا وجود دارد اما برداشتی از اسلام برای ما ملاک عمل است که ایرانی است. حساب کنید اگر سایر ملل مسلمان همین حرف را بزنند چه بلایی بر سر وحدت اسلامی میآید و اساسا امت اسلامی دیگر معنی خواهد داشت.
وی ادامه داد: چه بهانهای به دست وهابیها میافتد که سخن دیرین خود را تکرار کنند که اسلام ایرانیها اسلام ساختگی است و ایرانیها در واقع مجوس هستند، قرائن نشان میدهد که تز آقای مشایی فراتر از برداشتهای گوناگون از اسلام است و در واقع نوعی باستانگرایی و بازگشت به ایران قبل از اسلام است.
مطهری یادآور شد: جشن عظیم نوروز که قرار بود در تخت جمشید با حضور برخی سران کشورها برگزار شود و با تذکر رهبر تیزبین انقلاب به صورت محدود در تهران برگزار شد شاهدی بر این مدعاست. البته تمدن ایران قبل از اسلام یک واقعیت تاریخی است ولی پرداختن به آن به صورت افراطی شک و تردیدها را برمیانگیزد.
عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم گفت: آقای رئیس جمهور در ۲۶ شهریور ۸۹ فرمودند نوع حکمرانی کوروش نمونهای از مدیریت ایرانی در جهان است همانطور که کوروش میگوید ما نمیخواهیم بر دنیا سلطنت کنیم بلکه می خواهیم کمک کنیم. آیا الگوی حکومتداری ما کوروش است یا پیامبر اسلام یا علی (ع).
مطهری تاکید کرد: کوروش بعد از فتح بابل اجازه داد بتپرستان در بتپرستی خود باقی بمانند و این خلاف سیره پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم است که در اولین فرصت همه بتها را شکستند و این زنجیر را از دست و پای مردم باز کردند.
عضو کمیسیون فرهنگی در پایان گفت: رهبر اندیشمند انقلاب نیز در آخرین دیدار هیات دولت به ایشان فرمودند اگر می خواهید به فرهنگ و تمدن ایران بپردازید چرا به تمدن ایران بعد از اسلام نمیپردازید که تمدن بزرگتری است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر