جمعه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۹۳

اطلاق کلمه وجود و موجود به خداوند متعال در کلام اهل بیت


در دعاى مجير يكصد و هفتاد و هشت  اسم الهى آمده است  و پنجاه و هفتمين آن اسم اعظم( يا موجود)   است  كه مقدسهاى خشك  سخت  از آن رم مى كنند چه اين كه مى گويند(وجود و موجود را عارفان و حكيمان به دهان مردم انداختند)  با اين كه دعاى مجير را مرحوم كفعمى در بلد امين و مصباح از حضرت  خاتم انبياء - صلى الله عليه و آله و سلم - روايت  كرده است  كه وقتى در مقام ابراهيم - عليه السلام - به نماز بود , جبرئيل آن را براى آن جناب  آورد .


امام اميرالمؤمنين على - عليه السلام - كه خود اسوه عارفان و قدوه حكيمان است  در خطبه نخستين نهج فرموده است  :  كائن لاعن حدث  , موجود لا عن عدم  . و در خطبه ۴۹ آن فرموده است  :  فهو الذى تشهد له أعلام الوجود على اقرار قلب  ذى الجحود  . و در خطبه ۱۸۳ فرمود :  الدال على قدمه بحدوث  خلقه , و بحدوث  خلقه على وجوده  . و قريب  بدين عبارات در مواضع ديگر نهج .


عزيز نسفى در كشف  الحقائق آورده است  كه از شاه أولياء اميرالمؤمنين - على عليه السلام - سؤال كردند كه وجود چيست  ؟ گفت  : بغير وجود چيست  ؟  و نيز آن حضرت  فرمود :  فهذا الوجود كله وجه الله  به تفصيلى كه در رساله لقاء الله نقل كرده ايم.

و امام سيدالشهداء - عليه السلام - در دعاى شريف  عرفه فرموده است  : كيف  يستدل عليك  بما هو فى وجوده مفتقر اليك   .


و امام جعفر صادق - عليه السلام - فرموده است  :  يا من هدانى اليه و دلنى حقيقة الوجود عليه , وساقنى من الحيرة الى معرفته . . .  به تفصيلى كه سيد ابن طاووس در جمال الاسبوع آورده است  ( ۴) . و در توقيع شريف  از ناحيه مقدسه حضرت  بقية الله كه از ادعيه شهر رجب أصب  است  آمده است  :  يا باطنا فى ظهوره و ظاهرا فى بطونه - الى قوله عليه السلام - : و موجد كل موجود , و محصى كل معدود  .


در كشكول شيخ بهائى چنين آمده است :  ( الدعاء المسمى بدعات  الحزين :اناجيك  يا موجودا بكل مكان لعلك  تسمع ندائى . . .  . لذا ارباب حكمت  و عرفان لفظ شريف  وجود را براى تعبير از موضوع علم حكمت  و عرفان برگزيدند فافهم .


صاحب  اسفار در فصل ۲۹ مرحله ششم آن فرموده است  :


و اما عند علماء الظاهر و اهل الكلام فلا شبهة فى عدم جواز اطلاق الوجود بل الموجود ايضا عندهم على ذاته تسمية , و أما اطلاقه توصيفا ففيه خلاف  . . . .

تفصيل بحث  را مستوفى در رساله كلمه عليا در توقيفيت  اسماء تحرير كرده ايم .


منبع: کلمه ۴۰-کتاب هزار و یک کلمه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر