یکشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۱

هرج ومرج در صنعت هوایی: پروازهای خالی هواپیماهای از رده خارج


<big>هرج ومرج در صنعت هوایی: پروازهای خالی هواپیماهای از رده خارج</big>

علی اکرمی در شرق نوشت:

تعدادی از هواپیماهای خطوط اصلی هواپیمایی کشور طبق آمار و جدول سازمان هواپیمایی زمینگیرند و فرودگاه‌های ایران نیز نه تنها روند رو به رشدی ندارند بلکه در بخش‌های برنامه‌ریزی شده نظیر تکمیل چهار فاز فرودگاه امام خمینی تا سال ۱۳۸۶عملا در سال ۹۱همچنان نیمه کاره به فعالیت می‌پردازد. استراتژی افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز حداقل تاکنون نه تنها جواب نداده بلکه به مراتب ضرری بیش از فروش بلیت با قیمت ارزان در پی داشته چرا که در هفته‌های اخیر اخبار بسیاری از کاهش پروازهای داخلی به دلیل عدم تکمیل ظرفیت یا انجام پرواز با یک سوم ظرفیت هواپیما شنیده می‌شود، بعضا شرکت‌های هواپیمایی نیز برخلاف قوانین بین‌المللی و توافقات انجام شده در قرارداد فروش بلیت‌های یکسره اقدام به توقف‌های غیرقانونی در فرودگاه‌های بین راهی می‌کنند تا بتوانند با فروش بلیت به دو مقصد ظرفیت خالی پرواز را کاهش دهند.

در این شرایط مسوولان وزارت راه و دولت به جای حمایت از صنعت هواپیمایی کشوری راهکارهایی مبنی بر ادغام شرکت‌های خصوصی کوچک در شرکت‌های بزرگ دولتی و نیمه دولتی را ارایه می‌دهند، به قولی بادکردن مضاعف بادکنک و تداوم فعالیت توام با بهره‌وری پایین و استخدام هزاران نفر در یک شرکت هواپیمایی است. در ربع قرن گذشته عملا هیچ هواپیمای غول‌پیکری به ناوگان مسافربری ایران افزوده نشده است و به همین دلیل مسافرت به مقصدهای با مسافت طولانی به مرور از کاربری ایرلاین‌های داخلی حذف خواهد شد. بویینگ‌های۷۲۷ شرکت‌های هواپیمایی آسمان و ایران ایر بالای ۳۲ سال سابقه پروازی دارند و میانگین سن ناوگان هوایی ایران حداقل ۲۲سال است.

۱۵۰ هزار پرواز سالانه در شرایطی انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از ناوگان هواپیمایی ایران عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند و برخی از آنها نظیر چهار فروند بویینگ شرکت هواپیمایی آسمان یا شش فروند ایرباس هواپیمایی ماهان دوبرابر بیشتر از ساعات پروازی اعلام شده از سوی کارخانه سازنده را در خدمت گذرانده‌اند چرا که کارخانه‌های بویینگ و ایرباس طول عمر مفید این دو هواپیما را ۶۰ هزار ساعت یا حداکثر بیست سال برآورد می‌کنند. اما در عین حال در مقابل هر زمزمه‌ای مانند صدور مجوز تردد داخلی برای ایرلاین‌های بین‌المللی نظیر قطر ایرلاین نیز شدیدا واکنش نشان می‌دهند. حالا آنکه میانگین عمر ناوگان‌قطری پنج سال در برابر ۲۲ سال ناوگان ایران است. عمر ناوگان امارات نیز شش‌سال است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر