شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۲

10سال حبس برای عاملان تخریب"گرز بهرام"


<big>10سال حبس برای عاملان تخریب"گرز بهرام"</big>

 

عاملان تخریب اثر تاریخی تنگ چوگان و گرز بهرام در شهرستان کازرون، در دادگاه به 10 سال زندان محکوم شدند.

به گزارش مهر،  نقش گرز بهرام یکی از نفیس ترین نقش برجسته های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون فارس است. این نقش برجسته سال گذشته به گونه ای از سوی افرادی تخریب شد که بر اثر این آسیب دیدگی گرز آویزان از اسب بهرام در دوم نقش برجسته در ضلع غربی تنگ چوگان به کلی شکسته شد و از بدنه کوه جدا شده است.

پس از تخریب نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان شهرستان کازرون که در اواخر سال 90 به وقوع پیوست حدس و گمان های فراوانی در خصوص علل احتمالی وقوع این تخریب مطرح شد و وقتی این تخریبها به گونه های مشابه در سال جاری برای نقش قندیل نیز تکرار شد بیش از هر چیز احتمال سریالی بودن این تخریبها قوت گرفت.


تا اینکه چندی قبل تخریب کنندگان دستگیر شدند و در تحقیقات به عمل آمده، آنها اعلام کرده اند که تصور می کردند که درون گرز گنجی نهفته است و برای سرقت گنج، آن را تخریب کرده اند.

این دو تخریب کننده اثر تاریخی بهرام گور پس از مجرم شناخته شدن در دادگاه شهرستان کازرون محاکمه شدند. بر اساس رای بدوی صادر شده از دادگاه این دو نفر هرکدام به تحمل 10 سال زندان که 9 سال از آن تعلیقی است محکوم شدند. همچنین بر اساس رای صادره این دو متهم باید در بخش خدماتی میراث فرهنگی فعالیت کنند.


رای صادره بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی که در آن آمده است: هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه ، اماکن ، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی – تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی – تاریخی یا مذهبی باشد خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی 10 سال محکوم می شود، صادر شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر