چهارشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۲

خوشا به حال زلزله زدگان بوشهری و سراوانی و افسوس برای زلزله زدگان آذربایجانی!

وقوع سه زمین لرزه پیاپی در فاصله کمتر از یک سال در کشور، اگرچه از نظر انسانی و عاطفی باعث تاسف است، اما فرصت خوبی برای مشاهده تغییرات در جامعه و رفتار مسئولان است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، سه زلزله آذربایجان، بوشهر و سراوان در فاصله حدود هشت ماه رخ داد و با وجود آنکه شدت زلزله آذربایجان از دو زلزله بعدی کمتر بود، اما تلفات این دو زلزله مجموعا حدود ده درصد زلزله آذربایجان محسوب می شود.

با این حال، واکنش مجموعه مسئولان به زلزله های بوشهر و سراوان قابل مقایسه با زلزله آذربایجان نیست. صدور فوری پیام های تسلیت، حضور مسئولان مربوطه و اجرایی و پشتیبانی گسترده برای کمک به آسیب دیدگان، اقدامات مناسبی است که در زلزله های بوشهر و سراوان رخ داد.

 

 

اگرچه ممکن است برخی نزدیک بودن به انتخابات ریاست جمهوری را علت رسیدگی به مراتب بهتر حاکمیت به زلزله زدگان بدانند، اما واقعیت آن است که آنچه موجب این تغییر رفتار شده است، واکنش جامعه به زلزله آذربایجان بود.


در زلزله آذربایجان کم اعتنایی مشهود مسئولان به زلزله زدگان، موجب خشم و نارضایتی عمومی در میان مردم شد که به شکل گیری یک جنبش اجتماعی برای کمک به زلزله زدگان منجر گردید.

بی توجهی مسئولان که در خودداری احمدی نژاد از دادن پیام تسلیت و سفر به عربستان به همراه وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه به اوج رسید، موجب شد تا مردم کوتاهی مسئولان را جبران کنند.

این عملکرد موجب شده است تا مسئولان در زلزله های اخیر گوی سبقت را از یکدیگر در دادن پیام و سفربه مناطق زلزله زده بربایند و از این رو می توان گفت، با وجود آن که برخی از نیروهای سیاسی، دائما بر بی نتیجه بودن اصلاحات و تاثیرگذاری مردم بر حاکمیت اصرار دارند، در عمل رفتار مردم بر مسئولان تاثیرگذار بوده است.

در این میان عملکرد صداوسیما  که جایگاه رسانه را دارد، اما گاه در نقش تریبونی جناحی کار می کند نیز تفاوت کرده است. بی توجهی به آسیب های زلزله زدگان و بخش خنده بازار در روزی که حدود هشتصد هموطن آذری زیر آوار جان باختند، با عملکرد صداوسیما در زلزله بوشهر و سراوان غیرقابل مقایسه است.

البته هنوز جناب احمدی نژاد نتوانسته است این موضوع را برای آسیب دیدگان زلزله آذربایجان حل کند که چگونه فردی که عنوان رییس جمهوری یک ملت را به هر شکلی به دست آورده، می تواند برای مرگ رئیس جمهور کشوری در چندین هزار کیلومتر دورتر عزای عمومی اعلام کند و خود را بلافاصله برای تسلیت به مادر آن مرحوم به آنجا برساند، اما در مقابل مرگ هشتصد نفر از مردم همین کشور بی تفاوت بماند و در چند روز اولی که مردم به شدت به کمک نیازمندند، حتی زحمت سفری سی دقیقه را برای بازدید از آن مناطق به خود ندهد.

اگرچه شاید داغ مردم زلزله زده آذربایجان به طور کامل التیام نیابد، اما امیدواریم مردم آذربایجان آخرین گروهی از ایرانیان باشند که شاهد بروز بلای طبیعی همزمان با بلای تحمل کردن بی مبالاتی و کم توجهی برخی مسئولان به سرنوشت مردمشان باشند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر