قیمت خودرو در ایران بالاتر از سطح جهانیاست. این تفاوت قیمت هم آنقدر نیست که بتوان از آن چشمپوشی کرد. چنین فاصله قیمتی ناخودآگاه این سوال را پیش میآورد که قیمت واقعی خودروهای پرفروش در ایران چقدر است و ایرانیها برای چنین خودروهایی چقدر بیشتر از عرف جهانی هزینه میکنند. در این میان به یک نکته اساسی دیگر هم باید توجه داشت. آن هم اینکه خودروهایی که اکنون در ایران در آستانه انفجار تولید هستند و هر روز تعداد بالایی از این خودروها در پارکینگ کارخانه ذخیره میشود از رده تولید شرکتهای سازنده اصلی و فرعی آن خارج شده است. همین موضوع باعث میشود که کمی سنجش قیمت خودروهای مورد ذکر در کشورهای اروپایی و آمریکایی سخت شود ولی با این تفاسیر میتوان قیمت تقریبی آنها را محاسبه کرد.
البته فاصله قیمتی خودروهای دستدوم در داخل و خارج کشور هم دستکمی از خودروهای نو ندارد و این گزارش میتواند به خودروهای دستدوم هم مربوط شود. در این گزارش ما سعی میکنیم برای تبدیل قیمت خودروها در داخل و خارج کشور از نرخ دلار ۱۶۰۰ تومانی استفاده کنیم زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قیمت منطقی و واقعی دلار در کشور است. همچنین برای راحتتر شدن کار، قیمت خودروها در کشورهای اروپایی را از یورو به دلار تبدیل کردهایم.
اکنون در کشور ۴ خودرو پرفروش و مهم داریم که اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کرده است. قشر متوسط و متوسط رو به بالا به تیپهای مختلف ۲۰۶ روی آوردهاست و این خودرو با ظاهر بهروزش توانسته دل این قشر را به دست بیاورد. تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسه قشر متوسط اداری و کارمند را مجذوب خود کرده و توانسته نیازمندیهای آنها را برطرف کند.
پژو ۴۰۵ و پراید هم که در محدوده قدرت قشر کمدرآمد قرار گفته است و آنها اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد میشود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدلهای جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!نیز چارهای ندارند که با این دو مدل خودروی بیکیفیت سر کنند. بنابراین آنچنان بیراه نیست اگر بگوییم این ۴ مدل خودرو اکنون جزو پرمتقاضیترین خودروهای ما هستند که شرکتها با فروش آن سودی قابل توجه نصیب خود میکنند.
کدام قیمت واقعیاست؟
در مرحله اول باید در نظر گرفت که خودروهای پرمتقاضی در کشور ما دیرگاهیاست که آنچنان طرفداری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارند و توجهای از سوی دیگر کشورها به آنها نمیشود.
مرحله بعدی این است که بپرسیم آیا متقاضیهای داخل کشور برای این خودروها مانند دیگر کشورها قیمتهای واقعی و عادلانه پرداخت میکنند و یا متحمل هزینههای بیشتری میشوند.
بررسی قیمت این ۴ خودروی نام برده در کشورهای تولیدکننده آن نظیر فرانسه و کره نشان میدهد که قیمت خودروها در کشور ما بسیار بیشتر از قیمت واقعی آنها در مبدا اصلی تولیدکننده آنهاست.
برای مثال اگر فرانسویها برای خرید پژو ۲۰۶ مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار پرداخت میکنند در کشور ما برای خرید این خودرو باید حدود ۸ میلیون تومان بیشتر هزینه شود.
این موضوع برای تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسویها هم به همین شکل است. آنها برای خرید این خودرو قیمتی برابر با ۸ هزار دلار میپردازند که به ریال مبلغی در حدود ۱۳ میلیون تومان میشود. این در حالیاست که تندر ۹۰ در بازار آزاد به قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش میرسد و اگر بتوان آنرا به صورت کارخانهای خریداری کرد باید مبلغ ۱۶ میلیون تومان به شرکت سازنده پرداخت کرد. بنابراین متقاضی ایران برای خرید ال-۹۰ مجبور است ۳ تا ۱۲ میلیون تومان بیشتر از متقاضیان اروپایی و آمریکایی پرداخت کند و از قیمت منطقی این خودرو فاصله بگیرد.
از سوی دیگر جالب است بدانید که اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد میشود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدلهای جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!
وضع پراید اما جالبتر است. این خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی اصلا طرفدار ندارد و کسی حتی نیمنگاهی به آن نمیاندازد. اگر کسی بخواهد این خودرو را خریداری کند برای آن تنها ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار پرداخت میکند، یعنی چیزی در حدود ۱ میلیون تومان!
مصرفکننده داخلی اما برای خرید این خودرو در داخل کشور مجبور است ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. ۱۰ میلیون تومانی که به احتمال زیاد در آینده به پلههای قیمتی بالاتری سعود خواهد کرد.
این قیمتها به خوبی نشان میدهد که قیمت خودرو در کشور نسبت به دیگر کشورها تا چه حد غیرواقعی و غیرمنطقیاست. آن هم خودروهایی که نه از نظر کیفیت ارزش چنین قیمتهایی را دارند و نه از لحاظ هزینه ساخت در این اندازه هزینهبر هستند.
در جدول زیر میتوان قیمت ۴ خودروی ذکر شده را مشاهده کرد:
البته فاصله قیمتی خودروهای دستدوم در داخل و خارج کشور هم دستکمی از خودروهای نو ندارد و این گزارش میتواند به خودروهای دستدوم هم مربوط شود. در این گزارش ما سعی میکنیم برای تبدیل قیمت خودروها در داخل و خارج کشور از نرخ دلار ۱۶۰۰ تومانی استفاده کنیم زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قیمت منطقی و واقعی دلار در کشور است. همچنین برای راحتتر شدن کار، قیمت خودروها در کشورهای اروپایی را از یورو به دلار تبدیل کردهایم.
اکنون در کشور ۴ خودرو پرفروش و مهم داریم که اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کرده است. قشر متوسط و متوسط رو به بالا به تیپهای مختلف ۲۰۶ روی آوردهاست و این خودرو با ظاهر بهروزش توانسته دل این قشر را به دست بیاورد. تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسه قشر متوسط اداری و کارمند را مجذوب خود کرده و توانسته نیازمندیهای آنها را برطرف کند.
پژو ۴۰۵ و پراید هم که در محدوده قدرت قشر کمدرآمد قرار گفته است و آنها اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد میشود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدلهای جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!نیز چارهای ندارند که با این دو مدل خودروی بیکیفیت سر کنند. بنابراین آنچنان بیراه نیست اگر بگوییم این ۴ مدل خودرو اکنون جزو پرمتقاضیترین خودروهای ما هستند که شرکتها با فروش آن سودی قابل توجه نصیب خود میکنند.
کدام قیمت واقعیاست؟
در مرحله اول باید در نظر گرفت که خودروهای پرمتقاضی در کشور ما دیرگاهیاست که آنچنان طرفداری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارند و توجهای از سوی دیگر کشورها به آنها نمیشود.
مرحله بعدی این است که بپرسیم آیا متقاضیهای داخل کشور برای این خودروها مانند دیگر کشورها قیمتهای واقعی و عادلانه پرداخت میکنند و یا متحمل هزینههای بیشتری میشوند.
بررسی قیمت این ۴ خودروی نام برده در کشورهای تولیدکننده آن نظیر فرانسه و کره نشان میدهد که قیمت خودروها در کشور ما بسیار بیشتر از قیمت واقعی آنها در مبدا اصلی تولیدکننده آنهاست.
برای مثال اگر فرانسویها برای خرید پژو ۲۰۶ مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار پرداخت میکنند در کشور ما برای خرید این خودرو باید حدود ۸ میلیون تومان بیشتر هزینه شود.
این موضوع برای تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسویها هم به همین شکل است. آنها برای خرید این خودرو قیمتی برابر با ۸ هزار دلار میپردازند که به ریال مبلغی در حدود ۱۳ میلیون تومان میشود. این در حالیاست که تندر ۹۰ در بازار آزاد به قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش میرسد و اگر بتوان آنرا به صورت کارخانهای خریداری کرد باید مبلغ ۱۶ میلیون تومان به شرکت سازنده پرداخت کرد. بنابراین متقاضی ایران برای خرید ال-۹۰ مجبور است ۳ تا ۱۲ میلیون تومان بیشتر از متقاضیان اروپایی و آمریکایی پرداخت کند و از قیمت منطقی این خودرو فاصله بگیرد.
از سوی دیگر جالب است بدانید که اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد میشود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدلهای جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!
وضع پراید اما جالبتر است. این خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی اصلا طرفدار ندارد و کسی حتی نیمنگاهی به آن نمیاندازد. اگر کسی بخواهد این خودرو را خریداری کند برای آن تنها ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار پرداخت میکند، یعنی چیزی در حدود ۱ میلیون تومان!
مصرفکننده داخلی اما برای خرید این خودرو در داخل کشور مجبور است ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. ۱۰ میلیون تومانی که به احتمال زیاد در آینده به پلههای قیمتی بالاتری سعود خواهد کرد.
این قیمتها به خوبی نشان میدهد که قیمت خودرو در کشور نسبت به دیگر کشورها تا چه حد غیرواقعی و غیرمنطقیاست. آن هم خودروهایی که نه از نظر کیفیت ارزش چنین قیمتهایی را دارند و نه از لحاظ هزینه ساخت در این اندازه هزینهبر هستند.
در جدول زیر میتوان قیمت ۴ خودروی ذکر شده را مشاهده کرد:
مدل | قیمت واقعی به دلار | قیمت واقعی به تومان | تفاوت قیمت نسبت به ایران |
پژو 206 | 10 هزار دلار | 16 میلیون تومان | 8 میلیون تومان |
تندر90 | 8 هزار دلار | 13 میلیون تومان | 3 تا 12 میلیون تومان |
پراید | 550 دلار | 1 میلیون تومان | 9 میلیون تومان |
پژو405 | 3 هزار دلار | 5 میلیون تومان | 10 میلیون تومان |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر