نماینده مردم تهران که از طرفداران ازدواج موقت و چند همسری است ،همچنین افزود: البته در مواردی ازدواج مجدد موفق است که هر سه طرف یعنی مرد، همسر اول و همسر دوم از سطح خوبی از معارف اسلامی برخوردار باشند یعنی آن را راهحلی برای یک معضل اجتماعی بدانند و آماده فداکاری باشند.
اهم اظهارات وی در گفت وگو با خبرانلاین بدین قرار است:
• اگر مقصود وزیر علوم این بوده که اساتید سکولار به طور مطلق باید اخراج شوند، حرف درستی نیست اما اگر مقصود اساتیدی است که تبلیغ سکولاریسم میکنند، دو حالت دارد، یک وقت بدون ارتباط با درس ،تبلیغ سکولاریسم میکنند و از درس خود کم میگذارند و یک وقت در ارتباط با درس و در حالی که متن مصوب را تدریس میکنند نظر شخصی خود را هم بیان میکنند و جنبه تبلیغی ندارد بلکه جنبه فکری دارد که دیگران باید به او پاسخ بدهند. در حالت اول باید با آن استاد برخورد شود، اما حالت دوم این گونه نیست. به هرحال مسئله ظریف است و باید توجه داشت که در حوزههای مختلف حکم استاد سکولار مختلف است.
• در بخش علوم انسانی به نظر من استاد باید متن مصوب را تدریس کند و اگر در ضمن تدریس، نظریات خودش را هم بیان کند و نظر شخصی بدهد به طوری که بحث جنبه فکری داشته باشد نه سیاسی، گناهی نیست. فضای علمی دانشگاه را نباید بست. شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب اعلام کردند که حتی در دانشکده الهیات، استاد معتقد به مارکسیسم باید داشته باشیم و به او اجازه تدریس چند واحد مارکسیسم بدهیم و در مقابل، پاسخ او را بدهیم.
• منظور من بستن فضا از نظر آزادی بیان بود، اما تفکیک جنسیتی اگر درست و در جای خود انجام شود امر مثبتی است و در درجه اول به معنی تأسیس دانشگاههای دخترانه است. متأسفانه ما هنوز دانشگاه دخترانه به اندازه کافی نداریم و مهمترین دانشگاه ما همان دانشگاه الزهرا است که قبل از انقلاب تأسیس شد و به نام دانشگاه فرح بود. یعنی بعد از انقلاب تلاش جدی در این راه نشد و کارنامه رژیم شاه در این موضوع بهتر از ماست. امروز در آمریکا هم از دانشگاههای دخترانه استقبال شده است.
• یادم هست ۱۵سال پیش با یک عده جوان دختر و پسر انگلیسی که تازه مسلمان شدهبودند در کتابخانه پدر، یک ساعتی درباره مسائل مختلف صحبت کردیم به طوری که از نزدیک دور مرا گرفته بودند. بعد که رفتند با خودم فکر کردم که چطور این نشست این قدر برایم عادی بود و معذب نبودم، فهمیدم علتش این بود که خیلی ساده بودند و آرایش نداشتند.
• من در این لایحه از ضابطهمند شدن تعدد زوجات که حکم اسلام است دفاع کردم. معمولا در اکثر جوامع، تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر است به خاطر مرگ و میر بیشتر مردان و مقاوم بودن زن در برابر بیماریها، و در نتیجه تعدادی از زنان بدون شوهر باقی میمانند و طبیعی است که مشکلاتی برای جامعه به وجود میآورند. راهی که اسلام برای حل این معضل اجتماعی پیشبینی کرده تعدد زوجات است تا برخی مردان با داشتن شرایطی یعنی توان جسمی، روحی و مالی و نیز بیم نداشتن از عدم رعایت عدالت، بتوانند همسر دیگر اختیار کنند.
• در شرایط اضطراری می توان ازدواج موقت کرد. یعنی کسی در شرایطی باشد که به گناه میافتد و دچار فشار روحی و روانی میشود. اگر امکان ازدواج دائم نیست، موقت. مثلا کسی که در اروپا مدتها بدون همسر زندگی میکند و امکان ازدواج دائم هم برای او نیست، اسلام نگفته به خودت فشار بیاور، بلکه راه حل ازدواج موقت را پیش پای او گذاشته است. راسل هم با نام ازدواج آزمایشی در غرب شبیه این را مطرح کرد و مورد تمجید روشنفکران قرار گرفت اما وقتی اسلام همان را میگوید، مخالفت میشود.
• به نظر من اگر بین برخی دختر و پسرها دوستیهایی هست و پدر و مادر آنها هم اطلاع دارند، ضروری است آن را در قالب ازدواج موقت قرار دهند و اگر لازم است، ثبت کنند تا ارتباطات به صورت گناه نباشد.
• متأسفانه برخی خانوادهها ارتباط نامشروع را بر ازدواج موقت ترجیح میدهند. یعنی اگر یک مردی معشوقههایی داشته باشد اشکالی ندارد اما اگر چند همسر داشته یا ازدواج موقت کرده باشد همه او را نکوهش میکنند. این نگاه که تحت تأثیر فرهنگ غربی است باید تغییر یابد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر