جمعه، آبان ۲۶، ۱۳۹۱

کامران دانشجو:تفکیک جنسیتی دانشگاه امری واجب و شرعی است و ۸۲ درصد خانواده ها با آن موافقند


<big><big>کامران دانشجو:تفکیک جنسیتی دانشگاه امری واجب و شرعی است و ۸۲ درصد خانواده ها با آن موافقند</big></big>

به گزارش خبرآنلاین؛ کامران دانشجو در سومین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزشی و تحقیقاتی در سال ۹۱، با اشاره به جداسازی کلاس‌های دختران و پسران دانشجو، گفت: ما دین خود را از مراجع دینی می‌گیریم و ۱۵ نفر از علمای دینی در این زمینه فتوا داده‌اند که اختلاف زن و مرد جایز نیست که ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.

وزیر علوم با اشاره به یک مطالعه میدانی و نظرسنجی صورت گرفته از والدین داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۰، گفت: این مطالعه میدانی دارای ۷۲۰ نفر جامعه آماری است که ۵۴ درصد از آنها مادران و مابقی را پدران این داوطلبان تشکیل می‌دادند و ۵۲۶ نفر از آنها فرزندانشان دختر و ۱۹۴ نفر نیز فرزندشان پسر بوده است. همچنین ۹۵ درصد والدین شهری و مابقی روستایی بودند. در ضمن شغل ۱۷٫۶ درصد فرهنگی، ۱۵٫۶ درصد اداری، شش درصد نظامی، ۳٫۹ درصد کشاورز و ۱۸٫۸ درصد آزاد بود.

دانشجو گفت: در این مطالعه میدانی سوالی مبنی بر ضرورت ساماندهی محیط‌های جداگانه برای دختران و پسران مطرح شد که در این راستا ۸۲٫۵ درصد از والدین تشخیص دادند که این موضوع ضرورت دارد. همچنین ۸۰ درصد والدین معتقد بودند پیشرفت تحصیلی فرزندشان در محیط‌های جداگانه کمک خواهد کرد و ۷۶٫۴ درصد نیز معتقد بودند که محیط‌های جداگانه، مشارکت دانشجویان را در مباحث کلاسی افزایش می‌دهد.

او همچنین درباره مشکلات ارزی دانشجویان خارج از کشور  گفت: در کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلات ارزی مواجه هستیم. نمی‌توان گفت که دانشجویان نباید این بار را تحمل کنند؟

وزیر علوم بازگشت دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه های داخل را یکی از راه های کم شد ن مشکلات ارزی دانست: طی دو سال گذشته اعلام کرده‌ایم که تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی که در دیگر کشورها تحصیل می‌کنند در دانشگاه‌های همطراز داخل تحصیل کنند. ادامه تحصیل دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌های داخل بخشی از مشکلات ارزی را برطرف می‌کند.

او گفت: با توجه به راه‌اندازی واحدهای بین‌الملل و پردیس‌های دانشگاهی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز می‌توانند در واحدهای همطراز داخل پذیرش شوند. در مجموع به دنبال رفع مشکلات دانشجویان خارج از کشور هستیم.

این درحالی است که مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم چندی پیش در گفتگو با خبرآنلاین یکی از دلایل تحصیل جوانان ایرانی در مقاطع کارشناسی و کاردانی دانشگاه های خارج از کشور را، جذاب نبودن رشته های عرضه شده در دانشگاه های داخل اعلام کرد.

 

بخش هایی از سخنان وزیر علوم در این گردهمایی را به نقل از ایسنا و فارس بخوانید؛

- با توجه به افزایش وزن آزمون کتبی دکترا و هم‌سطح شدن وزن آزمون کتبی با وزن مصاحبه این آزمون برنامه داریم بر این اساس آزمون کتبی دکترا تخصصی‌تر شود. طبق تصمیم‌گیری‌های انجام شده وزن آزمون کتبی دکترا برابر مصاحبه این آزمون شده است و این تصمیم‌گیری بر اساس صحبت با داوطلبان و اساتید بوده است.

- برخی از دانشگاه‌ها در مصاحبه داوطلبان آزمون دکترا سلیقه‌ای عمل می‌کردند، با افزایش وزن آزمون کتبی آزمون دکترا این دانشگاه‌ها نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای برای پذیرش دانشجو عمل کنند.

- هیات ممیزی‌های دانشگاه‌ها باید ممیزی کنند نه اعمال سلیقه و نباید به هیچ عنوان مسائل سیاسی را در ممیزی دخالت دهند.

- پذیرش دانشجو با اخذ شهریه حتما باید از طریق آزمون نیمه متمرکز صورت گیرد و هر کس خارج از آزمون اقدام کند، مدرک آن اعتبار ندارد.

- در حال حاضر هیچ مشکلی برای تجهیزات دانشگاه‌ها نداریم و زیرساخت‌های سخت‌افزاری دانشگاه‌های کشور قابل رقابت با بهترین دانشگاه‌های دنیا مانند فرانسه، ژاپن و انگلیس است.

- اساتید دانشگاه‌های کشور اگر در مقایسه با اساتید دیگر دانشگاه‌های دنیا چیزی بیشتر نداشته باشند از اساتید دانشگاه‌های خارجی کمتر نیستند.

- در زمینه انتقال دانشجویان ایرانی و خارج از کشور،  توانایی انتقال و جایابی دانشجویان کاردانی و کارشناسی به داخل کشور وجود دارد، اما در بحث تحصیلات تکمیلی تلاش لازم را انجام خواهیم داد.

- هزینه تحصیل یک دانشجوی دکتری در خارج از کشور ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. این در حالیست که هزینه تحصیل یک دانشجوی دکتری در داخل ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است؛ درواقع یک چهارم هزینه دکتری خارج از کشور است.

- ورود زودرس به بحث انتخابات مصلحت نیست، اما دانشگاه‌ها باید در جهت فراهم کردن شرایطی برای حضور حداکثری مردم تلاش کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. در بحث انتخابات باید هوشیاری لازم وجود داشته باشد تا دشمن از این موضوع سوءاستفاده نکند و در این راستا یکی از موثرترین اقدامات، ارتباط موثر دانشگاه با دانشجو است. در دانشگاه‌ها از گفتمان رادیکال خودداری شود.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر