جمعه، آذر ۱۰، ۱۳۹۱

ظهورمحورسنی مقابل هلال شیعی درخاورمیانه!

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در شماره صبح روز گذشته خود با انتشار مقاله ای تحلیلی که توسط «نیل ماکفارکوهر» بود، مدعی ظهور محور سنی مقابل هلال شیعی در خاورمیانه شد.

به گزارش شیعه آنلاین، این روزنامه در مقاله خود نوشت: ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در چند سال اخیر شاهد ظهور هلال شیعی و قوی تر شدن روز به روز آن بوده اند. این هلال شیعی عبارت بود از یک ائتلاف سیاسی – ایدئولوژی که ایران از آن حمایت می کند و هدف آن مقابله شدید با اسرائیل و غرب است.

این مقاله در ادامه افزود: انقلاب ها و جنگ های اخیر، چهره منطقه را تغییر داده و زمینه برای ظهور یک ائتلاف جدید با محوریت چند کشور سنی را فراهم کرد که عبارتند از مصر، قطر و ترکیه. این سه کشور گام مؤثری در راستای پایان یافتن جنگ ۸ روزه اخیر در غزه برداشتند.

در این مقاله همچنین آمده: علت این توانایی آنان، در آغوش داشتن جنبش حماس و جذب آن از سمت ایران، سوریه و حزب الله، به سمت خود بوده است. در واقع این کشورها با فراهم کردن یک فضای دیپلماتیک مناسب برای حماس و نیز دادن وعده کمک های قابل توجه، توانستند این جنبش را به سمت خود جذب کنند.

نیویورک تایمز در ادامه مقاله خود نوشت: اما در این میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند این قوه بالفعل را در راستای گوشه گیر کردن ایران و بریدن دست این کشور برای جلوگیری از رسیدنش به نقاط مختلف جهان عرب، استفاده کنند. در واقع هدف اصلی سخت کردن راه ایران برای رساندن سلاح به نوار غزه است.

این روزنامه آمریکایی افزود: اما دیگر نقطه مثبت این وضعیت برای آمریکا و اسرائیل این است که این رهبران کشورهای سنی، بر خلاف حکومت اسلامی ایران، رابطه خوبی با واشنگتن دارند. علاوه بر آن، حکومت دینی ایران موضعی شدید علیه غرب دارد و تلاش می کند افکار عمومی و احساسات مردم منطقه را علیه آمریکا بر انگیزد در حالی که رهبران این کشورهای سنی در پی این هدف نیستند.

روزنامه نیویورک تایمز در پایان نوشت: به نفع ایران بود که جنگ اخیر غزه بیشتر ادامه یابد اما مصر، قطر و ترکیه به دلایل دیگری، در پی پایان دادن فوری به آن بودند. اما نبرد نهایی میان این دو جبهه در سوریه خواهد بود و هر کس در آن پیروز شود، پیش می افتد و فاصله زیادی از دیگری خواهد گرفت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر