یكى از مباحث مهم اعتقادى شیعه، «رجعت»است. برخى این اعتقاد را جزء اعتقادات ضرورى شیعه دانسته، منكرین آن را از دایره تشیع بیرون دانستهاند؛ ولى عدهاى نیز هستند كه آن را جزء ضروریات مذهب شیعه ندانستهاند؛ گرچه روایات فراوانى نظر نخست را تأیید كرده است. رجـعـت یـکی از مسائل پیچیده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدی (عج) است،بر اساس این عـقـیـده گروهی از مومنین به این جهان بازمی گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده کنند و از شـکـوفـایـی آن لذت ببرند، و نیز گروهی از منافقین بازگردانده می شوند تا کیفر دنیوی اعمال ناشایست خویش را بچشند. و روشن است كه انبیا و ائمه علیهمالسلام به عنوان اشرف مؤمنان محض در بین رجعت كنندگان خواهند بود. دانشمند معاصر شیعى، علامه مظفر در این باره مىگوید:
«عقیده شیعه در رجعت، بر اساس پیروى از اهل بیتعلیهمالسلام چنین است: خداوند عدهاى از كسانى را كه در گذشته از دنیا رفتهاند، به همان اندام و صورتى كه داشتهاند، زنده كرده و به دنیا برمى گرداند. به برخى از آنان عزت مىدهد وپارهاى را ذلیل و خوار خواهد كرد و حقوق حق پرستان را از باطل پرستان مىگیرد و داد ستمدیدگان را از ستمگران مىستاند و این جریان یكى از رویدادهایى است كه پس از قیام مهدى آل محمد به وجود مىآید. كسانى كه پس از مردن به این جهان باز مىگردند یا از ایمان بالا برخوردارند یا افرادى در نهایت درجه فساد و آن گاه دوباره مىمیرند». (محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ترجمه علیرضا مسجدجامعى، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، ص294.)
امام باقرعلیهالسلام مىفرماید: «ایام الله عزو جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الكرة و یوم القیامة؛13 روزهاى خدا سه تاست؛ روزى كه قائم(عج) قیام مىكند و روز رجعت و روز قیامت
ادلهی رجعت شامل عقل، قرآن ، روایات و اجماع علمای شیعه به طور مفصل در جای خود بحث شده است كه برای اثبات رجعت كافی است و روایات آن به حدی زیاد است و مورد وثوق است كه هیچ شكی در این مورد باقی نمیگذارد و موجب اعتقاد به آن میشود.
بنابراین روایاتی كه دربارهی رجعت و بازگشت عدهای از پیامبران و امامان (علیهم السلام) به زمین و حكمرانی آنان بعد از مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته و نیز آنجه را كه در آیات متعدد تفسیر به رجعت شده است ، به این معناست كه بعد از حكومت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یازده امام دیگر به دنیا باز گشته و حكومت میكنند. برخی روایات میگوید رجعت پیامبر (صلوات الله علیه وآله) بعد از رجعت امامان میباشد و نیز در روایات اولین كسی كه از معصومین به دنیا باز میگردد امام حسین (علیه السلام) است و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: نخستین كسی كه به دنیا باز میگردد حسین بن علی (علیه السلام) است و آنقدر حكومت میكند كه در اثر پیری موی ابروانش به روی چشمهایشان فرو میافتد.
از روایاتى كه به صورت پراكنده به زمان رجعت اشاره كردهاند این نتیجه حاصل مىشود كه رجعت از هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) آغاز شده تا قبل از قیامت و رستاخیز كبرى ادامه خواهد داشت. امام باقرعلیهالسلام مىفرماید: «ایام الله عزو جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الكرة و یوم القیامة؛13 روزهاى خدا سه تاست؛ روزى كه قائم(عج) قیام مىكند و روز رجعت و روز قیامت.
بنابراین با ظهور امام زمان حكومت عدل تا روز قیامت ادامه مییابد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر