شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۰

حقوق زن در اسلام

در جهنم نگریستم و بیشتر اهل آن را از زنان یافتم.
-
مجالست با اراذل و گفت و شنود با زنها دل را بمیراند.
-
اگر زنان نبودند، خدا چنانکه شایسته پرستش اوست، پرستیده می شد.
-
زن بصورت شیطان می آید و بصورت شیطان می رود.
-
از زنان بد به خدا پناه برید و از نیکانشان نیز بپرهیزید.
-
بدترین دشمن همسر توست که همخوابه تو و مایملک توست.
-
زنی که خود را معطر کند تا مردمان بوی عطرش را بشنوند آن زن زناکار است.
-
اگر زنی به شوهرش بگوید که از تو خیری ندیدم تمام اعمال نیکش بی اثر می شود.
-
فرزندان خود را شنا و تیراندازی بیاموزید و زنان را نخ ریسی
-
زن از دنده ای خلق شده که راستی پذیر نیست. پس اگر با کجی او بسازی ساخته ای، و اگر خواهی به راستیش بازآوری او را می شکنی و چاره اش طلاق است.

همه از پیامبر اسلام از کتاب نهج الفصاحه

-
بهترین زنان آن است که وقتی شوهرش بدو توجه کند مسرور شود و وقتی بدو فرمان دهد بی چون و چرا اطاعت کند.
-
زنان با ماندن در خانه خود اگر خدا خواهد ثواب مجاهدین خواهند یافت.
-
بهترین مسجد زنان، کنج خانه آنهاست.
-
نمازی که زن در تنهایی بکند، بیست و پنج بار از نماز جماعت او بهتر است.

نهج الفصاحه، سخنان منسوب به پیامبر اسلام
- خدا رنج هوو داشتن را نصیب زنان و جنگ را قسمت مردان قرار داد. هر زنی که از روی ایمان و در انتظار پاداش خدا بر رنج هوو داشتن صبر کند، ثواب شهید دارد.
-
اگر زنی خود را معطر کند و بر مردمی بگذرد که بوی عطرش را بشنوند، آن زن زناکار است.
-
بهترین سرگرمی مومن شنا است و بهترین سرگرمی زن دستگاه نخ ریسی.
-
اگر زن حق شوهر را بداند، هنگام نهار و شام او بایستد تا شوهرش از خوردن فارغ شود.
-
اطاعت زنان مایه پشیمانی است.
-
گروهی که زمام کار خویش را به زنی سپارند، هرگز رستگار نشوند.
-
نمازی که زن در تاریکترین گوشه خانه خود کند، از همه نمازهای او نزد خدا محبوب تر است.

نهج الفصاحه، سخنان منسوب به پیامبر اسلام
- کمترین ساکنان بهشت زنانند.
-
زنان دامهای شیطانند.
-
محکمترین سلاح شیطان زنانند.
-
از هیچ فتنه ای که خطرناک تر از زن و شراب باشد بر امت خود بیم ندارم.
-
از دنیا بترسید و از زنان برهیزید. زیرا شیطان در کمین است و هیچ یک از دامهای او برای صید پرهیزگاران مانند زنان مورد اطمینان نیست.
-
از دنیا بپرهیزید و از زنان نیز بپرهیزید. زیرا نخستین گمراهی یهودان از جانب زنان بود.

نهج الفصاحه، سخنان منسوب به پیامبر اسلام
در حدیث صحیح از امام محمد باقر علیه السلام منقول است که زنی آمد بخدمت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پرسید: یا رسول الله، چیست حقی که شوهر بر زن دارد؟ فرمود: بر زن لازم است که اطاعت شوهر بکند و از خانه بی رخصت بیرون نرود و هرگز

نافرمانی نکند. پرسید: یا رسول الله! آیا من نیز بر شوهرم آنقدر حق دارم که او بر من دارد؟ فرمود که از صد یکی نه. و پس فرمود: اگر امر می کردم که معاذالله کسی برای غیر خدا سجده کند، هر آینه زنان را می گفتم که به شوهران خود سجده کنند.

حلیة المتقین، محمدباقر مجلسی، باب چهارم، فصل ششم
به روایت معتبر از حضرت صادق (ع) منقول است که از جمله علامات بدی که در آخرالزمان ظاهر شود آن است که زنان سوار بر زین شوند. و فرمود که زین مرکب ملعونی است برای زنان.

حلیة المتقین، محمدباقر مجلسی، باب ششم، فصل دوم

و نیز از آن حضرت منقول است که زن به منزله قلاده ای است که در گردن خود می فکنی. پس ببین که چگونه قلاده ای برای خود می گیری.

حلیة المتقین، محمدباقر مجلسی، باب خات
و نیز از آن حضرت منقول است که چون اراده جنگ می فرمودند با زنان خود مشورت می کردند تا آنچه ایشان گویند خلاف آن بفرمایند.

حلیة المتقین، محمدباقر مجلسی، باب چهارم، فصل ششم
در حدیث معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود بال و پر زنان را کوتاه کنید به ترک لباس و زینت، تا از خانه بیرون نروند. و فرمود: هرکه اطاعت زنش کند خدا او را به جهنم اندازد. پرسیدند: غرض از اطاعت

چیست؟ فرمود: مثلا اذن می طلبد که به حمام یا عروسی رود و مرد قبول می کند.

مجمع المعارف و مخزن العوارف، عین نهم، در عقوبت زناکاران و لاطیان
ولی تسلط و برتری مزبور مربوط به قوه مردی و اجراء اقتضای طبیعت است. اسلام هم همین معنی را در قانون خود مورد نظر قرار داده است که می فرماید: " مردان قیم زنانند بدان جهت که خداوند بعضی از بندگان خود را بر برخی دیگر فضیلت داده است. و این

قیمومیت و برتری را بدانجا رسانده که بر زن واجب کرده در مقابل مرد متقاعد و مطیع باشد".

علامه طباطبایی، در کتاب تعدد زوجات و مقام زن در اسلام، صفحات 40 و 41
زن نمی تواند پستهای حکومت و قضاوت را اشغال کند، زیرا با مقتضای طبیعتش مخالف است و سهمیه اش در ارث نصف سهمیه مردان است و باید حجاب داشته باشد و مواضع زینتش را بپوشاند و در اموری که مربوط به تمتع بردن شوهر از اوست از شوهر اطاعت

نماید. خداوند متعال برای تسهیل بر زن، جان و عرض و آبرویش را لازم الحمایه مرد قرار داده و ارفاق به او را در هر حال لازم شمرده است."

علامه طباطبایی، در کتاب تعدد زوجات و مقام زن در اسلام، صفحه 14
و رسول صلی الله علیه و آله، فاطمه رضی الله عنه را گفت " زنان را چه بهتر؟" گفت: " آنکه هیچ مردی ایشان را نبیند و ایشان هیچ مردی را نبینند". رسول صلی الله علیه را خوش آمد.

.
معاذ، زن خویش را بزد، که به روزن نگریسته بود. و زن را دید که پاره ای از سیبی را بخورد و باقی را فرا غلام داد. پس باز وی را بزد... و عمر رضی الله عنه گفت " زنان را جامه نیکو مکنید تا در خانه بنشیتتد، که چون جامه نیکو کنند، آرزوی بیرون شدن پدید آید".

-
ادب دیگر آنکه چون زن نافرمانی کند و اطاعت شوهر ندارد، وی را به تلطف و رفق، به طاعت خواند. و اگر طاعت ندارد، شب بستر جدا کند و پشت به وی کند. اگر باز طاعت ندارد، سه شب بستر جدا کند. پس اگر سود ندارد، وی را بزند، اما نه چنان که جائی بشکند.

و اگر در کار دین تقصیر کند روا بود که بر وی خشم گیرد ماهی، که رسول صلی الله علیه و آله ماهی با جمله زنان خود خشم گرفت.

-
و اما حق مرد بر زن بس عظیم است، که زن به حقیقت بنده مرد است. و در خبر است که اگر سجود کردن جز خدا را روا بودی، زنان را امر به سجود کردندی در پیش مردان.

و حق مرد بر زن آنست که زن در خانه بنشیند، و بی دستور وی بیرون نشود و فرا در و بام نشود و با همسایگان مخالطت و حدیث نکند. و بی ضرورتی نزدیک ایشان نشود و در همه کارها مراد شوهر طلبد، و از جمله آشنایان شوهر خویش را پوشیده دارد تا وی را باز

ندانند و بر شوهر بدانچه قناعت کند و زیادتی طلب نکند... که رسول صلی الله علیه و آله میگوید " در دوزخ نگریستم، بیشتر زنان را یافتم. گفتم چرا چنین است؟ گفتند از آن سبب که بر شوهران و با شوهر ناسپاسی کنند."

کیمیای سعادت، نوشته امام محمد غزالی
در اصول کافی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ضمن حدیثی روایت شده که فرمود: غیرت مخصوص مردان است. و لذا خداوند بیش از یک مرد را بر زن حرام فرمود، ولی به مرد چهار زن را اجازه داده است. و خداوند بزرگوار تر از آن است که به زن حمیت و غیرت دهد.
تذکر علامه طباطبایی: از این روایت استفاده می شود که غیرت از اخلاق حمیده و ملکات فاضله است!

تعدد زوجات و مقام زن در اسلام، نوشته علامه طباطبایی
حضرت باقر علیه السلام فرماید خدا غیرت را برای زنان قرار نداده و فقط برای مردان قرار داده است. ایمان زن نه در اعتقاد به احکام خداست. بلکه در این است که در موقع تعدد زوجات شوهر، غیرت بخرج ندهد.

وسائل ابواب مقدمات النکاح، باب نود و یکم، نقل از کتاب ازدواج در اسلام، تالیف آیت الله مشکینی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر