تقوا بر تن و جسم انسان به طور فيزيكي اثر ميگذارد، پاكي روح و تقوا به جسم انسان خاصيتي ميدهد كه يكي از اثرات مهم آن نپوسيدن جسم بعد از مرگ است.
سالمماندن و نپوسيدن بدن، نوعي كرامت الهي است كه خداوند به بندگان خوب خود عنايت ميكند و عملاً نشان ميدهد تقوا در عالم برزخ نيز تأثيرگذار است و اين نشانه تحقق معاد و حقانيت عقايد ديني است و از خواص تقوا، تازهماندن جسم است.
بدن افرادي چون فرعون به وسيله مواد شيميايي و موميايي كردن و تخليه بخشهاي داخلي بدن آنها براي جلوگيري از پوسيدگي صورت ميگيرد؛ اما افراد پاك و با تقوا به طور طبيعي و با اين كه در معرض عوامل فاسد كننده و تجزيه كننده جسم هستند، سالم ميمانند و نميپوسند و تفاوت اين دو از زمين تا آسمان است.
يكي از اين نمونههاي سالمماندن جسد، پيكر آيتاله مجتهدي مجاب است كه بعد از سي سال، وقتي به خاطر دفن پسرش در همان مرقد، قبر را شكافتند، متوجه شدند جسم آن عالم الهي سالم و دستنخورده است و همچنين فردي به نام احمد كه اشعار فضايل اميرالمؤمنين(ع) را ميخواند و بعد از مرگ در يكي از روستاهاي خوانسار دفن شده بود، بعد از گذشت 20 سال از درگذشت او به واسطه تعريض جاده كنار گورستان، متوجه سالمبودن جسم او ميشوند.
علاوه بر تقوا،در منابع ديني استمرار غسل جمعه و مقيد بودن بر آن از عوامل سالم ماندن جسم در قبر شمرده شده است.
مرحوم آيتاله حسيني تهراني در كتاب معادشناسي بحث مفصلي در اين خصوص و نحوه ارتباط روح و بدن بيان نموده و نپوسيدن بدنهاي مطهر پيامبران و ائمه طاهرين را مدعايي بر اين امر بيان كرده است.
سالمماندن جسد بعد از يازدهقرن
مرحوم آيتاله حاج آقا حسين مجتهدي كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار ميزيسته است، مينويسد: هنگام فرش كردن حرم مطهر حضرت معصومه(س) با سنگهاي مرمر، در قسمت پايين پاي حضرت روزنهاي به سرداب باز شد، و دو نفر از زنان صالحه، براي بررسي وضع داخل سرداب وارد آن شدند و در آنجا، سه پيكر مطهر تروتازه را ديدند كه گويي، همان روز، از دنيا رفتهاند. اين سه نفر يكي بانوي ارجمند حضرت ميمونه(س) دختر موسيمبرقع و آن دو نفر، كنيزهايي به نامههاي اماسحاق و امحبيب بودهاند.
سالم ماندن بدن شيخ صدوق
آرامگاه شيخ صدوق در طول ساليان بسيار و قرنهاي متوالي، ويران شده بود، مامقاني در كتاب تنقيح المقال مينويسد: وقتي به دليل سيل و طوفان، سردابي كه مرحوم شيخ صدوق در آن مدفون بودند، ويران شد، بسياري از بزرگان كه از جمله آنها پدر بزرگوار آيتالهالعظمي مرعشينجفي بود، جسدي را ديدند كه تمام اعضاي بدنش سالم و تازه به نظر ميرسيد، و با صورتي نيكو آرميده بود، بعد از تحقيق و تفحص كتيبهاي يافتند كه بر روي آن نوشته شده بود "هذا المرقد العالم الكامل المحدث، ثقةالمحدثين صدوقالطائفه، ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن موسيابن جعفر بن بابويه قمي ".
مرحوم آيتالهالعظمي مرعشينجفي از پدرشان نقل ميكردند كه: من دست آن بزرگوار را بوسيدم و تقريبا بعد از نهصدسال دست ايشان بسيار نرم و لطيف بود.
پيكر سالم نوه دختري ملاصدرا
هنگامي كه از سوي خيابان انقلاب (چهارمردان) قم به سوي حرم حضرت معصومه (س) ميرويد، روبروي درب ورودي پاساژ كويتيها، سنگ قبري برآمده در ميان پيادهرو، خودنمايي ميكند، اين مرقد كسي نيست جز علامه حكيم متكلم و محدث فقيه ميرزا حسن لاهيجي، پسر حكيم عبدالرزاق لاهيجي كه مادرش دختر صدرالمتالهين ميباشد.
يافت شدن اين پيكر سالم، به زماني مربوط ميشود كه براي احداث خيابان مزبور به جسد سالمي برخورد ميكنند، با مراجعه به علماي قم، آيتالهالعظمي مرعشينجفي نسبت ايشان را تاييد ميكنند، اما جاي تأسف است در طول روز هزاران نفر از كنار اين مرقد عبور ميكنند، بدون اينكه آن را بشناسند.
ميرزاحسن (كاشفي) لاهيجي، از حكما و محدثين بنام شيعه است كه داراي تأليفات گرانسنگي چون شرح صحيفه سجاديه، شمع يقين، اصول خمسه، سرّ مخزون يا اثبات الرجعه، حاشيه بر شوارق الافهام، رسالة في الغيبه، هديةالمسافر و... ميباشد.
اين عالم رباني در سال 1121 در قم وفات يافت. البته نام اصلي وي ميرزا حسن لاهيجي است و اشتهار او به كاشفي معلوم نيست.
مرحوم قطب راوندي
مرحوم سعيدبن هبةاله رواندي معروف به قطب راوندي در سال 573هق وفات نمودند و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شدند، بعد از 8 قرن هنگاميكه جهت تعمير حرم مطهر، در بخشي از صحن مطهر حضرت معصومه(س) با پيكر سالم و سيماي نوراني آيتاله قطب راوندي برخورد كردند، حضرت آيتاله مرعشينجفي سنگ قبر بلندي بر فراز قبر او نهادند.
اينك آيتاله سيد محمد كاظم قزويني
در اخبار آمده بود كه 21 ارديبهشت سال جاري پيكر آيتاله سيد محمد كاظم قزويني بعد از 17 سال سالم از خاك بيرون آورده شد، او وصيت كرده بود كه او را در كربلا به خاك بسپارند و بعد از 17 سال جهت انتقال جسد به كربلا، متوجه شدند كه پيكر ايشان سالم است.
آيتاله سيد محمد كاظم قزويني داماد مرحوم آيتالهالعظمي سيد ميرزا مهدي شيرازي از مراجع تقليد پيشين در نجف بودند.
سالمماندن و نپوسيدن بدن، نوعي كرامت الهي است كه خداوند به بندگان خوب خود عنايت ميكند و عملاً نشان ميدهد تقوا در عالم برزخ نيز تأثيرگذار است و اين نشانه تحقق معاد و حقانيت عقايد ديني است و از خواص تقوا، تازهماندن جسم است.
بدن افرادي چون فرعون به وسيله مواد شيميايي و موميايي كردن و تخليه بخشهاي داخلي بدن آنها براي جلوگيري از پوسيدگي صورت ميگيرد؛ اما افراد پاك و با تقوا به طور طبيعي و با اين كه در معرض عوامل فاسد كننده و تجزيه كننده جسم هستند، سالم ميمانند و نميپوسند و تفاوت اين دو از زمين تا آسمان است.
يكي از اين نمونههاي سالمماندن جسد، پيكر آيتاله مجتهدي مجاب است كه بعد از سي سال، وقتي به خاطر دفن پسرش در همان مرقد، قبر را شكافتند، متوجه شدند جسم آن عالم الهي سالم و دستنخورده است و همچنين فردي به نام احمد كه اشعار فضايل اميرالمؤمنين(ع) را ميخواند و بعد از مرگ در يكي از روستاهاي خوانسار دفن شده بود، بعد از گذشت 20 سال از درگذشت او به واسطه تعريض جاده كنار گورستان، متوجه سالمبودن جسم او ميشوند.
علاوه بر تقوا،در منابع ديني استمرار غسل جمعه و مقيد بودن بر آن از عوامل سالم ماندن جسم در قبر شمرده شده است.
مرحوم آيتاله حسيني تهراني در كتاب معادشناسي بحث مفصلي در اين خصوص و نحوه ارتباط روح و بدن بيان نموده و نپوسيدن بدنهاي مطهر پيامبران و ائمه طاهرين را مدعايي بر اين امر بيان كرده است.
سالمماندن جسد بعد از يازدهقرن
مرحوم آيتاله حاج آقا حسين مجتهدي كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار ميزيسته است، مينويسد: هنگام فرش كردن حرم مطهر حضرت معصومه(س) با سنگهاي مرمر، در قسمت پايين پاي حضرت روزنهاي به سرداب باز شد، و دو نفر از زنان صالحه، براي بررسي وضع داخل سرداب وارد آن شدند و در آنجا، سه پيكر مطهر تروتازه را ديدند كه گويي، همان روز، از دنيا رفتهاند. اين سه نفر يكي بانوي ارجمند حضرت ميمونه(س) دختر موسيمبرقع و آن دو نفر، كنيزهايي به نامههاي اماسحاق و امحبيب بودهاند.
سالم ماندن بدن شيخ صدوق
آرامگاه شيخ صدوق در طول ساليان بسيار و قرنهاي متوالي، ويران شده بود، مامقاني در كتاب تنقيح المقال مينويسد: وقتي به دليل سيل و طوفان، سردابي كه مرحوم شيخ صدوق در آن مدفون بودند، ويران شد، بسياري از بزرگان كه از جمله آنها پدر بزرگوار آيتالهالعظمي مرعشينجفي بود، جسدي را ديدند كه تمام اعضاي بدنش سالم و تازه به نظر ميرسيد، و با صورتي نيكو آرميده بود، بعد از تحقيق و تفحص كتيبهاي يافتند كه بر روي آن نوشته شده بود "هذا المرقد العالم الكامل المحدث، ثقةالمحدثين صدوقالطائفه، ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن موسيابن جعفر بن بابويه قمي ".
مرحوم آيتالهالعظمي مرعشينجفي از پدرشان نقل ميكردند كه: من دست آن بزرگوار را بوسيدم و تقريبا بعد از نهصدسال دست ايشان بسيار نرم و لطيف بود.
پيكر سالم نوه دختري ملاصدرا
هنگامي كه از سوي خيابان انقلاب (چهارمردان) قم به سوي حرم حضرت معصومه (س) ميرويد، روبروي درب ورودي پاساژ كويتيها، سنگ قبري برآمده در ميان پيادهرو، خودنمايي ميكند، اين مرقد كسي نيست جز علامه حكيم متكلم و محدث فقيه ميرزا حسن لاهيجي، پسر حكيم عبدالرزاق لاهيجي كه مادرش دختر صدرالمتالهين ميباشد.
يافت شدن اين پيكر سالم، به زماني مربوط ميشود كه براي احداث خيابان مزبور به جسد سالمي برخورد ميكنند، با مراجعه به علماي قم، آيتالهالعظمي مرعشينجفي نسبت ايشان را تاييد ميكنند، اما جاي تأسف است در طول روز هزاران نفر از كنار اين مرقد عبور ميكنند، بدون اينكه آن را بشناسند.
ميرزاحسن (كاشفي) لاهيجي، از حكما و محدثين بنام شيعه است كه داراي تأليفات گرانسنگي چون شرح صحيفه سجاديه، شمع يقين، اصول خمسه، سرّ مخزون يا اثبات الرجعه، حاشيه بر شوارق الافهام، رسالة في الغيبه، هديةالمسافر و... ميباشد.
اين عالم رباني در سال 1121 در قم وفات يافت. البته نام اصلي وي ميرزا حسن لاهيجي است و اشتهار او به كاشفي معلوم نيست.
مرحوم قطب راوندي
مرحوم سعيدبن هبةاله رواندي معروف به قطب راوندي در سال 573هق وفات نمودند و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شدند، بعد از 8 قرن هنگاميكه جهت تعمير حرم مطهر، در بخشي از صحن مطهر حضرت معصومه(س) با پيكر سالم و سيماي نوراني آيتاله قطب راوندي برخورد كردند، حضرت آيتاله مرعشينجفي سنگ قبر بلندي بر فراز قبر او نهادند.
اينك آيتاله سيد محمد كاظم قزويني
در اخبار آمده بود كه 21 ارديبهشت سال جاري پيكر آيتاله سيد محمد كاظم قزويني بعد از 17 سال سالم از خاك بيرون آورده شد، او وصيت كرده بود كه او را در كربلا به خاك بسپارند و بعد از 17 سال جهت انتقال جسد به كربلا، متوجه شدند كه پيكر ايشان سالم است.
آيتاله سيد محمد كاظم قزويني داماد مرحوم آيتالهالعظمي سيد ميرزا مهدي شيرازي از مراجع تقليد پيشين در نجف بودند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر