جمعه، تیر ۱۷، ۱۳۹۰

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از برخی اظهار نظرها در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها


خبرگزاری رسا ـ‌ آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر وجدان عمومی جامعه بیدار باشد و همه بدی را بد بدانند و خوبی را خوب تشخیص دهند مشکلات جامعه حل می شود اظهار داشت: ما باید تفکیک جنسیتی را هم برای دین خود و هم برای پیشرفت علمی بیشتر جوانانمان عملی کنیم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفت: یکی از روایات فراوانی که از امام سجاد(ع) رسیده روایتی است از ابوحمزه ثمالی که در جلد ٧٥ بحار الانوار صفحه ١٤٧ نقل شده و امام در یک برنامه چهار ماده ای می فرمایند ای فرزند آدم اگر چهار عمل را انجام دهی همیشه در خیر می مانی؛ داشتن واعظ درونی و وجدان بیدار، حساب رسی از اعمال خود و اینکه ترس از شیطان و هوای نفس را لباس زیرین خود کنی و اینکه پشیمانی بر گناهان و خطایای خود را و جبران آن ها را لباس رویین خویش قرار دهی.

وی افزود: در تبیین این حدیث مقدمه ای را لازم می دانم و آن اینکه خداوند انسان رابرای رسیدن به فلاح و سعادت آفرید و برای اینکه انسان به این مقام برسد در عالم هستی برای انسان پنج واعظ در کنار پیامبران و بندگان صالح خود و موعظه گر قرار داده است؛ در وهله نخست، تاریخ است که مملو از عبرت ها است؛ قرآن در آیه ١١٠ سوره یوسف به این مورد اشاره داشته و این سوره عبرت است برای انسان تا بفهمد که قدر و اقتدار و ثروت در دنیا ماندگاری ندارد. قران کریم در جای دیگر تاریخ را هم در مورد این واعظ بیان می کند آنجا که درباره داستان ابراهیم می فرماید «فَرَجَعُوا إِلَى أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّکُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ‌ »، البته این گروه بت پرست بعد از اینکه به وجدان خود مراجعه کردند باز به عقاید پلید خود بازگشتند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر وجدان عمومی جامعه بیدار باشد و همه بدی را بد بدانند و خوبی را خوب تشخیص دهند مشکلات جامعه حل می شود اظهار داشت: وقتی یک عمل زشت کوچک تکرار میشود، کم کم قبح آن از بین می رود و در نگاه افراد گناهان بزرگ هم کوچک جلوه می کند . 


وی افزود: خبری را امروز شنیدم که بسیار متاثر شدم و آن اینکه وزیر علوم که بنده از شجاعت و درایت ایشان مطلع هستم، قصد داشتند دو طرح را اجرا کنند، اول اینکه برخی از اساتید دانشگاه های ما - البته اکثر اساتید ما از این جریان به دورند - در کلاس های درس خود اصول دین و مذهب را زیر سوال می برند و با این کار امید را در دل دانشجویان از بین می برند، تصمیم گرفته اند که آن ها را بازنشسته کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: دومین اقدام ایشان، این است که دختران و پسران را در دانشگاه ها به تدریج و از پایه از هم جدا کنند. در آلمان این کار را انجام دادند تا به بازده علمی بیشتری دست یابند.  آن ها به مسایل شریعت و دین کاری ندارند اما ما باید این کار را هم برای دین خود و هم برای پیشرفت علمی بیشتر جوانانمان عملی کنیم. اما متاسفانه برخی مسولین از بالا دستور دادند(منظور نامه دستوری احمدی نژاد برای توقف تفکیک جنسیتی و بازنشسته کردن اساتیداست که اخیرا به وزیر علوم و بهداشت نوشته بودند) نباید چنین کاری را انجام دهید. اولا نباید دست به اساتید بزنید و ثانیا مساله جدا سازی یک امر سطحی و غیر حکیمانه است، شنیدن اینگونه مسایل انسان را نا امید می کند.


وی تأکید کرد: کسی که در درس خود در میان جوانان اسلام را زیر سوال می برد باید برکنار شود چرا که خطری برای جامعه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر