دوشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۹۱

قرآن و قوانین راهنمایی و رانندگی



محقق و پژوهشگر حوزوی تشریح کرد


به گزارش خبرگزاری حوزه، این محقق و پژوهشگر حوزوی بسیاری از تخلفات راهنمایی و رانندگی را به لحاظ عمل نکردن به این دستور کلی خداوند می‌داند و در نوشتار خود تاکید کرده است اگر هر کاری را با علم و آگاهی انجام دهیم ضرری متوجه ما نخواهد شد.

وی در این نوشتار آورده است: طبق تاکیدات اسلام، هر مسلمان موظف است در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همه جا از علم پیروی کند و هر عملی که برای خود و جامعه ضرر دارد پرهیز نماید.

این اصل براساس یک فرمان قرآنی درکلیه مقررات راهنمائی و رانندگی نیز جاری و حاکم است، و رعایت آن موجب سلامت وسیله نقلیه و راننده و سر نشینان و نیز تسهیل در امر ترافیک است .

این اصل اساسی را خداوند به عنوان یک دستور العمل کلی در سوره اسراء بیان کرده و می فرماید : (ولاتقف مالیس لک به علم ... ) یعنی : ( از کاری که علم نداری پیروی نکن ) (اسراء: ۳۶ ).

طبق بررسی های انجام شده بسیاری از مقررات راهنمائی ورانندگی در عمل به این آیه شریفه خلاصه شده است :

بر این اساس

  •  * سبقت های غیر مجاز خلاف معنای زیبای این آیه شریفه است، زیرا این نوع سبقت ها :
الف درمواردی که انسان دید کافی ندارد  و نمی داند درصورت سبقت با خود رو مقابل روبرو خواهد شد یانه؟
ب ممکن است انسان درحال این گونه سبقت ها درمحاسبه اشتباه کند ، ودر صورت سبقت نتواند از وسیله مقابل رد شود  ومنجر به تصادف وبرخورد روبرو گردد .
ج ممکن است دراثر برخی عوامل طبیعی مثل مه آلود بودن هوا ونبودن دید کافی درصورت سبقت، باخودرو مقابل برخورد کند ، که درتمام این موارد براساس حکم آیه شریفه : (لاتقف ما لیس لک به علم) چون علم کافی نداریم حق سبقت هم نداریم ، ودرصورت سبقت، مقصر بوده، شرعا ضامن هر نوع خسارت وارده به خودرو وسر نشینان واتومبیل طرف مقابل ، واحیاناً خسارت وارده به گادریل ها وعلائم رانندگی، وجاده وغیره خواهیم بود .


  • * سرعت بیش ازحد مجاز که عدم رعایت آن خلاف علم به سلامت رانندگی است ، ومشمول نهی صریح آیه شریفه  خواهد شد ، زیرا سرعت زیاد موجب عدم اعتماد به کنترل وسیله نقلیه بوده ، امکان هرنوع حادثه وجود دارد ، که این هم عملی خلاف علم و مورد نهی آیه شریفه است .
  • * رانندگی درحال مستی وخواب آلودگی و هرنوع بیماری که قدرت  رانندگی را ازبین برده ، موجب عدم اعتماد به کنترل وسیله ی نقلیه خواهد شد ، دراین موارد امکان هرنوع حادثه وجود داشته که این عمل نیز خلاف علم به سلامت رانندگی  و مشمول نهی صریح آیه شریفه  و ضمان آور است .
  • * عبور از چراغ قرمز حتی اگر وسیله نقلیه ای دیده نشود ، چه بسا وسیله ی دیگر که طبق مقررات مجاز به عبور است از دید و نظر پنهان بوده و عبور از چراغ قرمز موجب تصادف شود.
  • * عدم استفاده از کمر بند ایمنی برای رانندگان ، وکلاه ایمنی برای موتور سواران ، واتو مبیل های مسابقات که موجب خطر جدی درصورت تصادف است ، وحتی اگرباسرعت کم و درجاده های درون شهری باشد ، زیرا ممکن است وسیله ی دیگر ی باسرعت ازعقب به خودرو شما اصابت کند  که این نیز براساس عدم علم است.
  • * صحبت با موبایل درحال رانندگی موجب کاهش هوشیاری راننده ، و هواس پرتی او شده امکان هرنوع تصادف را بالا می برد، این نیز خلاف علم به سلامت رانندگی و مشمول نهی آیه ی شریفه قرآنی است .
  • * عدم اعتماد به سلامت ترمز و امکانات خودرو که احتمال هر نوع تصادف و خطر را بالابرده خلاف علم به سلامت رانندگی ومشمول نهی آیه شریفه ، ورانندگی دراین حالت موجب هرنوع ضمان  خواهد بود .
  • * نداشتن زنجیر چرخ درزمستان جهت عبور از جاده های برف‌گیر که موجب ماندن درجاده ، واحیاناً ایجاد ترافیک کاذب ، ومزاحمت برای دیگر وسائل نقلیه ، خطر سرمازدگی راننده وسرنشینان خودرو مزبور ودیگر خود روها خواهد شد ، وهمه ی این موارد موجب  خسارت تاخیر ، واتلاف وقت مسافران ،  و زیان های احتمالی وضمان آور وموجب حق الناس است .
  • *  دنده عقب رفتن در بزرگ راه ها که احتمال برخورد با اتومبیل هائی که باسرعت مجاز دراتوبان می آیند و موجب تصادف خواهد شد . ومشمول نهی آیه قرآنی وهرنوع ضمان درخسارت های وارده می باشد.
  • *  توقف درحاشیه بزرگ راه ها که موجب تصادفات منجر به خسارت ومرگ وجرح شده ، ضمان آور ومشمول نهی صریح آیه می باشد .
  • * حرکت های نمایشی که احتمال برخورد با خودروها وعابران وموانع داشته ، موجب ایجاد اختلال در امر ترافیک شده خلاف علم به سلامت ومشمول نهی آیه ی شریفه می باشد .
  • * عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده ، واجتناب از عبور از خط عابر بخصوص به هنگام تردد اطفال مدارس ودیگر عابران که با استفاده از فرصت چراغ سبز عابر پیاده مجاز به تردد هستند ، این مورد نیز مشمول نهی آیه وموجب ضمان هرنوع خسارت وجرح عابران وحق الناس می باشد  .
  • * تردد با لاستیک های فرسوده که علم به سلامت خودرو نداشته ، امکان ترکیدن لاستیک وچپ شدن وسیله نقلیه ، یا برخورد  با دیگر خود روها وموانع ووارد شدن خسارت به خود ودیگران،  واموال دولتی را دربردارد .
  • * نشاندن کودکان درصندلی جلو ، یا درآغوش راننده که موجب هواس پرتی راننده ،  احتمال بروز هرنوع خطر برای کودک ، در صورت  برخورد و تصادف ورفتن کودکان داخل شیشه ی اتومبیل ، با یک ترمز ناگهانی که این نیز خلاف علم به سلامت جان کودک و مشمول نهی آیه می باشد.
  • * بوق زدن های غیر ضروری و غیر مجاز که موجب هواس پرتی رانندگان دیگر خودروها وبیماران بیمارستان ها و افرادی که ضعف اعصاب داشته این نوع سروصداها موجب ناراحتی آنان می گردد ، که این نیز مشمول نهی آیه و ضمان آور و حق الناس خواهد شد .
  • * سبقت از دست راست خودروها ، که بعلت عدم توجه خود رو جلوی احتمال هرنوع تصادف را بالا می برد ، چون طبق مقررات رانندگی برای راننده ی پشت سرحق سبقت از طرف راست  نیست، و این عمل خلاف علم و مشمول نهی آیه است .
  • * اطمینان داشتن از سوخت کافی برای مسافرت ها که دربیابان ، شب یا روز و وقت وبی وقت ، ودر سرما وگرما مشکلی پیش نیاید.
  • * استفاده از کپسول های گاز استاندارد و اجتناب از بکار گرفتن کپسول های غیر مجاز که به علت احتمال حادثه و انفجار وخلاف علم به سلامت و مشمول نهی آیه شریفه است .
  • * عبور عابران پیاده از اتوبان ها و عدم استفاده از پل های عابر پیاده که خطر ساز ، و درصورت وقوع هرنوع تصادف  و یاترمز های شدید خودرو ها موجب ضمان  و حق الناس شده ، مشمول نهی آیه شریفه خواهد شد.
  • *  رعایت سرعت های مطمئنه ، در شب و روز و در جاده های مختلف که برای هرکدام سرعت مجاز تعریف شده، ودر تابلوها درج گردیده  است که عدم رعایت آن موجب بروز حوادث وخسارت هائی به خود ودیگران شده، که مشمول نهی آیه ی شریفه وحرام و ضمان آور است .

 







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر