دوشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۱

اعتراض مراجع تقلید به کلاه شرعی گشاد خودروسازان بر سر مردم

در حالیکه برخی خودروسازان تحت عنوان پیش فروش خودرو با قیمت نامعلوم مشغول به گرفتن پول از مردم هستند، مراجع تقلید این نوع پیش فروش رابه دلیل عدم تعیین بهای معامله دارای اشکال شرعی می دانند.

در حالیکه برخی خودروسازان تحت عنوان پیش فروش خودرو با قیمت نامعلوم، مشغول گرفتن پول از مردم هستند، مراجع تقلید این نوع پیش فروش را به دلیل عدم تعیین بهای معامله دارای اشکال شرعی می دانند.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، با رخ دادن نوسانات قیمت ارز و تحریم و تاثیر آن بر قیمت خودرو، شرکتهای خودروسازی در پیش فروش های اخیر خود، از تعیین قیمت خودرو خودداری کرده و با وجود دریافت پیش پرداخت از سوی مردم، تعیین قیمت را به زمان تحویل موکول می کنند تا در آن زمان، باز هم افزایش قیمت خودرو را از مردم دریافت کنند.

 

در این قراردادها، خودروسازان نوع و زمان تحویل خودرو را تعیین می کنند، ولی قیمت آن را بسته به قیمت روز خودرو در زمان تحویل اعلام می کنند.

 

این قرارداد از یک سو ناقض حقوق مصرف کننده است و شرکت های خودروساز که در حال حاضر با قیمتهای فعلی، پیش پرداخت خودرو را دریافت می کنند، بایستی قیمت آن را نیز هم اکنون تعیین کنند و اگر قصد دارند خودرو را به قیمت روز بفروشند، باید آن را در چارچوب فروش نقدی عرضه کنند؛ نه این که هم برای تامین کمبود نقدینگی خود اقدام به پیش فروش کنند و هم از تعیین قیمت خودداری کرده و در زمان تحویل، با قیمت روز پول اضافه ای از مردم بگیرند.

 

 

از سوی دیگر، این نوع قرارداد ناقض شرایط شرعی و فقهی معامله است؛ چرا که تعیین قیمت و ثمن موضوع خرید و فروش، یکی از شروط اصلی صحیح بودن معامله از نظر دینی به حساب می آید و نمی توان کالایی را به اسم پیش فروش، بدون قیمت معلوم به شخصی فروخت.

 

عملکرد بانک مرکزی در پیش فروش کردن طلا در سال گذشته برای جذب نقدینگی، نمونه ای بارز از این موضوع است که بانک مرکزی به دلیل عدم آماده بودن سکه های طلا، آنها را پیش فروش کرد و در زمان مقرر شده، به قیمت تعیین شده تحویل مشتریان داد و قطعا خودروهای ایرانی ارزش نقدشوندگی بیشتری از طلا ندارند و خودروسازان نیز اگر می خواهند کمبود نقدینگی خود را تامین کنند، باید خودروها را پیش فروش کنند و مثلا به جای دریافت 5 میلیون تومان از سه نفر برای پیش خرید خوردو، پانزده ملیون تومان از یک نفر برای پیش فروش قطعی دریافت کنند و در زمان مشخص شده خودرو را تحویل دهند.

 

در برنامه این هفته پایش هم که به موضوع قراردادهای پیش فروش خودرو اختصاص داشت، استفتا از آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی  مطرح گردید که در آن پرسیده شده بود:


آیا قرارداد پیش فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟

 

آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ اعلام کردند: این معامله شرعی نیست.
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ اعلام کردند: اشکال دارد.


برنامه پایش هفته گذشته انتقادهای شدید پیش خرید کنندگان خودرو از خودرو سازان را مطرح کرد که از تحویل ندادن خودرو در زمان تعیین شده در قرارداد و ارایه خودرو به قیمت های جدید به شدت گلایه مند بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر