پنجشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۹۱

پارازیت‌ها مستقیم یا غیر‌مستقیم بر سقط جنین تاثیر می‌گذارد

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید می‌کند امواج و پارازیت‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم موجب بیماری‌ها و مشکلاتی مانند سقط جنین یا معلولیت نوزادان شوند.

دکتر سعید متصدی در گفت‌و‌گو با «نامه» تاکید کرد، منابع ارسال پارازیت‌ها و شدت امواج مشخص نیست در غیر این صورت پژوهش‌ها می‌توانست تاثیر این فرکانس‌ها را بر سلامت مردم اندازه‌گیری کند.

این استاد بهداشت محیط دانشگاه شهید بهشتی بااین حال تاکید می‌کند که تاثیر امواج و ‌پارازیت‌ها بر بدن انسان ثابت شده است و این امواج می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم موجب بیماری‌ها و مشکلاتی مانند سقط جنین یا معلولیت نوزادان شوند اما برای برقراری رابطه مستقیم بین امواج و پارازیت‌ها باید شرایط و نحوه رسیدن این امواج به بدن انسان حتی ساعات ارسال پارازیت‌ها، فاصله و مواردی دیگر محاسبه شود.

با این حال این پژوهش‌گر تشعشعات اضافه می‌کند اگر چه تحقیقات مشخصی نداریم که تاثیر پارازیت‌ها بر سقط جنین را به‌طور قطع تایید کند، اما سرطان‌زا بودن امواج و پارازیت‌ها بر مبنای تحقیقات دقیق جهانی تایید شده است.

پیش‌تر رئیس مرکز تحقیقات سلولی بیمارستان صارم گفته بود «با افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی، در دوسال اخیر، آمار سقط جنین غیر عمدی ۳٫۵ درصد و آمار بارداری خارج از رحم حدود  ۲ درصد افزایش یافته‌است.»

این اظهار نظر واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد مسئولان وزارت بهداشت موضوع را به شدت تکذیب کردند و سهم این امواج را در زندگی افراد کم دانستند.

در حالی‌که اغلب واکنش‌های دیگر نیز غیر مستند بودن این آمار را خطای این اظهارنظر می‌دانستند، ابوطالب صارمی از نمونه‌های آماری تحقیق خود سخن گفت: «میزان سقط غیرعمدی جنین در فروردین تا مرداد سال ۸۹ در این مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰ این آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزایش یافته‌است.»

دکتر سعید متصدی نیز در گفت‌و‌گو با نامه در همین زمینه تاکید کرد که زنان باردار، کودکان و سالمندان و افراد دارای زمینه بیماری خاص جزو گروه‌های حساسی هستند که در مواجهه با پارازیت‌ها باید بیشتر محافظت شوند.

او یادآوری کرد که ارسال پارازیت‌ها می‌تواند موجب تحت الشعاع قرار گرفتن زنان باردار شود و در شرایط تکاملی جنین مشکلاتی ایجاد ‌کند.

با این حال این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که شدت تاثیرگذاری پارازیت‌ها روی افراد به شدت و فرکانس و منبع ارسال امواج ربط دارد که به دلیل مبهم بودن این موارد هر پژوهشی برای بررسی میزان اثرات آن با مشکل مواجه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما در مورد بعد فاصله و تاثیر پارازیت‌ها گفت: امواج بعد از ارسال از منبع در محیط منتشر می‌شوند و فاصله بیشتر از محل ارسال پارازیت، موجب افت انرژی این امواج می‌شود. به همین ترتیب قاعدتا در نزدیک‌ترین محلات ارسال پارازیت‌ها، بیشترین میزان اثرگذاری را داریم.    

نگرانی از تاثیر امواج و پارازیت‌ها بر سلامت انسان در دو تا سه سال‌ گذشته در حالی شدت گرفته که پژوهش مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است. همان‌گونه که دکتر ابوطالب صارمی یادآوری می‌کند: «وزارت بهداشت تاکنون در مورد تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت انسان گزارشی منتشر نکرده است این در حالی است که متخصصان گروه‌های مختلف پزشکی همچنان در مورد آثار این امواج روی سلامت مردم هشدار می‌دهند.»

رئیس مرکز تحقیقات سلولی بیمارستان صارم از افزایش آمار ناباروری در کشور به‌ویژه در میان مردان به‌عنوان یکی از پیامدهای امواج الکترومغناطیسی خبر داد و گفت: «این امواج با تأثیر منفی بر سلول‌های جنسی مردان آثار منفی بر کیفیت تخمک، اسپرم و باروری آنها بر جای می‌گذارند.»

بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان فوق تخصصی صارم، در طول دو سال گذشته، آمار سقط جنین غیرعمدی سه‌ونیم درصد و آمار بارداری خارج از رحم نزدیک به دو درصد افزایش یافته است.

در حالی‌که برخی معتقدند پارازیت‌ها به‌ویژه در چند سال اخیر تأثیر فراوانی بر سلامت مردم و افزایش سقط جنین داشته است وزارت بهداشت این موضوع را رد می‌کند.

پیش از این، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت درباره تأثیرات پارازیت گفته بود: «بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند.»

در همین حال پیش‌تر معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط زیست ایران و عضو شورای شهر تهران نیز نسبت به خطرات امواج پارازیت هشدار داده بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر