دوشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۱

نامه سرگشاده زیباکلام به احمدی نژاد درباره دیپورت کردن یک استاد


صادق زیباکلام استادعلوم سیاسی دانشگاه تهران طی نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد از دیپورت کردن یک استاد شاخص در فرودگاه امام خمینی انتقاد کرده است.

به گزارش بازتاب متن این نامه بشرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی دامة عزة
 
با سلام و عرض ادب، به استحضار می­رساند که چندی پیش آقای Michael Axworthy استاد دانشگاه Exeter انگلستان که ویزای قانونی برای آمدن به ایران داشت پس از ورود، با ممانعت مأمورین در فرودگاه مواجه شده و او را با همان پروازی که از لندن آمده بود، به انگلستان بازمی­گردانند. آقای آکسوردی یکبار دیگر در سال ۱۳۸۶ به ایران آمده بودند و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دو سخنرانی انجام می­دهند. حوزه کاری ایشان در دانشگاه Exeter، خاورمیانه و ایران است. وی تاکنون سه کتاب در مورد ایران نوشته که اولی پیرامون زندگی و تاریخ ایران در دوره نادرشاه افشار است که کتاب به فارسی هم ترجمه شده است. کتاب دوم ایشان پیرامون تاریخ ایران از زمان ساسانیان تا انقلاب است. این کتاب تاکنون بیش از ۵۰۰۰۰ نسخه در انگلستان فروش داشته است. اهل فن می دانند که فروش ۵۰۰۰۰ نسخه از کتابی در انگلستان پیرامون تاریخ ایران چه موفقیت بزرگی است. به علاوه این کتاب به زبان های آلمانی، چک، اسپانیولی و ابتالیایی هم ترجمه شده است. کتاب سوم ایشان پیرامون انقلاب اسلامی و ایران بعد از انقلاب می باشد که زیر چاپ است. از همه اینها که بگذریم، این هم حکایتی است که وزارت امور خارجه به یک متقاضی، ویزای ورود به کشور را می دهد؛ اما دستگاه دیگری مانع از ورود او در فرودگاه می شود. اکر آمدن ایشان به ایران اینقدر مهلک و ناصواب است که ایشان از همان فرودگاه می بایستی بازگردانده می شد، پس چگونه وزارت خارجه به وی ویزا داده است؟ اگر برعکس، آمدن ایشان در برگیرنده مشکل خاصی نبوده، پس چرا در فرودگاه ایشان را باز می گردانند به لندن؟ آیا غیراز این است که وزارت خارجه برای صدور ویزا به یک شهروند ساکن انگلستان از مراجع ذیصلاح استعلام های لازم را به عمل می­آورد؟ اگر آن مراجع نسبت به آقای آْکسوردی اینقدر حساسیت داشته اند که او حق نداشته پایش را به ایران بگذارد، پس چرا اساسا به ایشان ویزا داده می شود؟ آیا وزارت حارجه سرخود و بی حساب و کتاب به هرکس که رسید ویزا می دهد؟
 
جناب آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور محترم، پرسشهای زیادی این وسط بدون پاسخ مانده است. جالب است ظرف چند هفته ای که از این ماجرا می گذرد، یک نفر پیدا نشده که از ایشان عذر خواهی کند و دوکلام به مشارالیه توضیح دهند که چرا این رفتار با شما صورت گرفته؛ نه ایشان یک عمل خلافی را انجام داده اند و نه خواسته اند غیر قانونی وارد ایران شوند که بگوییم به سزای عملشان رسیده اند. به هر حال اگر وزارت خارجه رقابت، مشکل، اختلاف با دستگاه های تأمیناتی مملکت دارد، چرا بهاء این اختلافات و رقابتها را افراد دیگری می بایستی بپردازند و در عین حال آبرو و حیثیت کشور هم صدمه ببیند؟
 
استدعا دارد دستور فرمایند برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهای ناصواب که موجب آبروریزی برای مملکت می شود، تمهیداتی صورت گیرد و در مورد آقای آکسوردی هم اگر صلاح می دانند به نحو مقتضی عذرخواهی به عمل آید. اگر هم معتقدند که استعمار انگلستان در طول تاریخ، مرتکب جنایات زیادی علیه ایران شده و امروز هم همچنان دارد جنایت می کند و لذا برخوردی که با آقای آکسوردی شده، جای دوری نرفته، به علاوه این نوع برخورد با اتباع بریتانیا استقلال، سربلندی و مجد و عظمت نظام ما را در برابر شیر پیر استعمار به نمایش می گذارد، که آن هم امر دیگری است
 
الامرو الیکم
ایام به کام باد
صادق زیباکلام
اواسط مهرماه ۱۳۹۱




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر