دوشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۱

افزایش ۳۰ درصدی صادرات آمریکا به ایران: گندم ولبنیات

گزارش های تجاری ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که میزان صادرات این کشور به ایران، به رغم تشدید تحریم های مالی آمریکا، بیش از ۳۲ درصد بالاتر رفته است که عمده دلیل آن، افزایش صادرات غله است.


به گزارش خبرگزاری رویترز  دفتر اطلاعات آماری ایالات متحده اعلام کرد: صادرات آمریکا از رقم ۱۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال گذشته به ۱۹۹ و ۵۰۰ هزار دلار در هشت ماهه امسال افزایش یافته است.

افزایش صادرات غله از آمریکا به ایران در حالی صورت می گیرد که ارسال برخی کالاها از جمله تجهیزات پزشکی به ایران افت کرده است، چرا که واردکنندگان ایرانی قادر نیستند پول این کالاها را به دلیل تحریم های اخیر مالی آمریکا پرداخت کنند.

این گزارش می افزاید: با این حال صادرات کالاهایی چون محصولات شیری و تجهیزات پزشکی که فروش آنها با مجوز صادراتی وزارت امور خزانه داری آمریکا صورت می گیرد، به رغم تحریم ها و مشکلات در زمینه پرداخت پول آنها همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز دوشنبه خود تصریح کرده است که بدون فروش غله، صادرات آمریکا به ایران به شدت سقوط می کرد و افزوده است: «۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از صادرات آمریکا به ایران تا ماه اوت سال ۲۰۱۲، گندم و سایر غلات بوده است.»

این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۱ هیچ نوع غله ای به ایران صادر نکرده بود و تنها ۲۱ میلیون دلار ذرت به این کشور فروخته بود.

این گزارش حاکی است که صادرات کالاهای پزشکی و دارویی، شامل داروهای مربوط به انسان و حیوان، از رقم ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.

خمیر کاغذ و کاغذ باطله که مواد اولیه برای تولید کاغذ است، از رقم ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سقوط کرده است.

با این حال صادرات برخی از اقلام افزایش یافته است. فروش محصولات شیری از جمله خامه، کره و سایر اقلام آن از هفت میلیون و  ۸۰۰ هزار دلار به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش یافته است.

محصولات درمانی، دندانپزشکی، جراحی و سایر تجهیزات برقی از رقم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به هشت میلیون دلار رسیده است.

خبرگزاری رویترز می نویسد: به رغم اینکه ایران همچنان می تواند این کالاها را وارد کند ولی شرکت های آمریکایی ماه هاست شکایت می کنند که دریافت پول فروش محصولات آنها سخت تر و سخت تر می شود.

 




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر