پنجشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۹۱

قیمت رسمی کلیه: ۱۵ میلیون تومان- موفقیت ایران در طراحی سیستم فروش کلیه


رئیس اداره خدمات بیمارستانی سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: قیمت فروش کلیه در کشور به مبلغ بالای ۱۵ میلیون تومان رسیده است و انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز نظارتی در این خصوص ندارد.

محمدمهدی تدین در گفتگو با فارس با اشاره به چگونگی پرداخت هزینه های بیماران پیوند کلیوی از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی اظهار داشت: قبل از سال ۸۸ هزینه های بیماران پیوندی کلیوی توسط «واسطه هیأت امنای صرفه جویی ارزی» که بین وزارت بهداشت و مراکز درمانی قرار داشت، پرداخت می شد که بعد از ایراد حقوقی که در این خصوص گرفته شد، قرار شد این هزینه ها به صورت مستقیم به مراکز درمانی پرداخت شود.
 
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز پرداخت هزینه پیوند کلیه توسط سازمان بیمه خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد طبق تعرفه گلوبال مصوب شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور ادامه دارد.

رئیس اداره خدمات بیمارستانی سازمان بیمه خدمات درمانی افزود: تمام اعتبارات تخصیص یافته درخصوص هزینه های پیوند بیماران کلیوی در سال گذشته جذب و صرفاً برای امور درمانی آن بیماران هزینه شده است و این سازمان به عنوان متولی ارایه خدمات بیمه درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش، خود را وکیل مدافع بیمه شدگان دانسته و موظف به پیگیری ارایه خدمات مطلوب به آنان است.وی همچنین درخصوص فروش کلیه در کشور بیان داشت: در حال حاضر فروش کلیه در کشور به بالای ۱۵ میلیون تومان رسیده است ضمن اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز هیچ نظارتی در این خصوص ندارد.تدین اظهار امیدواری کرد تا انجمن حمایت از بیماران کلیوی به جای حاشیه و انتشار اخبار غیرواقعی به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا در جهت رفاه بیماران گام بر دارد.

خرید و فروش کلیه در تمام نقاط دنیا انجام می‌شود. کشورهای معدودی هستند که توانسته‌اند بخوبی آن را مدیریت کنند. در بسیاری از کشورها روش‌های غیرعلمی مبارزه با خرید و فروش منجر به شکل گرفتن مافیای پیوند عضو شده است. ایران جزو کشورهایی است که توانسته است بخوبی مافیای خرید و فروش را کنترل کند. روش ایران در این زمینه منحصر به فرد است و منابع علمی با نام «مدل ایران» از آن یاد می‌کنند. علی نوبخت، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، طی مقاله‌ای که در نشریه clinical practice nephrology به چاپ رسیده، دلایل اصلی حذف واسطه‌ها و موفقیت ایران را شرح داده است. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱- انجمن حمایت از بیماران کلیوی که یک نهاد غیردولتی و خیریه است و اهداکنندگان و بیماران را با هم رودررو می‌کند.
۲ - دولت پولی را تحت عنوان هدیه ایثار به اهداکنندگان پرداخت می‌کند.
۳ -اهدای عضو از ایرانیان به غیرایرانیان و برعکس ممنوع است.
 
در مدل ایرانی گیرنده و دهنده کلیه توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی به هم معرفی می‌شوند و وزارت بهداشت مبلغی حدود یک میلیون تومان به عنوان هدیه ایثار به دهنده کلیه پرداخت می‌کند. به طور خلاصه واسطه‌گری برای پیوند کلیه در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر سوددهی بسیار کمی دارد و برای مافیا یا همان واسطه گران و دلالان پیوند اعضا جذابیت ندارد. اگرچه در بسیاری از موارد دهنده کلیه علاوه بر پولی که به عنوان هدیه ایثار از دولت دریافت می‌کند، با گیرنده هم توافق می‌کند و مبلغی هم از گیرنده می‌گیرد. در مجموع در حال حاضر یک کلیه در ایران به قیمت حدود ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و یک بیمار که نیاز به پیوند کلیه دارد، با محاسبه سایر مخارج پیوند حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه درمان را باید بپردازد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر