سه‌شنبه، آذر ۱۴، ۱۳۹۱

بانک مرکزی توان تامین ارز مورد نیاز را ندارد

سیاست‌های تجاری جدید از زبان غضنفری/ تامین بخشی از ارز کشور از منابعی غیر از بانک‌مرکزی

سرویس : اقتصادي - صنعت، معدن، تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح سیاست های تجاری کشور گفت: براساس نشانه‌هایی که در دست داریم بانک مرکزی نمی‌تواند همه ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی غضنفری با اشاره به این‌که تحریم‌ها هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد و سختگیرانه‌تر می‌شود، توضیح داد: در سال گذشته تحریم‌ها تنها شامل بانک‌های تخصصی و کشتیرانی می‌شد اما هم‌اکنون تجارت نیز بسته شده است که در چنین شرایط باید سیاست‌های تجاری جدیدی را اجرا کنیم.


وی افزود: در ابتدای امسال ارز بحران جدی برای کشور ایجاد کرد که در چند ماهه اول امسال ارز مرجع تامین شد. اما طی همین مدت از ۱۷میلیارد دلار واردات کالا هفت میلیارد دلار از طریق ارز صادرکنندگان تامین شد و سیگنال‌هایی به ما داده شده که بانک مرکزی نمی‌تواند ارز کشور را به طور کامل تامین کند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شش ماهه امسال از ۲۷میلیارد دلار واردات کالا ۱۱میلیارد دلار از طریق ارز غیر بانکی تامین شد که این نشان می‌دهد بانک مرکزی مانند گذشته نمی تواند ارز خود را در چرخه بیاورد.

غضنفری با بیان این‌که تا سه ماهه نخست امسال هیچ اولویت بندی کالایی نداشتیم، توضیح داد: در حال حاضر تمام اولویت‌ها به جز غذا و دارو و اولویت ۱۰برای واردات ارز مبادله‌ای می گیرند. غذا و دارو ارز مرجع دریافت می‌کنند و ثبت سفارش اولویت ۱۰نیز متوقف شده است.

غضنفری با اشاره به این‌که تا سوم مهر ماه سال جاری هیچ گونه پیش بینی از وضعیت تامین ارز سایر اولویت‌ها به جز یک و دو نداشتیم، اظهار کرد: در این تاریخ مرکز مبادلات ارزی راه اندازی و آرامش تا حدودی در بازار حاکم شد.


وی با بیان این‌که کوچک‌ترین اشتباهی در حوزه اقتصاد در شرایط کنونی لطمات زیادی به کشور وارد خواهد کرد، گفت: مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم که شاید با قوانین عادی امکان‌پذیر نبودند.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که با توجه به سیاست‌های ارزی کشور صادرات مواد خام و اولیه ممنوع شده است، گفت: اولویت ۱۰نیز نیازی به تامین ارز برای واردات ندارد واگر هم کالاهای این اولویت وارد نشوند اتفاق بزرگی نمی‌افتد. چرا که تولید داخلی آن‌ها وجود دارد. البته نباید فشاری به مردم وارد شود و باید با کمترین قیمت کالا تامین شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی متفاوت است، اضافه کرد: بورس کالا نیز در زمینه قیمت‌گذاری اشتباهاتی داشت اما ما با ممنوعیت صادرات مواد اولیه مانند پتروشیمی تلاش کردیم مواد مورد نیاز صنایع را به اندازه کافی تامین کنیم.

انتهای پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر