دوشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۱

واکنش صالحی به سخنان هیلاری کلینتون

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون همتای آمریکایی خود گفت: «مذاکره موضوعی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تاکنون انجام شده است و منعی برای تکرار آن وجود ندارد، اما مذاکره فراگیر سیاسی از اختیارات رهبر معظم انقلاب است.»

به گزارش فرارو، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در سخنانی رسما از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران خبر داد. وی گفت: «دولت اوباما آماده انجام مذاکرات دوجانبه با ایران است.» کلینتون تاکید کرد که تصمیم آمریکا در این باره "جدی" است.

امروز علی اکبر صالحی درباره این سخن وزیر امور خارجه امریکا گفت: «مذاکره موضوعی تاکنون در چند مرحله شده است و اکنون نیز آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۵حضور دارد که در این زمینه منعی نیز وجود ندارد و مذاکره می شود.»

صالحی  با بیان این که "نمی دانم منظور دقیق وزیر امور خارجه آمریکا از مذاکره مستقیم چیست؟"، تاکید تاکید کرد: «اگر منظور وی مذاکره سیاسی است که موضوعی جداگانه است و تصمیم گیرنده آن نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند؛ اما اگر منظور، مذاکره موضوعی در باره پرونده هسته ای است، این امر در حال انجام است و مساله خیلی مهمی هم نیست و طبق روال پیش می رود.»

بحث مذاکره دو جانبه ایران و آمریکا اولین بار از سوی روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد، چندی پیش این روزنامه ادعا کرده بود که ایران و آمریکا بر سر انجام مذاکره دو جانبه به توافق رسیده اند. این خبر هم از سوی مقامات ایران و هم از سوی مقامات آمریکایی تکذیب شد. با این حال زمزمه مذاکرات دو جانبه را بیش از پیش تقویت کرد.

پس از انتشار این خبر از سوی نیویورک تایمز، شایعات مختلفی درباره مذاکرات برخی مقامات و دیپلمات های ایرانی با دیپلمات های آمریکایی منتشر شد. ال مانیتور در این باره مدعی شد که علی اکبر ولایتی با یک تیم مذاکره کننده آمریکایی دیدار داشته است. خبری که از سوی ولایتی قویا تکذیب شد.

اما روز گذشت در همایشی مرتبط با بیداری اسلامی، خبرنگاری از علی اکبر ولایتی درباره سخنان روز شنبه وزیر امور خارجه آمریکا سوال کرد که  ولایتی با بیان اینکه در همایش مرتبط با موضوع بیداری اسلامی شرکت کرده است، گفت: «بنده هرچه فکر می‌کنم ارتباطی بین خانم کلینتون و بیداری اسلامی نمی‌بینم.»

در ادامه این نشست خبرنگار الجزیره که از ابتدای نشست حضور نداشت، مجددا سوال مربوط به اظهارات کلینتون را تکرار کرد که ولایتی باز هم از پاسخ دادن امتناع کرده و گفت: «ظاهرا شما در ابتدای جلسه نبوده‌اید. دوستان دیگر هم سوال را مطرح کردند و گفتیم که ارتباطی به موضوع بیداری اسلامی ندارد.»همچنین دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خطاب به خبرنگار الجزیره گفت که شما الجزیره هستید و می‌توانید درباره اتفاقاتی که در قطر یا کشورهای دیگر درباره بیداری اسلامی رخ داده سوال کنید.

 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر