چهارشنبه، آذر ۱۵، ۱۳۹۱

بررسی مقایسه‌ای قانون انتخابات ایران با آمریکا، فرانسه، آلمان و ترکیه



بررسی مقایسه‌ای قانون انتخابات ایران با آمریکا، فرانسه، آلمان و ترکیه

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری هستند.
 

خبرانلاین نوشت: بسیاری از دولت‌ها و مجالس بعد از انقلاب اسلامی خواستار تغییر و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند اما همواره این تلاش‌ها با مخالفت‌های جدی روبرو بوده است. انتخابات سال 88 ریاست جمهوری و حوادثی که پس از آن به وقوع پیوست یک بار دیگر ضرورت اصلاح این قانون را نشان داد. چند وقتی است که مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار می‌دهد و دو روز پیش نیز کلیات آن را به تصویب رساند.

 

در این میان بررسی مقایسه‌ای قوانین انتخابات ریاست جمهوری در کشور‌های مختلف می‌تواند نمای بهتری در این خصوص ارائه دهد. لازم به ذکر است قانون انتخابات بسیاری از کشورها دچار تغییر و اصلاح شده است. به عنوان مثال جمهوری حال حاضر فرانسه پنجمین جمهوری بعد از انقلاب کبیر است و به تبع آن فرانسه از زمان انقلاب تا کنون 5 بار نحوه انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داده است. در ادامه جدول مقایسه‌ای نحوه انتخاب رییس جمهور در 5 کشور فرانسه، آمریکا، آلمان ، ترکیه و ایران می‌آید. همچنین ایران در دو وضعیت قانون فعلی انتخابات و در صورت تصویب اصلاحیه قانون انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

 

نام کشور
فرانسه
آمریکا
آلمان
ترکیه
ایران( قانون فعلی)
ایران( متن اصلاح شده قانون انتخابات)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شرایط احراز صلاحیت نامزدها
داشتن ملیت فرانسوی - عدم محرومیت از حقوق مدنی در ارتباط با واجد شرایط بودن - داشتن سن 18 سال تمام (تا سال 2011 سن تعیین شده برای واجدین شرایط نامزدی 23 سال بود) - ثبت‌نام در لیست انتخاباتی - جمع‌آوری 500 امضاء معرفی [از شهرداران، نمایندگان و مقامات فرانسوی (این شرط برای افراد معرفی شده از سوی احزاب بزرگ لازم نیست )
تابعیت آمریکا – زندگی در آمریکا ظرف 15 سال پیش از انتخابات- عدم سابقه ریاست جمهوری بیش از یک دوره – عدم سابقه استیضاح توسط سنا – حداقل 35 سال
تابعیت آلمانی -حداقل چهل سال سن- عضویت در مجلس فدرال ( رییس جمهور توسط اعضای مجلس فدرال انتخاب می‌شود)
تابعیت ترکیه- حداقل چهل سال سن – تحصیلات عالیه –عضویت در مجلس ملی اعظم ترکیه – عدم عضویت در نهادهای نظامی
1- از رجال مذهبی
،سیاسی
2- ایرانی الاصل
3- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
4- مدیر و مدبر
5- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی
6- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور .
( احراز این موارد بر عهده شورای نگهبان قانون اساسی است)
1. از رجال مذهبی و سیاسی (به معنای این که در حوزه مذهب و سیاست اهل نظر باشد)
2.ایرانی‌الاصل
3.تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران4. مدیر و مدبر5. دارای حسن سابقه و امانت و تقوی
6. مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور 7. التزام عملی به قانون اساسی به ویژه اصل پنجم آن
8. دارا بودن حداقل 45 و حداکثر 75 سال سن
9. دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن
10. نداشتن محکومیت کیفری مطابق قانون مجازات اسلامی.
 
تبصره 1 برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز شرط رجل مذهبی، ارائه تاییدیه حداقل 25 نفر از اعضای ادوار مجلس خبرگان رهبری و یا اعضای شورای مدیرتی هر کدام از حوزه‌های علمیه استان‌ها در زمان ثبت‌نام داوطلب الزامی است.
 
تبصره 2 برای شرط رجل سیاسی، ارائه گواهی تصدی سمت مقامات موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلابی اسلامی حداقل به مدت چهار سال یا ارائه تاییده حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مقام وزارت، معاونت رییس‌جمهور، معاونت وزیر، سفارت و استانداری، سابقه دبیرکلی احزاب و تشکل‌های قانونی سراسری داشته‌اند در هنگام ثبت نام داوطلب الزامی است

 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر