سه‌شنبه، آذر ۱۴، ۱۳۹۱

خیلی هم خواستار سفر به غزه نیستیم


<big>خیلی هم خواستار سفر به غزه نیستیم</big>

روزنامه اعتماد نوشت : هرچند علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی درخواست سفر به غزه را تکذیب کرده است، اما فهرستی بلندبالا از نمایندگان مجلس در انتظار سفر به نوار غزه هستند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز که از زمان وقوع درگیری‌ها بین فلسطین و اسراییل درخواست سفر به غزه را مطرح کرده بود، می‌گوید همچنان در انتظار پاسخ مصر در این زمینه است. از آنجایی که گذرگاه رفح تنها راه ورود به غزه است که مصر کنترل آن را بر عهده دارد، موافقت مصر برای سفر به نوار غزه اهمیت زیادی دارد. اما در حالی که امیر قطر، وزیر امور خارجه تونس و هیات‌های عالی‌رتبه از کشور‌های عربی و اروپایی به غزه سفر کرده‌اند و گفته می‌شود رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس نیز به زودی با چراغ سبز مصر به غزه سفر می‌کنند، هنوز قاهره به درخواست سفر مقامات ایرانی پاسخ مثبت نداده است. پیش از این برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند محمد مرسی رییس‌جمهور مصر با سفر صالحی به غزه مخالفت کرده و آن را در راستای منافع فلسطین نمی‌داند. البته این خبر در تهران تایید نشد و صالحی می‌گوید هنوز پاسخ مصر را دریافت نکرده است.

در همین راستا، منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از شیطنت مصر در صدور روادید به هیات پارلمانی خبر داد و گفت: ابعاد دستاوردهای جنگ هشت روزه که تمام افتخار آن به ملت ایران است سبب شیطنت مصر شده و این امر برخی را نگران کرده که مصر اجازه سفر ندهد. وی در ادامه افزود: در حال حاضر مصر برای صدور ویزا زمان دقیقی را تعیین نکرده و امروز و فردا می‌کند و ما در این زمینه از رفتار مصر گله‌مند هستیم چرا که این مهم ادامه رفتار مبارک است. آنچه در زیر می‌خوانید مصاحبه‌یی است که« اعتماد» در همین زمینه با حقیقت‌پور انجام داده است.


آقای حقیقت‌پور شما در موضع‌گیری روز گذشته به شیطنت مصر در زمینه صدور روادید برای مقامات ایرانی خواستار سفر به غزه اشاره کردید، منظور شما از شیطنت همان پاسخ منفی قاهره است؟


من عبارت شیطنت را استفاده نکردم. بحث من این است که مصر زمان مرسی باید با مصر زمان مبارک فرق داشته باشد. تا به حال ما این فرق را ندیدیم.

یعنی شما همچنان امیدوارید با گذشت نزدیک به یک ماه از درخواست مقامات ایرانی برای سفر به غزه، مصر برای این سفر چراغ سبز نشان دهد؟

ما امیدواریم که این‌گونه شود. اگر در مصر تغییر سیاسی رخ داده این تغییر باید در رفتار مصر خود را نشان دهد. ما در زمان مبارک بارها درخواست کردیم با عبور از گذرگاه رفح وارد نوار غزه شویم و آنها موافقت نکردند، اما اگر قرار باشد در زمان محمد مرسی هم با این درخواست مخالفت شود، نشان می‌دهد که تغییری اتفاق نیفتاده است.

امکان دارد مخالفت مصر برای این سفر با اظهارات اخیر لاریجانی، رییس مجلس در ارتباط باشد که خواستار کمک نظامی اعراب به فلسطین شده بود؟

خیر، من فکر می‌کنم اگر اعراب می‌خواهند حمایت خود را از فلسطین نشان دهند قطعا باید یک کمک درست و حسابی انجام دهند.

اما مصر بانی آتش‌بس در غزه است .


مصر بانی آتش‌بس نبوده است.

اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد آتش‌بس در غزه با میانجیگری قاهره و تلاش‌های مستقیم مرسی برقرار شده است؟


پیشنهاد اسراییل و واسطه‌گری امریکایی‌ها باعث شد که مصر این نقش را پیدا کند. این آتش‌بس به نفع چه کسی شد؟ در دور پیروز‌های غزه، زمانی که مردم غزه توانستند عمق کشور اسراییل را هدف قرار دهند، در موضع برتری قرار گرفتند و روی نقطه پاشنه آشیل آنها فشار آوردند، به نظر می‌رسد این آتش‌بس بیشتر به نفع اسراییلی‌ها شد تا مردم غزه.

همان‌طور که می‌دانید امیر قطر اخیرا به غزه سفر کرده و نخست‌وزیر ترکیه هم راهی این منطقه است. آیا این اقدامی هماهنگ بین مصر، قطر و ترکیه برای جذب حماس و کنار گذاشتن ایران است؟

خیر. ایران کنار گذاشته نمی‌شود. هیچ‌وقت ترکیه و قطر نمی‌توانند جای ایران را پر کنند. کسی باید از حریت و آزادی منطقه حرف بزند که خودش این صفت را داشته باشد. مثلا دولت دوبی چه کمکی به مردم فلسطین خواهد کرد؟ آیا پول مشکل مردم فلسطین را حل می‌کند؟ امیر قطر اگر راست می‌گوید به جای اینکه تروریست تربیت کرده و به دولت سوریه ضربه بزند، بیاید و فضای آموزشی سنگین برای فلسطینی‌ها ایجاد کند.

اما ایران بر حمایت مالی از گروه‌های فلسطینی تاکید دارد؟

اینها به اندازه‌یی وامدار دولت‌های غربی هستند که جرات دادن یک فشنگ به مردم سوریه را ندارند، قطر، ترکیه و مصر جسارت کمک نظامی ندارند.

پس شما از کمک نظامی حمایت می‌کنید؟

بله، هر کسی که این کار را می‌کند دستش درد نکند.

با توجه به اینکه مقامات منطقه یک به یک وارد غزه می‌شوند و مقامات تهران هنوز نتوانسته‌اند به این منطقه سفر کنند، آیا اقداماتی از سوی دستگاه دیپلماسی یا مجلس برای انجام این سفر در دست اجرا قرار دارد؟


البته در واقع زیاد هم نمی‌خواهیم این سفر را. این دو حالت دارد. ما اعلام کردیم که می‌خواهیم به نوار غزه سفر کنیم، یا دولت مصر با انجام این سفر موافقت می‌کرد و ما به اهداف خود در آنجا می‌رسیدیم، بحث ما دلجویی از مردم غزه، خسته نباشید گفتن به آنها و خداقوت گفتن به آنها بود. یا اینکه نمی‌گذارند ما به غزه سفر کنیم. مردم فلسطین باید بدانند که ما می‌خواستیم بیاییم اما بعضی از کشور‌های منطقه نگذاشتند بیاییم.

منظور شما از بعضی از کشور‌های منطقه اعراب است؟


خیر منظورم مصر است.

آیا این روند تاثیری بر روابط ایران و مصر خواهد داشت؟ تهران بارها اعلام کرده خواستار از سرگیری روابط دیپلماتیک با قاهره است.


خیر. روابط ما دوجانبه است.

پس شما موضوع رابطه تهران – قاهره را از مساله مخالفت مصر با سفر مقامات ایرانی به نوار غزه تفکیک می‌کنید؟


بله.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر