چهارشنبه، آذر ۱۵، ۱۳۹۱

کتاب «مهندسی اشک»ا

شرح اصول کار تشکیلاتی هیئت‌های مذهبی در کتاب «مهندسی اشک»

خبرگزاری فارس: اصول کار تشکیلاتی در هیئت‌های مذهبی در کتاب «مهندسی اشک» به قلم محمدمهدی نجاتی منتشر شد.

محمدمهدی نجاتی در گفت و گو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، درباره انتشار کتاب «مهندسی اشک» گفت: دراین کتاب به اصول کار تشکیلاتی در هیئت‌های مذهبی پرداخته می‌شود. در فصل اول این کتاب تعریف و پیشینه هئیت‌های مذهبی ذکر شده و در ادامه به کارکردهای اصلاحی، آرامش بخشی، آموزشی و کارکردهای حماسی و برانگیزانندگی آن اشاره شده است.

وی افزود: هیئت یک تشکل مستقل و خودجوش و مردمی و فراجناحی است. بنده سعی کردم در این کتاب اصول کارتشکیلاتی با زیر شاخه‌های برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و هم‌چنین بحث استراتژی پیام را طرح کنم و به لزوم و ضرورت سازمان‌مند کردن هیئت‌ها اشاره کردم و پیشنهاد دادم که بر مبنای اصل تولید، توزیع و مصرف هر هیئت 12 زیرمجموعه داشته باشد و سایت، نشریه و ارائه کلیپ از سخن‌رانی‌ها و مداحی‌ها از جمله‌ کارهای تولیدی هیئت باشد.

نویسنده کتاب «الفبای فرهنگی» گفت: خیلی‌ها کار هیئت‌شان برای‌شان، دیمی، کیلویی و بی نظم جلوه کرده است. اما ما معتقدیم که هیئت قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین تشکل شیعی است و کار تشکیلاتی هم در آن رعایت می‌شود. دقیقا مشخص است که چه کسی فراخوان می‌دهد چه کسی غذا پخش می‌کند و چه کسی مسئول میکروفون است.

وی اظهار داشت: مهندسی اشک درصدد است فرایندی را طراحی کند که مطابق آن برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در هئیت‌های عزاداری مذهبی در قالب یک مدل مهندسی شده مذهبی و اثر گذار صورت بگیرد. تلقی نادرست هیئتی بودن معادل بی نظم و بی برنامه بودن، به مرور و از فضای فرهنگی موجود رخت بربسته است.

کتاب مهندسی اشک در ۷۸صفحه و با تیراژ ۳۵۰۰ نسخه توسط انتشارات کتاب‌دار توس روانه بازار نشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر