پنجشنبه، تیر ۰۲، ۱۳۹۰

مکارم شیرازی: دیه 152 میلیون تومان است

دادنا - با احتساب قیمت هر مثقال طلای 18 عیار در بازار تهران که امروز به رقم 203 هزار تومان رسیده است می‌توان نتیجه گرفت که نظر آیت‌الله مکارم بر این است که قیمت دیه در حال حاضر حدود 152 میلیون تومان باشد.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی ، اعلام کرد «در شرایط حاضر احتیاط آن است که دیه را بر مبنای قیمت طلای مسکوک تعیین کنند» و این بدان معناست که دیه ی شرعی بر مبنای نرخ امروز طلا در بازار تهران، 152 میلیون تومان است.

برابر استفتائی که امروز در سایت ایشان منتشر شد، فرد یا سازمان ناشناسی با بیان اینکه «دینار، درهم و حله یمانی موضوعیت خود را از دست داده و از سوی دیگر نقشی که احشام (شتر، گاو، گوسفند) پیش از این در جامعه‌ داشتند، از بین رفته و به نوعی می‌توان گفت اینها هم موضوعیت خود را از دست داده‌اند»، به این نتیجه رسیده است که «باید میان گونه‌هایی که آن زمان بوده با موارد مشابهی که اکنون در اقتصاد نقش اساسی دارد مانند سکه و ... معادل‌سازی شود.»

استفتاء کننده در ادامه با انتقاد از اینکه «در حقیقت مواردی را مبنای دیه قرار داده‌ایم که نرخ آن مشخص و معلوم نیست و این موارد در اقتصاد کشور تاثیرگذار نیستند و بعید است که امروزه بتوان دیه را بر آن اساس تعیین کرد» از آیت الله مکارم شیرازی خواسته است تا نظرش را در خصوص ملاک و معیار تعیین دیه با توجه به شرایط عصر حاضر بیان کند.

بر این اساس آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء ، اعلام کرد «در شرایط حاضر احتیاط آن است که دیه را بر مبنای قیمت طلای مسکوک تعیین کنند».

پیش از این هم این مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی با اشاره به سقوط شدید قیمت نقره در عصر حاضر احتیاط واحب را در آن دانسته بود که «افراد نقره را انتخاب نکنند و اگر طلا را انتخاب کنند یک هزار مثقال شرعى، مساوى 750 مثقال معمولى کافى است اما لزومى ندارد طلاى عیار را 18 حساب کنند بلکه مى توانند عیارهاى پایین تر که در عرف بازار وجود دارد حساب نمایند.»
به این ترتیب و با احتساب قیمت هر مثقال طلای 18 عیار در بازار تهران که امروز به رقم 203 هزار تومان رسیده است می توان نتیجه گرفت که نظر آیت الله مکارم بر این است که قیمت دیه در حال حاضر حدود 152 میلیون تومان باشد. این رقم حدود 60 میلیون تومان بالاتر از رقم 90 میلیونی است که وزارت دادگستری حدود یک ماه پیش به عنوان نرخ دیه اعلام کرده بود و با اعتراضات بسیاری روبرو شد.در حال حاضر نرخ دیه در ایران 45 میلیون تومان بر اساس نرخ 100 شتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر