دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۰

نظر آیت الله العظمی صافی در خصوص تفکیک جنسیتی دانشجویان

 

 
 


  مختلط‌بودن مانع پيشرفت علمي و موجب مفاسد بزرگ است. هزينه مالي اجراء تفكيك جنسيتي، هر چه هم سنگين باشد قابل تحمل است و ملت مسلمان ما كه براي برقراري نظام اسلامي و احكام اسلام ده‌ها هزار شهيد والا مقام تقديم داشته، از اين هزينه‌ها استقبال دارند. 

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی بر لزوم توجه به حفظ شئونات اسلامی در دانشگاه و چگونگی پوشش دختران و پسران و نیز تفکیک جنسیتی دانشجویان نظر خود را اعلام کردند.

متن استفتاء و پاسخ معظم‌له به شرح ذیل است:

بسمه تعالي

محضر مبارك حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني‌مدظله العالي

سلام عليكم؛

1. با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران ام القراي جهان اسلام مي‌باشد و دانشگاه‌ها و مراكز علمي در فرهنگ‌سازي جامعه تأثير بسزايي دارند، از آن مرجع عاليقدر استدعا داريم چگونگي پوشش دختران و پسران دانشجو به ويژه در محيط دانشگاهي را بيان فرماييد.

2. شنيده مي‌شود برخي مسؤلان و نمايندگان، طرح اجراء تفكيك جنسيتي دختران و پسران دانشجو را مانع پيشرفت‌هاي علمي و پژوهشي مي‌دانند و برخي ديگر به بهانه‌ هزينه‌ مالي كه بر دوش كشور گذاشته مي‌شود آن را به صرفه نمي‌دانند. آيا سزاوار است با بهانه‌هاي ياد شده از طرح‌هاي جداسازي اصولي و تدريجي اين قشر فرهيخته جلوگيري كرد؟

3. در صورت عدم ضرورت، آيا جائز است دختران و پسران دانشجو در پروژه‌هاي علمي و پژوهشي مختلط باشند؟ در صورت وجود جنس مماثل آيا جائز است دختر و پسر جهت گفتگوي علمي، پژوهشي، فني و كاربردي و ... مشتركاً اقدام كنند؟

4. با فراهم‌‌بودن امكانات جهت تفكيك بين دختران و پسران دانشجو در كلاس‌ها و اردوها و سرويس‌هاي رفت‌وآمد، وظيفه مسؤلان و دانشجويان چيست؟

عليكم السلام و رحمة الله

1. بطور كلي لباس و پوشش اسلامي؛ چه در رفت وآمدهاي بيرون از منزل و چه در داخل منزل در بين محارم و بين هم‌جنس و چه در دانشگاه و چه در مراسم رسمي، در سفر و حضر براي مرد و زن و پير و جوان، در حضور غير همسر بايد بر اساس وقار و حياء و مراعات حيا باشد كه در جوامع اسلامي نظر به سفارش‌هاي بسيار و تشويقات اكيده كه در موضوع حيا شده است، مسلمان‌ها همه بر حسب تربيت اسلامي و محيط اسلامي مصاديق آن را مي‌شناختند و به حفظ آن اهميت مي‌دادند. بايد در لباس نيز، استقلال و شخصيت اسلامي ظاهر باشد و تقليد از بيگانگان حتي در بعض مراسم و اعطاء امتيازات و جوائز نباشد. هويت اسلامي در هر مورد و برنامه بايد ظاهر گردد، مانند كنارگذاشتن كراوات در اثر انقلاب اگر چه به ظاهر چيز مهمي نيست ولي داراي معنايي با اهميت و اعلام موجوديت و هويت است.

در اهميت حياء كه البته رشته‌هاي مختلف دارد و فقط در لباس منحصر نمي‌شود همين كه فرموده‌اند: «لا ايمان لمن لا حياء له» و «لا حياء لمن لا دين له» كافي است. بنابراين اين پوشش‌هائي كه روز به روز در جامعه مسلمانان در اثر تقليد از بيگانگان، رائج و هويت اسلامي ما را خدشه‌دار مي‌نمايد و پوشش‌هائي كه وضع اندام را در معرض ديد ديگران قرار مي‌دهد لباس حياء نيست و مسلمان با حيا در پوشيدن آن شرم مي‌كند.

تا پيش از اين نهضت غرب‌گرائي -كه در اثر استضعاف مسلمانان و تضعيف استقلال اسلامي به‌وسيله عمال اجانب، مثل رضاخان و مصطفي كمال به بهانه اتحادالشكل به اجبار و زور تحميل شد-، لباس همه لباس حياء بود.

امروز هم هر چه لباس با شرم و حيا بيشتر رعايت شود، لباس اسلامي‌تر است. البته غرض ما اعلام حرمت اين لباس‌ها كه متداول شده نيست، چون به هر حال آن را ساتر عورت و پوشش بشره مي‌دانند ولي با حياء اسلامي همسو نيست و بعض صور آن تا حد حرام هم مي‌رسد.

اين مقداري كه عرض شد شرط پوشش و لباس مسلمان با حيا است. حجاب كامل براي زن مسلمان همين است كه غربي‌ها در كشورهاي خود با آن معارضه دارند و مي‌خواهند آن را براندازند، چنان‌كه در فرانسه، همان فرانسه‌اي كه اين روزها ممنوعيت پوشيدن صورت را به اصطلاح قانوني كرده‌اند و از طرف ديگر رسوائي تعرض نمايندگان مرد پارلمان فرانسه به زنان نماينده مضار اختلاط زن و مرد و مصون نبودن اين مجالس را نشان مي‌دهد. حاصل اين كه مطابق تربيت ديني در محيط اسلامي، پوشش عام زن و مرد بر اساس حياء شخص مي‌باشد.

2. اين مجرد ادعا است. مختلط‌بودن مانع پيشرفت علمي و موجب مفاسد بزرگ است. هزينه مالي اجراء تفكيك جنسيتي، هر چه هم سنگين باشد قابل تحمل است و ملت مسلمان ما كه براي برقراري نظام اسلامي و احكام اسلام ده‌ها هزار شهيد والا مقام تقديم داشته، از اين هزينه‌ها استقبال دارند و بايد از هزينه‌هاي غيرلازم و غير ضروري و اسراف‌گرانه بكاهند و به اين موارد حساس و اساسي اختصاص دهند.

3. در هر صورت جايز نيست. نظام جمهوري اسلامي بايد در اين موارد، پيشقدم و الگو باشد.

4. واضح است وظيفه اصلي مسئولان حفظ هويت ديني و شعائر و مشخصات اسلامي است و تفكيك از اهم مظاهر هويت نظام اسلامي و جامعه مسلمان است. 16رجب المرجب1432

   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر