چهارشنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۰

«نان نسیه داده نمی‌شود»



گزارش - مردمک

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، می‌گوید که از دیدن نوشته «نان نسیه داده نمی‌شود» روی شیشه یک نانوایی در تهران شوکه شده و هم‌زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ دولت دهم، می‌گوید که در تمام ایران حتی یک نفر به نان شب محتاج نیست.

براساس گزارش وب‌سایت آقای قالیباف، شهردار تهران گفته است که پس از شوکه شدن از این موضوع تحقیقاتی انجام داده و متوجه شده است که افرادی هستند كه «پول خريد نان در حد ضروريات» خود را هم ندارند.
نان نسیه‌ای شهردار تهران، رقیب آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، را شوکه کرده اما رئیس دولت در دیدار با ایرانیان مقیم قزاقستان گفته است که امروز می‌توان ادعا کرد که در تمام ایران حتی یک نفر وجود ندارد که محتاج نان شب باشد.
آقای احمدی‌نژاد اردیبهشت امسال نیز گفت که در ایران خانواده گرسنه وجود ندارد و در دی ماه سال ۸۸ گفته بود که اگر هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود، ظرف سه سال آینده بی‌کار و فقیر در کشور باقی نمی‌ماند.
این در شرایطی است که پس از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت کالاهای اساسی چندبرابر گران شد به‌گونه‌ای که قیمت انواع نان مصرفی مردم تنها در مدت پنج ماه دوبار گران شد؛ برای نمونه قیمت نان سنگک پیش از اجرایی شدن این قانون به‌طور متوسط ۱۵۰ تومان بود اما اردیبهشت امسال ۵۰۰ تومان تصویب شد.
رئیس دولت دهم که در جمع ایرانیان خارج از کشور از نبود محتاج به نان شب در ایران سخن گفته میزان بی‌کاری  که بهار امسال از زبان او نقل شده بود و هم‌چنین آمار کارگران بی‌کار و انتقاد مجلس و مراجع تقلید از عملکرد اقتصادی دولت را نادیده گرفته است.
براساس نامه‌ای که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، پنجم اردیبهشت در مجلس خواند «وزیر کار فروردین امسال از قول رئيس‌جمهور آمار بی‌کاری در سال ۸۹ را ۱۰ درصد اعلام کرد.»
برخلاف این آمار دولت، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس، گفته است که  یک چهارم جوانان ایرانی، بی‌کار هستند.
در شرایطی که چندبرابر شدن قیمت کالاهای اساسی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آشکار است و انتقادهای گسترده نمایندگان مجلس و برخی مراجع تقلید را درپی داشته است، میزان واقعی بی‌کاری، تورم، و جمعیت زیر خط فقر ازسوی بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه نشده است.
عادل آذر، استاد دانشگاه تربیت مدرس، سال گذشته گفته بود که بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت زیر خط «فقر مطلق» و بیش از ۳۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیر خط «فقر نسبی» هستند.
حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۰ نیز ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده که به گفته فعالان کارگری با پیش‌بینی تورم ۲۵ درصدی، این دستمزد که شورای عالی کار تصویب کرده، «تفکر توهمی دولت» را نشان می‌دهد.
برخی از مراجع تقلید نیز از وضعیت اقتصادی و بی‌کاری انتقاد کرده‌اند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در قم، چندین بار نسبت به فقر و تورم در جامعه هشدار داده و آخرین بار گفته است که مسئله اقتصادی برای مردم «دردسر ایجاد کرده است». ا
آیت‌الله مکارم شیرازی که ارتباط نزدیکی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دارد، هشدار داده که مردم در صورتی کنار دولت می‌مانند که «مسائل اقتصادی و اخلاقی حل شود.»
قوانین موجود در کشور نیز ازجمله اصل سوم قانون اساسی دولت را به رفع فقر و ایجاد رفاه مکلف کرده است.
براساس قانون برنامه چهارم توسعه قرار بود دولت خط فقر را تعیین و خانواده‌های زیر «خط فقر مطلق» را تحت پوشش حمایتی قرار دهد اما اعلام آمار خط فقر ازسوی نهادهای رسمی محرمانه باقی‌مانده است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر