جمعه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۰

ویکی‌لیکس: احمدی‌نژاد از نگاه یک دیپلمات هندی

 
 

Sent to you by Ad via Google Reader:

 
 

via مردمک by مردمک on 6/17/11

گزارش - مردمک

تاریخ تنظیم سند: ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵
محل تنظیم سند: سفارت آمریکا در دهلی‌نو
طبقه بندی: سری
موضوع: بی‌خردی احمدی‌نژاد از دید سفیر هند (برداشت سفیر هند از دیدگاه‌های آخرالزمانی محمود احمدی‌نژاد)
طبقه بندی شده به وسیله: رابرت او. بلیک

۱ - خلاصه: در جریان تماسی که کنسول سیاسی برای معرفی خود با کی سی سینگ، مشاور جدید وزیر امور خارجی هند در امور سازمان ملل و امنیت بین‌المللی گرفته بود، آقای سینگ برداشت خود از رئیس‌جمهوری ایران را در زمانی که به عنوان سفیر هند در تهران خدمت می‌کرد، ارائه کرد. به گفته آقای سینگ، اعتقاد پرشور آقای احمدی‌نژاد به بازگشت قریب الوقوع امام موعود (امام دوازدهم شیعیان)، باعث شده که او در قالب یک شهید به همه تهدیدات پاسخ دهد.

به اعتقاد سینگ، ماهیت غیرعقلانی دولت جدید ایران، نیازمند رویکرد متفاوتی از طرف آمریکا و سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران است.

احمدی‌نژاد در انتظار امام دوازدهم است

۲ - سینگ که در فاصله سال‌های بین ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، به عنوان سفیر هند در تهران بوده، به ما گفته است که احمدی‌نژاد خیلی غیرعقلانی‌تر و تندرو‌تر از آنی است که جهان در ابتدا فکر می‌کرد. به گفته سینگ به نظر می‌رسد که «احمدی‌نژاد حتی از رهبر نیز سواری می‌گیرد»، چرا که او از نظر مذهبی بیشتر به آیت‌الله مصباح یزدی، روحانی محافظه‌کار حوزه علمیه قم، وفادار است.

به گفته آقای سینگ، احمدی‌نژاد بر این باور است که امام زمان (محمد المهدی که در قرن نهم متولد شد)، به‌زودی ظهور خواهد کرد. به گفته سینگ، حتی او به همراهانش در نشست سازمان ملل نیز گفته است که «حضور امام زمان را در آن جلسه احساس می‌کرده است.»

سینگ گفت که او در ژانویه ۲۰۰۵ زمانی که احمدی‌نژاد شهردار تهران بود و امید کمی برای انتخاب شدن در انتخابات ریاست جمهوری داشت، با او ملاقات کرده است.

از آن تاریخ به بعد، ایرانی‌ها مرتب از او می‌پرسیدند که آیا حقیقت دارد که احمدی‌نژاد به او گفته است: «حل مسئله هسته‌ای مهم نیست چون امام زمان به‌زودی ظهور خواهد کرد.»

به گفته سینگ اگرچه این موضوع حقیقت ندارد اما بسیاری از ایرانی‌ها این گفته را از زبان رئیس‌جمهورشان باور داشتند. سینگ همچنین گفت که کابینه احمدی‌نژاد اخیرا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را خطاب به امام دوازدهم آماده کرد و در چاهی در قم انداخت، جایی که مردم، عریضه‌های خود را برای المهدی در آن می‌اندازند.

واکنش تند ذهنیت ایرانی دربرابر فشار

۳- سینگ، بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران را یک «پارادوکس» دانست. به گفته سینگ، حل مسئله هسته‌ای ایران، به این معنی است که به تهران برای احساس امنیت کردن، کمک کنیم اما ایران چگونه می‌تواند بدون داشتن برنامه هسته‌ای، احساس امنیت بکند؟ ایران دچار پارانویاست و این ترس به دلیل حضور آمریکا در عراق و افغانستان، تشدید شده است.

به گفته سینگ، تهدیدات هم واقعی و هم تخیلی است چرا که در «ذهنیت شیعه»، وجود تهدید‌ها، یادآور خیانت به امام حسن و امام حسین در قرن هفتم میلادی است.

در واکنش به این تهدید‌ها، «ذهنیت ایرانی» به شهادت متوسل می‌شود و رهبران ایران به جای دوری گزیدن عاقلانه از تقابل، مردم را به این رویارویی تشویق می‌کنند.

۴ - او تاکید کرد یک مسئله روشن است: اگر غرب به ایران فشار وارد کند، مردم ایران پشت سر احمدی‌نژاد خواهند بود. احمدی‌نژاد از وقتی روی کار آمد با مقاومت مردم روبه‌رو شد. به گفته سینگ، بیشتر مردم ایران با تمایل او برای نفوذ مذهب در جامعه و حکومت مخالف هستند.

او گفت: گرچه احمدی‌نژاد، نه به خاطر محبوبیت عمومی، بلکه به خاطر نارضایتی اقتصادی مردم روی کار آمد، اما واکنش غیرعقلانی ایرانی در مقابل تهدید، به این معنی است که ایرانی‌ها، اکنون در رویارویی او با بیگانگان، از او حمایت خواهند کرد.

۵- به گفته سینگ، آمریکا و غرب باید بین تعامل صلح آمیز با ایران یا اعمال فشار، یکی را انتخاب کنند و نباید بین این دو رویکرد در نوسان باشند. وی با اشاره به تحلیل برژینسکی درباره شکست حکومت شاه، گفت که تهدیدات لفظی تنها مردم را دربرابر تهدید واکسینه کرده و حکومت ایران را خطرناک‌تر خواهد کرد. به گفته سینگ شاید روس‌ها، ذهنیت ایرانی‌ها را بهتر بفه‌مند. وی سیاست فشار تدریجی روس‌ها برای تشویق ایرانی‌ها به قبول سازش در زمینه بحران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاست درستی دانست. تشدید فشار به ایران تنها رهبران ایران را به سمت «وضعیت شهادت» سوق خواهد داد.

دموکراسی پیش‌بینی ناپذیر

۶ - اگرچه انتخاب احمدی‌نژاد، واکنشی دربرابر گرایش‌های اصلاح طلبانه دهه نود بود، اما مردم باعث تغییرات زیاده از حد شدند.

بسیاری از مردم ایران مخالف فلسفه تندوری احمدی نژادند. مردم ایران ضد آمریکا نیستند. آن‌ها نیازمند حمایت هستند چرا که قربانی این رژیم شده‌اند. سینگ پیش‌بینی کرد که ایران در مسیر «دمکراسی از نوع هند یا دمکراسی غربی» نیست و اگر آن را به حال خود بگذاریم، باعث بقای ولایت فقیه خواهد شد.

با این حال به گفته او دموکراسی در ایران به اندازه‌ای هست که یک «آدم عوام فریب» بتواند در حالت اضطرار، حمایت مردم را جلب کند. بنابراین، کشورهای غربی باید مردم ایران را به گونه‌ای تشویق کنند که از حمایتشان از برنامه هسته‌ای دست بردارند تا باعث نشود که تندروهایی مانند احمدی‌نژاد برای تحکیم بقای خود از حس میهن پرستی و یا اعتقاد آن‌ها به شهادت بهره‌برداری کنند.

به گفته سینگ، غرب باید رویکرد نرم‌تری در مورد مسئله هسته‌ای ایران اتخاذ کند. یعنی یا باید «ذهنیت ایرانی» را درک کند یا کل مردم ایران علیه غرب بسیج خواهند شد.

نفوذ هند بر جاه‌طلبی‌های ایران در دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی

۷ - کنسول سیاسی تاکید کرد که امید آمریکا این است که هند از نفوذ خود بر تهران، برای دور کردن این کشور از سیاست‌های جاه‌طلبانه هسته‌ای خود استفاده کند.

در پاسخ، سینگ با تاکید بر این نکته که حرف‌های او دیدگاه‌های شخصی اوست نه دیدگاه رسمی دولتش، گفت اگر هند در رای‌گیری ۲۴ سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، رای ممتنع می‌داد، می‌توانست در حل مسئله هسته‌ای ایران نقش موثرتری ایفا کند.

به گفته سینگ، واکنش ایرانی‌ها در این مورد احساسی بوده و اغلب مردم عادی از مسافران هندی می‌پرسند که چرا هند ایران ناامید کرده است. در نتیجه، نفوذ هند ضعیف‌تر شده است.

سینگ از دیدار خود با جواد لاریجانی، برادر علی لاریجانی، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در یک سمینار مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرف زد. لاریجانی در این سمینار، بر نپیوستن هند و اسرائیل به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد و عمدا از پاکستان که عضو این پیمان نیست اسم نبرد.

به گفته سینگ، اگر هند در رای گیری آژانس اتمی بر علیه ایران رای نمی‌داد٬ لاریجانی هند را در کنار دشمن قدیمی ایران یعنی اسرائیل نمی‌گذاشت.

سینگ افزود با این حال به نظر می‌رسد که رهبران ایران اکنون ناامیدیشان را درونی کرده‌اند و خواهان جدایی علنی از هند نیستند و هنوز امیدوارند که هند از آن‌ها در آینده بر سر این موضوع حمایت کند.

تفسیر:

۸ - نقطه نظرات سینگ در مورد ایران، غافلگیرکننده است و دریچه تازه‌ای را به روی سیاست در ایران، از دید سیاستمداری که با رهبران ایران نشست و برخاست داشته، باز می‌کند. تمایل او به انعکاس اختلاف نظرش با سیاست رسمی حکومت هند در یک گفت‌وگوی دوستانه، در بروکراسی وزارت خارجه این کشور، شگفت‌انگیز است. ما امیدواریم تعاملات آینده ما با این مقام رسمی دولت هند، به صراحت جلسه امروز باشد.

دیدار آینده با سینگ، نشانه خوشبینانه‌ای برای یک همکاری مثمر ثمر در حوزه وسیع و مهمی است که تحت پوشش اوست.

علاوه بر زمینه فعالیت‌های ضد تروریستی با هنک کرامپتن، سینگ رابط عملیاتی ما در سایر محدوده‌های مورد نظر آمریکا از جمله منع سلاح‌های هسته‌ای و سازمان ملل خواهد بود.

کد سند: 05NEWDELHI9421

 

 




 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر