دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۰

«اجرای طرح تفکیک جنسیتی از مهرماه در برخی دانشگاه‌ها»

 
 

Sent to you by Ad via Google Reader:

 
 

via مردمک by مردمک on 6/20/11

خبر - مردمک

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اجرای برنامه وزارت علوم در مهرماه امسال برای دانشگاه‌هایی که ظرفیت تفکیک جنسیتی را داشته باشند، خبر داده است.

علی کریمی فیروزجایی، نماینده مجلس از دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاهی نام برد که امکان تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها، سلف سرویس و دیگر بخش‌های آن وجود دارد.

او در گفت‌وگویی که امروز، دوشنبه، ۳۰ خرداد با خبر‌آنلاین انجام داده، همچنین گفت که مساله تفکیک جنسیتی هفته گذشته با وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران مطرح شده است.

آقای فیروزجایی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، برنامه‌های وزارت علوم را مورد تایید مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دانسته است.

به گفته این نماینده مجلس، در تابستان تحقیقی انجام می‌شود تا ظرفیت دانشگاه‌ها برای تفکیک جنسیتی مشخص شود و دانشگاه‌هایی که امکان جدا شدن کلاس‌ها را داشته باشند از مهر ماه تفکیک شوند.

در همین حال، نصیری قیداری، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرگزاری مهر گفته است که «منظور وزیر علوم این نبوده که کلاس‌ها از اول مهر ماه به طور کامل تفکیک شود بلکه نظر او تنها کلاس‌هایی بود که با تعداد بالای دانشجویان برگزار می‌شود و اگر کلاسی باشد که در آن به طور مثال پنج دانشجوی دختر و ۴۰ دانشجوی پسر دارد اصلاً نمی توان تفکیک انجام داد.» 

آقای قیداری، آغاز کامل تفکیک جنسیتی را به‌هیچ عنوان از مهرماه ندانست، چرا که به عقیده او، در حال حاضر این شرایط در کشور وجود ندارد.

موضوع جنجال‌برانگیز جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های ایران مدت‌هاست به تناوب از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح می‌شود.

اما بحث جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های کشور از شهریور سال ۸۶ و با اعلام راه‌اندازی دانشگاه دخترانه قم به یک موضوع جدی تبدیل شد.

کامران دانشجو، وزیر علوم آذر ماه ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که سیاست «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها براساس «جهان‌بینی اسلامی» به اجرا گذاشته خواهد شد. او گفته بود که تفکیک بر اساس جنسیت «در تمام دنیا» وجود دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که باید از «اختلاط بی‌مورد» دانشجویان دختر و پسر جلوگیری شود.

او چنین سیاستی را خواست «خانواده‌ها، مجلس، روحانیون، مراجع تقلید و علاقه‌مندان به نظام» دانست.

دانشگاه‌های تک‌جنسیتی

علی کریمی فیروزجایی همچنین گفت که وزارت علوم به‌جز جداسازی دانشگاه‌ها، برنامه‌هایی هم برای تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی دارد.

به گفته او، مجلس ایران در این زمینه نیز هر گونه حمایت بودجه‌ای و قانونی را که لازم باشد، انجام خواهد داد.

اعطای مجوز به دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از زمانی در دستور کار دولت قرار گرفت که سال ۸۸ وزارت علوم اعلام کرد دانشگاه‌های ویژه دختران به منظور «رفاه بعضی از متقاضیان» در قالب موسسات آموزشی غیر‌انتقاعی تاسیس می‌شود.

در همین راستا، خردادماه سال گذشته، دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که سه موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دخترانه (تک جنسیتی) در تهران مجوز اصلی تاسیس را گرفته‌‌اند.

شهریورماه همان سال نیز شورای گسترش آموزش‌عالی کشور با راه‌اندازی دو موسسه آموزش عالی ویژه دختران در تهران موافقت کرد. نام این دو موسسه «رفاه» و «ابرار» است که قرار است در تهران و تنها برای دختران تاسیس شوند.

دولت‌ محمود احمدی‌نژاد در دوره‌های نهم و دهم بارها بر تفکیک جنسیتی در حوزه‌های محتلف اجتماع تاکید کرده‌ است. تفکیک جنسیتی و قومیتی کتاب‌های درسی، تفکیک و سهمیه‌بندی جنسیتی در پذیرش دانشجویان در کنکور سراسری، راه‌اندازی بیمارستان و پارک تفریحی تک‌جنسیتی، جداسازی اتاق کارمندان زن و مرد، جداسازی ورودی دانشجویان دختر و پسر به دانشگاه‌ها و حذف دبیران مرد از مدارس دخترانه، همگی نمونه‌هایی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم بوده است.

تفکیک جنسیتی دانشجویان، در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی هم مورد توجه برخی گروه‌های تندروی انقلاب قرار داشت و حتی در برخی کلاس‌های درس دانشگاه های تهران، اصفهان و شهرهای دیگر دیواری پارچه‌ای بین دختران و پسران کشیده شد، ولی این اقدام با مخالفت آیت‌الله خمینی، رهبر وقت انقلاب اسلامی روبه‌رو شد. او این کار را وهن محیط علمی دانشگاه‌ها توصیف کرد. 




 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر