جمعه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۱

تا سه سال آینده تشدید خواهد شد؛ ایرانی‌ها در معرض سرطان‌های مرگ‌بار

میگویند تا سه سال دیگر سرطان در ایران غوغا خواهد کرد و جان بسیاری را خواهد گرفت.

به گزارش قانون، به گفته عضو انجمن سرطانشناسی آمریکا تا سه سال دیگر ایران با سونامی سرطان روبهرو میشود. او بر این باور است که بیماریها زاییده مشکلات محیطی است و امروز محیط زیست ما به طور کلی آلوده و شمار بیماران سرطانی به خصوص در ایران رو به رشد است.

در حال حاضر سالانه بیش از 30 هزار نفر از ایرانیان در اثر سرطان جان خود را از دست میدهند و تخمین زده میشود سالیانه حدود 80 هزار موردِ جدید سرطان در کشور پیدا میشود. پیشبینی می‌‌شود تا حدود 10 سال آینده میزان ابتلاء به سرطانها همچنان افزایش یابد. طبق آمار روزانه حدود 105 نفر در ایران به علت سرطان جان خود را از دست میدهند.

چه سرطان هایی در کمین ایرانیان است؟
متخصصان سرطان را یک بیماری خطرناک و جدی میداند که باید مردم به آن توجه داشته باشند. در واقع تنوع، تعداد و سرعت انتشار این بیماری روز به روز رو به رشد است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی میگوید که پنج عامل است که به 89 درصد از مرگومیر در کشور مربوط میشود، اما دراین میان سومین عامل مرگ و میر در کشور سرطان و پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان، مربوط به سرطان سینه است. همچنین در کشور ما سرطان معده جزو کشندهترین سرطانها به شمار میآید.

سرطان ریه سومین مرگ ناشی از سرطان است و سرطان کبد و سینه پس از سرطان ریه قرار دارد. همچنین تعداد مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر کشورهاست.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در مردان و سرطان سینه شایعترین نوع سرطان در زنان است.

وزارت بهداشت میگوید که پس از سرطان پوست، سرطانهای معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ و راست روده، دستگاههای خونساز، ریه، مری، مغز و اعصاب مرکزی و دستگاه لنفاوی از شایعترین سرطانهای گروه مردان به شمار میروند.

همچنین در گروه زنان نیز پس از سرطان سینه، سرطانهای پوست، روده بزرگ و راست روده، معده، مری، دستگاههای خونساز، غده تیروئید، تخمدان، گردن رحم و مغز و اعصاب مرکزی به ترتیب شایعترین سرطانها هستند.

چرا سرطان زیاد است؟
متخصصان میگویند که مرگ و میر ناشی از سرطان در هر کشوری نشانهای از وخامت اوضاع از نظر پزشکی در آن کشور را دارد و این در کشورهای در حال توسعه به وضوح نمایان است.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت روند رو به رشد انواع سرطانهای خون را هشدار دهنده خواند و این بیماری را با آلایندههای هوا مرتبط دانست. بر این اساس بحث آلودگی بنزین و آزبست در کلانشهرهای کشور جدی است.

بر اساس بررسیهای سازمان جهانی بهداشت در سال 2003 در حداقل نیمی از کشورها بیش از 70 درصد جمعیت مناطق شهری به میزان کافی میوه و سبزی مصرف نمیکنند.این میزان در کشور ایران طبق آخرین بررسی کشوری حدود 87 درصد است.

این در حالی است که رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی ناکافی موجب افزایش خطر بسیاری از بیماریهای غیرواگیر مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی- عروقی، پوکی استخوان، دیابت و انواع خاصی از سرطانها میشود. پزشکان و متخصصان سالهاست هشدار میدهند که تغییر سبک زندگی ایرانیها باعث شده سن ابتلا به انواع و اقسام بیماریهای کشنده به سرعت پایین بیاید.

رئیس انجمن سرطان ایران میگوید که مردم باید همه توصیههای مسئولان، متخصصین و رسانهها را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند تا از خطر بیماریهای سرطانی در امان باشند. این توصیهها، اما هنوز گوش شنوایی پیدا نکرده و شاید به همین دلیل است که گفته میشود سونامی سرطان تا سه سال آینده ایران را در مینوردد.
 


View article...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر