دوشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۱

دانش آموزان کارنامه حجاب می‌گیرند

 

مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش از تعیین کارنامه حجاب برای مدارس خبر داد و گفت: لباس فرمی که برای دانشآموزان پیشبینی میشود، لزوما لباس تیره نیست.

به گزارش فارس، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامههای مختلفی برای دانشآموزان و فرهنگیان در راستای عفاف و حجاب  پیشبینی شده است، اظهار داشت: در حوزه دانشآموزی با در نظر گرفتن مسائلی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد برنامههای متناسبی را در نظر گرفتهایم که میتوان از جمله آن به برنامه «حساسزایی» اولیاء به موضوع حجاب دانشآموزانی که نیاز است به حجاب توجه بیشتری داشته باشند، اشاره کرد.
 
وی افزود: برنامههای حجاب و عفاف منجر میشود تا اگر احیاناً  والدین دانشآموزی نسبت به رعایت پوشش فرزند خود در بیرون از مدرسه کم توجه است، توجه بیشتری داشته باشد.
 

تهیه بسته تصویری برملاسازی اهداف رسانههای بیگانه در ترویج بیحجابی
 
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش بیان کرد: بر همین اساس برنامهای در جهت عبرتآموزی دانشآموزان از افرادی که با عدم رعایت حجاب و عفاف دچار معضلات و مشکلات اجتماعی شده‌‌اند و از جایگاه ارزشمندی که به لحاظ اخلاقی، درسی و توانمندیهای علمی و هنری داشتند، سقوط کردهاند در نظر گرفته شده است که میتواند به عنوان تلنگری برای دانشآموزان باشد.
 
وی با بیان اینکه برنامه دیگر در قالب تهیه بسته تصویری با موضوع شناساندن اهداف رسانههای بیگانه از ایجاد بیتفاوتی دانشآموزان نسبت به رعایت حجاب است، گفت: رسانههای بیگانه تلاش میکنند تا دانشآموزان نسبت به مسائلی از قبیل رسیدن به تکامل و ایفای نقشهای مهم خود در آینده غفلت ورزند که شناساندن این موضوع به دانشآموزان از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
محمدی اضافه کرد: این بسته تصویری برای برنامههایی که دانشآموزان در مدرسه دارند، تهیه شده که بیشتر در مقاطع راهنمایی و متوسطه مدارس دخترانه توزیع میشود؛ این بسته برای دانشآموزانی که به نوعی نسبت به مساله حجاب در مدرسه کم توجه هستند، مفید واقع خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که برنامههایی نیر برای دانشآموزانی که باحجاب هستند و تعدادشان بسیار زیاد است پیشبینی کردهایم، ادامه داد: این برنامهها به این منظور است که آنها نسبت به حجاب خود اقناع فکری پیدا کنند و به توانمندی فکری برسند تا این حجاب در آینده و با حضور در دانشگاه و عرصههای مختلف کمرنگ نشود.
 

تأثیرگذاری دانشآموزان اسوه و الگو در زمینه حجاب و عفاف برای دیگر دانشآموزان
 
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش بیان کرد: معتقدیم که باید اندیشه پوشش در فرد به اندیشه نهادینه شده فکری تبدیل شود تا در این صورت فرد در هر جایگاه و بستری که قرار گیرد، حاضر نشود حجاب و پوشش خود را کمرنگ کند که دهها برنامه در ذیل این مسئله پیشبینی شده است.
 
وی افزود: بر این اساس هم برای دانشآموزانی که نسبت به حجاب کم تفاوت هستند و تعداد آنها کم است و هم برای دانشآموزانی که با حجاب هستند و قصد داریم آنها را مورد هدف مطالعاتی قرار دهیم، برنامههایی در نظر گرفته شده است.
 
محمدی اضافه کرد: طبق برنامههای پیشبینی شده قصد داریم آن دسته از دانشآموزان که در رعایت حجاب قرص و محکم هستند، به جنبههای مختلف مسئله واقف شدهاند، نسبت به پوشش نگاهی اصالتی دارند و به عنوان دانشآموزان اسوه و الگو میدانیم، بتوانند در حوزه همسالان خود تاثیرگذار باشند.
 

ایجاد گفتمانهای حجاب در مدارس برای رفع شبهه
 
محمدی با بیان برنامههای علمی و جشنواره نیز با موضوع حجاب و عفاف برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در نظر داریم تا گفتمانهای حجاب در مدارس را دنبال کنیم تا به این وسیله هر مسئله و شبههای که در مدرسه وجود دارد، مطرح و برطرف شود.
 
وی به برگزاری جشنواره دختران آفتاب نیز اشاره کرد و افزود: در این جشنواره دخترانی که در مدرسه به لحاظ علمی و هنری برتر هستند و حجاب اسلامی را نیز رعایت میکنند، برگزیده میشوند.
 
این مقام مسئول در آموزش و پرورش ادامه داد: بر این اساس میتوانیم در بحث مدلسازی به مدلهای قابل توجه دست پیدا کنیم به دلیل آنکه شاید برخی به اشتباه تصور میکنند که ممکن است حجاب مانع پیشرفت فرد شود؛ این در حالی است که تعداد بسیاری از دانشآموزان دختری که در المپیادها، ورزش، هنر و زمینههای مختلف موفق به کسب رتبههای برتر شدهاند، محجبه هستند.
 

برگزاری اردوهای مادران دختران - پدران دختران و  جشنواره 40 حدیث زیورانه به سه زبان
 
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش به برگزاری اردوهای یک روزه و دو روزه برای مادران و دختران و پدران و دختران در تابستان اشاره کرد و گفت: این اردوها با هدف آگاهیبخشیدن، ارتقاء مسئله حجاب و اطلاعرسانی در خصوص حرکات مرموزی که در راستای بیتفاوت کردن دختر ایرانی نسبت به رعایت حجاب صورت میگیرد، در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به تهیه بستههای علمی و فرهنگی متناسب با علاقه و ذوق دانشآموزان با عنوان جشنواره 40 حدیث زیورانه در موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در این جشنواره دانشآموزان با هنر خوشنویسی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی، 40 حدیث که در موضوع عفاف و حجاب را تمرین میکنند.
 
محمدی با بیان اینکه حدود 100 هزار نفر تاکنون در این جشنواره شرکت کردهاند، ادامه داد: بخشی از این جشنواره در تابستان و بخشی در سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد.
 

از مدیران برتر حجاب در مدارس تقدیر میشود
 

محمدی به معرفی کتاب سال در زمینه حجاب و عفاف اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر داریم کتاب سال حجاب در سطح دانشآموزی داشته باشیم و بهترین داستان، شعر و تولید محتوایی علمی در حوزه عفاف و حجاب را شناسایی کنیم.
 
وی با اشاره به انتخاب مدیر برتر حجاب گفت: مدیرانی که نسبت به رعایت حجاب در مدرسه توجه بیشتری داشته باشند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت؛ همچنین قصد داریم کارنامه حجاب برای مدرسه در نظر بگیریم.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیر مدرسه نسبت به حجاب و پوشش دانشآموزان مسئول است بنابراین ما انتظار داریم تا مدیر مدرسه نسبت به وضعیت موجود حجاب در مدرسه حساس بوده و سعی کند وضعیت حجاب و عفاف در مدرسه را به سمت قابل قبول ارتقا دهد.
 

اولیاء نسبت به مخاطرات بدپوششی دانشآموزان حساس باشند
 
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: اولیا باید نسبت به مخاطرات بدپوششی دانشآموزان حساس بوده و بیتفاوت نباشند اگر قرار است درس دانشآموز خوب باشد، میطلبد که دانشآموز مصونیت روحی و روانی داشته باشد که این مصونیت روحی و روانی در گرو رعایت عفاف و حجاب است.

وی بیان کرد: در مدرسه مشکل بیحجابی و بیعفافی در مدارس مشاهده زیادی نمیشود بلکه اغلب مشکلاتما در این زمینه در بیرون از مدرسه وجود دارد و ناشی از همکاری نسبتا کم والدین با مدارس است.
 

نصب منشور عفاف و حجاب در مدارس
 
محمدی با بیان اینکه در نظر داریم در سال آینده به مدارس اجازهدهیم که برای تهیه لباس فرم دانشآموزان با بنگاه‌‌های تولیدی قرارداد ببندند، گفت: بر اساس طرحی در نظر داریم برای همکارانی که در مدارس فعالیت میکنند، لباس فرم تهیه شود.
 
وی ادامه داد: در بحث پوشش و حجاب باید مقررات و آییننامههای مبتنی بر اهداف مدرسه را بپذیریم؛ وقتی قرار است اولیاء، دانشآموز را برای ثبتنام به مدرسه بیاورند باید بپذیرند که مدرسه در این زمینه آییننامه و قانون دارد یا وقتی دانشآموزی قرار است در مدرسه ثبتنام کند ملزم است که به قوانین مدرسه در بحث پوشش و حجاب پایبند باشد.
 
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از برنامههایی که در سال تحصیلی آینده اجرا خواهد شد نصب منشور پوشش در مدارس است تا افرادی که در مدرسه ثبتنام میکنند نخست این منشور را قبول داشته باشند.
 

مدارس باید محرمسازی شوند
 
محمدی اظهار داشت: باید تمهیداتی را برای محرمسازی در مدارس اندیشید تا دانشآموزان در زمان حضور در مدارس راحت باشند.
 
وی تأکید کرد: لباس فرمی که برای دانشآموزان پیشبینی میشود، لزوما لباس تیره نیست و این اجازه داده شده است که دانشآموزان در مدرسه از لباسهای روشن نیز استفاده کنند.
 
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش با بیان اینکه مفاخر برجستهای داریم که در اوج عفاف و پوشش بودهاند و در قلههای بالای کمالات علمی و ادبی قرار گرفتند، اضافه کرد: قصد داریم این افراد را به عنوان افراد موفق به دانشآموزان معرفی کنیم که این معرفی از طریق نصب پوستر در مدارس انجام خواهد شد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر