دوشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۱

"بدون استفاده ماندن ۷۰ درصد ظرفیت مساجد"

مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه ایران گفته است که "۳۰ هزار مسجد در سطح کشور فاقد روحانی و امام جماعت هستند."

به نوشته خبرگزاری رسا، نزدیک به حوزه علمیه قم، آقای مقتدایی دوشنبه ۱۵ خرداد (۴ ژوئن) تاکید کرد که نیاز مساجد به روحانیون "باید از سوی حوزه های علیمه مرتفع شود".

در اردیبهشت ۱۳۸۹ نیز جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، با ابراز نگرانی از "کمبود ۸۰ هزار روحانی" در ایران، خواستار افزایش تربیت روحانیون شده بود.

بودجه اختصاص یافته به تربیت روحانیون در ایران، در سال های گذشته همواره سیری صعودی داشته است. با این حال برخی از ناظران از کاهش تمایل روحانیون، به ویژه روحانیون جوان‌تر‌، برای اشتغال به فعالیت‌های تبلیغی در مساجد خبر می دهند.

"بدون استفاده ماندن ۷۰ درصد ظرفیت مساجد"

اظهارات مرتضی مقتدایی در مورد بدون روحانی بودن ۳۰ هزار مسجد، در شرایطی منتشر می شود که اوایل خرداد، محمد جواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ایران، از "بدون استفاده ماندن بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مساجد" خبر داده بود.

آقای علی اکبری در عین حال با اشاره به وجود ۱۸۰۰ مسجد در شهر تهران، این تعداد را بسیار کم دانسته و تعداد مساجد مورد نیاز پایتخت را "حداقل ۷ برابر" این رقم دانسته بود.

در مورد تعداد کلی مساجد ایران، آمار دقیقی در دست نیست و در این زمینه، تاکنون آمار متناقضی منتشر شده است.

حسین ابراهیمی رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، در مرداد ۱۳۸۸ تعداد کل مساجد کشور را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار عنوان کرده بود.

این در حالی است که علی حسینی خراسانی، مدیرکل نظارت و ارزیابی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، در دی ماه ۱۳۸۹ گفت که تا سال ۱۴۰۴ تعداد مسجدهای ایران به ۹۲ هزار خواهد رسید.

در تیر ماه ۱۳۹۰، تقی قرائتی مدیر "موسسه مسجد" - و برادر محسن قرائتی سخنران مذهبی مشهور – تعداد مساجد موجود در ایران را ناکافی دانسته و خواستار احداث ۲۵۰ هزار مسجد جدید در ایران شده بود.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر