چهارشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۹۱

پاسخ آیت الله خامنه ای و سه مرجع تقلید دیگر درباره اجرای حدود در ملاء عام

 

آیت الله خامنه ای به پرسش شفقنا درباره اجرای حدود در ملاء عام پاسخ دادند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است:

بسمه تعالی

 

محضر شریف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیدعلی حسینی خامنه‏ ای (دامۃ ظله شریف)

 

با سلام و احترام؛

 

پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه تحت عنوان "شفقنا" با تاکید بر اخبار جهان اسلام  با مخاطبان شیعی در کشورهای عرب، فارسی، انگلیسی و ترک زبان، پرسشهای ذیل را معروض میدارد، عنایت آن حضرت موجب امتنان فراوان خواهد بود:

 

در صدر اسلام اجرای حدود در ملا عام در اجتماعات محدود صورت می¬گرفت و اثرات تربیتی آن متوجه جامعه مومنین و مسلمین بود. اما در حال حاضر با توجه به توسعه ارتباطات جهانی آثار و اخبار چنین اجراییاتی در یک اجتماع محدود باقی نمی ماند و با انتشار مغرضانه گزارشها و تصاویر اجرای حدود در ملاء عام در وسعت جهانی (نظیر اعدام با جرثقیل، گردن زدن با شمشیر، تیرباران در منظر عموم و ...) علیه اسلام و مسلمین بهره برداری تبلیغاتی میشود. چه بسا بسیاری از کسانی که برداشت درست و کاملی از موضوع ندارند و پیرو ادیان دیگر هستند با دیدن این تصاویر و گزارشها دچار ذهنیت منفی نسبت به اصل دین مبین اسلام شوند. به نظر حضرتعالی: 1- آیا فلسفه اجرای حدود در ملاء عام دیده شدن در سطح عمومی است؟ 2- آیا وسعت انتشار اخبار و گزارش اجرای حدود به نوعی تشدید مجازات متهمان محسوب نمیشود؟ 3- با توجه به شرایط امروز دنیا حکم شرعی اجرای حدود در ملا عام به شکل جاری چیست؟

 

با آرزوی توفیق الهی

 

سایت شفقنا

 

پاسخ:

 

آیت الله العظمی خامنه ای: ملاک در این گونه امور، قانون و مقررات مربوطه میباشد و باید طبق آن عمل شود.

 

 

به گزارش خبرنگار شفقنا، پیشتر آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و نوری همدانی نیز به پرسشی از شفقنا در همین ارتباط پاسخ داده بودند که به این شرح است:

 

شفقنا: در صدر اسلام اجرای حدود در ملاء عام در اجتماعات محدود صورت می­ گرفت و اثرات تربیتی آن متوجه جامعه مومنین و مسلمین بود اما در حال حاضر با توجه به توسعه ارتباطات جهانی چنین اجراییاتی در یک اجتماع محدود باقی نمی­ ماند و در عصر ارتباطات اجرای حدود در ملاء عام   [بعضا] به انتشار تصاویر آن در جهان منتهی شده و بعضا دیده می­ شود که از نمایش اجرای حدود در ملاءعام (مثلا اعدام با جرثقیل، گردن زدن با شمشیر، تیرباران فردی در منظر عموم و ...) علیه مسلمانان بهره­ برداری تبلیغاتی میشود. چه بسا بسیاری از کسانی که مایل به دیدن این تصاویر نیستند یا در فضای آن قرار ندارند، با دیدن تصاویر دچار ذهنیت منفی شوند. علاوه بر آن، این پرسش مطرح می­ شود که آیا فلسفه اجرای حدود در ملاء عام دیده شدن تصاویر در سطح جهانی است و آیا این به نوعی تشدید مجازات متهمان محسوب نمی­ شود؟ به نظر حضرتعالی حکم شرعی اجرای حدود در ملاء عام به شکل جاری در کشورهای اسلامی چیست؟

 

 

پاسخ ها:

 

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: شرایط مختلف است هرگاه جرمی که واقع شده در جامعه منتشر شده است برای جبران آن باید حد نیز آشکار باشد و اگر چنین نباشد احتیاط آن است که حدود را در مقابل عده محدودی اجرا کنند.

 

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: اجرای حدود اسلامی باید در ملاء عام باشد و قاضی می‏تواند از ورود خبرنگاران جلوگیری کند و جمعی از مردم اجرای حد را مشاهده کنند و لازم نیست آن را رسانه‏ای نمایند. والله العالم.

 

 

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: علنی بودن مجازات در زمان فعلی که زمینه دیدن افراد بیشتری وجود دارد، تشدید مجازات محسوب نمی‏شود ولی اگر در موردی، علنی بودن مجازات، برخلاف مصلحت اسلام مسلمین باشد، مجازات غیر علنی صورت گیرد.

 

 

آیت الله العظمی نوری همدانی: احکام مزبور باید براساس مقررات حکومت اسلامی اجرا گردد.

 


View article...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر