چهارشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۱

آقای دکتر! کاش نه جای خاتمی در پاریس، جای خودتان در برزیل خجالت می کشیدید

 

 

در حالی که دکتر احمدی نژاد از بی احترامی خفیف و فرضی چند سال قبل شیراک به خاتمی ابراز خجالت کرده بود، وی در رابطه با بی احترامی واقعی دولت برزیل به ملت ایران پاسخی نداده است.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم چند سال قبل و در سخنان انتخاباتی خود، با ذکر خاطره ای از دیدار سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین کشورمان با ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه از این که به زعم وی رییس جمهور فرانسه چند پله را در استقبال از خاتمی پایین نیامده بود، ابراز شرمندگی کرد.

احمدینژاد در آن مصاحبه گفته بود:«روزی که رئیسجمهور سابق کشور با آن وضعیت به فرانسه رفت یکی از غمانگیزترین روزهای زندگیام بود؛ چرا که شیراک بالای پلهها ایستاده بود و رئیسجمهور ایران پلههای متعدد را پشتسر گذاشت تا به او برسد

 

یا این اظهارات احمدی نژاد که «من چند سال قبل صحنهای در تلویزیون دیدم؛ این غصهاش در دلم ماند که هنوز هم به طور کامل برطرف نشدهاست. دیدم یک مسوولی از ایران رفت در یک کشور اروپایی، رییس آن کشور بالای پلهها ایستاد، مسوول ما را آن دور پیاده کردند و آن نامرد یک قدم پایین نیامد؛ برای چه؟ برای اینکه خرد کند. من آن شب در تلویزیون دیدم، خیلی غصهام شد، خدا شاهد است، گفتم ای خدای بزرگ! یک شرایطی فراهم کن که این جبران شود

 

 

البته بررسی تصاویر نشان داد خاطره احمدی نژاد مانند آمارهایش دقیق نبوده است و شیراک نه تنها یک پله، بلکه همه پله های کاخ الیزه را در استقبال از خاتمی پایین آمده بود. اما حامیان احمدی نژاد اظهار کردند وی اشتباه نکرده است و خاطره احمدی نژاد مربوط به سال 1378 و سفر اول خاتمی به فرانسه بوده است. اما  هیچ عکس و فیلمی برای اثبات خاطره احمدی نژاد منتشر نکردند.

 

 

گذشت سالها موجب شد تا احمدی نژاد به پرده های آخر دوره سایت جمهوری خود برسد و در سفر خود به کنفرانس ریو 2012 نه تنها با بی احترامی از قبیل از پله پایین نیامدن رییس جمهور برزیل مواجه شود، بلکه با عدم استقبال و عدم بدرقه و بی احترامی و تحقیر هیات عالی رتبه ایرانی توسط دولت برزیل با رد درخواست دیدار از سوی رئیس جمهور برزیل مواجه گردد.

 

 

هرچند فاصله اعتبار دولت فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امینت و یکی از سه قدرت برتر اروپا با دولت برزیل آن قدر بود که حتی اگر شیراک از پله ها هم پایین نمی آمد، معادل استقبال گرم خانم رییس جمهور از محمود احمدی نژاد باشد، اما اینکه دولت برزیل رییس جمهور ایران را حتی با معاون دسته چندم یک وزارتخانه بی اهمیت نیز بدرقه نکند و چند سرباز را برای بدرقه نماینده ایران بفرستد، آن قدر سنگین است که جناب احمدی نژاد که به خاطر آن پله های فرضی خجالت می کشید، جاداشت از فشار این بی احترامی در همان فرودگاه .... اما ایشان با اعتماد به نفس کامل هنوز از مدیریت جهان و رابطه عالی دولتش با کشورهای در حال توسعه سخن می گوید.

 

البته مرور خاطرات سفر چندی پیش احمدی نژاد به ترکیه و کشیدن انتظار رجب طیب اردوغان نیز در این زمینه خالی از لطف نیست:

 


View article...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر