پنجشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۱

احمدی نژاد:از مردم نیویورک بخاطر ترافیکی که درست کردم عذرمی خواهم، آماده مذاکره محترمانه با آمریکا هستیم


رئیس​جمهور سخنان خود مبنی بر برقراری رابطه با آمریکا را تکرار کرد و این بار برای آن شرط نهاد.


به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی​نژاد که برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می​برد، در روزهای گذشته در گفت​وگو با نخبگان آمریکایی گفت: ایران، آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم.

اگرچه این سخنان وی با واکنش​هایی در ایران مواجه شد و اعتراض ۲۶ نماینده. را برانگیخت؛ اما او بار دیگر شب گذشته این سخنان خود را تکرار کرد و گفت: در شرایط عادلانه و براساس احترام متقابل، برای حل مسایل آماده گفت و گو هستیم
البته احمدی​نژاد با بیان اینکه طی ۳۳ سالی که رابطه ایران و آمریکا قطع شده است، آمریکا خود به طور یک طرفه اقدام به قطع روابط کرد، یادآور شد که در طی ۶۰ سال اخیر میان دو کشور مسایلی رخ داده که فاصله ها را افزایش داده است. دولتی که برای آزادی و حق انتخاب انقلاب کرد، چرا باید دولت های متوالی آمریکا را در برابر خود ببیند؟


رئیس​جمهور همچنین اظهار داشت: از طرف دولت ایران کوچکترین اقدامی علیه ملت آمریکا انجام نداده ام. برعکس این مساله، اقدامات زیادی علیه ملت ایران از سوی دولت آمریکا صورت گرفته است.

گزیده سخنان وی را به نقل از ایرنا بخوانید:


  • تحریم یک کشور تحریم ملت آن است. تحریم ها یک نوع انتقام از ملت یک کشور است زیرا مسئولان کشور در تامین نیازهای خود با مشکلی مواجه نمی شوند. اگر اختلاف سیاسی و فکری در این زمینه است، باید با روش خود این مساله را برطرف کرد زیرا انتقام از دولت با فشار آوردن بر مردم روش درستی نیست.
  • میزان صدمات وارده از حملات اینترنتی و ویروسی به تاسیسات هسته​ای ایران مهم نیست بلکه آنچه از اهمیت برخوردار است، تجاوز به حریم دیگران است. کسانی که به طور دایم از حقوق ملتها و آزادی و ارزش های انسانی دم می زنند، به تاسیسات هسته ای قانونی یک کشور حمله می کنند که این مساله نقض همه قوانین بین المللی است. جمهوری اسلامی ایران از نظر نرم افزاری دارای تخصص بالایی است و قادر به دفع حملات سایبری است.
      مهمترین دستاوردهای حضور هشت ساله من  در سازمان آن است که در طی این مدت سرعت پیشرفت ایران در زمینه های علمی و فناوری و اقتصاد و صنعت چند برابر شده است. تنها پشیمانی من آن است که ساعات شب را نیز صرف کار و خدمت برای ملت ایران نکردم.
    تصور نکنید وضعیت اقتصادی ایران خراب است؛ بلکه از وضعیت اقتصادی اروپا نیز بهتر است. در حال حاضر وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا که در حال فروپاشی است، بهتر است یا ایران؟درآمدهای نفتی ایران سبب بزرگ شدن حجم اقتصادی ایران طی سالهای اخیر شده است؛ ضمن آنکه رتبه اقتصادی ایران از ۲۲به ۱۷ ارتقا یافت و درآمد سرانه نیز چهار هزار دلار افزایش یافته است.

  •   مساله سوریه موضوع بسیار مهمی است که اکنون پیچیده تر شده است. تنها دو راه حل مشترک مشخص برای برون رفت از وضعیت کنونی در سوریه وجود دارد، ادامه جنگ یا انجام مذاکرات. تنها راه ممکن برای برون رفت بحران سوریه تفاهم ملی از طریق گفت و گو است. با گفت و گو و تفاهم ملی، طرفهای درگیر در سوریه می توانند به وضعیت پایدار و بهتری دست یابند. در حال تشکیل گروه تماسی برای ایجاد گفت و گوی ملی از دو طرف درگیر در سوریه هستیم.

  • دو کشور ایران و مصر دارای سابقه فرهنگی و تمدنی گسترده ای هستند با این حال روابط دو کشور تاکنون خوب بوده و با گسترش مناسبات، می توان از ظرفیت های آن برای منافع دو ملت و منطقه استفاده کرد.

  • {درباره پرسش مطرح شده مبنی بر وجود زندانیان سیاسی در ایران} نظر من آن است که هیچ زندانی در جهان وجود نداشته باشد زیرا از زندانی شدن هیچ کس خوشحال نمی شوم. قوه قضاییه در ایران مستقل است و طبق قوانین خود عمل می کند و ما دخالتی در تصمیمات آنها نداریم.

  •  دو کشور ایران و آرژانتین علاقه مند به گسترش روابط خود هستند. دخالت های برخی کشورها سبب ایجاد سوء تفاهم میان دو کشور شد. اعلام آمادگی کردیم برای بحث و بررسی و یافتن حقیقت ، گروهی تشکیل شود که خوشبختانه آرژانتین از این مساله استقبال کرد. امیدوارم که وزرای خارجه دو کشور بتوانند برنامه ریزی لازم را برای انجام این کار انجام دهند.
  •  {در پاسخ به پرسشی درباره مامور سابق اف.بی.آی که ادعا می شود در ایران مفقود شده است} اقدامات لازم برای سفر خانواده این فرد به ایران انجام شد و حتی دستگاه​های اطلاعاتی ایران و آمریکا دراین زمینه همکاری کردند. کارهای مشترکی از سوی ماموران اطلاعاتی دو کشور انجام شد که در حال حاضر از آخرین وضعیت اطلاعی ندارم.

  •   اینکه ایران حاضر به تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در صورت لغو تحریم شده است، موضوع جدیدی نیست؛ سال گذشته نیز اعلام کردم. اما نه به ازای تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی، زیرا اورانیوم غنی سازی ۲۰ درصدی برای ۸۰۰ هزار بیماری که در ایران به این دارو نیاز دارند، ضروری است و نمی توان غنی سازی را متوقف کرد. ما مجبور شدیم برای تولید اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی سرمایه گذاری جدیدی کنیم درحالی که پیش از آن گفته بودم که آن را با قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهند. اکنون نیز اگر به قیمت مناسب به ما بدهند، ضرورتی به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی نمی بینیم.

  •   مردم آمریکا نیز همانند سایر مردم جهان خوب و صمیمی هستند. از مردم نیویورک به خاطر زحمات و مشکلاتی که به دلیل ترافیک برای آنها طی حضور دراین شهر ایجاد شد، عذرخواهی می کنم و همچنین از نیروهای امنیتی و پلیس نیز که زحمات زیادی را متحمل شدند، تشکر می کنم.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر