پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۱

حجت‌الاسلام قرائتی مطرح کرد:کمبود ۱۸۰۰۰۰ مسجد در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه مسجد با بیان اینکه در کشور به ۲۵۰۰۰۰ مسجد نیاز داریم گفت: در حال حاضر از این تعداد تنها ۷۰۰۰۰ مسجد در کشور وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم‌ حجت‌الاسلام تقی قرائتی چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در مسجد فاطمیه(س) قم با بیان اینکه آنچه انسان را وارسته می‌کند شاگردی است خاطر نشان کرد:


 علم به علوم اسلامی و انسانی گفته می‌شود در حالی که فیزیک و شیمی فن و صنعت است.

وی با بیان اینکه علم تولیدی نیست بلکه کشفی است خاطر نشان کرد: اگر اینگونه باشد باید بگوییم کسانی که از راه مادر و پدر زبان یاد می‌گیرند دانشمند هستند.

رئیس مؤسسه مسجد ادامه داد: اگر کسی چهار، پنج زبان بلد بود عالم نیست



 چنانچه در آیات و روایات مطرح است عالم به کسی گفته می‌شود که در علوم انسانی کار کرده باشد.

وی با بیان اینکه علمای دینی را معمولا اهل علم می‌گویند اظهار کرد: علوم اسلامی برگرفته از علوم اهل بیت(ع) است که فراگیر و جامعه‌نگر است.

قرائتی یادآور شد: مرجع و مجتهد به کسی می‌گویند که وقتی سخنی می‌گوید تمام زوایای و نکاتی که باید در سخنش باشد مطرح می‌کند.


* افزایش نیاز به علوم حوزوی و طلاب پس از پیروزی از انقلاب

وی با بیان اینکه شهید مطهری هر کتابی نوشته‌اند مورد نیاز جامعه بوده است ابراز داشت: بعد از تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی در کشور روزبه‌روز نیاز به علوم حوزوی و طلاب بیشتر می‌شود.

رئیس مؤسسه مسجد با اشاره به اینکه زمانی از خارج شیر و ماست و پنیر وارد می‌کردیم و هم‌اکنون در بسیاری این موارد خودکفا شده‌ایم و صادرات داریم‌ اظهار داشت: باید روزی فرا رسد که ما در حوزه از نظر طلاب هم بی‌نیاز شویم و نیاز به صادرات پیدا کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمان طاغوت برای به انزوا کشاندن حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: با تدبیر و برنامه‌ریزی امام، حوزه علمیه قم غنی، مستقل و نوپا شد و نتیجه آن انفجار نور انقلاب به رهبری امام خمینی بود.


* راه ماندگاری انقلاب تولید طلبه‌های خالص

قرائتی تاکید کرد: امروز راه ماندگاری انقلاب از راه تولید طلبه‌های خالص در حوزه‌های علمیه است چنانچه که وهابیت از این طریق تبلیغ می‌کند ما هم باید از همین راه هجرت، حرکت و تدریس را شروع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون ما در ایران نیاز به ۲۵۰ هزار مسجد داریم خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۷۰ هزار مسجد داریم این در حالی است که جمعیت چندین برابر افزایش و شهرها نیز توسعه یافته‌اند.

رئیس مؤسسه مسجد با بیان اینکه نیاز به حوزه، مسجد و طلبه مورد غفلت واقع شده و در عوض پارک‌ها و فرهنگ‌سراها زیاد می‌شوند ابراز کرد: شاید کسانی پشت پرده باشند که بگویند حوزه را از نظر معیشتی و امکانات زیر فشار قرار دهیم تا از رهبری، نظام و ولایت جدا شوند.


* یزد مأمن خیزش و بعثت علما در کشور

وی در ادامه با بیان اینکه استان یزد از نظر خیزش و بعثت علما همواره در کشور در رتبه نخست قرار داشته است گفت: متاسفانه از نام‌آوران این استان همانند آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله حائری، سیدمحمد کاظم یزدی و... سخن نمی‌گویند.

قرائتی با بیان اینکه در مقطعی قبل از انقلاب استان یزد مأمن طلاب بود تصریح کرد: اکنون می‌بینیم دانشگاه‌ها در یزد گسترش پیدا کرده اما حوزه علمیه یزد به ازای دانشگاه‌ها رشد پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه طلاب یزدی، با تقوا، اهل عمل، ساده‌‌زیست زاهد و جدی هستند یادآور شد: ما باید چنانچه زمان‌ها را مغتنم بشماریم مکان‌ها را نیز مغتنم بشماریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر