جمعه، شهریور ۲۴، ۱۳۹۱

بازداشت ۹ روحانی متحصن در حوزه علمیه امام صادق(ع) بروجرد


 شب گذشته نیروهای امنیتی و انتظامی با هجوم به حوزه علمیه امام صادق (ع) بروجرد، نه نفر از روحانیون مستقر در این حوزه علمیه را بازداشت کردند.

به گزارش رجانیوز، بیش از دو هفته است که تعدادی از طلاب و روحانیون در اعتراض به حکم سه طلبه ناهی از منکردر حوزه علمیه بروجرد تحصن کرده بودند.

در عملیات شب گذشته که در ساعت ۳ نیمه شب و با پوشش کامل انتظامی و توسط بیش از ۵۰ مامور امنیتی و انتظامی انجام شد، تمام طلاب حوزه امام صادق (ع) از حجره هایشان خارج و در حیاط مدرسه به صف شدند و از آنها به تندی پرسش و پاسخ شد.

پس از این پایان بازجویی سرپایی از طلاب، ۹ نفر از روحانیون به نام های حجج اسلام رحمت الله معظمی، امین معظمی، رحمانی، رحیم بیرانوند، جهانشاهی، محسن شیرازی، نخعی، حسن زیودار و محمد شاه کرمی بازداشت شدند.

از شب گذشته تاکنون مشخص نشده است که این افراد با حکم چه مرجع قضایی بازداشت شده اند و به چه اتهامی بازداشت شده اند.

گفتنی است روز چهارشنبه ۱۵ شهریور - هیئتی از طرف مرکز آمار وبررسی حوزه علمیه قم در جمع طلاب و روحانیون متحصن در مدرسه امام صادق (علیه السلام) بروجرد حضور یافتند و گفتگو های مفصلی فی مابین دو طرف رد وبدل شده بود.



مرتبط:


گروه استان‌ها- لرستان:  در حالي كه رهبر انقلاب بارها نسبت به برخوردهاي تند با جوانان انقلابي ابراز انزجار كرده و در فرمايشات خود ضمن دعوت از همه برای پایبندی به اخلاق اسلامی و قانون تاكيد كردند: "مبادا كسانی به بهانه‌ی این حرف جوانان انقلابی را به عنوان جوان‌هاى تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه‌ى جوان‌هاى غيور كشور را، جوان‌هاى مؤمنِ انقلابى كشور را فرزندان خودم مي‌دانم و پشت سر آنها قرار مي‌گيرم؛ من از جوانان انقلابى و مؤمن و غيور حمايت مي‌كنم" اما رويه برخور با جواناني كه بنابر احساس تكليف شرعي و ديني خود اقدام به امر به معروف و نهي از منكر ‌مي‌كنند، هنوز ادامه دارد.

حكم دادگاه ويژه روحانيت كه در آن سه تن از طلاب ناهي از منكر بروجرد را به شلاق، حبس و نفي بلد محكوم كرده است، با اعتراض و تجمع جمعي از طلاب بروجردي در مدرسه علميه امام صادق عليه السلام اين شهر همراه شد.
 
بنا به اين گزارش،‌ از اواخر هفته گذشته جمعی از طلاب و روحانیون  بروجردی در اعتراض به حكم دادگاه ویژه روحانیت براي سه نفر از طلاب انقلابی و ولایت‌مدار بروجردی در مدرسه علمیه امام صادق (علیه السلام) اين شهر تحصن كردند.
 
ماجرا از آنجا آغاز شد كه جمعی از طلاب و روحانیون بروجردی از چند سال پيش و در لبيك به فرمان رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را در باب امر به معروف ونهی از منکر، فرهنگ‌سازی مقوله مهم حجاب و همچنين مطالبه عدالت و نظارت مردم بر عملکرد مسئولین آغاز كردند.
 
از جمله فعاليت‌هاي اين جمع نامه‌اي به مسئولان شهر و استان بود كه با امضاي ۹۰ تن از طلاب و روحانيون منتشر شد. طلاب در اين نامه با يادآوري نمونه‌هايي مصداقي از روند بدحجابي، خواستار جلوگيري از آن شدند.
 
گسترش پديده بدحجابي در اماكن عمومي شهري كه زادگاه بزرگاني همچون آيت الله بروجردي بوده و بنا بر اين بود تا قم ثاني شود باعث جريحه‌دار شدن احساسات و عواطف ديني اهالي بروجرد شده بود كه بر اين باور بودند از سوي مسئولان اقدام لازم براي جلوگيري از آن صورت نگرفته است. 
 
طلاب و روحانيون پس از آن كه پاسخي به اين نامه از سوي مقامات مسئول دريافت نكردند، در مقابل یکی از کلانتری‌های شهر بروجرد اقدام به تجمعي آرام و مسالمت‌آمیز كرده و از  نیروی انتظامی خواستند تا با مظاهر فساد و بی‌بندوباری در بروجرد برخورد كنند.
 
پس از اين تجمع مسئولان نهادهاي امنيتي و انتظامي به جای پاسخ‌گويی مناسب و منطقی به مطالبات قانونی طلاب، در برخوردي توهين آميز سه تن از آنها را احضار و به مدت ۶ روز بازداشت کردند و بعد از آن نيز  دادگاه وي‍ژه روحانيت در حكمي عجيب متهم رديف اول را به تحمل ۶ ماه حبس، ۳۰ ضربه شلاق، پرداخت يك ميليون ريال جزاي نقدي و 5 سال اخراج از شهر بروجرد و متهم رديف دوم و سوم را هر كدام به ترتيب به تحمل يكصد روز حبس، ۲۰ ضربه شلاق و پرداخت پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم كرد. 
 
پس از آن جمعي از طلاب و فضلای بروجردی در اعتراض به این حکم و دیگر رفتارهای نامناسب برخی از مسئولان بروجردي با طلاب ولایی و انقلابی در مسجد مدرسه علميه امام صادق (علیه السلام) این شهر تجمع و اعلام كردند تا زماني که مطالبات به حق مردم انقلابي بروجرد در مقابله روند بي‌حيايي در جامعه و همجنين موضوع برخورد تحکم آمیز و غیرقانونی كه در چند سال اخیر با نیروهای انقلابی و ولايی توسط برخي از نهادها صورت گرفته است، رسیدگی نشده به اعتراض خود ادامه خواهند داد.
 
در همين زمينه آيت الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد نيز در نامه‌اي خطاب به رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر كل كشور با ابراز تاسف از تعقيب قانوني جمعي از طلاب بسيجي ناهي از منكر در بروجرد توسط دادگاه ويژه روحانيت اهواز، اين اقدام را برخورد ناحقي با آمرين به معروف كه سبب جريحه‌دار شدن عواطف ديني مردم شده است برشمرد و از حجت الاسلام و المسلمين زرگر خواست تا اين مطلب جدا پيگيري كند.
 
شنيده‌هاي حاكي از آن است كه جمعي از مقامات ارشد استاني و فعالان فرهنگي اقدامات اين طلاب را در راستاي امر به معرو ف و نهي از منكر عنوان كرده و خواستار لغو حكم آنها شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر