پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۱

رای مثبت چین و روسیه به قطعنامه آژانس علیه ایران

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای دیگر را علیه ایران تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس از اینکه ایران همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت «سرپیچی» می‌کند، «ابراز نگرانی جدی» کرده است.

در این قطعنامه نگرانی‌ آژانس در مورد فعالیت‌های ایران در پادگان پارچین بازتاب یافته و آمده است پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی ماموران آژانس را (در صورت اجازه دسترسی ایران) با اختلال مواجه می‌کند.

به این قطعنامه که در سومین روز از نشست شورای حکام، به تصویب ‌می‌رسد، تنها کوبا رای  منفی داده و مصر، اکوادور و تونس هم رای ممتنع دادند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد.

این قطعنامه که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است، پس از بحث و گفت‌وگوی مفصل با چین و روسیه  تنظیم شد به طوریکه که این دو کشور نیز به آن رای مثبت دادند.

این دوازدهمین قطعنامه شورای حکام در طول ۹ سال گذشته است که علیه ایران صادر می‌شود با این حال در این قطعنامه از ارجاع دوباره ایران به شورای امنیت خودداری شده است. نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۳ صادر شد و آخرین  آنها  ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که  افزودن متمم پیشنهادی آفریقای جنوبی به پیش‌نویس قطعنامه ساعت‌ها تصویب آن را به تاخیر انداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر