چهارشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۱

فرید زکریا یا فرید زکریا

درحالی که یکی از اقدامات درست نظام در دهه گذشته، ایجاد تریبون هایی برای انتقال مطالب به مخاطبان غیر فارسی زبان و دفاع از مواضع نظام در خارج از مرزها بوده است، این رسانه ها در مواردی تغییر کارکرد یافته و از آنها به عنوان وسیله ای برای انتقال تحلیلها و مطالب غیرواقعی به ایرانیان استفاده می شود.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، از حدود ده سال قبل سیاست ایجاد رسانه های فعال به زبان های غیرفارسی از سوی صداوسیما دنبال شد و در این راستا ابتدا شبکه العالم و سپس پرس تی وی آغاز به کار کردند.

در میان سایت های اینترنتی نیز سایتی با عنوان گلوبال ریسرچ که مرکز آن کانادا عنوان می شود، ظاهرا جهت انتشار تحلیل های منطبق با مواضع رسمی کشور به زبان انگلیسی تاسیس گردید.

 

با این وجود در سالهای اخیر این رسانه ها گاه در حال تغییر کارکرد هستند، پرس تی وی که برای انتقال اخبار و حقایق متفاوت با تبلیغات ضدایرانی به مخاطبان انگلیسی زبان تاسیس شده بود، بعضا منبعی برای ارائه اخبار و مطالب غیرواقعی و گمراه کننده به مخاطب ایرانی شده است، و گلوبال ریسرچ که به وضوح ماهیتی ایرانی دارد و بسیاری از مطالب آن با پرس تی وی مشترک است، به صورت مداوم به عنوان مرکز تحقیقاتی معتبری در غرب معرفی می شود و تحلیلهای آن به عنوان تحلیلی معتبر در غرب پس از ترجمه به فارسی به خورد مخاطب ایرانی داده می شود.

 

بازتاب با ذکر نمونه ای از کارکرد پرس تی وی در جا زدن فردی به جای فرید زکریا، کارشناس و مجری تلویزیونی معروف و نسبت دادن ادعای قتل عمر سلیمان و شاهزاده نایف توسط سیا با لیزر به او، به این رسانه مهم تذکر می دهد اعتباری که اکنون پس از سالها فعالیت و زحمت به دست آورده، با چند اقدام غیرحرفه ای مخدوش نکند.

در حالی که فرید زکریا، از چهره های مشهور رسانه ای در امریکاست، شبکه پرس تی وی مصاحبه فردی به نام محمد فرید زکریا را به نام فرید زکریا منتشر کرد.

 

محمد فرید زکریا

 

این در حالی است که مخاطب با تصور این که فرید زکریا، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی فعال در تایم و سی ان ان نزدیک به نظام امریکاست، این حرف را زده طبعا باور می کند.

البته اخیرا فرید زکریا تا یک ماه از کار در شبکه سی.ان.ان. (جایی که برنامه هفتگی داشت) و هفته‌نامه تایم (جایی که ستون‌نویس آن بود) تعلیق شده بود و ظاهرا بازگشته است. دلیل این موضوع این بود که زکریا در یکی از پاراگراف‌های یکی از مقالات خود که در ۲۰ آگوست در نشریه تایم منتشر شده است؛ از روی مقاله یک استاد در نشریه تاریخ دانشگاه هاروارد کپی برداری کرده بود.

 

فرید زکریا

پرس تی وی نوشته است:

فرید زکریا، روزنامه‌نگار برجسته ساکن امریکا می‌گوید سازمان سیا در پشت پرده مرگ معاون رئیس جمهور پیشین مصر و همچنین ولیعهد عربستان بوده است.



به گزارش پرس تی وی، زکریا که در یک برنامه تلویزیونی به نام «الحقیقه» در یک شبکه ماهواره‌ای عربی صحبت می‌کرد گفت که عمر سلیمان، معاون اول رئیس جمهور پیشین مصر و رئیس پیشین سازمان اطلاعات این کشور دقایقی پیش از مرگ با وی تماس تلفنی گرفته و ادعا کرده است که زندگی وی در خطر است و سازمان سیا وی را با یک اشعه لیزری هدف گرفته است.

 

زکریا افزود سلیمان در این تماس تلفنی فاش کرد که سازمان سیا نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد سعودی را نیز با همین اشعه های لیزر ترور کرده است.

عمر سلیمان چند روز پیش از برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور خودکامه پیشین مصر در ژانویه ۲۰۱۱ که انقلاب این کشور به حرکت در آمد به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین شد. وی به طور مستقیم در کشتار معترضان دست داشت.

سلیمان بعدها مصر را ترک و با بستگان خود به ابوظبی رفت. وی در حالی که برای انجام آزمایش‌های پزشکی به امریکا رفته بود در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

نایف ۷۹ ساله نیز که مدت‌ها وزیر کشور عربستان سعودی بود پیش از آن که در ۲۶ تیر (۱۶ ژوئن) مرگ وی اعلام شود برای دلایل پزشکی به چند کشور از جمله الجزایر و امریکا سفر کرده بود.

نایف پس از مرگ برادرش، سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد پیشین در بیمارستانی در نیویورک در ۳۰ مهر ۱۳۹۰ (۲۲ اکتبر ۲۰۱۱) وارث جدید تخت پادشاهی اعلام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر